Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
[aCe]Total

Ny spillemaskin...

Recommended Posts

Hei.

Det begynner å bli en god del år siden jeg kjøpte nye komponenter til min spillemaskin. Jeg har derfor bestemt meg for å kjøpe en helt ny maskin, som forhåpentligvis takler de kommende spillene noen år fremover. Jeg har lagd en liste med noen komponenter jeg tror fungerer bra sammen, men siden det er noen år siden sist jeg bygde/bestilte noe så håper jeg at en ekspert kan gå over og sjekke at alt passer.

Jeg vet at noe at dette er "Overkill", men ignorer det. Viktigste er at alt passer og fungerer bra.

Kabinett: Corsair Obsidian 750D Big Tower
Hovedkort: ASUS ROG Rampage V Edition 10, S-2011-3
PSU: Corsair AX 1200i, 1200W
Skjermkort: Nvidia Titan X Pascal
CPU: Intel Core i7-6850K
CPU kjøler: Corsair Hydro Series H115i
Minnebrikker: Corsair Vengeance LED DDR4 3200Mhz 64GB x2
Lydkort: ASUS Strix Raid DLX
Vifter: Corsair ML140 PRO LED Blå (Skal erstatte viftene på H115i-kjølern og fylle opp kabinettet med vifter med blå led)
Vifte kontroll: NZXT Sentry 3 Fan Control 5,25" Bay
Tastatur: Corsair Gaming K95
Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum
Skjerm: Acer Predator Z35 G-Sync 144-200Hz (Velger denne siden jeg har lyst på god flyt fremfor høyoppløselig grafikk).

Overkill var vel en underdrivelse? :p

Ser ikke noe som umiddelbart krasjer.

Men tanker rundt "bang for the bucks":

Det er plass på HK og i kabinettet for SLI, hvorfor ikke GTX 1080, evt vente noen måneder på 1080Ti? Hadde jeg ikke hatt plass til flere PCI-slots så hadde jeg nok valgt TitanX (hvis jeg var rik). Broadwell-E(S2011 3. generasjon begynner vel å bli noen år) Kommer det ikke noe nytt her, samtidig som cannonlake kommer(erstatter Skylake).

2011-3 utnytter CPU med flere kjerner og mere RAM og bandbredde mellom disse. Er det strengt tatt nødvendig med mindre man skal rendere og lage filmer?

Sikkert mange her som har argumenter for og imot. Skal bygge nytt selv, men trur jeg går andre veien. Dvs:  #ITX, #cannonlake, #M2(SSD) #1080Ti

Ser ikke noen hardisker i oppsettet her, men det har du sikkert fra før? En slik Samsung 950 pro 256GB ville passet bra for å toppe dette oppsettet, som systemdisk.

Takk for gode tilbakemeldinger! :)

Jeg prøver å holde meg til et kort i starten. Jeg vurderte 2x  GTX 1080 i SLI, men mange spill/grafikk motorer har forsatt dårlig støtte for SLI. Derfor velger jeg det kraftigste kortet, selv om prisen er fryktelig stiv. Når alle spillene jeg spiller har god støtte for SLI, så kommer jeg til å vurdere et nytt Titan X-kort (Hvis jeg trenger mer kraft). Koster mye, men de kortene yter så ekstremt med en vannblokk, litt overklokking og en god bridge.

Selvsagt er det smart å vente på GTX 1080Ti, men det har jeg ikke tid til :p Disse skjermkortene lanseres kjappere og kjappere, og det kommer hele tiden noe nytt og bedre. Jeg håper et Titan X-kort overlever en stund. Jeg skal tross alt spille i 1080p i minst 3 år til :)

SSD har jeg, men takk for at du nevnte det.

Jeg jobber en god del mer 3D modellering/animasjon (Autodesk Maya, Zbrush og ipi motion studio). Titan X takler disse oppgavene langt bedre enn GTX 1080, så selv om prisen er stiv får jeg god ytelse på 2 områder jeg er aktiv i.

GTX1080Ti SLI er for dem som vil ha 100+ FPS i 4K. 4K PC-Gaming drøyer jeg til 2020 :D Har 4K OLED og snart XBO Scorpio - det får klare seg.

EDIT: Jeg må innrømme at jeg er midt oppi et samlivsbrudd, så grensen for hva jeg får lov til å bruke på en PC har økt betraktelig, hehe.

• Like 1

Tenkt på leketøy da? Type flight stick (anbefaler Logitech sin Extreme 3D Pro), Xbox One controller (det er så digg) og kanskje ratt og pedaler? Hva med stol? Sitter du behagelig?

18 timer siden, [aCe]Total skrev:

Skal også bruke GTX 690 som et dedikert PhysX-kort. ;)

Tror du blir skuffa over hvor lite forskjell det er med et dedikert PhysX-kort. Testa med min GTX 970 igår :p Er også veldig få spill som har støtte for PhysX.

Kanskje du kan bruke kortet til 3d modelling? Skulle gjerne fått vite om dette er mulig da jeg begynner studie innen 3d om 2-3 uker ;D

• Like 1

Ytelsemessig så er det lite forskjell så lenge man har et kraftig skjermkort, men kvaliteten på selve effektene blir ofte bedre. Du har sikkert opplevd papir/søppel eller flagg som ikke flyter så bra som de burde. Eller digre eksplosjoner med mye PhysX som ofte blir en demper for FPS betraktelig siden GPU ikke klarer begge ting samtidig. Har ikke testet dette med skjermkort som er sterkere enn GTX 690. Skjermkortet får også en mindre oppgave, som kan hjelpe mot Micro stuttering som man kan oppleve i spill med mye PhysX. Er dog. viktig at det er et bra kort som brukes som PhysX eller så blir det bare en flaskehals for skjermkortet. Det er ikke anbefalt med dedikert PhysX sammen med 2 kort i SLI. Funker ofte dårlig.

Det er som du sier temmelig bortkastet, men siden jeg allerede har et kort liggende, så hvorfor ikke bruke det? Før eller siden kommer DX12/Vulkan-spill med støtte for Multiadapter, slik at alle GPU'er blir tatt i bruk for å forbedre ytelsen.

Hvilke fordeler er det å velge et TITAN kort nå? (Kanskje TLDR=)

Jeg ville kjøpt her, og før jeg bestiller ville jeg rådført meg med Håkon :)

F***, dere ass :bleh: Var så sikker på at Titan, det skulle jeg ha - men nå ble jeg plutselig litt usikker. Ser ikke ut som GTX 1080 Ti kommer før en gang i Desember eller tidlig neste år? Helt ærlig så tror jeg ikke at jeg trenger 1080 Ti for å spille mine spill i 1080p, men jeg lurer nå på om jeg skal gå for GTX 1080 SLI og heller kjøpe noe sterkere og bedre når Volta-kortene lanseres i 2018. Får bare håpe at SLI fungerer bra, har så langt holdt meg unna det der.

Er ikke så lenge før bestilling nå.

• Like 1

"Velger denne siden jeg har lyst på god flyt fremfor høyoppløselig grafikk"

- med ditt budsjett burde du ha råd til begge deler ?

for del ville jeg aldri gått for kun 1080 punkter i høyden på en moderne skjerm.

Gi meg en buet 35" 21:9 med 144Hz 4K, så satser jeg lett på det. 

Har spilt med 144 Hz i alle år, så tragisk å måtte gå tilbake til 100hz. Jeg merker forskjell.

4 timer siden, [aCe]Total skrev:

Gi meg en buet 35" 21:9 med 144Hz 4K, så satser jeg lett på det. 

Har spilt med 144 Hz i alle år, så tragisk å måtte gå tilbake til 100hz. Jeg merker forskjell.

Når merker du forskjell? Når du ser på film med 24 fps? Eneste scenarioet du virkelig merker forskjell er når du fokuserer noe jævlig på et punkt på skjermen med et godt trent øye, som f.eks hvis du spiller veldig mye AWP i CS:GO. Og med g-sync betyr ikke de 44hz noe.

Bare et pro tip. du burde bare vente til 2017 og kjøpe deg kaby lake istedenfor. samt at 1080ti kommer ut også da

http://www.pcgamesn.com/intel/intel-kaby-lake-benchmarks om denne viser noe fakta om ytelsen så er det mye å glede seg til :)

Samt at den nye intel baserte 270 serien med hovedkort skal støtte optane, som tar i bruk  3D XPoint teknologi

19 hours ago, TB-Iceman said:

Når merker du forskjell? Når du ser på film med 24 fps? Eneste scenarioet du virkelig merker forskjell er når du fokuserer noe jævlig på et punkt på skjermen med et godt trent øye, som f.eks hvis du spiller veldig mye AWP i CS:GO. Og med g-sync betyr ikke de 44hz noe.

Mulig G-Sync fikser den tapte hertzen. Har aldri prøvd G-sync faktisk :) Uten G-sync så merker man stor forskjell i spill man har høy FPS i. Sikkert teit å gå for 1080p, men når skjermkortene forsatt er så svake så drøyer jeg 4K noen år til.

8 hours ago, Silentspy said:

Bare et pro tip. du burde bare vente til 2017 og kjøpe deg kaby lake istedenfor. samt at 1080ti kommer ut også da

http://www.pcgamesn.com/intel/intel-kaby-lake-benchmarks om denne viser noe fakta om ytelsen så er det mye å glede seg til :)

Samt at den nye intel baserte 270 serien med hovedkort skal støtte optane, som tar i bruk  3D XPoint teknologi

Et bra Pro tip, men per nå så har jeg kun laptop, så det blir for lenge å vente til 2017. Jeg kommer til å kjøpe nå og heller oppgradere i 2018, hvis det viser seg at ytelsen er ekstremt mye bedre. Tror jeg blir fornøyd uansett :)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...