Sign in to follow this  
Gambler

Litt varm cpu

Recommended Posts

Ja da har jeg montert den nye 240mm kjølern og gleda meg til og se forskjell fra den gammle 120mm'n

Idle er det stor forskjell, gikk ned til 25-27 grader fra 40 ish, så kjempe happy der :)

Men så fyrte jeg igang prime95 på "maximum heat" test, og i det øyeblikket jeg trøkker "start" så går tempen rett opp til 97-100 (veksler litt på mellom kjernene). Her var det ikke snakk om at den liksom stiger javnet oppover det gikk bare fra 25 idle til 97-100, så aldri noen av talla imellom, og når jeg stopper så dropper den bare rett ned til 25 idle igjen. En skulle jo tru at det tar litt tid og kjøle ned igjen fra 100 grader, men det ser ikke sånn ut her.

Har prøvd med flere program til og måle med, "open hardware monitor", "hw monitor" og "real temp"

Alle viser det samme, går rett ifra 25idle til 97-100.

Så det jeg lurer på om kan være en bitte liten mulighet er om det er noe feil her og det som skal vise temp viser load isteden?

Som oftest finnes det to temp sensorer, cpu core temp og cpu temp. Core temp viser interne tempraturer på hver kjerne og cpu temp viser tempen på cpu blokken. Hos meg under max load viser core temp opp i 60C mens cpu temp cruiser på 45C. Under idle er core temp og cpu temp lik og ligger 29C.

H100i Kjøling

Z0xRZFV0.jpegOXlOblZw.jpeg

bshagen snakket om at prime95 er drepen på min type cpu (4790k). prime95 gir visstnok mere strømm til cpu under test, derfor det blir varmt, han anbefalte og prøve aida64 (eller noe i den duren) og se om jeg får samme resultat der :)

Kjørt 1time med aida64 nå, var oppe i 56 grader i det meste :wub: da kan prime95 bare gå og henge seg, hadde sikkert klart meg litt til med anthec'n :p

Gambler sier at jeg er eller annen ekpert, jeg gjenngir KUN det overclock.net og diskusjon.no sier til meg. Jeg hakke peiling, bare så det er sagt. :)

• Like 3