Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
bshagen

Nvidia lanserer hittil verdens råeste GPU. Titan X is here.

Recommended Posts

For dere som kanskje ikke følger så mye med i hardware verdenen, så lager jeg denne posten. :)

Da var den endelig her. GM200 - Big Maxwell. Det har vært mye rykter og mye skriverier, men nå er fasiten endelig her, Titan X er lansert.

nvidia-titan-x.jpg

Jeg begynner med litt specs:

titan-x-specs-100573551-orig.png

Kort fortalt 50% mer enn 980GTX over hele fjøla, som det heter der jeg bor, med unntak av RAM. 12GB med GDDR5 over en 384bits bus. Det er ikke noe annet insane, og det er i mangel av bedre ord - overkill. Men 4K er snart allemannseie og etterhvert også 5K og 8K, så hvorfor ikke? ;) Kortet er også en "full" chip, dvs at det IKKE er noe form for segmentert minnet ala GTX970, så her er det full pupp hele veien.

Prisen havner på $999, og det vil fort si 10 000,- her (eller der) hjemme. Det er dyrt, veldig dyrt. Men vi må huske på at denne ikke er myntet på de prisbevisste, men heller til entusiastene. Husk også at noe må være først. :)

Så hva med ytelsen? Vel, den ligger på ca 30% +/- 5% over GTX980 i alle titler og enda 10% til over 290X fra AMD. Dvs, at prisen i utgangspunktet ikke gir deg ytelsen krone for krone.

Men hvis vi kikket litt etter, og tenker litt større, så er er 980SLI omtrent på samme pris som en stk Titan X. 970SLI blir knust av Titan X, mens den havner rett under og noen ganger til og med likt med 980SLI. Det er intet mindre enn rått. Mange har problemer med SLI, og noen spiller støtter det heller ikke. Så for de som bare er ute etter et rått kort, og som ikke har lyst på SLI, så er dette det kortet du skal ha hvis du har lyst til å spille i noe mer enn 1080p.

Legger først ved en video fra Digital Foundry, som setter opp kortet mot nettopp 970/980SLI:

Gode gamle Linus tester den også:

Så hva syns folket? Er dette helt håpløst overkill for en alt for dyr penge? Eller gir det mening i en entusiasts sine øyne?

Min personlige mening er at dette er gøy, og at noen kort må bane vei for at vi uansett skal komme noen steder. Ja, det er dyrt, men så utrolig moro! Uansett hva man syns, så kan vi være enige i at det er en spennende tid for oss som er litt over middels interesserte i hardware. :)

Legger ved noen tester også:

http://www.pcper.com...GB-GM200-Review

http://www.sweclocke...rce-gtx-titan-x

http://anandtech.com...-titan-x-review

• Like 2

Artig med nye ting, ikke sant Gambler?

Noen som skal handle? :)

Du skulle bare visst hagen, 25t overtid så langt denne uka ;)

Da er du jo i mål da? To stk? ;)

Jaja, noen av oss har jo penger til slikt også

Ikke sikkert man har penger sånn sett, men det kan da hende at man kjøper for det? ;)

• Like 1

Da er du jo i mål da? To stk? ;)

Jaja, noen av oss har jo penger til slikt også

Ikke sikkert man har penger sånn sett, men det kan da hende at man kjøper for det? ;)

Blir nok en i første omgang, må ha noe deler til scootern også etter at jeg prøvde og felle ei buske :p

Fikk du solgt veden da? :lol:

Mye HW saker Hagen :) Du må inn i redaksjonen!

Veit ikke om det er interesse her inne for det, men hvis folk har lyst til det, så skal jeg absolutt tenke på det. :)

Det er mer interessant å lese om hardware enn hva EA spytter ut :p

Kunne det vært interesse hvis jeg rablet ned noe når jeg skal tweake vannloopen min da, som eksempel? Mulig det blir noe bytter i loopen innen kort tid, men akkurat hva er hemmelig. :p

leser gjerne hva du gjør med den jeg.

on topic:Jeg føler vel at skjermteknologien henger litt etter her - jeg vil ha 1440p, mer enn 60 Hz, noe annet enn TN panel OG gsync/freesync. Hvis ikke er det vanskelig å forsvare slik GPU kraft.

"Battlefield 4

Vi ville også teste Battlefield 4, og sitter igjen med den samme opplevelsen her. Etter å ha kjørt optimaliseringsfunskjonen i GeForce Experience fikk vi 4K-oppløsning og en mix av kvalitetsinstillinger. Inne i spillet ligger vi på 60 stabile bilder i sekundet, og bylandskapet ser svært bra ut."

No shit.

Må prøve det på noe som faktisk er krevende, ikke BF :lol:

Metro: Last Light, The Witcher 2 m/ ubersampling på osv.

• Like 1

leser gjerne hva du gjør med den jeg.

on topic:Jeg føler vel at skjermteknologien henger litt etter her - jeg vil ha 1440p, mer enn 60 Hz, noe annet enn TN panel OG gsync/freesync. Hvis ikke er det vanskelig å forsvare slik GPU kraft.

Acer sin Predator skjerm er snart å finne i butikkhyllene, denne har IPS og faktisk lavere input lag en ROG Swift. Helt utrolig. Så dine bønner er absolutt hørt. ;-)

Her er den:

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_xb270hu.htm

Hagen u bastard ;) faen no e det bare å selge alt radiostyrt stæsj eg har og håpe på det beste :p (med tanke på ny skjerm)

• Like 1

Hva har jeg gjort nååååå da? :D

AMD kommer med noe greier til sommeren de også. Ryktene sier 10% bedre og $200 mindre. Så ja. Team Red kan bare glede seg. Stacked RAM osv, vi snakker kanskje 1024bit memory bus. Det ekke noe drit akkurat. ;)