Daniel-

GeForce 1000-series

Recommended Posts

INGEN bør kjøpe noen av de første kortene. Ikke bare koster de 1000,- mer enn aftermarket-1080er, men anmeldelser i ettertid has vist at kortene blir utrolig varme og throttler betraktelig etter 10-20 minutter med spilling. Så mye faktisk, at de yter opp mot 10% dårligere enn tidligere skrevet. Det betyr at en overklokket 980 Ti eller Titan X yter like bra. Folk vil uansett ikke lære, da de første 100 eksemplarene fra Komplett ble utsolgt i løpet av 10 minutter.

De første aftermarket-utgavene vil ikke være tilgjengelig før i hvert fall midten av juni. Men også her er det viktig å være føre var, da kort fra EVGA allerede kan førbestilles fra Komplett. En preview av SC-utgaven av kortet fra HotHardware viser at temperaturen stiger til værs selv med EVGA-kjøleren, noe som igjen åpner for throttling.

GTX 1080 virker mer som den åndelige arvtageren til GTX 480. Et grafikkort som selv

for dets høye temperaturer, og som østeuropeiske PC-entusiaster stekte sine egg på for moro skyld.

Inntil videre må vi bare vente og se hvor godt de ulike aftermarket-kjølerne klarer å holde temperaturene nede. Og så har vi GTX 1070 i horisonten. Som med 1080, vil referanseutgaven koste betraktelig mer: 5000,- mot 4000,- på aftermarket-utgaver. Da snakker vi om 4000,- for GTX 980 Ti-ytelse (i følge Nvidia).

Det morsomme blir om 980 Ti-eiere blir tvunget til å selge kortene sine for 3000,-. Det vil sette hele bruktmarkedet for skjermkort i flammer. Da blir plutselig 70% av kortene du finner der prisoverflødige, og alt må kuttes 50%.

• Like 1

Vi vil nok være i 1080p-levealderen en del år til, med mulighet for 1440p 60FPS for high-end kortene. For min del, som har null problemer med å spille i 1080p, er jo det bare positivt. Det har blitt utrolig billig å kjøre AAA-spill i 1080p; så mye at jeg forventer at selv GTX 1060/R9 480 vil overgå kravene om [email protected] Det neste hoppet blir i så fall [email protected] med Freesync/G-Sync.

Ingen kort er å anbefale i SLI. Det er så få spill som støtter det, at det er unødvendig -- foruten det faktum at skaleringen aldri vil være perfekt, og frame time variance, osv. vil bare være videre hodepine. Men om du ønsker å oppnå 4K, og det i de store AAA-spillene som faktisk støtter SLI (BF1 vil støtte det, selv om jeg tror du vil klare [email protected] med bare ett kort her), kan jeg forstå deg. Men det vil aldri vedvare i 6 år -- da bør du i så fall sikte deg på 1440p. 1080 SLI vil koste deg ca 15,000 NOK i grafikkort alene, 1080 Ti SLI en god del over dette. Men dette er igjenbare spekulasjoner basert på at 1080 Ti yter 40% bedre enn 1080. Den kan yte dårligere eller bedre.

Ingen kort kan anbefales til SLI? Det vil jeg påstå er en sannhet med modifikasjoner.

Dette kommer jo helt an på bruksområdet. Skal du spille på en 1080p/75Hz-skjerm, så selvsagt ikke, men skal du 144Hz på 1440p så MÅ du ha SLI/CF for å cappe 144fps. Og jeg kan rapportere om at dette er smør oppå bacon surra rundt en Texburger, det er skikkelig deilig - 4K med 120Hz kan ikke komme fort nok (DP 1.4 er ute med GTX1080)

Skalering osv er greit, det er ikke alltid perfekt, men nå er det faktisk ekstremt mange spill som støtter SLI og veldig mange skalerer ganske godt. CF er jo kjent for å skalere enda bedre til og med. Kan egentlig ikke huske et eneste spill jeg har SLI-relaterte problemer. De eneste som jeg kan tenke på er i så fall om spillet ikke støtter det i det hele tatt, noe som har skjedd meg svært sjeldent

Enden av visa er at JO - skulle ett eneste kort greie alt av oppløsninger i de høyeste oppdateringfrekvensene så ville dette selvsagt vært en no-brainer, men akkurat nå så er det ingen kort som greier det, derfor så kan jeg helt klart anbefale SLI til de som har lyst på mer ytelse

Min anbefaling er at har man lyst har man lov :)

Virker jo som at 1080Ti skal kunne klare å cappe [email protected]? Om kjøling blir bedre enn entusiastkortene på 1080 nå. Eller?

Vil det være uklokt å bygge en pc med itx-hovedkort, til høsten? Altså ikke plass til mer enn en Gpu.

Skalering osv er greit, det er ikke alltid perfekt, men nå er det faktisk ekstremt mange spill som støtter SLI og veldig mange skalerer ganske godt. CF er jo kjent for å skalere enda bedre til og med.

Feil. En andel AAA-spill gjør det (og da snakker jeg om de som faktisk støtter det, ikke de som "støtter det", men gir horribel skalering, massevis av problemer eller må få støtten patchet mange måneder i ettertid). Uansett så er det slik at den overveldende majoriteren av spill der ute mangler SLI/CF-støtte. Jeg er selv ingen stor gamer, men kom likevel i situasjoner der GTX 780 i SLI bydde på problemer for et par år tilbake: Arma 3, Project Reality, Red Orchestra 2, for å nevne noen. Og dette var perioden da SLI/CF-søtte var på sitt beste. De siste to årene har det dabbet av, og stadig flere storspill lanseres med mangelfull støtte. Bare se på The Division, Doom, Rage og Wolfenstien for å se hva jeg mener. Seneste Far Cry- og Assassin Creed-spill har også forferdelig SLI-skalering.

Sannheten er vel egentlig at ett kort klarer de kravene folk stiller. Men så snart det kommer et nytt og kraftigere kort, så stiller folk stadig høyere krav. Først av alt er ønsket om 144Hz fremfor 120Hz helt fullstendig uforståelig, da det er tilnærmet umulig å se forskjell her. For det andre så er det bare et par år siden at folk maste om å ikke klare [email protected] med ett grafikkort. Når det så ble mulig med nyere og kraftigere kort, ble kravet [email protected] Når 1080 Ti kommer ut og såvidt klarer dette, vil fokuset sansynligvis skifte over til 120Hz4K. Og de bruker det som grunnlag for kaste seg inn i økonomisk upraktiske og ugunstige situasjoner som SLI/CF-konfigurasjoner.

Litt sånn som folk som kjøper ekstremprosessorer fra Intel til dyre priser; de har i realiteten ikke bruk for det, eller gjør faktisk ikke oppgaver som mindre kostbare Intel-prosessorer ikke kan gjøre like bra (som streaming). Men for å gi en slags rettferdiggjørelse for å kaste bort pengene, finner de opp grunner fra fantasien og ikke virkeligheten. Det er bare å se på Diskusjon.no: folk som for øyeblikket eier Haswell-E (5820K,5960X, osv.) diskuterer seriøst om hvorvidt de skal oppgradere til Broadwell-E eller ikke (6800K, 6850K, 6950X, osv.). Rent bortsett fra at disse prosessorene fungerer som lite annet enn statuetter for å vise hvor stor e-penis disse mennskene har, gir disse nye prosessorene nesten ingen IPC-økning fra Haswell-E (som selv ga knapt noen IPC-økning fra Ivy Bridge-E).

Virker jo som at 1080Ti skal kunne klare å cappe [email protected]? Om kjøling blir bedre enn entusiastkortene på 1080 nå. Eller?

Vil det være uklokt å bygge en pc med itx-hovedkort, til høsten? Altså ikke plass til mer enn en Gpu.

Ingenting uklokt i å bygge en ITX-PC. Hvorvidt referanseutgaven av 1080 Ti (som er den som er å anbefale hvis du skal gå ITX) ender opp med å ha varmeproblemer eller ikke, gjenstår å se.