Sign in to follow this  
SharKy

Hvordan yter Socket 939 mot 754?

Recommended Posts

Beklager og måtte skrive enda en topic om hardware kjøpet mitt.

Det jeg lurer på, yter Amd 64 3000+ på Socket 939 bedre enn Amd 64 3000+ på socket

754. Eventuelt hvor mye bedre?

Hadde vert fint om noen kom fram med en test smile.png

Begge prosessorene koster omtrent like mye.

Men hovedkort til 939 er dyrerre, eventuelt hvilket hovedkort har dere og anbefale? Helst ikke noe langt over 1000 kroner.

Dual minne, hva vil nå det si?

Jeg kommer til og kjøre to minnebrikker på 512 mb.

ofte kjøper man f.ex 1024MB DDR Dual ram, da kommer det i to brikker som

er designet for å kjøre sammen og gi best ytelse.

939 har høyere PR enn 754 ved samme frekvens. F.eks er en 2.0Ghz AMD64 rated til 3200+ på 939, mens den kun er en 3000+ på 754 socket. Men dette forteller deg kun hvordan AMD ser på ytelsesforskjellen.

3000+ på 939 er 1.8Ghz. Men den er visstnok mulig å klokke veldig høyt.

Andre ting som kan spille inn, er jo om du har gammel eller ny A64. De nye (Winchester .09 micron) er visstnok 1-7% raskere på samme klokkehastighet i forhold til den gamle typen.

;-S

Den dagen jeg får en en 64 3200+ sammen med et dugandes hovedkort til under 2000,- skal jeg oppgradere. :)

:edit: la til litt får i gi den setninga mening tongue.png

CPUen yter nok ikke særlig annerledes skulle jeg mene, men s939 har vel i

hovedsak større minnebåndbredde (dual ddr) og raskere busshastighet (s754 har 800MHz, mens s939 har 1000MHz).

Skal du gå for s939 er det disse to kortene som er best, sett utfra egen erfaring og andres:

Asus A8V Deluxe

MSI K8N Neo2 Platinum

Hva med de nye nForce 4 hovedkortene?

Nforce 4 gir ingen ytelsesøkning i forhold til Nforce 3 Ultra. Det er i praksis samme chipset, men med PCI-E slotter i stedenfor AGP.

;-S

Trenger ikke Nforce 4 for å kjøre NCQ ,jeg kan kjøre det på mitt ASUS A8V Deluxe som har VIA K8T800PRO.

Anbefaler ASUS A8V Deluxe , knall bra kort ,har det selv og ingen problemer.

hovedsak større minnebåndbredde (dual ddr) og raskere busshastighet (s754 har 800MHz, mens s939 har 1000MHz).

Skal du gå for s939 er det disse to kortene som er best, sett utfra egen erfaring og andres:

Asus A8V Deluxe

MSI K8N Neo2 Platinum

Regner med dette: http://prisguide.hardware.no/vis_produkt.p...roduct_id=24851

Er det samme? Dvs samme ytelse osv? Har nettop bestilt det.

Anbefaler ASUS A8V Deluxe , knall bra kort ,har det selv og ingen problemer.

Asus A8V Deluxe

MSI K8N Neo2 Platinum

Regner med dette: http://prisguide.hardware.no/vis_produkt.p...roduct_id=24851

Er det samme? Dvs samme ytelse osv? Har nettop bestilt det.

Jepp ,bare at det har PCI-E i stedet for AGP :)

Har klokket min 2.0Ghz/3200+ Winchester til 2.5Ghz (10x250Mhz bus) nå, og testet noen runder Prime 95 uten å få problemer. Har ikke prøvd noe videre (men hei, det må jo prøves!!).

Tok tid før jeg skjønte at det var min såkallte "500Mhz Ram" som IKKE ville kjøre 500Mhz, og begynte å krangle :) Så den skal returneres :lovecrazed: Ny Ultra-X RAM er på vei :lovecrazed:

;-S

Når det gjelder RAM for AMD64. Skal man ha høyere enn PC3200 eller holder det med den varianten? :S

Skal man klokke så trenger man jo litt å gå på og ingenting er verre enn RAM som ikke tåler det den egentlig skal :)

Når det gjelder RAM for AMD64. Skal man ha høyere enn PC3200 eller holder det med den varianten? :S

Skal man klokke så trenger man jo litt å gå på og ingenting er verre enn RAM som ikke tåler det den egentlig skal :)

3200 holder greit, siden man har muligheten for å sette ned hastigheten på minnet, men en fremdeles har høy fsb. Jeg kjører nå 415Mhz på minnet og 500 på bus.

MSI BIosen er litt rar der. Om man setter Ram speed til "200Mhz" - vil det egentlig si at den kjører 1:1 med FSB på 200Mhz, men om denne klokkes opp, vil RAM klokke med, så da bør man i de fleste tilfeller sette ned Ram hastighet til "166Mhz" som da i realiteten blir 166*<dinfsb>/200 :lovecrazed:

;-S

Pass på å kjøpe to like brikker med lav cas latency og høy båndbredde. Kjøper du deg to av disse vil du kunne kjøre på 3200 med cas2. De koster litt mer, men det gir deg litt ekstra kos.

Jeg har to 3200 brikker med cas 2.5 som funker aldeles utmerket i dual channel på p4-oppsettet mitt. Men nå har ikke jeg klokket noe da...

Si det.. Jeg får i hvertfall et par slike ram-brikker i posten om et par dager. Men de er kanskje litt over den prisen du oppgir.

Ellers ville jeg sett etter et par minnebrikker type PC3200 med CL2 latency om det er mulig å oppdrive rundt 1500 kr.

;-S

Edit: Litt RAM-logikk: 500 CL2,5 -3 -3 -10 > 400 CL2.0 -2 -2 -5 > 500 CL2,5 -4 -4 -10

Hand Picked 5ns GeIL Chips. Enhanced SPD for Dual Channel DDR motherboards. Tin Coated Platinum Copper Heat Spreader with Fashion Designed Retail box.

Når ble det nødvendig å skryte på seg at datadeler er håndplukkede?

Nforce 4 gir ingen ytelsesøkning i forhold til Nforce 3 Ultra. Det er i praksis samme chipset, men med PCI-E slotter i stedenfor AGP.

;-S

Kommer ikke PCI-E kortene ut før AGP kortene?