Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
qed

oppgradering til gta5

Recommended Posts

Etter et halvt år med ny jobb og en mnd i asia har jeg begynt å få hodet over vannet og er klar for å komme litt tilbake til spilling og kos.

Spiller pr nå bf4, wot og tf2 og alt går ok med dagens rigg, men basert på erfaring med gta4 og tidligere versjoner, kommer jeg til å bruke mye tid på nye gta5. Pluss på med MP så har vi en potent kombo i mine øyne!

Spørsmålet er om jeg må oppgradere noe.

Min rigg pr nå er med deler fra 2011/2012 og består av følgende:

ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155

Intel Core i5-2500K Processor

ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA

16gb ram

SSD-disk for både spil og windows.

Vil det holde? Eller må jeg forlate 1366-generasjonen og gjøre endringer? Isåfall hva må prioriteres?

Takk på forhånd til alle genier <3

Første jeg tenkte på var 580 - Den burde nok byttes ut til en 780 eller 970/980 appropos hvor mye penger du vil legge i det. (Mulig du også kan klare deg med en brukt 680 eller 690)

Spørsmålet da blir om du har en kraftig nok prosessor til å utnytte skjermkortet, og hvis det er tilfelle så må du kanskje gå for et nytt HK også. Da kan det være bedre å selge hele sulamitten til en pensjonist og si at det er en kraftpakke for multimedia og vanlig bruk + enkle spill hvis det er attraktivt. Mulig du får 4-5 lapper for den og da er du omtrent 10k unna for en noenlunde ny kraftpakke.

690 er innebygget SLI, den har 2 gpu, men det er fler og fler spill som har problemer med SLI. Det er bedre, eller la meg si det sånn...du slipper å bruke masse tid på at ting skal fungere, med å ha 1 kraftig kort. Skal du spille nye spill med god grafikk og ytelse så trenger du minst 7 serien ville jeg tro. Da er det jo også sånn at om du feks kjøper en billig versjon så kanskje du trenger noe kraftigere om ett års tid. Det beste nå vil nok være 970 (mest bang for the buck) eller 980(som er kraftig, men kanskje kraft du ikke trenger). Det er verd å lese noen tester og se hvilket skjermkort som passer og som gir det hva du vil ha. Jeg kjenner ikke til CPU'en din så jeg vet ikke om du får utnyttet et 970/980 kort fullt ut, men om det funker så er det muligvis alt du trenger og da er det jo et enkelt valg om penger :)

koster ca 3000 brukt bare for gpu, hvis du sier at det er usikkert om prosessoren drar det, begynner jeg å slite med prisen :(

lol, glemte at jeg hadde oppgradert prosessor, endret i førstepost.

Den cpu'n henger vel godt med fortsatt? :) om ikke kan den jo wattes opp litt har jeg hørt ;)

Her har du en 970 som du sikkert vil klare deg en god stund med

https://www.komplett...ysx-cuda/826145

Eventuelt om du vil klinke til og slippe og oppgradere på ei stønn ;)

https://www.komplett.no/zotac-geforce-gtx-980-4gb-physx-cuda/824856

takk for tips, må tenke litt på det, hadde håpet å finne noe som var litt billigere.

men folk har enda ikke svart på om de tror jeg kan spille gta på nåværende rigg, eller om jeg faktisk MÅ ha nytt :p

Du kan jo selvfølgelig spille det, men hvor høy grafikk du får på spillbar fps er en annen ting, skjermkortet er flaskehalsen din :)

Edit: her har du den "nyeste" i 900 serien, en budsjett gpu av 970/980, all den nye teknologien i en billigere modell

https://www.komplett.no/asus-geforce-strix-gtx-960-2gb-physx/835171

I5-2500k er den beste CPU'n som har vært i de siste åra, og er på ingen måte for gammelt. Selv sitter jeg med i5-2500k, kommer nok til å beholde det en stund fremover. Snart kommer Broadwell og Skylake prossesorene. Tror ikke jeg vil oppgradere til Broadwell når det kommer til høsten. Tenker jeg venter til Skylake som kommer til neste år.

Men skjermkortet ditt burde absolutt byttes. Hadde også GTX 580 en stund tilbake. Jeg oppgraderte fra GTX 580 til GTX 770 og det var et kjempehopp. Solgte akkurat GTX 770 min, og har nå kjøpt GTX 980 merker ikke stort forskjell se bortifra høyere FPS.

Hadde jeg vært deg hadde jeg nok kjøpt GTX 970. Jeg tror ikke GTX 580 vil klare å kjøre stabilt i GTA 5.

690 er innebygget SLI, den har 2 gpu, men det er fler og fler spill som har problemer med SLI. Det er bedre, eller la meg si det sånn...du slipper å bruke masse tid på at ting skal fungere, med å ha 1 kraftig kort. Skal du spille nye spill med god grafikk og ytelse så trenger du minst 7 serien ville jeg tro. Da er det jo også sånn at om du feks kjøper en billig versjon så kanskje du trenger noe kraftigere om ett års tid. Det beste nå vil nok være 970 (mest bang for the buck) eller 980(som er kraftig, men kanskje kraft du ikke trenger). Det er verd å lese noen tester og se hvilket skjermkort som passer og som gir det hva du vil ha. Jeg kjenner ikke til CPU'en din så jeg vet ikke om du får utnyttet et 970/980 kort fullt ut, men om det funker så er det muligvis alt du trenger og da er det jo et enkelt valg om penger :)

Jeg har brukt GTX 690 sammen med 2600k de 3 siste årene og bruker det forsatt. Mye ytelse for pengene og har ikke vært bortig et spill jeg ikke har god FPS i. Ved å gå i Nvidia kontrollpanelet og aktivere "Fremtving gjengivelse med annethvert bilde 2" under 3D instillinger/Modus for gjengivelse med flere grafikkprosessorer. Da jobber hver GPU med hvert sitt bilde annenhver gang. (Dette er noe veeeldig mange glemmer å aktivere, sikkert mye av benchmarks der ute også) Velg også at du ønsker maksimal ytelse og sett vertikal synk. til AV. Dette gir utrolig god ytelse og dagens siste skjermkort yter ikke mye bedre. Ikke verdt pengene. Prøv å få tak på et brukt GTX 690 kort, så blir du nok fornøyd. Det yter mye bedre enn 580 SLI og ligger faktisk over flere av de nyere kortene i enkelte spill. Nvidia har også gått ut med at GTX 690 er/var et av de beste kortene for overklokking. Man får lett 15-20% ekstra ytelse uten å presse kortet for mye. Sjekk ut GTX 690 vs GTX Titan. Poenget er at det er så lite forskjell mellom 690 og de siste kortene, så klarer du å få tak på et brukt eller rimelig 690 kort, så har du en god deal frem til Nvidia lanserer kort som takler 4K, som er verdt å kjøpe nytt :)

Tipper GTAV er dårlig optimalisert for stort sett alt av PC-komponenter uansett, så ikke forvent høy FPS. Konsollspill er noe dritt på PC. Gameplay blir nok litt bedre med mus/tastatur though :)

Lykke til :)

Du får kjøpt GTX 690 til 2000,- på Finn.no

• Like 1

Må begynne å tune innstillinger for å ha stabile 60fps i nyere spill. får vondt i hue av lav fps

can I run it.com ? De har fått specsa til gta V iaf. Selv henger jeg litt etter og skal oppgradere cpu, hovedkort og ram.

Siste open world spillet jeg har slitt litt med 780 kortet mitt er Dying Light, den ønsker gjerne mer enn 3gb vram :( Jeg kommer nok til å selge kortet og kjøpe meg 980 hvis det blir samme med GTA V. Feks i BF4 så fikk venner av meg med 690 mye feil på grunn av at det er "et SLI" kort, og fler og fler spill er portet fra konsoll (sørgelig nok), og da er SLI ute av bildet sånn sett.

Verd å merke seg er at testen i Gaming er gjort med "the latest 3D game - 2013"

b330ab61ef.png

Vet ikke om disse testene kan gi et bedre bilde?

TomsHardware Comparisons (Her kan du velge applikasjon eller spill)

For eksempel BF4 1080p Ultra

Sant nok, og en veldig god grunn til å slutte å spille konsollspill på PC ;) Jeg sluttet å spille melkespill på PC etter BF3. Samme møkka om og om igjen, år etter år med en kvalmende pris på både spill og servere, og nå suger ytelsen også? Spill i 2015 som ikke støtter SLI er ikke verdt å kjøpe/spille! Skulle vært rehabilitering mot kjøp av dårlige main stream -spill på PC, hehe.

Jeg mener at 6-7000,- for 20-30 ekstra bilder/s ikke er verdt pengene. Klokk skjermkortet ditt litt og spill med kun en kvalitetsskjerm, så holder ditt skjermkort frem til de lanserer et kort som virkelig yter eller at prisen synker slik at du kan kjøre to kort i SLI.

Min mening. Hva du vil bruke penger på er helt opp til deg selv :)

det aller viktigste er å bare skjære gjennom og ta en avgjørelse og kjøpe. Om en blir sittende på gjerde for lenge så raser jo bare livet forbi og det ene kortet blir avløst av det bedre neste, og man blir livredd for å kjøpe feil ;p

edit: personlig erfaring, btw :)

Hadde de nye kortene ytet 50% bedre enn mitt GTX 690 kort, så hadde jeg kjøpt i dag. Jeg kjøper nå heller nytt hk, cpu og ram, samt. Klokke skjermkortet.

På tide å gå bort i fra min HTPC med m-atx, som jeg bruker til gaming. :p

Får ikke 690-resultatene med 1080p hos tomshardware helt til å stemme med hva jeg får i flere av spillene. Plager meg at det ikke står driverversjon og hvilke sli-innstillinger de bruker.

Håper 980 ti eller Titan 2 kommer til å yte skikkelig, for å svare det nye skjermkortet til AMD som kommer nå i februar?

Arma er et bra spill, men dessverre så kjører det på eldgammel kode. De har klart å få ytelsen veldig god, men kunne vært mye bedre hvis de startet fra scratch. Star Citizen blir et konge spill, men ikke før om 2 år?

Jeg spiller stort sett Red Orchestra 2 eller Insurgency, men har ikke spilt de siste 3 ukene. Kun utviklet videre i c++ på FPS-spill hobbyen min :D

Endte til slutt med et godt tilbud på en msi gtx 970 4gb gamer, ble skremt av støy- og strømforbruk etter å ha testet et gtx 690, selv om ytelsen faktisk var bedre.

690 er vel dual gpu greier så ytelsen der er jo klart bedre, men 970 er ikke dumt det heller, om du seinere slenger på en 970 til så har du kjempe god ytelse :)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...