Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Daniel-

GeForce 1000-series

Recommended Posts

GTX 1070 vil koste ca $380 og kommer 10. juni.

GTX 1080 vil koste ca $600 og kommer 27. mai.

Noen som har en sammenligning blant 10xx og 9xx korta? Hørte noe om at et 1070 var på linje med 980 eller Titan?

Lurer på om det blir ett 1070 når skattepengene kommer :D 680'en slitt litt nå med nyere spill

PCgamer sa at 1080 kommer først:

- What we've been playing recently.

- Civilization 6 was just announced.

- We take a technical look at the newest Nvidia cards.

- Battlefield 1 is confusingly named, but looks promising.

- Will gets to gush about PlanetSide 2's large recent update.

- We take your questions from Twitch chat.

• Like 2

Skal kjøpes ja, har GTX 980 i SLI nå men SLI fungerer bare her og der i enkelte spill så vil heller ha et kraftig singel kort.

Kortene med prisen her vil også dasse masse skjermkort ned i pris, som GTX980. Tipper dem vil havne på halvpris nå så framtiden er utrolig bra :D

Trur annonsering av 1080 gjorde at det blir mATX-hovedkort på meg. Bytter da ut 680Sli og dedikert lydkort med et enklere og renere oppsett. NZXT Manta-kabinettet som jeg har sett på til en mATX-build er sexy!

Reference-cards vil sikkert bli revet vekk ved release og man vil sikkert ikke få tak i kort fra Asus, EVGA, Zotac osv... med oppgradert kjøler før til høsten.

GTX 1070 vil koste ca $600 og kommer 10. juni.

GTX 1080 vil koste ca $380 og kommer 27. mai.

Ser ut som du har swappa prisene.

• Like 1

1080 skal vistnok være bedre enn 2stk 980 i SLI. Vurderer og kjøpe 1080 for skattepenger, 760 begynner og bli gammelt.

Hva koster 1080? Har en 780 så dette burde bli en fin oppgradering

1080 er priset til 599 USD, så antatt pris vil da være på ~6500 NOK. Men siden 1080 i realiteten vil være en "paper launch" (lansering av et produkt som egentlig er lite/ikke tilgjengelig i starten), så vil referanseversjonen, også kjent som "Founders Edition", være eneste tilgjengelige utgave i begynnelsen. Den er priset til 699 USD, som da vil si ~7500 NOK. Videre forespørsel, eller praksiser i norske butikker, kan muligens presse prisene enda lenger opp. Slik det ser ut nå, er GTX 1070en et fantastisk price/performance-alternativ, med 980 Ti-ytelse til ~4200 NOK.

Det mest fornuftige er vel å vente til aftermarket-versjoner med egne kjølere til 1080en kommer ut. De ikke bare kjøler bedre (og åpner derfor for vesentlig bedre ytelse ut av boksen -- som vi så med 980 Ti), men er også billigere.

Men det aller viktigste er vel å se hva AMD kommer med først (selv om jeg helt ærlig ikke tror de vil kunne levere, i hvert fall ikke før utpå juli/august). AMDs Polaris 10 vil angivelig være en konkurrent til GTX 1070 og kort under dette (muligens også 1080 -- vi vet ikke enda). Det vi kan fastslå er at AMD vil ha en pressekonferanse i slutten av mai der de angivelig lanserer Polaris 10 og 11, rundt samme tidspunkt Nvidias 1070 og 1080er kommer i butikkhyllene.

Før kortene kommer i butikken, vil du se på benchmarks (se det jeg har skrevet lenger ned) og AMDs lansering av sine kort.

1080 skal vistnok være bedre enn 2stk 980 i SLI.

Det var det de påsto, men det går ikke opp. Siden 980 Ti er 25% bedre enn 980, mens 1080 er 25% bedre (ifølge Nvidia) enn 980 Ti, skal 1080 da være ca. 55% bedre enn 980. GTX 980 SLI skalerer ikke under 55% , det skjønner vel alle.

Dette er en av mange eksempler på hvordan AMD og Nvidia stadig trikser og tuller med tallene. Du la kanskje også merke til hvordan de sa 1080en var 25% bedre enn 980 Ti i VR-ytelse -- altså ikke normal gamingytelse. Eller hvordan de startet grafen fra 2 og ikke 0, for at 1080en skulle ligge høyere enn 980 og 980 Ti enn det den egentlig er.

Vi vil ikke kunne fastlå noen ting før vi får sett på anmeldelser av kortet. Anmeldere vil få tillatelse til å legge ut testene sine av 1070/1080 17. mai.

Det er viktig å huske på at det store spranget i ytelse med Pascal i realiteten skyldes halvering av prosessnoden (28nm>14nm), som gir dobbelt så bra strømeffektivet. Om du ser på klokkehastighetene på 1070 og 1080, ser man at de mtp. frekvens er like raske som 970 og 980. Eneste "oppgraderingen" vi ser er GDDR5X-minne (i 980s tilfelle). AMD vil kunne utnytte overgangen til 14nm og GDDR5X like bra de også, og det er derfor viktig at vi venter og ser hva de har å by på først -- om de i det hele tatt kommer til å vise fram Polaris 10 i slutten av Mai eller ikke.

For entusiastene er en annen ting verdt å merke seg: om ca. et halvt års tid, vil AMDs Vega (Fury-kortene) og Nvidias Big Pascal (1080 Ti) lanseres med HBM2-minne. Det antas at de vil ligge alt fra 30-50% over 1080 i grafikkytelse.

Benchmarks av GTX 1080 er nå ute. Fra Techpowerup: http://www.techpower...TX_1080/26.html

1080en ender opp å yte som lovet bedre enn lovet: 35% bedre enn 980 Ti. Den klarer også å bli overklokket 13%, halvparten av det vi ble fortalt. Dette skyldes i stor grad referansekjøleren, som allerede kjører grafikkortet med høyere lydnivå og temperaturer en GTX 980 Ti. Det er forventet at senere 1080 med aftermarket-kjølere (som vil koste 1000,- mindre), vil kunne både yte ~15% mer ut av boksen og tilby ~20% bedre overklokking (som med 980 Ti).

http://www.tek.no/ar...-edition/347243

Au! For en pris

Vel, i dag tidlig tikket den anbefalte utsalgsprisen fra Nvidia inn i innboksen vår. Denne viste at det vi hadde fryktet, men også delvis ventet, var blitt en realitet:

Vi får ingen revolusjonerende ytelsesøkning uten en durabelig prisøkning på kjøpet. GTX 1080 får nemlig en veiledende utsalgspris på 7600 kroner.

GTX 1080 gir oss for våre testspill en gjennomsnittelig ytelsesøkning på solide 76(!) prosent over GTX 980 i 2560x1440 punkters oppløsning. Da er det kanskje på sin plass at Nvidia kan ta seg bedre betalt også.

Men, til sammenligning ble GTX 980 solgt over disk til 4600 kroner da det ble lansert i oktober 2014. Vi snakker om en prisforskjell på 3000 kroner, eller 65 prosent.

Får vente til prisene dropper litt. Har to 780SLI som forsåvidt funker veldig greit... men 60fps 4k høres tasty ut.

Jess, det er nesten for gitt at man bør. 1080 og 1070 med kjølere fra MSI, Asus, etc. vil ikke bare gi merkbart bedre ytelse, lydnivå og temperaturer, men også koste 1000,- mindre innledningsvis.

60 FPS i 4K høres tasty ut ja, men det er ikke bare misledende, men regelrett løgn. Til tross for den enorme økningen i ytelse, er det knapt noen eksisterende AAA-spill som klarer 4K og 60 FPS med alle innstillinger på det høyeste. Foruten det faktum at et spill bør klare en gjennomsnitt en del over 60 FPS for å kunne gå under definisjonen (da man gjerne vil ha et kort som klarer å oppnå standarden i en liten tid framover), så klarer ikke 1080 det i samtlige eldre spill:

The Witcher 3 4K: 43 FPS

GTA 5: 45 FPS

Crysis 3: 35 FPS

The Division: 40 FPS

Hitman: 35 FPS

Far Cry Primale: 40 FPS

Ikke akkurat 60 FPS 4K (samtlige av de ovennevnte spillene er også 1 år eller eldre).

Virker som man trenger ytterligere 40% ytelse før man kan kalle noe et 4K-kort. Noe jeg tror vi vil kunne oppnå med Vega og 1080 Ti ut mot senhøsten/nyåret.

Man kan alltid overklokke en aftermarket 1080 og, som jeg vil anta vil ligge på 30% bedre ytelse enn referanseutgaven (altså 30% bedre ytelse enn ovenfor). Det i tillegg til å demping av enkelte, betydningsløse innstillinger (AA har for eks. ikke så mye å si på lenger med 4K-oppløsning), vil kunne gi deg de resultatene du er ute etter.

Klarer meg fint uten 4K og kommer ihvertfall ikke til å oppgradere kun for å få bedre frames med en høyere oppløsning.

1080p holder til mitt bruk. Blir vel en oppgradering til høsten for å sørge for at de nyeste spilla kan kjøres på Ultra og vel så det.

Kjører 3930k, GTX 970 og 16GB ram her nå.

Kjøpte 4K pcen til komplett i 2014. Vil ikke akkurat si at den taklet noe som helst 4K spill i det heletatt...

Vurderer litt å kjøpe to kort (1080/1080TI om sommeren er snill med meg) og kjøre de i SLI, samt en ny CPU, og nytt kabinett.

Men hvor kurant er det å kjøpe et nytt kort nå, med tanke på utviklingen av DX12? Har kun sett DX12 i Hitman i nyere spill, usikker på om Witcher 3 har det. Vil f.eks 1080 SLI være bra nok i, la oss si seks år, eller må det oppgraderes etter noen år for å kunne kjøre alt på Ultra og høy oppløsning?

Hva tror dere?

Ja, 4K er nok ikke modent nok enda. Biblioteket av 4K-innhold (TV-serier, filmer, Youtube-videor, osv.) er veldig, veldig nytt og kjempefattig. I tillegg er mange applikasjoner på Windows ikke i stand til å skalere til 4K på en tilfredsstillende måte, og man ender opp med en blanding av "tåkete" bildekvalitet og knøttlite UI. Netflix og HBO Nordic klarer ikke å streame 1080p i god nok bitrate engang. Youtube er verst på dette punktet.

Opp på det igjen har vi problematikken ovenfor, der man rett og slett ikke finner hardware som takler spill i 4K i dag, og man ender i verste fall opp i en ond sirkel med kompromiss og konstante dyre grafikkortkjøp for å vedlikeholde det kravet. Hvis et eventuelt 1080 Ti og Fury X2 klarer akkurat 4K 60 FPS når de kommer ut, er det for gitt at de ikke vil klare det 1 generasjon etterpå. Da snakker vi om grafikkort til rundt 10,000,- som vil bli "foreldet" i løpet av et par år.

Vi vil nok være i 1080p-levealderen en del år til, med mulighet for 1440p 60FPS for high-end kortene. For min del, som har null problemer med å spille i 1080p, er jo det bare positivt. Det har blitt utrolig billig å kjøre AAA-spill i 1080p; så mye at jeg forventer at selv GTX 1060/R9 480 vil overgå kravene om [email protected] Det neste hoppet blir i så fall [email protected] med Freesync/G-Sync.

Kjøpte 4K pcen til komplett i 2014. Vil ikke akkurat si at den taklet noe som helst 4K spill i det heletatt...

Vurderer litt å kjøpe to kort (1080/1080TI om sommeren er snill med meg) og kjøre de i SLI, samt en ny CPU, og nytt kabinett.

Men hvor kurant er det å kjøpe et nytt kort nå, med tanke på utviklingen av DX12? Har kun sett DX12 i Hitman i nyere spill, usikker på om Witcher 3 har det. Vil f.eks 1080 SLI være bra nok i, la oss si seks år, eller må det oppgraderes etter noen år for å kunne kjøre alt på Ultra og høy oppløsning?

Hva tror dere?

Hva er det du har nå da av hardware (CPU, GPU, osv.)?

Ingen kort er å anbefale i SLI. Det er så få spill som støtter det, at det er unødvendig -- foruten det faktum at skaleringen aldri vil være perfekt, og frame time variance, osv. vil bare være videre hodepine. Men om du ønsker å oppnå 4K, og det i de store AAA-spillene som faktisk støtter SLI (BF1 vil støtte det, selv om jeg tror du vil klare [email protected] med bare ett kort her), kan jeg forstå deg. Men det vil aldri vedvare i 6 år -- da bør du i så fall sikte deg på 1440p. 1080 SLI vil koste deg ca 15,000 NOK i grafikkort alene, 1080 Ti SLI en god del over dette. Men dette er igjenbare spekulasjoner basert på at 1080 Ti yter 40% bedre enn 1080. Den kan yte dårligere eller bedre.

Nå kjører jeg Intel Core i7-4790K, ZOTAC GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA, Asus Z97 hovedkort og 16GB ram.

4K ser så fantastisk ut! Har lyst på det i livet mitt, men vi får se.

Nå kjører jeg Intel Core i7-4790K, ZOTAC GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA, Asus Z97 hovedkort og 16GB ram.

4K ser så fantastisk ut! Har lyst på det i livet mitt, men vi får se.

Du har NULL grunn til å oppgradere CPU. Det er ingenting å "oppgradere" til egentlig, da det er ingenting som vil gi deg en ytelsesøkning i spill, om du går fra 4790K og til noe annet. 6700Ken har knapt bedre IPC generelt, mens 5820K og andre prosessorer med 6 eller flere kjerner har vist seg å yte dårligere en firekjernede prosessorer som 6700K i CPU-tunge spill.

Jeg betviler selv ikke 4Ks viktighet; det er fremtiden. Men markedet er rett og slett ikke modent nok til det enda, og du vil bare ende opp i store økonomiske forbruk til liten/ingen nytte i tillegg til kompromisser, for å kjøre spill i 4K. Det beste er om du holder deg på 1440p et par år til, før du bestemmer deg å hoppe på 4K. GTX 1080 er for eks. et perfekt 1440p-kort, både nå og godt inn i fremtiden.

• Like 1