Sign in to follow this  
La_Menthe

AMD Polaris

Recommended Posts

Nvidia har allerede lansert toppkortserien sin, og om en uke vil det røde laget ta over 14nm-stafettpinnen og vise fram sitt nye arkitektur. Av det vi har hørt hittil, virker det som AMD går den andre veien, når de i første omgang lanserer kort i mellomklassen: R9 470, 480 og 480X. Sistnevnte vil konkurrere mot Nvidias kommende GTX 1060 i prisklasse.

Lekket 3DMark11-benchmark:

AMD-Radeon-R9-480-3DMark11-Performance.png

I følge kildene:

AMD Polaris 67DF:C7 er 480X

AMD Polaris 65DF:C4 er 480

Hvis dette viser seg å stemme, så samsvarer ytelsesøkningen hos Polaris-kortene med det vi så hos Nvidias toppmodell: 70% økt ytelse fra forrige generasjon. R9 480X yter altså like bra som R9 Fury (~10% bedre enn GTX 980), mens 480 yter mellom GTX 970 og R9 390X.

Dette er fantastiske nyheter for de som ikke ønsker å bruke mer enn 2-3000,- på et grafikkort, men likevel vil ha mye krutt for pengene. Grafikkort til under 3500,- og utgjør tross alt 70-80% av PC-segmentet.

Jeg kunne tenkt meg å kjøpe nytt hovedkort/CPU nå og så kjøpe skjermkort til høsten (har ikke bestemt meg for AMD/Nvidia enda).

- har tid til å bygge litt i sommer.

hva er gode valg i forhold til hovedkort/CPU ?

Jeg kunne tenkt meg å kjøpe nytt hovedkort/CPU nå og så kjøpe skjermkort til høsten (har ikke bestemt meg for AMD/Nvidia enda).

- har tid til å bygge litt i sommer.

hva er gode valg i forhold til hovedkort/CPU ?

Hva er det du har nå da?

Intel: Intels Cannonlake (7000-serien) lanseres til høsten, men den ventes å ikke gi noen forbedringer fra Skylake på noen måter. Så det beste å gå for nå er vel i7 6600/6700K, om det hovedsaklig er til gaming. Har du mer penger å rutte med, og driver med ting som streaming, videoredigering, osv., kan Broadwell-E være noe å snuse på og.

Av hovedkort er det egentlig likegyldig, så lenge du da ikke kjøper noe billig (700,-<) som vil stryke innen et par år. 6700Ken har allerede en så høy klokkehastighet (4,0 GHz med turbo på 4,2 GHz), at videre overklokking ikke er nødvendig. 6600K er riktignok klokket litt lavere, men selv her har tester av Skylake vist at overklokking gir ubetydelige utslag i spill. Siden du også ønsker å bruke DDR4-brikker med høy frekvens (3000 MHz eller mer), er Z170-serien det beste å gå for. Dette er et fint alternativ.

AMD: AMDs Zen-CPU lanseres også til høsten, og den antatte ytelsen (AMD lover en dobling av IPC fra FX-8350), samt det faktum at det er en åttekjerners CPU med SMT (hyperthreading), kan gjøre dette til en spennende CPU.

Av skjermkort kan entusiastene glede seg til høsten. AMD har etter ryktene pushet lanseringen av toppkortene sine til samme dato som BF1 i oktober. Kanskje Nvidia gjør det samme med 1080Ti?

jeg har en i7-930 (som har vært klokket til 4 GHz), hovedproblemet er at flere av USB inngangene på X58 hovedkortet har sluttet å funke.

Oppgradering fra X58 er verdt det. Mulig Zen vil bli bra, men når kommer den? Om du kan vente å se, så er jo det en mulighet, ryktene rundt Zen-ytelsen flyr fortiden, men datoene lar vente på seg dessverre. Jeg håper den kan komme inn med litt krutt, trenger flere valgmuligheter om dagen.

Om du ikke vil vente så vil 6700K være det beste valget til gaming som sagt over her, m.m du skal stappe riggen din full av NVMe, 3x/4x SLI/CF osv, da er det i stedet X99 du bør satse på med de nye Broadwell-E CPU'ene 6800K - 6850K - 6900K - 6950K, men det er kun pga antall PCIe-lanes (28-40) :)

Ytelsen skal være mellom R9 390 og 390X, ut fra spesifikasjonene vi har fått (det gjenstår å se om det er tilfellet, når NDA går ut i slutten av denne måneden og vi får se noen benchmarks). Men det fantastiske her er prisen på $199, eller 2200-2500,-. Dette er 4GB-utgaven, mens den litt dyrere 8GB-utgaven ventes enda bedre ytelse, om vi skal ta lekkasjen for god fisk.

blir nok rx 480 - nvidia sine kort er litt for dyre i forhold til at dx12/vulcan ytelsen ikke er topp. I tillegg koster det ekstra for gsync vs. freesync.

Prisene skal vel enda litt ned i forhold til en MSRP på USD239, så det er bare å vente litt til.