Sign in to follow this  
JR

Evaluering av bilder :-)

Recommended Posts

Heihei alle sammen...long time no see :-)

Har begynt å ta litt bilder, men bruker pr dags dato kun mobiltelefonen min. Vurderer å investere i et bedre kamera, men er usikker på om jeg har øye for gode motiver eller ikke. Vi føler vel alle at vi tar råååå bilder, men det kan være greit med litt objektiv kritikk :-)

Så her er noen eksempler på bilder jeg har tatt. Motivene i seg selv er ikke de mest spennende, mest fordi jeg tar de litt på sparket når jeg er på jobb. Menmen...

edit: nå så jeg at det allerede fantes en tråd som tok for seg bilder. Så denne var unødvendig...bare for moderator å slette :-)

IMG_20150812_115721.jpg

IMG_20160919_121452.jpg

IMG_20151215_100720.jpg

IMG_20150904_135106.jpg

IMG_20150730_001102.jpg

IMG_20150802_155220.jpg

IMG_20150729_183020.jpg

IMG_20150729_135519.jpg

20160805_154524.jpg

Alle bilder tatt med min Samsung Galaxy Note 4

Edited by JR
oppdaget egen bildetopic
  • Like 1

Kan ikke se hvorfor alt slikt skal måtte samles i en eneste tråd. Mer oversiktlig når en kan bli vurdert individuelt. 

Hva er det du vil ha feedback på?  Det er jo litt ymse her, men det ser ut til at du har en forkjærlighet for macrofoto .. PÅ generelt grunnlag vil jeg si at bildene er veldig bra for å være fra en glad amatør. Det ser allerede ut som kameraet i telefonen holder deg veldig tilbake. Da tenker jeg på spesielt på ISO-egenskaper og dypbdeskarphet.

Ble overrasket over at alt det var tatt med en mobil. Ser veldig fint ut :).

Har aldri prøvd meg på makrofoto selv, bare landskap og flyfoto, men ser bra ut dette :)

Jeg snakker endel foto med en kollega som har holdt på i mange år og er dyktig. jeg tror han ville kommentert slik:

• Ta mange bilder - de fleste blir bedre med erfaring
  • Fokuser - det er lettere å bli god i en sjanger enn å være god i alt: portrett, makro, dyr/planter, landskap, interiør, etc.
  • Det er lettere å ta bilder for en begrenset gruppe enn for alle: Hvis du vet at bildene er for rollespill nerder, treningsfreaks, familien el. så blir det lettere.
  • Få inspirasjon. ex.: http://www.500pix.com/ og se etter populære bilder i din sjanger.
  • Bruk fotoredigeringssoftware som gimp eller Photoshop. – for eksempel kunne tistelen (eller hva blomsten heter) til høyre for Dagpåfugløye sommerfuglen vært fjernet, detaljer mot kantene som ikke er viktige på fingeren med larven kunne vært blurred, det samme med detaljer mot kanten i bilden med sveising.
  • Utstyr - tror disse bildene viser at det ofte ikke er det viktigste - så fremt du kan fokusere på en sjanger og ikke skal ta fuglebilder eller sport elns. så trenger du ikke så mye. "Trene" kan man vel gjøre uansett

• Like 1