Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
VenoMeisther

Fagprøve i automatiseringsfaget

Recommended Posts

Hei

Skal snart opp i fagprøve i faget: Automatisering/Automasjon.

Så lurer på om det er noen som har tatt fagprøven i dette faget og har noe nyttige tips å komme med for eksempel ting som er nyttig å se på, eventuelle lister og andre ting som er viktig av dokumentasjon osv.

Takk på forhånd

Denne er grei å ha med: http://goo.gl/h3IE08

seriøst, så ta det med ro. Ikke stress. Gjør du en feil så bare skriv hva du gjorde feil, hvorfor og hva du skulle ha gjort for å fått det bra. Ikke minst, jobb sikkert.

HMS er meget viktig! Bruk vernebriller, hansker, hørselsvern osv der det skal brukes, men også ta det av der man ikke må finne på å bruke det, eks arbeidshansker er fyfy ved roterende deler.

Dette gjelder ikke bare automasjon, men like gjerne som frisør.

Ta en kikk i fagplanen/utdanningsplanen og se om det er ting og tang du kanskje ikke har fått jobbet noe med i læretiden. Bruk kollegene dine til hjelp til å gjøre den kjent med det du lurer på. Gjør deg kjent med NEK:400, maskinforskrift osv. Forhør deg med din Installatør.

Kan også være lurt å sjekke hvilken type PLS du skal bruke på prøvestasjonen, slik at du kan gjøre deg kjent med den på forhånd.

Når det gjelder dokumentasjon er det enklest og basere seg på standarden i din bedrift. Hør med din leder om hvordan dere lager dokumentasjon etter deres egen sertifisering/kvalitetsstandard. Benytt deg av bedriftens egne maler.

Ting jeg kommer på i farten fra min prøve

- Regne ut kabeltversnitt, valg av vern iht NEK

- IT/TN systemer: Fordeler ulemper, virkemåte

- Kalibrere målere, 5 punktssjekk, måleomforming osv

- Signalbehandling: fordeler ulemper. F.eks 4-20mA vs 0-10V

- virkemåte på asynkron motor

- pumpeprinsipp

- EX: Kapslingstyper, kunnne tyde EX-merking. EX-soner

- Måleprinsipp. F.eks D/P-celle, ultralyd, thermoelement med de ulike legeringene, PT1000 osv.

- PID-regulering, gjøre seg kjent med Ziegler Nichols osv

- Sluttkontroll, testprosedyrer, samsvarserklæring

- HUSK ARBEIDSMILJØLOVEN!!,

Ellers er HMS viktig, slik som Krigsforbryteren nevner. Bedriften din har nok egne SHA og SJA-planer du kan benytte deg av. Tenk deg at sensor er en kunde og du representerer din bedrift!

Kanskje se på hvorfor folk stryker.

(Denne er for Elektro, men prinsipielt er det mye likt automasjon)

http://elfag.blogg.no/1374758439_rsak_til_at_man_stryk.html#.Vi6qQytZiHY

1: Les over underlaget, 2 ganger, noter ned punkter som du tenker på med engang på en liste.

Tenk, Hva skal jeg bygge?

Tenk, Hvordan skal det være, Berøringssikkert, Brannsikkert og Sikkert under arbeidet med installasjon

2: Lag en tidsplan

3: Gjør godt teoretisk arbeid, bruk informasjon fra listen du laget i oppgave 1

Husk Risikovurdering FEL §16 !!!!

Tenk, Har jeg laget underlag for det jeg skal bygge?

Tenk, Har jeg laget underlag som er Berøringssikkert, Brannsikkert og Sikkert under arbeidet med installasjon

4: Henvis til Forskrift eller Norm, Å ha bred kunnskap om hvor du finner informasjon er + + + + +

5: Utfør praktisk del, Rydd, hold orden!

6: Sluttkontroll, bruk standarsskjema, les veiledninger om du trenger, gjerne henvis til NEK 400 Del 6

Start med Verifikasjon, har jeg bygget det jeg skal bygge?

Tenk, Er det Berøringssikkert, Brannsikkert og fungerer etter hensikten for formålet

Ikke skjul om du gjorde noe feil, lag avvik og utbedre. Det er nettopp sånn det er i det virkelig arbeidsliv og. Alle skal medvirke med informasjon og kunnskap slik at vi stadig blir bedre og at anlegg virker og er elsikkert. Internkontrollforskriften §4 "Henvises til denne fra Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg veiledningen til §3, som du sikkert er på kurs i hvert år :)"

Spre god tone og energi rundt deg, vis at du trives i arbeidet.

Huff, skal ikke skrive mer..... :)

Denne er grei å ha med: http://goo.gl/h3IE08

seriøst, så ta det med ro. Ikke stress. Gjør du en feil så bare skriv hva du gjorde feil, hvorfor og hva du skulle ha gjort for å fått det bra. Ikke minst, jobb sikkert.

HMS er meget viktig! Bruk vernebriller, hansker, hørselsvern osv der det skal brukes, men også ta det av der man ikke må finne på å bruke det, eks arbeidshansker er fyfy ved roterende deler.

Dette gjelder ikke bare automasjon, men like gjerne som frisør.

Ta en kikk i fagplanen/utdanningsplanen og se om det er ting og tang du kanskje ikke har fått jobbet noe med i læretiden. Bruk kollegene dine til hjelp til å gjøre den kjent med det du lurer på. Gjør deg kjent med NEK:400, maskinforskrift osv. Forhør deg med din Installatør.

Kan også være lurt å sjekke hvilken type PLS du skal bruke på prøvestasjonen, slik at du kan gjøre deg kjent med den på forhånd.

Når det gjelder dokumentasjon er det enklest og basere seg på standarden i din bedrift. Hør med din leder om hvordan dere lager dokumentasjon etter deres egen sertifisering/kvalitetsstandard. Benytt deg av bedriftens egne maler.

Ting jeg kommer på i farten fra min prøve

- Regne ut kabeltversnitt, valg av vern iht NEK

- IT/TN systemer: Fordeler ulemper, virkemåte

- Kalibrere målere, 5 punktssjekk, måleomforming osv

- Signalbehandling: fordeler ulemper. F.eks 4-20mA vs 0-10V

- virkemåte på asynkron motor

- pumpeprinsipp

- EX: Kapslingstyper, kunnne tyde EX-merking. EX-soner

- Måleprinsipp. F.eks D/P-celle, ultralyd, thermoelement med de ulike legeringene, PT1000 osv.

- PID-regulering, gjøre seg kjent med Ziegler Nichols osv

- Sluttkontroll, testprosedyrer, samsvarserklæring

- HUSK ARBEIDSMILJØLOVEN!!,

Ellers er HMS viktig, slik som Krigsforbryteren nevner. Bedriften din har nok egne SHA og SJA-planer du kan benytte deg av. Tenk deg at sensor er en kunde og du representerer din bedrift!

Kanskje se på hvorfor folk stryker.

(Denne er for Elektro, men prinsipielt er det mye likt automasjon)

http://elfag.blogg.n...ml#.Vi6qQytZiHY

1: Les over underlaget, 2 ganger, noter ned punkter som du tenker på med engang på en liste.

Tenk, Hva skal jeg bygge?

Tenk, Hvordan skal det være, Berøringssikkert, Brannsikkert og Sikkert under arbeidet med installasjon

2: Lag en tidsplan

3: Gjør godt teoretisk arbeid, bruk informasjon fra listen du laget i oppgave 1

Husk Risikovurdering FEL §16 !!!!

Tenk, Har jeg laget underlag for det jeg skal bygge?

Tenk, Har jeg laget underlag som er Berøringssikkert, Brannsikkert og Sikkert under arbeidet med installasjon

4: Henvis til Forskrift eller Norm, Å ha bred kunnskap om hvor du finner informasjon er + + + + +

5: Utfør praktisk del, Rydd, hold orden!

6: Sluttkontroll, bruk standarsskjema, les veiledninger om du trenger, gjerne henvis til NEK 400 Del 6

Start med Verifikasjon, har jeg bygget det jeg skal bygge?

Tenk, Er det Berøringssikkert, Brannsikkert og fungerer etter hensikten for formålet

Ikke skjul om du gjorde noe feil, lag avvik og utbedre. Det er nettopp sånn det er i det virkelig arbeidsliv og. Alle skal medvirke med informasjon og kunnskap slik at vi stadig blir bedre og at anlegg virker og er elsikkert. Internkontrollforskriften §4 "Henvises til denne fra Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg veiledningen til §3, som du sikkert er på kurs i hvert år :)"

Spre god tone og energi rundt deg, vis at du trives i arbeidet.

Huff, skal ikke skrive mer..... :)

Takker for innspill og svar, den ble bestått :) slutt på evig lange dager :D til neste fagprøve nå :p

• Like 5