bshagen 125 Report post Posted June 1, 2015 Titan X blir utfordret på hjemmebane Les hele artikkelen... Quote Share this post Link to post Share on other sites
cri74 880 Report post Posted June 1, 2015 God artikkel Hagen Jeg er temmelig sikker på at noen av mine feriepenger går til en 980Ti. Noen som vil kjøpe et brukt 780 kort? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jackal.no 200 Report post Posted June 1, 2015 Eneste jeg ikke liker den den jævla 25% staten skal ha men blir nok ett sånt når det kommer noen uten referansekjøler Quote Share this post Link to post Share on other sites
Gambler 419 Report post Posted June 1, 2015 Hagen til redaksjonen Venter på Pascal her hvertfall Quote Share this post Link to post Share on other sites
glost 31 Report post Posted June 1, 2015 Tja til denne prisen er det nok et knall kjøp http://cdon.no/elekt...yport-p33796550 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Gambler 419 Report post Posted June 1, 2015 Er nok glemt et 9 tall, men har folk lov til og så på sitt at dem Reserverte til 699 og kan forlange og få det til den prisen? Quote Share this post Link to post Share on other sites
glost 31 Report post Posted June 1, 2015 Hm det var det da http://www.dinside.no/871742/krev-varen-til-feilpris Quote Share this post Link to post Share on other sites
Gambler 419 Report post Posted June 1, 2015 Hadde vært gøy og lagt inn bestilling på to stk og bare kansellert hvis jeg ikke fikk det for den prisen Quote Share this post Link to post Share on other sites
glost 31 Report post Posted June 1, 2015 Hehe ja det frister veldig Quote Share this post Link to post Share on other sites
BcK 221 Report post Posted June 1, 2015 Blir nok kjøpt, ja. Er på høy tid å bytte ut 680-en som er det desidert svakeste ledd i kassa akkurat nå. Skattepengene forsvinner egentlig før de i det hele tatt er på konto Quote Share this post Link to post Share on other sites
anon000 55 Report post Posted June 1, 2015 Hadde heller anbefalt deg å gjøre som Gambler og vente en generasjon til, BcK. GTX 680 får DX12-støtte om ikke så lenge, som vil gi ytelsesforbedring som vil ta det 1-2 generasjoner framover i nyere spill (ca. 25-50%). Dessuten er 980 Ti sannsynligvis det siste nVidia-kortet som produseres med 28 nm-prosess, som de har vært på siden 600-serien nå. Når nVidia og AMD går over til 20 nm (det ryktes til og med at de hopper direkte over til 14-16 nm) neste generasjon, vil du se kraftige hopp i ytelse. Enn så lenge vil ditt 680 med DX12 fint kjøre nyere spill i 1080p. Om du og Cri derimot bestemmer dere for å bestille et 980 Ti hver, kan jeg veldig gjerne gjøre et raskt kjøp av de gamle kortene deres -- så lenge dere selger de billig . 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
bshagen 125 Report post Posted June 1, 2015 Men vil GTX 680 få fullt ut støtte på DX12? Mener å ha lest at det er kun for Maxwell og de nye AMD-korta som kommer nå snart? Forøvrig, hyggelig å se at det er litt interesse for slike ting, ikke umulig at det kommer mer hvis det er sånn. Quote Share this post Link to post Share on other sites
anon000 55 Report post Posted June 2, 2015 Techreport: In that respect, the release of DirectX 12 should echo that of previous major DirectX versions: full support for the new API will only be available with a new generation of graphics hardware. That said, the lower-level abstraction seems to be a pretty huge part of what makes DirectX 12 what it is, and many of us will be able to reap the fruits of it on current-gen GPUs. As I outlined yesterday, the lower-level abstraction should translate into performance improvements and CPU overhead reductions.So far, Microsoft has mentioned only two DX12 features that will need new hardware: new blend modes and something called conservative rasterization, which can apparently help with object culling and hit detection. Neither of those additions sounds hugely groundbreaking, but as Tamasi hinted, they may just be the tip of the iceberg. We'll probably have to wait for another announcement from Microsoft to find out more. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
bshagen 125 Report post Posted June 2, 2015 Ok, så nesten da full støtte, bare et par ting man trenger Maxwell for. Quote Share this post Link to post Share on other sites
BcK 221 Report post Posted June 2, 2015 Hmmm, er jo noe å tenke på. Har andre ting jeg også er ute etter akkurat nå til maskina, f.eks. joystick og headset så jeg kan komme meg inn i Star Citizen langt mer enn jeg kan nå med bare mus og tastatur og ingen mic. (Mic er også et must for at jeg skal klare å nyte GTAO) Kjekt å få litt teknisk innspill på akkurat det siden det tross alt er en stund siden jeg har oppgradert skjermkort. Er litt i bakevja atm for å si det sånn Tøyler meg for impulskjøp enn så lenge. Dette lover jo uansett bra for fremtiden. Quote Share this post Link to post Share on other sites
anon000 55 Report post Posted June 2, 2015 Har du en liste over hvilke PC-deler du har da? Slik Star Citizen utvikler seg grafikkmessig, vil du muligens trenge en grafikkort enda en generasjon fram i tid for å spille på høyere oppløsning og alle instillinger på "maks". Men da har jeg ikke tatt Mantle/DX12 med i ligningen, som spillet vil støtte. Uansett hvordan du snur og vender på det vil Star Citizen være et av mest krevende spillene når det lanserer; og når den lanserer vil Pascal (nVidias 1000-serie) allerede være på markedet. Hvis du ser på benchmarks fra artikkelen så yter jo GTX 980 Ti vesentlige dårligere enn R9 295X2, som er i samme prisklasse. Dessuten er AMDs 300-serie rett rundt hjørnet; de skal ha en presentasjon på Computex om nøyaktig 17 timer. Det minste du kan gjøre er å vente og se hva det er de har å tilby. Quote Share this post Link to post Share on other sites
BcK 221 Report post Posted June 2, 2015 Star Citizen blir jo en sånn "oppgrader etter hvert som det utvikler seg"-greie. Er ikke så bekymra for det siden det er en naturlig del av long term. Blir sikkert "oppgraderingspakke" en gang neste år igjen Systemet mitt akkurat nå er: MSI Z87-G45 HK i7 4770K @ 3,5GHz (quad). Klokking er ikke noe stress, er bare lat av meg. 16gig RAM (DDR3), dette blir nok 32 etterhvert. Er ikke noen kløpper på dette med forskjellige merker og typer. GTX 680 2Gb "DirectCU OC" eller noe i den duren. Begynner å slite Klarer å spille GTA5 med det meste på High (inkl. textures). Er litt shaky visse steder på kartet (Over fjella mot Sandy Shores f.eks.), men ikke problematisk for gampelay. Er skjermkortet som er skyldige Må vel tenke på no SSD-greier etterhvert også, men akkurat nå betyr Barracudaene mine kun "noe lengre loading" og det driter jeg i tbh..... Quote Share this post Link to post Share on other sites
anon000 55 Report post Posted June 2, 2015 Minne har du mer enn nok av for gaming. 32GB er vel bare nødvendig hvis du driver med videoredigering ol. og føler deg begrenset på dette området. CPU anbefaler jeg deg å overklokke til hvertfall 4.0 GHz. Men ja, grafikkort er det eneste du trenger å oppgradere på dette tidspunktet (eller om 1 år). Edit: Siden du er ute etter headset, anbefaler jeg på det sterkeste QPAD 1339/MMX300. Det er kanskje litt overkill/unødvendig, men de gir kjempegod komfort, fantastisk lyd og god mikrofonkvalitet -- så fremt du har et dedikert lydkort (som Asus Xonar Essence STX). Jeg fant dem også like fortreffelige i bruk for musikk og film, som vanligvis ikke er tilfellet med gaming-headset. Brukeranmeldelsene på Komplett er full av lovord (også her nevner de kravet om et dedikert lydkort for full utnyttelse). En fin videoanmeldelse av headsetet: 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
camaxide 23 Report post Posted June 2, 2015 Veldig fint å se at de yter en 10-20 % boost over vanilla - tyder på at ting går fort i riktig retning fortsatt.. denne yter dobbelt så godt som mitt EVGA 780 SC.. Men personlig venter jeg fremdeles på Pascal.. 780'n holder koken litt til på 1920x1080 - men nærmer seg upgrade-time =) Quote Share this post Link to post Share on other sites
bshagen 125 Report post Posted June 2, 2015 Pascal tror jeg blir den virkelige game changeren - 14nm, ny arkitektur, HBM 2.0, muligens Display Port 1.3 og PCIe 4.0. Dette er i alle fall det jeg håper på. EDIT: Nå veit vi vel ikke hvor mye vi vil se a CPU Overhead på DX12, men jeg ønsker meg også en real oppgradering her også etterhvert, 5960X på 4.5GHz er faktisk en bottleneck når man har 3 stk Titan X (eller 980Ti). Det betyr at Intel må komme seg igang med de nye CPUene sine snart, men med mindre AMD kommer med noe rått, så ser jeg liksom ikke grunnen til at Intel skal "gidde" annet enn å bare melke kundene sine for det de allerede har på lager - 10% økt ytelse hver gang begynner å bli kjedelig nå. :/ Quote Share this post Link to post Share on other sites
anon000 55 Report post Posted June 2, 2015 Jess, det er de nye 14 nm-kortene som er det smarteste å vente på, og det vil bli utrolig spennende å se hvordan de vil prestere. AMD og nVidia har holdt på med 28 nm i 4-5 år nå. 980 Ti og den kommende R9 300-serien vil være et siste skvis av gammel årgang; avskjedsprodukter fra en produksjonsprosess som skulle ha avansert for lenge siden. Når det gjelder CPUer er Skylake ubetydelig for desktop-segmentet. Siden Sandy Bridge i 2011, med i5 2500K og i7 2600K i spydspissen, har vi sett rundt 6% IPC-forbedring (ikke 30%, slik du antyder), noen stigende klokkehastigheter og flere kjerner. Strømforbruket har gått ned, men dette har bare det mobile segmentet tjent på. I gaming er forskjellen forsvinnende liten. Intel reklamerte for rundt 10% IPC-forbedringer fra Sandy Bridge til Ivy Bridge, Ivy Bridge til Haswell, osv. også. Det vi i realiteten fikk var ca. 3% økt generell ytelse for hver generasjon.Jeg tviler på at ytelsen her vil være noe stort heller, og forskjellen mellom en i7 2600K og i7 6700K vil i beste fall være 15-20%. I gaming og dagligdagse oppgaver og programmer tviler jeg på du vil merke noe forskjell. Har man en 2500K eller 2600K liggende er oppgradering bortkasting av penger, især hvis gaming er det man primært holder på med. Quote Share this post Link to post Share on other sites
bshagen 125 Report post Posted June 3, 2015 Jess, det er de nye 14 nm-kortene som er det smarteste å vente på, og det vil bli utrolig spennende å se hvordan de vil prestere. AMD og nVidia har holdt på med 28 nm i 4-5 år nå. 980 Ti og den kommende R9 300-serien vil være et siste skvis av gammel årgang; avskjedsprodukter fra en produksjonsprosess som skulle ha avansert for lenge siden. Når det gjelder CPUer er Skylake ubetydelig for desktop-segmentet. Siden Sandy Bridge i 2011, med i5 2500K og i7 2600K i spydspissen, har vi sett rundt 6% IPC-forbedring (ikke 30%, slik du antyder), noen stigende klokkehastigheter og flere kjerner. Strømforbruket har gått ned, men dette har bare det mobile segmentet tjent på. I gaming er forskjellen forsvinnende liten. Intel reklamerte for rundt 10% IPC-forbedringer fra Sandy Bridge til Ivy Bridge, Ivy Bridge til Haswell, osv. også. Det vi i realiteten fikk var ca. 3% økt generell ytelse for hver generasjon.Jeg tviler på at ytelsen her vil være noe stort heller, og forskjellen mellom en i7 2600K og i7 6700K vil i beste fall være 15-20%. I gaming og dagligdagse oppgaver og programmer tviler jeg på du vil merke noe forskjell. Har man en 2500K eller 2600K liggende er oppgradering bortkasting av penger, især hvis gaming er det man primært holder på med. Antydet ikke 30%, men regner med at det var en skrivefeil? Når jeg sier 10% økning, så er dette det som har gått igjen og igjen i diverse forumer og media, så det var ikke en faktisk 10% økning jeg mente, og det ville uansett heller stemme bedre for hver nye socket (X58 - X79 - X99, dog vær nye socket er ofter mer enn bare nye CPU'er). Likevel, hvis sannheten er 3% per nye arkitektur/refresh, så gjør det det hele enda kjedligere. Men dette er også IPC, det har jo også vært lagt til kjerner, og det ser ut som det skal være veien å gå, flere kjerne for mer multitråd-ytelse. Som sagt, 5960X er bottleneck i SLI i dag, og det er overklokket, og det er ikke annet enn trist. Gjelder ikke alle spill selvsagt, men det er på tide å få fart på sakene. Intel har absolutt vært best, men de har samtidig vært grufullt kjedelige, men annet er ikke forvente når det ikke er noen andre alternativer i entusiastklassen. Jeg setter min lit til prosessteknikken, så får vi håpe at med krympingen så vil vi ser en markant ytelsesforbedring på både CPU og GPU-siden. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
anon000 55 Report post Posted June 3, 2015 (edited) Men dette er også IPC, det har jo også vært lagt til kjerner, og det ser ut som det skal være veien å gå, flere kjerne for mer multitråd-ytelse. Å legge til flere kjerner eller flere tråder vil rett og slett ikke påvirke den gjennomsnittlige maskinen. Hvis du vil ha en fin, verdiorientert datamaskin, går du for en enkel i5-44xx og kobler den til en god H97- eller Z97-hovedkort. Setter du inn en god GPU vil du finne det vanskelig å komme over spill som kjører bedre på dyrere kort. Spillutviklere vet dette, og de reagerer ganske dovent på problematikken, fordi "concurrency" (den vanskelige delen i multithreading) er vanskelig. Hvis du vil se hva jeg mener mtp. gaming, så er det bare å sammenligne en i7 5930K (6 kjerner/12 tråder) med en i5 4690K (4 kjerner/4 tråder): 2 FPS forskjell i de fleste tester, og i de fleste av dem er 5930K faktisk tregere enn 4690K, rett og slett fordi det ikke kan gi like høy turbo boost. Mye av det samme ser vi med 5960X (8 kjerner/16 tårder) mot en i5 4690K (4 kjerner/4 tråder). Og dette er noe som er verdt å betrakte med alt snakket om "spill som støtter flere kjerner" de siste 5 årene i bakhodet... Husk også at DX12, som Mantle, i hovedsak er en CPU-optimalisering, ikke en GPU-optimalisering. Lavere API-overhead er bra om overheaden per kall går ned, og at GPUen da kan jobbe litt mer effektivt. Og som du kanskje husker er gevinsten av Mantle størst for de med svakere CPUer, og vi vil se tilsvarende resultater for DX12 (Direct3D 12). I hovedsak vil folk med i7 930/955 eller FX-6300 få langt bedre forbedring av ytelse enn det de med nyere prosessorer vil. Du vil selvsagt også tjene en del på det, mtp. at du har et SLI-system. Jeg setter min lit til prosessteknikken, så får vi håpe at med krympingen så vil vi ser en markant ytelsesforbedring på både CPU og GPU-siden. Det skjer nok ikke med det første, dessverre. Intel har minket prosessteknikken for hver generasjon. Sandy Bridge var utviklet på 32 nm. Ivy bridge og Haswell 22 nm. Broadwell (som du nå har) og Skylake 14 nm. Cannonlake (2017) vil ta i bruk 10 nm. Forbedringer i ytelse i desktop-CPUer bremset ned når Sandy-Bridge ble lansert, fordi alle de åpenbare forbedringene som var mulig å gjøre ble gjort da. Det eneste som var igjen å gjøre var forbedringen av energieffektivitet så langt som mulig. Og som vi ser så har Intel hovedsaklig fokusert på å gjøre prosessorene sine mer strømgjerrige siden SB. Dette har som nevnt vært formålstjenlig med det mobile markedet, og gjort det mulig for Intel å sakte, men sikkert gjøre seg til en viktig aktør i nettbrett- og smarttelefonmarkedet. Skylake og Broadwell gjør det mulig å introdusere enheter med vifteløse design, og for første gang muligheten til å introdusere x86-arkitekturen til smarttelefoner. Edited June 3, 2015 by La_Menthe Quote Share this post Link to post Share on other sites
bshagen 125 Report post Posted June 3, 2015 En fin velorientert maskin er vel ikke et godt argument når vi snakker i entusiastklassen? Vi sitter i 980Ti-tråden her, den setter seg i en klasse hvor det finnes folk som er villige til å betale godt for en rå maskin. Det skal være sagt at jeg er enig i det du sier, men jeg føler ikke dette er diskusjonen. Uansett, jeg har Haswell-E som er 22nm, ikke Broadwell. Ryktene er veldig usikre på om det i det heletatt kommer noen Broadwell-E, det snakkes om et hopp rett til Skylake-E til neste år. Hva kan forventes da? Snakker ikke om smarttelefoner, men jeg håper på en stor chip (gjerne 140W TDP) som kan klokkes hardt på mange kjerner, gjerne mer enn 8. Joda, det finnes da de spill som nyter godt av flere kjerner. For de som vil ha mer enn 2-way SLI, så er Z97/Z170 uaktuell pga antall PCIe-lanes. 3 stk Pascal med 2 stk NVMe SSD, dette har man ikke muligheten til ellers. Jeg håper også på at standardene kommer på løpene bånd her, PCIe 4.0 og Display Port 1.3 sånn at vi kan spille i 4K høyere enn 60Hz, samtidig som W10 forhåpentligvis begynner å skalere godt i den oppløsningen. Quote Share this post Link to post Share on other sites