Sign in to follow this  
Multicyber

What to do....

Recommended Posts

Heisann...

De siste 3 månedene har jeg slitt mye med kvalme og diare, og har av den grunn vært mye hjemme fra jobb i enkeltdager og to dager i strekk. årsaken til dette er ikke klar, og er under utredning og skal inn på gastroskopi osv straks. Akkurat nå er jeg sykmeldt i 2 uker pga nettop dette, fordi jeg har gått en del i vekt.

Jeg jobber på en kommunal skole, der jeg følger en elev i 3. klasse som henger veldig langt bak. Det er et barn som ikke er diognostikert enda, men kan love deg at det ikke blir med en diagnose. Jeg er for meg selv med barnet store deler av arbeidsdagen, og det tapper meg noe enormt for energi, og sliter med å få mestringsfølelse da barnet har så store problemer... Jeg er ansatt som barne- og ungdomsarbeider, og får litt ekstra lønn pga jeg er utdannet førskolelærer.

Nå vet jeg ikke om jeg er kvalm og har diare pga noe med kroppen, eller om dette er noe som ligger mentalt. Er dette noe som ligger mentalt, vil problemet være større... Slet i januar i fjor med ekstrem hodepine pga stress, og noe av det har nå kommet tilbake nå.

Skolen jeg jobber på nå, blir nedlagt ifra i høst, og da vil alle elevene bli flyttet over til en større skole nærmere sentrum. Og i denne sammenhengen vil det naturlig nok være en del ansatte som vil bli flyttet/sagt opp etc. Så det jeg lurer på er om noen har erfaring i slikt og har noen gode tips. Jeg ser for meg å bytte arbeidsplass, da jeg ikke føler dette er en jobb for meg, og gutten trenger noen med større kunnskaper om tilrettelegging og mye mye mye mye mer tålmodighet enn meg...

Noen som har erfaringer eller tips så hadde jeg satt pris på å høre litt.

mulig det er noe i matveien du ikke tåler.....

Har ei venninne som spiste alt mulig før, så begynte hun å bli dårlig... samme måte som du beskriver..

Hun fant ut at hun hadde utviklet allergi mot mel. Nå må hun kun bruke glutenfri brød osv,,,

Og ang stress. så bør du finne noe å gjøre som ikke stresser deg. Gå turer, lese bøker osv...

Du kan også være stresset pga gutten du hjelper. Du tenker sikkert på hva som vil skje videre med han om/når du slutter.

Du bør ta det videre til de/den personen som fortsetter på skolen.

litt usikker på hva du trenger hjelp med her jeg, du bør nesten lage en liste over områder og prioritere dem for her var det mye.

stusser du på det juridiske rundt å beholde jobb ved flytting? er det helsen du er mest beskymret for? stresset?

Det er mest i forhold til det juridiske ved å beholde jobb/bli flyttet innen kommunen. Mest sansynlig så er det pga stress jeg har slitt med helsen, og som sagt, så legges skolen ned til høsten, og alle elevene blir flyttet til en annen skole.

Lag deg et automatisert søk på nav.no og finn.no så du får epost på stillinger du kunne tenke deg. Selv om du ikke søker så får du i alle fall et realistisk inntrykk av hvilke muligheter som finnes for deg.

I tillegg finnes det ingen grunn til å *ikke* ha et søk etter jobber gående om du lurer på å bytte.

Når det gjelder det å beholde jobb, så ville jeg:

1. meldt meg inn i fagforening om det ikke allerede var gjort.

2. sjekket med den lokale fagforeningen hvilke rettigheter du har

I en situasjon som dette er det fagforeningen som har oversikt. Normalt vil du kunne forvente en ny stilling i kommunen med samme lønnstrinn, men du er ikke garantert at stillingen samsvarer med din kompetanse (de er ikke forpliktet til å lage en stilling til deg, bare å fylle en stilling som allerede finnes). Men som sagt, dette kan den lokale fagforeningen svare på mye bedre enn noen her inne, for dette styres delvis av avtalene mellom kommunen og fagforeningen.

Men kom deg på nav og finn og begynn å se etter stillinger, for om du ikke trives bør dette uansett være noe du gjør. Fordelen med å lage deg et slikt søk allerede nå er at når du først bestemmer deg for at "nå skal jeg definitivt bytte jobb" så er allerede mye av arbeidet med å gjøre søk ferdig.

I kommunen er du såpass heldig at du ikke blir sendt hjem, de er pliktet til å finne en annen jobb til deg. Om hva du blir jobbende med er er heller usikkert. Men de ønsker jo selvsagt å utnytte den kompetansen de har og derfor plassere deg der du har best kompetanse om det er ledige stillinger :)

Takk for fine svar folkens! :)

Er vell heldig sånn sett at jeg har barne og ungdomsarbeiderutdanning og førskolelærer, så jeg kan settes inn i barnehage eller på ungdomskole som trivselsarbeider.