Ghad 8 Report post Posted April 13, 2015 Har lyst til å lære meg Arduino, spesielt mtp Smart home-saker. Er det mange her som driver med det? Har det noe for seg å bare kjøpe et sånt starter kit? http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Hovedkort/Arduino/Arduino/Maker-Studio-Deluxe-Kit-for-Arduino-UNO-Arduino-UNO-R3-Starter-Kit-130012-p0000089428.aspx Share this post Link to post Share on other sites
Krigsforbryter 624 Report post Posted April 13, 2015 Bare å kjøpe ett slikt starterkit ja, men anbefaler å finne deg ett på ebay. Alle de norske sidene er overpriset Videre så er det å finne ut hva du faktisk ønsker å bruke Arduinoen til. Selv har jeg satt opp temperaturovervåkning med logging på servern som lager en nettside med grafer. I dag går det på 418 MHz til 455 MHz serialkommunikasjon helt frem til servern men planen er å få de over på WIFI og UDP i stedet for å slippe problemet med at de innimellom snakker i munnen på hverandre. Videre kan temperatur være av intresse hvis du skal igang med smarthome så da anbefaler jeg DS18B20 sensorer som er en drøm å jobbe med http://www.ebay.com/itm/5PCS-DALLAS-DS18B20-18B20-TO-92-Thermometer-Temperature-Sensor-/310675487224?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4855b3b9f8 Share this post Link to post Share on other sites
dopehawk 98 Report post Posted April 13, 2015 Vil gjør som krigsforbryter her , du får tak i "arduino" kloner eller vanlig til brøkdel av prisen på ebay , + hundrevis av andre duppetitter som kan brukes med arduino... Eneste minus er ventetia. Share this post Link to post Share on other sites
Krigsforbryter 624 Report post Posted April 13, 2015 Derfor man har lager liggende hjemme Har bare 4 arduinoer liggende på skrivebordet som enda ikke er pakket ut eller har noen konkrete planer for enda Share this post Link to post Share on other sites
Its a war out here 236 Report post Posted April 13, 2015 Har et par sjæl, great fun. Det har faktisk blitt en del av pensum på NTNU nå. Smått jelly på 1. klassingene som får lov til å leke med de der. Share this post Link to post Share on other sites
Krigsforbryter 624 Report post Posted April 15, 2015 Du sier du vil over på smart-home saker så er det litt begrenset hva man har lov til å gjøre uten å være elektrikker. Mitt tips da er Nexa mottakere og Tellstick Clas Ohlson hadde disse før men ser de kun har nettverksutgaven nå. Det finnes custom software til tellstick for Linux med CLI som gjør det kurant å mekke det inn i ett perl/python/C/C++ script som også kan snakke med Arduino'en via serial porten. Selv bruker jeg APC220 for å slippe å ha USB kabel mellom servern og arduinoene. Ser bilde av mottakeren i denne posten: http://www.telldus.se/products/tellstick Share this post Link to post Share on other sites
Ghad 8 Report post Posted April 25, 2015 Jepp, litt begrenset er det, men det er fremdeles mye som kan gjøres utenpå stikkontaktene. Her er utgangspunktet mitt forresten: http://www.instructa...n-w-Arduino-Pi/ Altså at ardunioene i stor grad vil være sensorer, mens det vil være openhab kjørende på raspberry pi som blir programvaren som manipulerer kompatible enheter. Share this post Link to post Share on other sites
Its a war out here 236 Report post Posted April 26, 2015 Hadde et setup som ligner mye på det der Ghad. Temperaturmåler + luftfuktighet, og en LCD-skjerm som viste når de neste bussene kom. Var ikke spesielt vanskelig å sette opp heller. Å mekke en liten iPhone-app med informasjonen var ganske rett frem også når jeg fikk koblet det på serveren i huset. Jeg har en kompis som har klikket helt på dette og automatiserer hele huset. Radio, lys, varmekabler på badet, vannesystem for blomstene. Alt styres gjennom en Android-app og en kvart million Arduinoer. Share this post Link to post Share on other sites
Ghad 8 Report post Posted April 28, 2015 Gleder meg til å komme i gang å teste, bestilte litt knask på postordre fra overseas. Har kun fått demonstrert arduino i en times tid av en kompis på jobb før, så jo utrolig gøy ut. Share this post Link to post Share on other sites