Sign in to follow this  
Wheelxflexlex6

Skikkelig rusk i maskineriet

Recommended Posts

Hei :lol:

Nå har det seg slik at gaming station 1.0 har tatt kvelden. Kopier en annen hjelpetråd jeg har lagd på et annet forum, kanskje noe her inne kan hjelpe meg?

"Det har seg slik at pc`n min skrudde seg av, den ville ikke skru seg på igjen så jeg åpnet den og rensket den for støv.

Jeg prøvde å skru den på igjen og da var den på i 1 sekund før den begynte en restart loop. Den rakk og skru seg av og på 2 ganger i løpet av 5 sekunder. Da det begynte å lukte brent dro jeg ut kontakten.

Så mitt spørsmål er da, hvor kan feilen ligge? Jeg har en 2 år gammel pc som jeg har kjøpt i deler fra komplett. Pcu har vært "maskinvare" OC i en liten periode men skrudde det av når ting begynte og fryse. Det er over et år siden den sist var OC.

Har fått et par bluescreens i det siste, men ikke tenk noe særlig over dette. Ikke så lurt å overse....

Hk: MSI z77 mpower.

cpu: Intel i5 35xxK m/ noctua d14 kjøler.

Gpu: Gigabyte gtx670

Psu: XFX pro 750w"

Jeg skrudde fra hverandre cpuvifte og cpu, renset det og sjekket for "brennmerker". cpu så helt fin ut. Tok ut ram, satt det inn igjen, samme med gpu.

ZDBicDFN.jpeg

YTN6WXFs.jpeg

Skrudde på dataen igjen og det kom masse gnister ut imellom ved viftene vist på bildet under, rett ved HK/cpu. Dataen skrudde av seg selv etter "gnist" regnet. Tror man kan utelukke ram, psu og gpu.

TTNtRDhM.jpeg

Jeg har funnet ut av at noe er galt iallefall, for meg og mine hardware kunnskaper så er dette iallefall en start :p

Noen som har vært borti noe lignende og kan si hva som er problemet?

lukter det brent vil eg tippe strømforsyning. Er den defekt kan den gi feil spenning/levere for lite strøm til div komponenter som fører til blåskjerm.

Ikkje vanskelig å bytta, men du kan risikere at den har tatt livet av hovedkortet eller andre komponenter

Nei det var lurt, oisann alt funker nå. Takk. Neida, den spyr ut gnister ved HK/CPU i mellom utsugsviftene et eller annet sted når jeg slår den på. Tror jeg driter i det.

Koble ut viftene da og se, kan jo være motoren i vifta som har brent seg, hvis ikke så blir det hvertfall enklere og se hvor gnistene kommer fra når det ikke blåser inni der :)

Koble ut viftene da og se, kan jo være motoren i vifta som har brent seg, hvis ikke så blir det hvertfall enklere og se hvor gnistene kommer fra når det ikke blåser inni der :)

Njaaa sketchy greier. Vil ikke ødelegge mer enn det som kanskje allerede er ødelagt. Viftene snurret også rundt når jeg skrudde pcn på.

Jeg har heldigvis garranti hos komplett på psu, cpu og hk. Tror jeg sender det inn der og får bare håpe på det beste :)

Høres ut som ei god gammeldags kortslutning. Og om du har garanti på delene, så ville jeg sendt inn til komplett. gjorde dette for et par år siden da PC'n rett og slett daua.

Feilen var PSU, som igjen hadde kortslutta HK. CPU ble redda og jeg fikk ny PSU og HK :)

Høres ut som ei god gammeldags kortslutning. Og om du har garanti på delene, så ville jeg sendt inn til komplett. gjorde dette for et par år siden da PC'n rett og slett daua.

Feilen var PSU, som igjen hadde kortslutta HK. CPU ble redda og jeg fikk ny PSU og HK :)

Får håpe det samme har skjedd med meg og at jeg er like heldig med refusjon :) Takk for svar