Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Pazuzu

Problemer med trådløst nett, signalstyrke, kjøpe repeater?

Recommended Posts

Har noen erfaring med https://www.komplett.no/asus-ea-n66-universal-repeaterapclient/751411 og kan fortelle meg om den er verdt investeringen?

Jeg sliter med 2,6 GHz-nettet hjemme, og tror dette er fordi det er for mange trådløse nett på denne frekvensen i boligblokken. Dessverre støtter bla.a. maskina til dama ikke 5 GHz.

Kjør en test med WiFi-analyzer. Se om det blir bedre forhold om du forandrer til en av de andre 12 kanalene( det er 13 totalt).

Jeg bruker denne, og velger den kanalen som er minst brukt når det er manger trådløse nett innen rekkevidde.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=en

Finnes sikkert også en versjon på itunes :)

Gjort allerede. Alle kanaler gir ræva signal i stua vår.

Ser at Netgear WN2500RP kan konfigureres til å få nett fra 5GHz og gi et 2.6GHz nett, slik at man kan få bedre ytelse. Mulig jeg tester dette.

Og det er den routeren jeg har i dag, som ikke eier sjanse til å bryte gjennom muren av trådløse nett som allerede eksisterer når den samtidig må gjennom en betongvegg fra kontoret til stua :)

Spørsmålet er altså rett og slett om jeg bør gå for en repeater, eller montere opp en annen router som access point. Er usikker på om jeg får strukket kabel langt nok til å sette opp et AP, og da virker en repeater som en fristende løsning. Spesielt om man kan sette den opp til bruke 5GHz til egen nett-tilgang, så man ikke får så mye ytelsestap.

Men jeg har aldri testet noe slikt i praksis, så har et håp om at noen har erfaring med dette kan si noe om det...

Sånn BTW Baerkowzkii: Jeg håper du har gjort en firmware-oppdatering på routeren din?

Jepp, gjorde det ved innstallering.

Har hørt at repeatere skal være greie nok, men at man mister litt "fart" :)

Repetere er ofte ustabile saker. Beste er selvfølgelig å trekke en kabel og sette opp ett AP der. Gir du det samme SSID, kryptering og passord vil enhetene automatisk bytte mellom det som gir best signal uten at brukern merker noen forskjell. Selv har jeg tatt i bruk en slik sak for å sende igjennom strømnettet. Funker fint det men man får selvfølgelig ikke full fart på de heller. Testa mine til 8MBps og de er stemplet med 200mbit :p

Kombinasjonen av det og AP kan også være en løsning. Siden du bor i en by så er det vell ikke så mange store motorer på strømnettet som kan forstyrre signalene heller.

Jeg har nå hatt et helvette med repeatere i 2 mnd. Jeg hater repeatere som pesten.

Prøv å kjøp sånn nett som Kåre snakker om! Strømnett kan umuuuulig være dårligere :p

Forslag fra en kollega som virker som det beste så langt: Endre oppsettet på routeren slik at den får brukt alle 13/14 kanalene (standardoppsett på alle routere er at de bare bruker 1 til 12). Da får jeg meg en kanal eller to helt alene, som burde kunne fikse mye av problemet.

Kanskje.

Jeg kjøpte en liten repeater som man bare stikker inn i stikk-kontakten. Funka forsåvidt, men ga ganske reduserte hastigheter. Satt på stua og lurte på hvorfor jeg lasta ned med sånn 400kbs istedenfor 2mb/s

Jeg har nå hatt et helvette med repeatere i 2 mnd. Jeg hater repeatere som pesten.

Prøv å kjøp sånn nett som Kåre snakker om! Strømnett kan umuuuulig være dårligere :p

Slike "dingser" som sender signer over strømnettet er veldig varierende og man får aldri full speed. Noen kurser kan fungere bra, andre ikke. Eldre strømnett har mer elektrisk støy og kan fungere dårlig. Det beste er å sette alt på samme kurs, direkte i stikkontakten og håpe på det beste.

Jeg ville helt klart strukket Cat6 kabel, terminert Cat6 kontakt og brukt Cat6 patchkabel mellom kontakt og AP/router. (Cat5e holder egentlig for de aller fleste) eller montert 2 routere i bridge med 5Ghz, der begge sender ut både 2.4Ghz og 5Ghz.

Kabel er alltid best! :)

• Like 1

Det har du ikke lov til, er bare Japan som har lov til å bruke de :hitler:

Haha, jah. Holdt på å bli farlig kriminell der, gitt. Men, i følge google er det også dårligere signal på den kanalen fordi den følger en annen standard eller noe sånt, så gadd ikke prøve.

Kabel ser ut til å være utelukket, da må jeg borre i veggen/sage i dørkarmen.

Ligger nå an til at jeg blir å kjøpe den Netgear repeateren men kjøre den på 5GHz som AP for 2,4GHz - det burde omgå problemet man får med over halvert hastighet på repeatere.

Eneste irritasjon nå er at jeg enten må kjøpe online eller reise til jordens ende for å finne en butikk som har faenskapet. Utålmodig!

Hvis du f.eks. har en bærbar med et helvetes dårlig trådløst nettverkskort (dvs ikke Intel men noe ræl som Qualcomm Atheros) så kan det være årsak nok. Man kan bytte dem på en del bærbare vet jeg.