Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Pazuzu

Veien videre for foreningen, en åpen diskusjon

Recommended Posts

er jo ikke værre enn å la en dame med big titz streame "insert random title" . sette opp litt reklame samtidig med donasjoner. vips blir man rik i samme slengen

Men jeg syns det er altfor mange forum her. Altfor mange spill som skal ha egne forum. Altfor mange generelle forum også.

tilogmed en tråd som dette dør ut i ingenting...

• Like 1

Derfor blir en sittende med et todelt spørsmål:

1. Hva bør formålet til foreningen være

2. Hvordan bør foreningen være strukturert

Jupp,,,, så formål og struktur

Lenge siden jeg har skrevet et lengre innlegg her. Forhåpentligvis kan jeg komme med noe vettugt.

Det er noen år siden jeg virkelig var aktiv i Battlefield og Hellfragger. Jeg er vel et godt eksempel på hva foreningen har lidd av de siste årene; Det starter med mye pågangsmot, gode idéer og et ønske om å forbedre spillsamfunnet, men man blir etterhvert utmattet og lei. I min aktive tid her på huset så har jeg vært serveradmin, moderator, klagemuransvarlig, redaktør og styremedlem. I tillegg var jeg med på å gjennomføre Hellfragger-ligaen og Hellfragger LAN. Jeg elsket community-ånden på den tiden, og hadde veldig stor arbeidskapasitet, men man møter dessverre veggen på et tidspunkt.

Det beste med foreningen, og dessverre et av de største problemene er at de som bidrar gjør det på dugnad. Det er helt naturlig at man må prioritere andre ting i livet etterhvert, og personer forsvinner på grunn av blant annet dette. De som var arbeidshestene tidligere forsvant og tok med seg mye kunnskap om drift, systemer osv, noe som gjorde at det på en tid var vanskelig å bare få gjennomført enkle oppgaver i foreningen. Man må også regne med at ikke alle er like engasjert, og at folk lover for mye. Typisk har vært at man er avhengig av noen andre skal gjøre det de har lovet for at du skal kunne gjøre din oppgave - også blir det ikke gjort.

Men misforstå meg rett; Grunnen til at jeg begynner med disse "negative" sidene er fordi jeg mener at man må forstå hvordan frivillig arbeid fungerer. Folk er forskjellig, det er lettere å bryte løfter når man er et nick på en internettside og folk har begrensninger. Det blir også en naturlig utskiftning av ressurspersoner fordi man får andre prioriteringer i livet. Jeg går ofte stille i gangene her på huset og ser brukere som har tatt fakkelen videre og gjør en fantastisk jobb for BF.no! All ære til dem!

Det er lenge siden vi har hatt et spill som har samlet norske spillere på samme måte som CS: Source og BF2 gjorde, og jeg er tvilende på at et slikt spill vil komme igjen. Ikke på grunn av spill-samfunnet, men på grunn av spill-utviklerne. Dette har jo blitt oppsummert tidligere i tråden, så det går jeg ikke mer inn på. Men tror jeg at det er en plass for Battlefield.no i fremtiden? Absolutt!

Det er mye som kan gjøres for å styrke merkevaren og rekruttere nye medlemmer, og det er mange gode forslag her. Både flere Big Wars, ligaer, streaming osv. Kjempe gode forslag! Men jeg henviser til de to første avsnittene mine. Det er lett å si: "Kan vi ikke bare arrangere en liga i det og det spillet da?", men ta det fra meg - det krever enormt mye arbeid.

At vi må være tilstedet på de rette platformene og ha de rette satsningsområdene er helt klart viktig. Det viktigste i mine øyner, som for FBF er tuftet på, er engasjement og personene i foreningen. Foreningen Battlefield.no har aldri lukket døren for engasjerte personer. Hvis noen er aktive i et miljø, for eksempel World of Tanks, så er det ingen som stopper dere fra å bygge et miljø her på BF.no! Problemet er at man forventer at andre skal gjøre det for dere. Jeg kunne opprettet et forum for World of Tanks, jeg, men jeg har ingen erfaring med spillet eller innsikt i miljøet. Dette var et tenkt eksempel, men jeg håper dere ser poenget. Vi trenger gode idéer, men mer enn alt annet så trenger vi engasjerte personer som kan utføre de idéene!

Jeg er motivert til å bidra mer i foreningen, og kanskje noen av de gamle traverne også kan hive seg med?

:heart:

• Like 3

Ikke at jeg har så mye peil på ting akkurat, men jeg ville nok simplifisert forumet en god del og heller gått for en langt mer generell tilnærming til gaming og gaming-kultur. Er altfor mange underforum imo.

Det faktum at denne tråden ligger i den ene delen av forumet som IKKE har noe med gaming å gjøre sier jo sitt :p

Jeg tror ikke det er praktisk mulig å lage noe godt "community-orientert" innen gaming lenger ettersom de fleste spill rett ut blokkerer muligheten for private gaming communities og heller går for lukka systemer (Apple-modellen). Så man er nødt til å tenke en god del utafor boksen.

Jeg synes det er veldig mange gode forslag og tanker her. Jeg mener at dette er det perfekte stedet å ha denne diskusjonen, BcK, fordi dette har alltid vært en seksjon av forumet som har vært fylt med aktive medlemmer, som har sterke meningen og som har vært her i en årrekke.

Det virker som at alle er enig om at forumet er for komplisert oppbygd og at det er for mange underforum. Jeg mener at dette er done deal. Folket har talt, BF.no bør kjøre en skikkelig oppryddning av forumet.

Når det kommer til forholdet til Norsk e-Sport som jeg så var diskutert lenger oppe i tråden så er dette en litt mer komplisert sak. NeS har muliggjort ting for Foreningen Battlefield.no som vi ellers aldri kunne klart selv. De har også stilt med enorme ressurser på server, drift, utvikling osv opp igjennom årene. Vi skylder dem veldig mye. Problemet er at det fører til mer byråkrati enn man gjerne skulle ønske noen ganger. Kanskje er det på tide at vi blir en kommersiell organisasjon med fordelene og bakdelene det fører med seg?

Jeg er veldig enig i det siste avnsittet ditt, BcK, men jeg tror ikke det er umulig. Hvordan vi skal gjøre det er jo helt klart en annen sak, og det er jo derfor denne tråden ble opprettet slik at allle som bryr seg om FBF.no kan si sin mening og komme med forslag til veien videre.

Personlig så vil jeg komme med et radikalt forslag. Vi legger død "Battlefield.no" og samler hele spillsamfunnet under "Hellfragger". Dette er både et navn som har et godt rykte på seg og er en kjent merkevare. Når jeg snakker med andre spillere som ikke vet hva jeg gjør her på bruket, så er det fire ganger så mange som har hørt om Hellfragger.no enn Battlefield.no. I tillegg så har ikke Hellfragger.no noen assosiasjoner i navnet til konkrete spill, så vi står mye mer åpent til å velge hvilken vei vi skal ta dette samfunnet :)

Klarer ikke la være å komme enda en kommentar her. Selv om jeg nok har hatt all min dedikasjon(er det et norsk ord?) på det som var battle.no har jeg stadig sett over gjerdet til "konkurrenten" bf.no

Da battle.no offisielt stengte måtte man gå på nabobesøk for å fylle tomrommet.

Men det som møter en her er rot(no offense). Portalen er rotete, det er ingen egen identitet, foruten selve innholdet i forumet. Da serverne hadde folk så var administrering utydelig og bar preg av individualisme mer enn en klar rød strek og plan over serverregler. Klagemuren, spesielt for DayZ, er en komedie i seg selv foruten at den er rotete og ustrukturert bygd opp, i form av et forum.

Til tross, er battlefield.no/hellfragger.no, noe som må og bør eksistere. Rotet som jeg refererer til, tror jeg, kommer av årsaker som er nevnt i tidligere tråder. En har sittet for lenge i stillinger og mistet momentumet og motivasjon før andre har kunnet ta stafettpinnen videre. Det er hevet over en hver tvil at det ville sett mye verre ut hvis Christian aka cricri ikke hadde hatt et så brennende ønske om å formidle spillglede som han har. At han straks battle.no gikk konk kom hit til bf.no for å utvikle sitt utvilsomme engasjement.

De av dere som har vært her en stund burde straks huke tak i de som fortsatt henger her som har tiltakslyst og ønske om å bygge denne plassen opp igjen. Er veldig enig med PzN her. Alt fra portalen Hellfragger.no til servere, klagemur, YouTube, Facebook, Twitter og ikke minst forumet mp ha en klar rød tråd i form av innhold og ikke minst tilgjengelighet. Alt skal være lett nå til dags sies det. I gamledager måtte vi selv skrive i nettlesern og i serverbrowsern for å finne fram til forum, nyheter og den servern vi ville spille på. Fra hellfragger.no må det bli så enkelt som mulig å lese nyheter, jobbe server og se hvem som spiller, YouTube,twitch og Facebook bør ikke være mer enn et klikk unna.

Til slutt. Ingen som administrerer her må burde føle seg truffet av "kritikken" her. Det er mange faktorer som spiller inn på det som har ført bf.no i den posisjon den er i pdd. Føler jeg sitter litt på sidelinjen her og får med meg det som skjer her, uten at jeg føler den store tilhørigheten. Likevel ønsker jeg denne plassen all suksess, da det vil skape et enormt tomrom uten. Så til de som har evnen, bruk den og bygg opp!

//BearH fra battle.no

PS: beklager skrivefeil, dette kommer fra mobilen...

• Like 1

Herlig innlegg, BearH! Det er flott å få tilbakemelding fra en person som har vært innvolvert i et spillsamfunn, men som ser ting litt utenfra. Jeg skal ikke uttale meg så veldig mye om DayZ, som du nevner, og så videre da jeg ikke har vært innvolvert i akkurat denne delen av FBF, men jeg er enig i poenget du trekker frem. Det jeg ikke nødvendigvis er enig i er at man må gi stafettpinnen videre selv om man har sittet lenge i et verv, så lenge man klarer å opprettholde motivasjonen. Men det jeg merker selv er at når jeg nå sitter å må ta stilling til hvordan FBF har vært tidligere, er i dag og bør bli, så er det mye enklere å ikke være så personlig innvolvert i verv som jeg var før. Denne problemstillingen og diskusjonen vekket en ild i meg som jeg ikke har kjent på noen år. Det er lett at man blir "blind" på ting når man er styremedlem, drifter, redaktør etc. Man trenger eksterne evalueringer og tilbakemeldinger, så all ære til Styret og Pazuzu som opprettet denne tråden. Jeg tror denne diskusjonen utelukkende fører til positive ting!

Og BearH, du har helt rett. I dag skal alt være enkelt. Krever noe mer enn X-antall klikk eller forbruk av energi så gidder vi ikke. Det tror jeg er mye av grunnen til at CS:GO har den suksessen det har. Vil du spiller klan-kamp? Find match, og vips så spiller du. Enkelhet. Vi må tilpasse oss Internett 3.0 om vi skal ha en fremtid. Vi må gjøre Battlefield.no (eventuelt Hellfragger.no) the place to be.

Også dette med en rød tråd som du nevner er jeg enig i. Selv om dette er en forening og frivillig organisasjon så må vi tenke på det som en bedrift. Vi må ha en klar strategi, visjon og markedsplan. Hvem er vi, hva vil vi etc. Dette må gjenspeiles i hele organisasjonen. I tillegg må vi være til stede i stadig flere kanaler hvor spillerne faktisk er. Da tenker jeg på Youtube, Twitch etc. Det er her fremtiden ligger.

Jeg vil gjerne gjøre det klart for alle som leser denne tråden og svarene mine. Jeg har vært veldig innvolvert i foreningen i mange år. Disse endringene vi diskuterer og som du som medlem foreslår vil ta tid å gjennomføre og implementere. De som styrer skuta får ikke betalt en krone, og selv i bedrifter hvor de ansatte tjener 500 000 i året, vil slike store endringer ta tid. Det jeg håper vi kan få ut av dette er at Styret og ledergruppa kjenner den samme ilden og lidenskapen jeg gjør når jeg leser alle svarene og gjør sitt ytterste for å holde dette fantastiske samlestedet i livet. :)

Jeg tror det er veldig viktig at dere ikke fryser fast i å diskutere hva gjør vi videre eller blir veldig opptatt av å spissdefinere formålet og strukturen. Dette låser opp og fryser organisasjonen.

Jeg vil tro, formålet ligger fast, og handler om det overordnende ønsket om at bf.no skal "Formidle og tilrettelegge for spillerglede". Det er jo en veldig generell tekst. og etter min mening trenger den ikke være mer spesifikk. Jeg syns den forklarer veldig godt hva vi gjør hver dag. Hvordan vi skal formidle dette, er litt opp til oss alle. Jeg tror vi er mest tjent med å fortsette i dugnad.

Struktur er noe som er dynamisk, og forandrer seg med tiden, her må styret og rådet ha tillit til seg selv gjennom diskusjon, med hverandre og medlemmer (som den tråden her) til å ta kloke avgjørelser for å gjøre de endringene som en ser er nødvendig.

En må ikke låse seg så veldig mye oppi hvordan ting er gjort før. Vi må være ydmyk for hvordan ting har blitt gjort før, og har respekt for dette, men samtidig ha nok styrke selv, til å ta egne avgjørelser, basert på hva vi, idag, tror og mener er rett. (som for eksempel: Det er aldri godt nok, å argumentere for at ting skal gjøres på en spesiell måte, fordi det er slik vi alltid har gjort det)

Dette er først og fremst en oppfordring til Styret og Rådet, om å reise seg fra stolen og vise vei. Ta kloke og gjennomtenkte valg, basert på deres erfaringer, og det som står av innspill i denne tråden og andre. Vis handlekraft og engasjement. Det er også viktig at dere som ikke er engasjert også kommuniserer dette. Slik at man sammen kan skape nytt engasjement eller evt, finner andre som kan tre inn i nøkkelposisjonene for å sikre fremdriften og fremtiden. (i battle.no gjorde vi ikke annet det siste året, enn å diskutere formålet og strukturen i organisasjonen mens det stoppet fremdriften i organisasjonen totalt, da leder var mer opptatt av å definere formålet enn å gjøre tiltak for å sikre videre drift (uten sammenligning))

Det viktige er at de som er i organisasjonen er folk som ønsker å gi andre spillere et tilbud. Er engasjert. Viser oss frem. Villig til å ta organisasjonen videre (selv når tøffe valg må fattes). Ønsker å bruke tiden sin på å fremme aktivitet i battlefield.no osv.... Det som er viktig å forstå, er at dette ikke er kritikk. Dette er en oppfordring til å starte på veien videre idag. Ikke vent på nye spill, bedre tider, sol sommer og blomster. En må stikke spaden i jorda, og starte og grave, selv om det regner. Verden venter ikke på oss. Vi må gripe verden. på twitch, steam, youtube, twitter, facebook, battlelog osv.

Håper dere kan ta noe fra dette, og at det hjelper dere videre.

Ledelsen og Styret takker for alle flotte innspillene som har kommet inn. Vi har nå gått igjennom samtlige innlegg og diskuterer nå heftig de tipsene og kommentarene som har kommet fra dere :)

Tråden stenges på ingen måte, og vi setter stor pris på flere innlegg om noen av dere har noe på hjertet. Tusen takk!

• Like 2

Vil bare nevne her nå at vi har noen lange diskusjoner om hva hvem hvor hvordan og hvorfor. Jeg har akkurat skrevet mitt lengste innlegg på Battlefield.no.

-Hvis det er noen som har noe og bidra med. Kunnskap, egenskap eller skill. Så kan dere godt melde dere. Vi trenger jo alltids flinke folk eller folk som trenger litt erfaring til og bli flinke men som har lyst til og hjelpe til. Kanskje noen tester nye spill og egentlig har mye og si om det? Hva med og skrive nyhet til Bf.no. Kan godt skrive pm til meg så skal jeg ta ting videre. (kan ta noen dager før svar men svar vil bli gitt)

Det viktigste av alt er at forumet ikke slettes, vi kommer til å trenge det om 25 år når vi sitter på solkysten og har førtidspensjonert oss. :D

Jeg hadde vel et frampeik til at vi kunne havne her for mange år siden:

13. Hvordan ser du for deg Battlefield.no om fem år?

Jeg tror utviklingen kommer til å gå en av to veier: Enten kommer aktiviteten til å synke, og vi blir et nettsted for en liten krets av folk som ikke kommer seg videre, eller så kommer det til å ta av noe borti natta. Tenker da heltidsansatte folk, skyhøy aktivitet, og den samme kvaliteteten som nå. ++.

Når så teknologien har utviklet seg slik at slike nettsteder kanskje ikke har så gode levekår lenger, så må en kanskje justere forventningene litt? Bare en tanke. En praktisk ting som kanskje kunne gjøres var å merge sammen en del forum for å gjøre ting litt mer ryddig på forumet.

• Like 1

Herlig intervju, Ghad :lol: Synd at spådommen din slo feil vei, though. Men det skal vi snu!

Jeg tenkte bare dele med litt av mine fine opplevelser som jeg har hatt med Battlefield.no over de siste årene, nå som det er mye snakk om framtiden og hva vi skal står for og bidra med.

Når jeg flyttet til Sverige for 2 år siden hadde jeg ingen venner eller familie her, bare kjæresten min som var mye på skolen og med på felles aktiviteter og derfor ble jeg mye alene, men da ting var på det verste og ensomheten tok meg, så hadde jeg Battlefield.no og alle de menneskene her inne som jeg hadde fått gleden av å bli kjent med og spilte med, ble mine nærmeste venner og hjalp meg virkelig igjennom en tung tid.

Men jeg tror ikke denne historien er unik bare for meg, jeg tror det er mange her inne som kanskje ikke er de mest sosiale eller har så mange å omgås med, og da er battlefield.no et fantastisk samfunn å være del av! Det er alltid noen som vil sosialisere seg og ønsker deg velkommen inn i varmen, om så klokken er 03 på natten eller 15 på dagen, og det er alltid et smil og litt latter å hente, uansett hvem du spiller med eller om man omså leser en humor tråd på forumet.

Mange av de jeg har blitt kjent med og spiller sammen med nesten daglig, er mennesker jeg aldri ville ha truffet om det ikke hadde vært for battlefield.no og måten folk her inne tar til seg andre og deler de kunnskaper og erfaringer de har både i den virkelige verden og spill verden er virkelig unikt! Man treffer på piloter, designere, arkitekter, datanørds, frisører, elektrikere, økonomer, barnehage ansatte, søppeltømmere og så mange flere og alle har noe å dele med seg og bidra med, og det merker man virkelig når man sitter på mumble eller en annen form for kommunikasjonskanal. Selv de som irriterer vettet av deg gjør deg en erfaring rikere.

Jeg tror mange kan kjenne seg igjen i det jeg skriver, og jeg håper vi kan hente fram motivasjonen og engasjementet som kreves for å få battlefield.no opp på beina igjen og ta ut det potensiale av glede, hygge og engasjement som finnes her inne.

Karsten/Kakkis

• Like 4

+1 Kakkis.

Er langtiddsykemeldt, og det hadde vært 2 jævlige kjedelige, og ikke minste triste år om det ikke var for alle her inne :wub:

• Like 2

Jeg har etter en ulykke i 2011 plutselig fått så mye "fritid" at jeg har begynt å spille igjen. Kan ikke bidra med noen fulltids, men hvis det er noe her og der som trenger tilsyn, så stiller jeg meg til disposisjon. Vurderte en stund å starte opp igjen acme-games, men det blir for omfattende å skaffe serversponsorer og bygge opp ny infrastruktur. Har tilgang på noe kurrant maskinvare i 1U-kabinett.

hlds/scrds/mods kan jeg, andre spill har jeg ikke snøring på.

Hvorfor ikke bare legge forumet død og heller bevare det som et arkiv, hive ut alle "ledergrupper" og "styrer" som ikke har vært aktiv på mange år. Opprette en Battlefield.no / Hellfragger.no Discord, fortsette å bruke Facebook/Steamgrupper osv. men i hovedsak bruke Discord som community-hub. Så kan man heller prøve å satse på nye servere til spill som faktisk er relevante og aktuelle. Vi har en merkevare men forum/Teamspeak og ikke minst BATTLEFIELD er utdatert. 

• Like 1

Håper for guds skyld ikke forumet slettes ihvertfall :D hvor er det egentlig det hostes nå og av hvem?

DNS er cloudflare så regner med noen hoster det selv et eller annet sted (eller linode\digitalocean)

Trodde det var Webhuset.no som hostet forumet gratis mot en reklamedeal på forsiden? Ser forøvrig ikke når du poster innleggene dine AllFather, så det kan tenkes at jeg bumper et gammelt innlegg her.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...