Sign in to follow this  
Pazuzu

Veien videre for foreningen, en åpen diskusjon

Recommended Posts

Status per nå er at det er nær ingen aktivitet i hverken styret eller ledergruppa i foreningen, med noen få hederlige unntak som fortjener all skryt. Som styreleder er jeg selv nær 100% fraværende, med dertil dårlig samvittighet. I tillegg er det vel ingen hemmelighet at de siste ugivelser av Valve og EA har splittet miljøet mer enn det har samlet det.

Derfor blir en sittende med et todelt spørsmål:

1. Hva bør formålet til foreningen være

2. Hvordan bør foreningen være strukturert

Dette er en tråd hvor styret inviterer til åpen diskusjon om veien videre i foreningen.

Det hadde vært kjekt med litt bakgrunnsinformasjon om hvordan battlefield.no er strukturert i dag og hva formålet ved organisasjonen er i dag. Det kan jo hende at både formålet og strukturen i dag kan videreføres med noen endringer, eller at man må omstrukturere hele organisasjonen på nytt.

Foreligger det en langsiktig plan for organisasjonen allerede - eller er planen ikke satt en gang? Ligger det noen kriterier i forhold til veien videre eller er alt up for grabs?

Det viktigste er uansett å beholde flest mulig av de som har vært med lenge som kontinuetetsbærere, men de burde ikke stå i veien for videreutvikling av organisasjonen.

Jeg har mange gode ideer, men først og fremst burde det være å satse på de spillene som alle norske barn, ungdommer og voksne spiller pt. Der tror jeg Battlefield.no har havnet i bakleksa. En rebranding ved å ta i bruk det gode, deilige navnet Hellfragger som kanskje er litt mer generelt enn battlefield.no (alle tenker jo på BF-serien)

Uansett hva dere velger å gjøre så burde det være nyttig med en LEAN-tankegang der dere først setter opp hva som er problemet til battlefield.no i dag, hva er status quo for bf.no, hvorfor tror vi/dere at problemet har oppstått og på bakgrunn av dette så kan man bestemme seg videre retning.

Trekker bare denne over her

Men hellfragger.no er jo krympet til et navn som brukes et par ganger ilag med Battlefield.no i noen få artikkler... Eg syntes vi burde få et nytt navn som reflekterer samfunnet vårt bedre.

Helt isolert sett, uten å tenke over alt mulig papirarbeid og den slags, så synes jeg foreningen burde bytte navn og finne et CSGO team å sponse. Dere i ledelsen har vært flinke å få tak i sponsor til julekalender, og det viser jo at dere har kontakter; kontakter som kan brukes til å sponse et CSGO team. Vi er en spillportal som åpner opp for diskusjon rundt mange spill, men blant dem er CSGO helt klart det største, og det synes jeg vi må gripe mer tak i.

Det første jeg tenkte når jeg så førsteposten var som flere skriver her inne; skift navn. BF er langt ifra like populært lenger, og hvis vi skal holde med strømmen må vi satse annerledes. Som skrevet av andre da krever det masse tid og ressurser fra folk som virkelig brenner for det. Bare ta CRI som et eksempel, vekte ikke han "liv" i communitiet når han begynte å skrive for et par år siden?

Tror det beste ville vært å skifte navn til noe som har med spill å gjøre, altså ikke et gammelt varemerke som dagens ungdom ikke vet hva er. Isåfall krever det endel promotering, og arbeid rundt det for å lykkes.

Jeg er veldig glad i bf.no, håper vi kan få til en løsning :)

En annen ting, vi må få kontrollen av vår egen nettside, vi kan ikke fortsette å måtte gå igjennom to karer som ikke er interessert i å utrette noe. Flott at vi får servere fra Altibox men "norsk eSport" folka har nok gitt opp for lenge siden, disse folka må bort.

• Like 2

Jeg har mange gode ideer, men først og fremst burde det være å satse på de spillene som alle norske barn, ungdommer og voksne spiller pt. Der tror jeg Battlefield.no har havnet i bakleksa. En rebranding ved å ta i bruk det gode, deilige navnet Hellfragger som kanskje er litt mer generelt enn battlefield.no (alle tenker jo på BF-serien)

Tror du er inne på noe battlefield var jo et flott navn i bf42 tiden, men nå så gir det vel kun assosiasjoner til de siste tøysespillene. Hellfragger har alltid vært ... et deilig navn.

håper dere holder på "grunnorganiseringen" - at det er en forening.

Ser meg litt enig i det. Navnet henger igjen fra bf1942 tiden, og om jeg hadde vært en ny spiller, som spiller cs eller hva som helst annet, og ser en side som heter battlefield.no, så hadde jeg automatisk trodd at det hadde å gjøre med akkurat battlefield serien.

Men men, er ikke bare bare å skifte navn heller da antar jeg.

Tror nok dette stikker litt dypere enn navnet.

Jeg som de fleste andre joinet og tok på oss ansvar fordi vi likte et spill og likte communityet rundt det. Dagens kids joiner i mindre grad et spesifikt sted og spiller mye mer random på nettbrett/console og mobil. Dessverre hang vi ikke med på dette, noe som gjør at rekruttering av nye kids fra spillmassen stagnerer og stopper opp. For å være ærlig tror jeg ikke engang mange vet hva Battlefield-serien er, ergo spiller navnet også en mindre rolle.

Skal man få i gang en aktiv rekruttering må man først gi de en grunn til å joine, da må de få noe relevant for dem og de de spiller. Det er dessverre mer og mer sjelden bf. Csgo får kanskje en ny oppsving med ny liga og ny satsing fra turneringer? i tillegg er wot ganske stort?

Skal vi få i gang noe, må vi bli aktuelle for flere og vi må bli lettere å finne på arenaene der dagens utveksling foregår.

Tar med noe fra en annen del av forumet - for jeg mener stort sett det samme i alle trådene som omhandler akkurat "veien videre". Ikke bare i dette spillsamfunnet, eller klan for den saks skyld, men samfunn generelt. Posten under er noe redigert for å sette ting i perspektiv :)

Nøkkelen er aktivitet og kontinuitet :) Hvis det regelmessige ting som skjer og som folk kan være med på/følge med på, så har vi en god sjanse. Som sagt, jeg tror mange av oss undervurderer vårt eget community og hva vi faktisk kan få til med litt engasjement og stå på vilje.

De kontaktene som henvises til når det gjelder premier osv, det er rene forespørsler og at vi har fortalt hva vi driver med. Det er ikke noen andre steder i Norge, som jeg vet om, som tilbyr et åpent spillsamfunn der alle kan være med, og alle kan få roller de engasjerer seg for. Sponsorer og de som donerer premier synes det er interessant. Det er faktisk ikke så mye som skal til (enkelt forklart): "Hei, vi er Battlefield.no og vi holder på med dette. Synes du det er interessant og en verdig sak? Vi driver på frivillig basis og uten at noen får betaling - her har du mulighetene til å eksponere ditt produkt gjennom oss".

Aktivitet skaper mer aktivitet, som skaper interesse, som igjen skaper aktivitet. Vi har faktisk mye folk innom portalen og forumet.

Fra redaksjonelt ståsted og fordi det henvises til at jeg laget liv og røre i Battlefield.no/Hellfragger.no - om CS er tingen så er ikke jeg kyndig nok til å skrive om det.....tror jeg. Ei heller arrangere events og turneringer. Både fordi jeg ikke følger så mye med, og fordi jeg tror CS (e-sport leserne) forventer mer enn hva jeg kan tilby. Men det spiller ingen rolle om andre skriver om det samme, det er en rapport om aktuelle kamper, turneringer og hva som skjer i miljøet. Det er veldig få som vil ha enerett på tema :) bare vi har en jevn strøm av nyheter så er faktisk det nok. Som jeg har sagt mange ganger før, så forventes det ikke at noen skal være proff journalist på første forsøk, men det å bidra betyr mer :) ved å skrive jevnlig så blir du bedre og bedre (fra egen erfaring, mine første artikler var ikke noe å rope hurra for). De som har lyst til å skrive er herved invitert! Du skal få god hjelp, tips og veiledning på veien - i den grad jeg kan bidra.

Når det kommer til "veien videre" så vil mitt råd (og ønske) være: Flere som engasjerer seg og tar på seg oppgaver for å lage aktiviteter for andre. Jeg forstår at det er utrolig behagelig å komme til dekket bord, men det kan være enda mer belønning i å skape noe sammen med andre som alle kan være med på (det er også rett fra egen erfaring).

Å bare skifte navn, lage et nytt "merkenavn" på et nettsted, uten at det skjer noe nytt på det stedet? Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til det egentlig. Men la oss si at vi bytter navn til "bla bla bla dott no" - hva skal skje der som trekker spillere?

Skal vi få i gang noe, må vi bli aktuelle for flere og vi må bli lettere å finne på arenaene der dagens utveksling foregår.

Teamspeak 3?

• Like 2

Noe slags promo videoer/highlights der en gjeng fra Battlefield spiller CS:GO og koser seg og ler seg ihjel på Mumble når de misser freeshots?

Om jeg får si noen få ord om saken.

Vi må eksponere oss. Det vil si, de som har tatt på seg et verv, må nødt til å bidra. F.eks, med å dele videre artikler cri skriver og legger på facebook. Dette skaper en del klikk som igjen skaper aktivitet. Så må vi vise de som klikker seg inn på artiklene til cri, at her skjer det ting.

Bigwars, events, konkurranser. Eller om en har litt hår på brystkassa. Battlefield.no ligaen i bf4 eller bf hl. Men det er ikke sagt vi trenger å drive på med battlefield heller, vi kan drive på med need for speed, om det så skal være. Det viktigste er at vi har aktiviteten, og personene som makter å opprettholde aktiviteten.

Det å påta seg et verv er frivillig, og vi skal være forsiktig med å kreve for mye, men jeg føler også samtidig at noe aktivitet må vi kunne kreve fra de som frivillig har sagt de vil bidra. Når en blir med i en frivillig forening, påtar jo man seg også et vist ansvar. Ansvaret om å forvalte foreningens ideologi og fremtid.

jeg har nå forsøkt å sette igang bigwar 15 siden februar. Det har ikke helt gått etter planen. Jeg skal ikke gi skyld til noen, og gjerne påtar meg noe skyld også for at det enda ikke er gjennomført bigwar 15. Det er sterkt beklagelig. og jeg føler litt av nøkkelen for å skape aktivitet ligger akkurat der. Nemlig Events og happenings.

Så må en gå inn og kikke litt på servere. Dei vi har er ikke spesielt attraktive i sine oppsett. En må gå inn på serverlista og se hvilke servere som er oftest fulle, og hvilke map og mode de spiller. Så kan en endre litt på det, og sette opp nyhetsartikkel om det. Vi mangler også spillservere til bf4 og hardline, noe som ikke gjør det lettere å rekrutere spillere i de spillene, samt at massen fra tidligere spill forsvinner sakte men sikkert. (rett meg om jeg tar feil ang servere)

beklager det ble langt, kort oppsummering.

jeg jobber hardt for at vi skal få i gang, bigwar, men jeg er redd spillermassen er litt mangelvare, men vi prøver vårt beste.

vi som er i lederpossisjoner må skape aktivitet på egne servere, om egen side. Som feks dele nyheter på facebook.

Aktiviteten og engasjementet må vise fra ledergruppen slik at det smitter ned til server admin nivå og spillere.

Vi må få til. om ikke bigwar, andre events. Som konkuranser eller mindre wars, 16v16 8v8 evt. eller lignende.

Hadde vært gøy å arrangere en cs:go turnering :cool: Kanskje det er en vei å gå, iallefall starte. Evt en liga om vi får nok påmeldte.

CsGo vil nok trekke en del innom Battlefield, i og med det er så stor "hype" rundt det. Kan jo starte med små turneringer, 8-16 lag, med litt "media dekning" fra BF kommentatorer og stream. Slik vi gjorde det rundt bf4 big war. Så kan man jo ta det videre der i fra.

Men er nok andre løsninger som må til også for å få mer aktivitet, men å spille litt på CsGo akkurat nå er ikke noe dumt.

• Like 1

Jeg tror det vil være vanskelig, om ikke umulig, å snu dette skipet helt rundt. Jeg tror bf.no kommer til å fortsette å være et lite nisje-sted hvor noen av oss gamlingene holder det gående med eventuelle nye brukere her og der. Grunnen til dette er ikke fordi vi har gjort noe galt, men fordi gaming-communities som bf.no ikke er like aktuelt som før.

Tidligere har brukerne her i all hovedsak vært samlet rundt cs og bf. To spill som tradisjonelt har operert med online-servere som man manuelt måtte joine. Nå som csgo er det hyppe har dette mer eller mindre forsvinnet totalt. Mer eller mindre ALLE spiller competitive hvor man spiller med randoms uten noen community-tilhøringhet. Battlefield-serien har de siste titlene vært flopper. Før noen skyter meg for det utsagnet må jeg understreke at de ikke har vært totale flopper, men det kan ikke sammenlignet med Battlefield 2 og 1942.

Poenget mitt er at det ikke lenger er noen spill som trenger eller oppfordrer til den type community som bf.no alltid har vært. Hvordan vi skal endre på det har jeg ikke peiling på, og jeg tror neppe det er noen lett måte å gjøre det på heller.

Vi ser jo også at andre, tilsvarende, communities som bf.no i de siste årene har lagt opp.

Jeg skylder på console-spill, lobby-funksjonalitet og mobilspill.

En mulighet i nær fremtid slik jeg ser det er Battlefront. Om det klaffer sikkelig og det blir et klanmiljø i spillet tror jeg vi kan klare å trekke spillere til oss, hvis ikke så vil vi se like lite økning i aktivitet og brukermasse som vi har gjort de siste årene, og da peker alle pilene mot rødt.

Trist, men sant. Jeg har vært på dette forumet i over 10 år, og jeg har kost meg fra første stund.

Edited by Its a war out here
  • Like 1

Gode poeng fra mannen over. Det er lite rom for spillcommunities slik spill er generelt lagt opp til i disse dager. Hvis noen leter etter spillspesifikke forum, er det nesten lettere å kikke innom steamforuma eller reddit. Har også hengt her siden 1942 tidene (har skiftet konto, pga reasons), og ser jo hvordan aktiviteten er sunket. La oss skylde på call of duty og lobbyvirksomheten. Og konsoller. Det er ingen grunn til samhold, da en aldri treffer de samme spillerene igjen, med mindre du inviterer dem spesifikt.

Veldig synd, fordi jeg ser jo at staben prøver så godt en kan, og gjør en god jobb. Men det er vel som det har blitt nevnt før. Tiden har forandret seg, men ikke bf.no.

Hvordan battlefield.no skal kunne fortsette? Jeg tror hele greia må lages på ny. Scrappe hele greia og finne på et eller annet nytt. Nytt navn, nytt konsept, nytt nesten alt. Det virker bare som om en venter på det nye battlefield 1942 som skal føre oss tilbake til den gylne alderen. Det er sykt vanskelig å komme frem til noe som kan forandre dette forumet til å trekke nye medlemmer. Finnes det inspirasjon fra andre spillsider?

Jeg rabbler. Men litt synd det har blitt slik. Ligger myyeee nostalgi og gode minner fra forumet. Noen som husker ubåten på operation battleaxe? Good times.

Hei!

Var med 'til the bitter end' med battle.no Trist med mindre og mindre liv på gode gamle bf.no Selv ikke med tv2 i ryggen og massevis av servere klar til bruk klarte vi å redde det. Mye pga det som omtales i de 2-3 siste postene her. Turneringer,cupper og events eller ikke...uansett spill, så er det å ha faste servere der du kan møte de samme du spilte med forrige gang med på å bygge relasjoner og sunt for et community som dette.

Hva sier altibox til å sponse bf.no med infrastruktur til servere i f.eks Insurgency, csgo,bf, arma3 exile og i framtiden både Squad og Ground Branch. Kanskje tilogmed Cod, for the kidz...

Uten å si 100% sikkert så har vi servere nok til å sette opp hva som helst, men det må være noen spillere av feks Insurgency, cod og alt det der for å drifte det. Det er lite poeng i å bare sette opp servere uten noen til å oppdatere dem og holde dem ved like :)

Skjønner det. Håper denne tråden kan få de litt mer aktive klanene som er igjen "her" til å lirke fram litt dugnadsånd :)

Jobber mye om dagen(lager E18 til Sverige :p), men har begynt å spille litt Insurgency igjen etter et år med sykdom, så kunne nok ha bidratt som game-admin på en eller 2 Insurgency-servere hvis noe andre dedikerte ringrever kunne stått fram som "Head og Insurgency"

• Like 2

Jeg føler at Its a war out here har et poeng.

Hvordan vi møtes i spill har endret seg. Før måtte man gå til et sted og finne ip adresser og greier og greier. Da var hellfragger.no og battlefield.no naturlige møteplasser. Ser man på CS så spiller de fleste kompetitivt igjennom steam. Det er ingen insentiver for å gå på websider å finne informasjon. Det må være andre grunner til at man stikker til Battlefield.no.

Dessverre er Battlefield serien nede med brukket rygg for øyeblikket. Det hjelper heller ikke på aktiviteten. Battlefront blir nevnt over men jeg vet ikke om det blir så fantastisk at det skaper like mye liv som i gamle dager. Hvorfor skulle det gjøre det.? Jeg er litt pessimistisk med tanke på community byggingen her. Det er synd og trist siden hellfragger.no og battlefield.no har vært de stedene som man alltid har hengt på, more or less.

Er redningen et mer omfattende nettsted for FPS skytespill? Finne de 5-6 store og aktive titlene og bygge samfunnet rundt dem med intervjuer, wars, streaming fra compoer etc.

Jeg er imponert over jobben som flere av dere gjør for battlefield.no, og da spesielt Christian. Jeg synes det hadde vært leit om det skulle forsvinne. Spesielt det gode samholdet

Nå vet ikke jeg hvordan BF.no er tilpasset for det internasjonale publikumet, men mitt inntrykk er at det er vanskelig å finne info på engelsk? Ang servere, og generell info om spill, forum etc. Alt foregår jo som regel på Norsk.

Jeg tror vi er veldig avhengig av et multikulturelt/språklig samfunn for å tiltrekke spillere i fremtiden, for jeg tror ikke man lenger nøyer seg med å spille med bare nordmenn. Når vi ut til spillere over hele verden, er det en hel verden av bidrag og spillere å hente.

Nye satsinger er vitalt! Det er store etterspørsler etter servere på feks Arma 3 Exile. Og snart kommer modding til Standalone... Nå nevner jeg jo de spillene jeg er mest interessert i, men jeg tror at det å være på hugget og tilby noe der det er noe nytt og stor etterspørsel, er viktig for å lykkes.

• Like 1

En engelsk fane, og en engelsk del av forumet kan være bra. Går litt bort fra grunnpilaren i Battlefield.no, men det kan også være veldig samlende og skape mer aktivitet og kanskje de som savner et åpent community fra sitt eget land og nye ildsjeler som ønsker (og har tid) å bidra.

Navnet bør byttet til ett som viser at det er ett gaming community og ikke bare Battlefield.

Forumet bør være på engelsk, alle(99,9%) av spillere forstår det. Jeg mener ikke innleggene, men alt av navigasjon på forumet. Kommer det en

øst europeer inn og vil skrive noe, så er det lettere for han og finne riktig sted for innlegget.

Det går også ann å lage en felles twitchkanal som admin/redaksjonen kunne bruke. Er sikkert en del av oss som twitcher av og til. Sikkert flere som har sett på Klovn og har lyst å se om de er bedre..

Dette er bare ett forslag.

Vi trenger heller ikke å ha en haug med servere til ett bestemt spill. Vi bør se hvilke spill og hva slags modus som er det mest populære.

Sikkert flere som har sett på Klovn og har lyst å se om de er bedre..

Skal ikke så mye til :D

Sry Klovn, Lakken la den så fint opp.

• Like 1

Det går også ann å lage en felles twitchkanal som admin/redaksjonen kunne bruke. Er sikkert en del av oss som twitcher av og til.

Vi har både offisiell Battlefield.no Twitch og YouTube :) Dog ingen som er innholdskaper annet enn arrangementer vi har, feks så går alle Bigwars i HD på YouTube og lagres i evigheten. Vi byttet til YouTube i Bigwar #3 for å ha bedre kvalitet, lettere tilgjengelighet (feks mobil og nettbrett) og lagring.

Sikkert flere som har sett på Klovn og har lyst å se om de er bedre..

Skal ikke så mye til :D

Sry Klovn, Lakken la den så fint opp.

WOOOOOOOOOOOW :iiiiik::(

Det går også ann å lage en felles twitchkanal som admin/redaksjonen kunne bruke. Er sikkert en del av oss som twitcher av og til.

Vi har både offisiell Battlefield.no Twitch og YouTube :) Dog ingen som er innholdskaper annet enn arrangementer vi har, feks så går alle Bigwars i HD på YouTube og lagres i evigheten. Vi byttet til YouTube i Bigwar #3 for å ha bedre kvalitet, lettere tilgjengelighet (feks mobil og nettbrett) og lagring.

Hva med og lage f.eks "CSGO - Battlefield/Hellfragger/nytt community navn turnering" og streame det og kanskje ha 5 tøffe skins til vinnerlaget eller premie? Så kan vi har Cri som kommentator og noen jentespillere med... http://youtu.be/LFsHaLYZIZc

Jeg tror ikke det nytter å lage bare en norsk og en engelsk versjon av battlefield.no.

Hele konseptet må omarbeides.

- Jeg tror at det må være et felles nettsted for en rekke utvalgte fps spill.

- Det må være en gruppe personer som ønsker å skape innhold til sitt spill. Innholdet bør være

Streaming av kamper med kommentator

Fredagspuber

Nyheter

Intervjuer

Community bygging

Sikkert mye mer på listen

Deretter må det markedsføres på en eller annen måte i de forskjellige miljøene. Kanskje har dette vært prøvd før og feilet, men hva vet jeg hehe :D Im just a teenage dirtbag baby :note:

Føler klovn er inne på noe her. Jentespillere. Dette kan jo bli den nye nichen dere trenger. Så ta fram deres kone/datter/jentevenn og en kopi av utvalgt skytespill og stream dem.

Går det ann å utvide konseptet med bigwar? Flere spill? Sammarbeide med en svensk gamingside hvor en går ilag for å gruse svensker??

Turneringer på ukonvensjonelle spill (Ricochet-turnering)?