Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Its a war out here

Såeh, mobilen min ble stoppet i tollen

Recommended Posts

Lang historie kort, jeg sitter pr. dags dato med en gammel og utslitt iPhone4 som synger på sitt siste vers. Jeg ble spurt av ei venninne om jeg ville være med henne og bestille iPhone6 fordi hun har ei venninne i USA som kunne sende den for oss.

Jeg svarte ja, og har ventet i syv lange og syv breie på den forbanna mobilen. I dag fikk jeg brev fra Bring. De har identifisert pakken min som en iPhone6 og lurer på navn på avsender + papirer på kjøpet.

Well, fuck me. Jeg har ikke lyst til å betale...+25% moms(?) på den jævla mobilen, så jeg lurer på om det finnes noen smutthull. Kan jeg hevde det er en gave? Noe jeg har vunnet?

Faens forbanna irriterende. Jævla drittland fra helvete som skal ødelegge all morroa til folk. ÆÆÆÆÆÆÆææææææ.

Ja, jeg er oppgitt.

Merverdiavgift:

Alle varer som importeres til Norge er i utgangspunktet avgiftspliktige, det vil si at du må betale en merverdiavgift på 25 prosent. Merverdiavgift skal betales selv om varen er tollfri eller fri for særavgift. For enkelte varer må du nemlig også betale særavgift. Dette gjelder blant annet alkohol/etanol, tobakk, sukker, sjokolade, båtmotorer og oljeprodukter.

Handler du fra utlandet, beregnes merverdiavgiften av hele pakkens verdi, det vil si inkludert frakt og eventuell forsikring.

Slik slipper du å betale

Floskelen ingen regel uten unntak gjelder definitivt også det norske toll- og avgiftssystemet. Du kan bestille og sende varer fra utlandet til Norge uten å betale en krone i avgifter.

• Merverdiavgift:
    Sendinger fra utlandet med verdi (eksklusiv frakt- og forsikringskostnader) inntil 200 kroner (med unntak av alkoholholdige drikkevarer og tobakkvarer) er fritatt for merverdiavgift.

• Gavesendinger under 1.000 kroner:
    Dersom noen i utlandet vil sende deg en gave, eller om du vil sende en gave til noen mens du selv befinner deg i utlandet, gjelder egne regler for dette. Med gavesending forstås varer som sendes uten noen form for vederlag fra privatpersoner bosatt i utlandet til privatpersoner i Norge.
    En privatperson kan etter denne bestemmelsen motta gaver som skal brukes av han selv eller hans familie.

Det er den enkelte sendings vareverdi som er avgjørende. Sendinger som inneholder flere pakker til samme mottaker, som hver for seg har en verdi under kr. 1000. vil ikke kunne innføres avgiftsfritt. Hvis sendingen imidlertid inneholder flere adskilte pakker til flere forskjellige mottakere, må det den enkelte mottar, vurderes i forhold til beløpsgrensen på

1.000 kroner.

Eksempel: Dersom en privatperson i utlandet, som ønsker å sende flere julegaver til flere familiemedlemmer i Norge, finner det transportmessig mest praktisk å sende alle pakkene i en sending til en adressat i Norge, kan vedkommende gjøre dette. Fraktomkostninger for forsendelsen skal ikke inngå i vurderingen av sendingens verdi. Er verdien 990 kroner og fraktbeløpet 50 kroner, kan forsendelsen sendes avgiftsfritt som en gave.

Generelt kan det være smart å dele opp forsendelsene slik at hver og en pakke kommer under 200 kroner. Flere utenlandske nettbutikker kjenner til den norske problemstillingen og tilbyr derfor norske kunder å gjøre dette kostnadsfritt.

Kilde: DinSide.no

http://www.dinside.n...du-toll-og-moms

Ja, det er dessverre risikoen ved å bestille ting fra utlandet. Var selv heldig da pappa kjøpte en synth til meg i USA. Kosta 6k, men da han kom i tollen gadd ikke tollerne gjøre noe så han fikk bare gå igjennom :D

Hvem kjøper da en bøylig telefon som ikke er lagd til og bøyes?

• Like 3

Ikke gjør denne også til den evige apple vs samsung diskusjonen pls.

Lei den.

Ot

Du har uansett fått den så billig at toll bør tollereres :)

hadde alle prøvd gjøre det samme som deg (og lykkes), hadde varehandel i norge gått konk. Ingen sommerjobb på elkjøp, ingen komplett.no, ingen xxl med bra sportsutstyr til en ok penge, etc etc etc :-)

betal momsen din som en mann.

• Like 4

Kan forøvrig nevne at de har økt moms grensen til 500kr.

Så Norge taper vell 5 milliarder på det.

Er vel ikke kommet en endelig beslutning på det. Flere partier som prøver å stoppe det.

http://www.tv2.no/2014/10/21/nyheter/politikk/6145884

Komplett sa vel selv at om det ble gjennomslag for dette, så måtte de ta alle varer over 500kr og sende det fra andre land for å kunne konkurrere e.l...

Greit nok at tollgrensen aldri har vært økt, selv med inflasjon osv, men den var vel ikke designet for netthandel heller.

Synes det er bedre å sikre norske arbeidsplasser enn at folk får billige greier fra utlandet.

Er vel ikke kommet en endelig beslutning på det. Flere partier som prøver å stoppe det.

http://www.tv2.no/20...olitikk/6145884

Komplett sa vel selv at om det ble gjennomslag for dette, så måtte de ta alle varer over 500kr og sende det fra andre land for å kunne konkurrere e.l...

Greit nok at tollgrensen aldri har vært økt, selv med inflasjon osv, men den var vel ikke designet for netthandel heller.

Synes det er bedre å sikre norske arbeidsplasser enn at folk får billige greier fra utlandet.

Når nettbutikkene tar såppas godt påslagpå varer under 500 så har de da bare seg selv å takke. Jeg har hatt tilgang til en nettbutikks ansattkonto som vier rabatter på alle varene slik at prisen som vises er innkjøpspris (den prisen de selv betaler). Det var ganske artig å se hvor stort påslag de legger på en del ting. Et eksempel var en standard HDMI kabel som de selger for 200 kr, kjøper de inn for den nette sum av 9 kr. Krokodilletårer :)

Når nettbutikkene tar såppas godt påslagpå varer under 500 så har de da bare seg selv å takke. Jeg har hatt tilgang til en nettbutikks ansattkonto som vier rabatter på alle varene slik at prisen som vises er innkjøpspris (den prisen de selv betaler). Det var ganske artig å se hvor stort påslag de legger på en del ting. Et eksempel var en standard HDMI kabel som de selger for 200 kr, kjøper de inn for den nette sum av 9 kr. Krokodilletårer :)

prøv å betale lønn til xxx norske ansatte med pensjon, goder og overhead, så får du se hva du sitter igjen med :-)

Et eksempel var en standard HDMI kabel som de selger for 200 kr, kjøper de inn for den nette sum av 9 kr. Krokodilletårer :)

Pris på varer regnes ikke bare utifra innkjøpspris, min gode mann. En nettbutikk har en god del utgifter som de må dekke, men jeg skjønner hva du mener.

Hvis du mener de tar seg alt for godt betalt på toppen av alle utgifter de har, så burde det jo være ganske enkelt å starte sin egen nettbutikk der man undercutter alle ganske grovt og enda tjener en del penger da skulle man tro?

Eller mener du alle norske nettbutikker kjører et kartell med prisfiksing for å holde prisen på kabler osv oppe?

• Like 1

Haha, takk for respons folkens!

Joda, jeg vet at dette kanskje er litt på kanten, men det er veldig irriterende når jeg vet at 90% av alle pakker går rett igjennom. Venninna mi som bestilte samtidig som meg (og gjennom samme person) fikk sin mobil her om dagen og hadde fortollet den for nulle-null kroner. Jeg bestilte den fra USA i håp om å få den billigere enn i Norge, men med alle avgifter og alt så blir den nesten dyrere enn om jeg hadde dratt rett i butikken og skaffet den.

Antar jeg ikke har så veldig mye valg enn å bare betale de forbanna pengene. Surt som faen, men hey, that's life I guess.

Thanks anyways :)

Litt rart at den ble stoppet egentlig, en iPhone er da ikke verdt over 200kr...

Dette gjelder også dine meninger om hvilket operativsystem folk skal ha på telefonen sin

150118_598620186908977_1003379906294889064_n.jpg?oh=e69fa0f8bd54a83169de384b3aafb4b3&oe=54B11B4A

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

• Create New...