Sign in to follow this  
Skvate

"Peak Oil"

Recommended Posts

For min del kan Lofoten lett åpnes for oljeleting. Sikkerheten har sine mangler ja, men det gagner ingen, til og med ikke oljeselskapet at olje lekker ut (tapt inntekt). Storlekkasjer kan selvfølgelig skje, men det er for min del like alvorlig langt utenfor vestlandet som oppe i Lofoten. Er tross alt fra oljen en stor del av rikdommen vår kommer (altså all rikdom), og vi har ingen god industri enda til å ta over når vi går tom. Sier som Bare Egil jeg, pump opp oljen!

Skrugard er et lite felt som i det store og hele betyr ca null og niks bortsett fra at norge får noen flere milliarder på oljefondet.

http://e24.no/makro-og-politikk/middels-st...enheng/20041410

At det største anslaget av skrugard setter det som det 22. største av 91 norske felt høres ganske bra ut.

Når man derimot ser størrelsen på det så ser man at det ikke er mye å skryte av, spesielt når man tenker på kostnadene for å få ut elendigheten.

1. Området rundt Skrugaard har ikke blitt evaluert enda og det kan vise seg at det finnes langt mer olje

2. 250 mill fat er overhodet ikke så lite

3. Å sammenligne med Ekofisk og Statfjord blir noe urettferdig, disse er gigantfelt (ps; prognosen for Ekofisk var ikke akkurat 3300 mill fat da det ble oppdaget heller)

Halve poenget er jo at det vil være fremover nå når man karakteriserer feltet som blir spennende. Dessuten er det ikke så vanvittig dypt, så kostnaden blir dermed ikke den verste. Dessuten vil det hjelpe til med å åpne for utredning andre steder i nord

For min del kan Lofoten lett åpnes for oljeleting. Sikkerheten har sine mangler ja, men det gagner ingen, til og med ikke oljeselskapet at olje lekker ut (tapt inntekt). Storlekkasjer kan selvfølgelig skje, men det er for min del like alvorlig langt utenfor vestlandet som oppe i Lofoten. Er tross alt fra oljen en stor del av rikdommen vår kommer (altså all rikdom), og vi har ingen god industri enda til å ta over når vi går tom. Sier som Bare Egil jeg, pump opp oljen!

Anbefaler deg å sjekke det havforskerne der oppe finner i området nå om dagen. Temmelig unikt område virker det som. Synd hvis det også skal bli en ørken.

Vært artig å se en verdisammenligning mellom fiske og oljeutvinning. 1000 år med fiske vs 50 år med potensiell oljeutvinning?

Tror vi bør være veldig forsiktige i dette området. Heller utsett oljeutvinning til man utvikler bedre metoder til å hente opp oljen.

Problemet med denne og alle andre lignende debatter er at de fleste glir gjennom livet og gir faen. Dersom en noen gang konfronteres eller må ta en avgjørelse, vil de fleste velge å gå for det som garanterer videre goder i overskuelig fremtid, i dette tilfellet altså utvinning av olje.

Når det gjelder utvinning på norsk sokkel (og dette sier jeg uten å vite det sikkert), er vel denne blant de sikreste i verden? Kan egentlig ikke huske å ha hørt noe om store uhell på norsk sokkel.

Jeg er uansett under den oppfatningen at vi kan drille olje hvor som helst, men det burde ikke vært statens ansvar å ha oljevern, disse store oljekonsernene kunne fint selv stilt med et tipp topp moderne oljevern. Såpass mye kapital finnes det i den industrien.

Når det gjelder utvinning på norsk sokkel (og dette sier jeg uten å vite det sikkert), er vel denne blant de sikreste i verden? Kan egentlig ikke huske å ha hørt noe om store uhell på norsk sokkel.

Kommer ikke på så mange større ulykker i forbindelse med utvinningen av olje. Eneste jeg kommer på i farten er et utslipp på Statfjord A for 3-4 år siden, og selvsagt utblåsningn på Ekofisk i 1977 (desidert største utslipp i Norsk historie).

I tillegg kommer selvsagt en del utslipp fra båter, som f.eks Full City som gikk på grunn utenfor Langesund for et par år siden.

Mindre utslipp er det dog mange av. 147 stk bare i fjor, men de fleste var under 1m3.

I kjølvannet av Deepwater Horizon-ulykken i MExico-gulfen var det forresten mange oppslag om at "dette kunne like gjerne ha skjedd i Norge" etc. Bellona advarte bl.a mot at norsk selvgodhet (altså at vi tror vi er så flinke) kan straffe seg.

Problemet med denne og alle andre lignende debatter er at de fleste glir gjennom livet og gir faen. Dersom en noen gang konfronteres eller må ta en avgjørelse, vil de fleste velge å gå for det som garanterer videre goder i overskuelig fremtid, i dette tilfellet altså utvinning av olje.

Jeg er uansett under den oppfatningen at vi kan drille olje hvor som helst, men det burde ikke vært statens ansvar å ha oljevern, disse store oljekonsernene kunne fint selv stilt med et tipp topp moderne oljevern. Såpass mye kapital finnes det i den industrien.

Sjekk ut NOFO Det er oljeselskapene som har skikkelig oljevern.

Kommer ikke på så mange større ulykker i forbindelse med utvinningen av olje. Eneste jeg kommer på i farten er et utslipp på Statfjord A for 3-4 år siden, og selvsagt utblåsningn på Ekofisk i 1977 (desidert største utslipp i Norsk historie).

I tillegg kommer selvsagt en del utslipp fra båter, som f.eks Full City som gikk på grunn utenfor Langesund for et par år siden.

Mindre utslipp er det dog mange av. 147 stk bare i fjor, men de fleste var under 1m3.

I kjølvannet av Deepwater Horizon-ulykken i MExico-gulfen var det forresten mange oppslag om at "dette kunne like gjerne ha skjedd i Norge" etc. Bellona advarte bl.a mot at norsk selvgodhet (altså at vi tror vi er så flinke) kan straffe seg.

Ikke bland inn båter da :/

Nei helt lignende Deepwater er det nok små muligheter for at skjer. Måten de opererte er veldig annerledes en vår. Men med Snorre ulykken og siste Gullfaks så har vi vist at storulykker kan skje her også selv om det er stor fokus på sikkerhet. Så lenge det er mennesker innvolvert så kan jo det meste skje....

Club Of Rome skrev en bok some de kalte "Limits To Growth" i 1972.

Den tar for seg problematikken med exponential growth.

Den tar også for seg at man er helt avhengig av folsilt brensel for å utvinne mineraler som brukes til å utvikle ny technologi.

Det kreves store og kraftige maskiner til å høste miniraler fra forskjellige bergarter. Ikke minst til å frake de utifra lokasjonen.

Vi er helt avhengig av fosilt brensel for å holde jordbruke igang på et slikt nivå at vi kan fore 7 billioner mennesker.

Ikke minst for å kunne transportere råstoffer og varer til der de trengs.