Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Kakkis

Oculus Rift er klar for forhåndsbestilling! Men er det verdt penge

Recommended Posts

Dagen er her, Oculus Rift ble sluppet for forhånds bestilling for noen timer siden, og den store snakkisen er jo prisen som virker å ha overrasket mange. Fra før av var det snakk om en pris på mellom 300-350 Dollar, altså ca 400 Dollar for oss nordmenn med frakt etc, men da den ble sluppet for noen timer siden kom den med en litt sjokkerende pris på 599,- + en frakt på ca 50 dollar. Altså ca +/- 6500,- for oss nordmenn.

Så da er spørsmålet, er det verdt å kjøpe? For meg er det litt som følelsen jeg fikk med den første Apple Watch, at jeg ikke vil betale så mye penger for et nytt produkt som fortsatt må justeres og endres en hel del for å bli perfekt, og litt samme følelsen har jeg av OR.

Hva sier dere? Er det noen som har lest seg opp på prosjektet og har litt peiling, kan komme med litt innsikt?

OR kan forhåndsbestilles her: (leveringsdato skal være i Mai)

https://shop.oculus.com/en-us/cart/

Selv avventer jeg. Som du sier, så er det kanskje bedre å vente på v2 eller v3 før man investerer i noe så dyrt.

Håper også at prisen går noe ned over tid..

Står fint over foreløpig. Kanskje jeg kjøper om noen år når alle kinksa har blitt fjernet osv.

Må si meg enig i at prisen er vell stiv for min del ja. Velger å avvente til at prisen går ned, med den prisen de har i dag vil det ikke bli nok salg til at de klarer å drive videre uten videre ekstern støtte.

Er vel begrensa hva slags (bra) spill man får til VR nå?

Har stort sett tullete indie-spill foreløpig. Og den Dino greia til Crytek(?).

Det er ikke prisen som stopper meg, men hardware. Tenker å oppgradere til Nvidia Pascal når den tid kommer (Q3-ish 2016?) så gidder ikke oppgradere med et dyrt skjermkort nå. Dessuten er jeg veldig spent på hvordan HTC Vive vil være i forhold til Oculus Rift. Kameraet på Vive har fått mye skryt, men har også hørt at Vive ikke er helt 100% bugfree enda. Innen utgangen av året tenker jeg at jeg skal kunne kose meg med en VR-brille :D

Er man nødt til å ha spill som støtter det? Eller går det ann å bruke oculus bare som en "skjerm" likdom?

Nerden i meg klarte ikke vente, forhåndsbestilling er lagt inn. Kom på 750 euro inkludert moms, pluss frakt. Stiv pris, var bare å lukke øya når man trykte bekreft...

• Like 2

Er man nødt til å ha spill som støtter det? Eller går det ann å bruke oculus bare som en "skjerm" likdom?

Det lurer jeg og på. Vil aldri være aktuelt å kjøpe for å bare kunne spille 3-4 spill.

Det er og en veldig enkel test i denne linken hvor du kan teste om PCn og skjermkortet ditt vil takle OR.

Test her:

https://shop.oculus.com/en-us/cart/

Your Intel® Core™ i7-4720HQ CPU @ 2.60GHz processor doesn't meet our recommended specification, which is an Intel i5-4590 equivalent or greater.

Hæ :s

Mangler prosessor, grafikkort og USB porter for å kunne bruke Rift. Blir ikke noe kjøp med det første her heller

Ser at for å dekke opp alle funksjonene rundt OC må jeg og kjøpe inn ny pc etc. PC kjøpet blir da dedikert til å dekke opp for kravene til OC, og ikke kravene jeg har forøvrig til en fremtidig PC.... OC er luksusvare i min oppfatting, det er vel derfor mange av oss reagerer med å si at prisen er stiv/høy.... Men i forhold til andre lukusvarer, så er dette rimelig. (Ny bil, Oppussing, Hobby)

Det som er en antatt risiko her er

• de få spillene, programmer etc. som akkurat nå støttes
  • fremtidig prisfall
  • vesentlig kvalitetsforbredninger på neste generasjons produkter
  • evt. barnefeil som kan følge med første generasjon

Det du kan sitte igjen med er

• ett produkt som gir deg ett utall fantastiske spilleøyeblikker og glede her å nå
  • du kan poste bilder av deg selv bruke dette på sosial medier, med den anerkjendelsen det kan gi
  • 1 Generasjon kan bli ett klenodium du kan stolt vise frem om.... 30 - 40 år. Og som kan få en økonomisk høy verdi

Jeg tror at om mange jeg kjente kjøpte OC, og det var mye "flerspiller spill", så hadde jeg og kjøpte for å være med på å utforske opplevelsen sammens med andre. Men å sitte aleine på gutterommet med detta greiene på mens jeg skriker å hyler for meg selv. Nei takk.

• Like 1

Tenker PC'en min bør oppgraderes en del, så venter nok en 2 år før jeg kjøper OR for PC...

hKLiEAQ.jpg

No worries på HW-fronten altså. Men ikke f om jeg punger ut den summen der. Da må de i såfall vise frem et hetfig interessant bibliotek av ting å bruke det til. Være det spill eller Virtuell Sightseeing eller p0rr eller whatever. Akkurat nå ser jeg bare utrolig kul tech uten noen reell applikasjon. Får gi det litt mer tid tror jeg :p

Kjørte den testen på jobb PCn og eneste den var fornøyd med var at jeg hadde 48GB ram og kjørte win7. Verken Xeon prosessoren eller CAD skjermkortet var den imponert over :p

48GB RAM? Kan du ikke donere 16 av de til meg, Kåre? Du har nok! :p

Det første jeg tenkte var at de gjorde en tilsvarende tabbe som apple gjorde med første macen, satte prisen alt for høyt.

Men, når man ser på hvilke krav de stiller til pc for å drive dette, så blir det uansett alt for dyrt for de aller fleste, så da er det nok like greit å bare slenge på de $200 ekstra så de heller har noe å fire på prisen på versjon 2 om et år eller to.

Absolutt ingen hast for min del. Får se om et par år da kanskje noen bra spill(og ikke gimmicks) har kommet ut :)

Kompis av meg backa kickstarterkampanjen så jeg inviterte naturligvis til LAN hos meg denne helgen. Har lastet ned alle spillene og koser oss skikkelig! Det er en veldig merkelig opplevelse. Foreløpig har vi kun testet Lucky's Tale og Project Cars, men kan godt skrive litt her om hvordan vi opplevde de andre spillene.

Lucky's Tale var ganske kult. Du er i tredjeperson og føles som du observerer en miniatyrverden hvor du styrer en rev som flyr rundt. Project Cars derimot var veldig immersive. Du følte du satt i bilen og kjørte. Det som var ekkelt var at du forventet at kroppen skulle føle alle bumpene i veien, men gjorde ikke.

Er det noen spesielle spill dere lurer på funker eller noen spesifikke spørsmål? Kanskje jeg kan klare å svare på de? :p

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...