Recommended Posts

Haaaalp! Fikk plutselig kjempelyst til å se mange sci-fi filmer...

Kan godt være i samme nabolag som Star Wars, Interstellar, Contact.

Kan også få serietips om noen har, Star Trek: The Next Generation var elsk...

Firefly... har du ikke sett Firefly så MÅ DU SE FIREFLY!!!! :D Går vel under Sci-Fi, selv om det er mer Space-Western.

Battlestar Galactica er jeg ikke så langt unna å begynne på selv. Så piloten/førsteepisoden for en stund siden, satan så dystert! :D

Hvis du likte TNG så er jo Deep Space Nine, Voyager og Enterprise verdt å se igjennom :)

BSG og Firefly har jeg iaf sett igjennom 2 ganger. Etter Firefly så må du og se Serenity (film)

Transformers 1-4

The Divergent Series (Divergent, Insurgent og Alliegent er ute)

Signs(?) En kinda Sci-Fi Thriller.

Godzilla

Pacific Rim

Marvel filmer -------------> +++++

2012

Edge of Tomorrow

Donnie Darko

Interstellar

Dawn of the Planet of the Apes

Ex Machina

Minority Report

Gravity

Attack the Block

Inception

Snowpiercer

District 9

Chappie

Children of Men

• Like 1

TYTYTYYTYTYTY

Har såklart sett Firefly og Battlestar, selvom jeg ikke var helt overbevist om jeg likte Battlestar mot slutten.

Men takk for svar :D

Savner Firefly foressten, synd det ble nedlagt... :(

Edge of Tomorrow

Donnie Darko

Interstellar

Ex Machina

Minority Report

Gravity

Attack the Block

Inception

Snowpiercer

District 9

Chappie

Children of Men

Perfekt liste :wub: Her er det bare å sette igang Klovn!

12 Monkeys

Pandorum

Prometheus

Sunshine

Event Horizon

Blade Runner

Alien

Moon

Lucy

Starship Troopers

Totall Recall

The Thing

12 Monkeys TV serien (Har ikke sette dette selv enda)

Space Brothers (Anime)

Transformers 1-4

The Divergent Series (Divergent, Insurgent og Alliegent er ute)

2012

Really?

Edge of Tomorrow

Donnie Darko

Interstellar

Ex Machina

Minority Report

Gravity

Attack the Block

Inception

Snowpiercer

District 9

Chappie

Children of Men

Noen som har skjønt det :)

Guardians of the galaxy (animert) men syns den var grei..

Cat shit one (ikke scifi) Mere cod\css animert :p

Stargate the movie 1994 (får remasterd osv og)

Sg-1 s1-s8

sga(tlantis) 1-2 sammen med sg-1 s9-10

sga 3-5

Sg universe.

Stargate the ark of truth

stargate continuum

+ kommer noe reboot nå "snart"

også har du

Dark Matter <3

Og som alltid har du ikke sett chuck så må du se chuck!!

Independence Day

Oblivion

Babylon 5

Edit:

åherrejemini.

The Martian! Den MÅ du sjå. Riktignok berre så vidt det er scifi, men det er rakettar, romdrakter og alt som trengs for ein kjempefilm. Så må du lese boka og...

2001: A Space Odyssey er min personlige favoritt; en de beste filmene noensinne laget. En poetisk strukturert film med en så fremmedartet, kald presentasjon av vår evolusjonære virkelighet og veien framover, at den også er den skumleste filmen jeg har sett (dette kom etter tredje gjennomsyn, da jeg de to første gangene ikke skjønte en dritt av filmen). Jeg mener da ikke en frykt som jeg skvetter av. Men en frykt som ormet sin vei inn i hodet mitt, gjennomsyret tankene mine og var inkarnasjonen av engstelse. Jeg har hatt panikkanfall før, og 2001: A Space Odyssey ga meg den samme følelsen av forestående undergang. En film som fikk meg til å føle meg urolig, deprimert og full av angst mange dager etter dets gjennomsyn.

They Live (en forglemt venstreorientert mesterverk), Blade Runner, franske Fantastic Planet og sovjetiske Solaris kommer i neste rekke av de sci-fi-filmene jeg prishøyer mest. Men nesten alle av de anses også som kunstfilmer, og er ikke å anbefale til alle.

En av de fine tingene med sci-fi-filmer er hvor mye god og innholdsrik tematikk man finner i dem, selv når det kommer til mainstreamsegmentet. Av de mer lett fordøyelige anbefalingene kan jeg nevne de beste av dem etter sjanger:

Animasjonsfilm: Valley of the Wind (1984). En av Miyazakis (Spirited Away, Howl's Moving Castle, My Neighbour Totoro) aller beste filmer, med engasjerende karakterer og historie, godt med action og generelt mye særegen kreativitet i god Studio Ghibli-ånd.

Drama: Children of the Men (2006). Dette er en hjerteskjærende, følelsesterk og brutal film om postmoderne håpløshet i en ødelagt verden overtatt av ideologisk ekstremisme (filmen er mye mer relevant i dag enn det den noensinne var når den kom ut) som du er nødt til å se, om du liker sci-fi filmer. Musikken i filmen er til å gråte av.

Action: The Matrix (1999). Umåtelig underholdende, overveldende filosofisk og veldig enkelt en av de beste sci-fi-filmene noensinne laget.

Skrekkfilm: The Thing (1982). Cronenbergs mest kjente verk, med handlingen satt i Antarktis, der en forskningsbase invaderes av «en slags ting», som den norske karakteren i begynnelsen av filmen harnisk skriker. Dette er en av de mest beste skrekkfilmene der ute, ved siden av Alien, og anbefales på det sterkeste. Som alle av Cronenbergs filmer, kommer også denne med ikonisk synthesizer-soundtrack.

Komedie: Big Trouble in Little China (1986). Nok en Cronenberg-film. En hysterisk komedie om en lastebilsjåfør som dras inn i en eldgammel, mystisk Good vs. Evil-kamp i Chinatowns underverden. Filmen har one-linere på rekke og rad, todimensjonale karakterer, episke slåsscener hvor alle plutselig kan kung-fu, masse blod og gørr, bisarre spesialeffekter, monstre, kinesisk magi og en fargefull tilnærming til alt som er. Hva mer trenger man, egentlig?

Thriller: Twelve Monkeys (1995). Vi kan ikke nevne gode sci-filmer uten å komme over Terry Gilliam. Dette er kanskje den beste tidsreisefilmen som er laget, som bare blir bedre og bedre jo flere ganger man ser den.

Andre filmer jeg anbefaler:

Alien (1979), Aliens (1986), District 9 (2009), Looper (2012) og Minority Report (2002). 

On 21.6.2016 at 11:13 AM, Jackal.no said:

Nja Interstellar og Ex Machina var møkkafilmer synes jeg tongue.png

Der er vi to. Ex Machina er riktignok ikke noe "møkkafilm", men legger fram ingen nye ideer på bordet, og ender opp med å bli en kjedelig affære. Interstellar, derimot, er helt forkastelig. En tematisk fortsettelse av Nolans fascistiske propaganda fra Batman-filmene han laget.