Sign in to follow this  
nightzirch

Powerbrukere: hva har Android som iOS ikke har?

Recommended Posts

Jeg har en intern debatt med meg selv.

Mine to første smarttelefoner var iPhone 1G og 2G. Gikk over til Windows Phone (for å være hipster) som jeg har hatt til nå. Er lei (naturligvis. WP suger) og skal ha ny telefon. Var i utgangspunktet bestemt på iPhone 6, men er ikke helt overbevist. Specsa er ikke de nyeste, oppløsningen ikke den beste, men la oss være realister: det er ikke specsa du betaler for når du kjøper iPhone. Det er systemet, designet og merket. Fair enough.

Skal skaffe meg en MacBook Pro til jul for å utvikle iOS apps i jobben, og har alltid tenkt det er greit å matche telefonen med andre systemer jeg eier. Windows gamingstasjonær, OSX laptop og Android telefon vil kanskje kræsje litt for mye, men det er ikke det jeg lurer på her.

Det jeg lurer på er hvilke viktige funksjoner og instillinger har Android som iOS ikke har? Alle nerder og know-it-alls liker Linux mens alle designere og pappagutter har iPhone. Jeg har gode formeninger om hva hvert system tilbyr på basis, men ikke på et dypere nivå.

Overtal meg!

Tja, android brukkere har vel 1 bedre telefon (bedre specs), 1 ps4 og 1 headset til tusen kroner. Til samme pris som iphone 6.. og hvis det er noen nye funksjoner på den nye iphonen du lurer på er det bare å spørre en android bruker siden vi har hatt dem i årevis

Tja, android brukkere har vel 1 bedre telefon (bedre specs), 1 ps4 og 1 headset til tusen kroner. Til samme pris som iphone 6.. og hvis det er noen nye funksjoner på den nye iphonen du lurer på er det bare å spørre en android bruker siden vi har hatt dem i årevis

Ja, jeg så det bildet også. Funny stuff. Jeg var egentlig ikke ute etter fanboys sine meninger. De er overalt på nettet så har fått med meg de før. Jeg ønsker heller litt reflekterte meninger. Om de peker mot den ene eller andre siden er ikke noe problem, men sarkasme og ukonstruktive tilbakemeldinger var ikke det jeg var ute etter nå i denne omgang.

Og også bare så det er sagt, specs er ikke alt. Brukeropplevelsen er det som er viktig. Om gode specs gjør at telefonen yter bedre og dermed påvirker brukeropplevelsen er det helt klart viktig, men kjenner jeg Apple rett så har deres produkter så strenge spesifikasjoner at alt kjører knirkefritt selvom de har lavere tall på specsa.

Før likte jeg HTC, men har blitt mest glad i Samsung egentlig. Hadde en S4 (som var ekstremt digg helt til jeg mista den :p ) og nå skal jeg ha Note 4. Specsa er gode (ikke noe ekstrem forandring fra Note 3 visstnok, men aldri eid Note 3), spesielt sammenlignet med hva som er i iPhone. 5,7" 2K (QHD) Super AMOLED skjerm (skjermen stor nok til å nyte litt film osv.), 3Gb RAM, 32Gb internminne, støtte for SD-kort opp til 128Gb, 2,7Ghz quad core CPU osv osv bla bla :p

Slik jeg opplever det kan Android "gjøre omtrent alt" siden det er et såpass åpent OS. Følger det ikke med kan du egentlig være sikker på at noen har laget en løsning/app. Man har jo også muligheten til å roote og egentlig flashe hvilken som helst ROM (OS-varianter) man måtte ønske.

Speaking of WP, vi hadde krøll med en HTC HD2 på jobben en gang og den virka verdiløs. Tok for moro skyld å flasha den fra WP til Android (husker ikke hvilken versjon) og plutselig hadde man en HD2 med Nexus OS. Ganske artig :p

Men min opplevelse er at du må ha en viss interesse for å bruke android.

Med apple er det lagt opp til å fungere smertefritt, og om man ikke kødder

med ios (jailbreak) så er det akkurat så enkelt som det bør være.

Er alt for mange som kjøper høyst unødvendig godt specca telefoner. Men

her på forumet er vi jo mange nerder, som faktisk ønsker å kunne "styre"

telefonen etter eget ønske.

Svar på spørsmålet. iOS har forutsigbarhet, og android har brukerfrihet :)

Svar på spørsmålet. iOS har forutsigbarhet, og android har brukerfrihet :)

Stiller meg helt klart bak denne, derfor vi Linux nerder også liker Android fremfor iOS. Ikke fordi at det er basert på UNIX for det er iOS også.

Jeg syns brukerne ovenfor skaper et feil bilde av Android, ved å sette dets brukere i samme bås som Linux-brukere osv. Android har ryktet på seg å være "full av muligheter", mens iPhone er "enkel", men dette er helt feil. Android har kanskje flere muligheter, men den er også mye, mye enklere i bruk enn iPhone på flere respektive områder, og har en brukervennlighet som iOS ikke kan konkurrere mot, i min mening. Android er på ingen måter et OS som tilbyr "specca telefon" for "nerder", men en allmenn telefon som den overveldende majoriteten av verdens befolkning bruker.

En av viktigste faktorene med Android er at de gjerne ligger foran Apple i nye og innovatnive funksjoner, som Apple bruker lang tid på å implementere i sine telefoner. Skikkelig multitasking i iOS kom først med iPhone 5S høsten 2013, når Android har hatt det siden 2008. Det samme med widgets, notifikasjoner ol., som iOS fikk nå nylig. Og Android er dermed, naturligvis, langt bedre på disse funksjonene enn iOS.

iOS 7 i seg selv var på mange måter en "Android-update", da det ble helt tydelig for Apple at de var nødt til å innføre de samme funksjonene som eksisterte i Android, mtp. hvor langt bak de lå. iOS 7 markerte på mange måter nederlaget for et Apple-selskap som har tviholdt på å innovasjon og originalitet, og iOS 8, sammen med de nye telefoene, som inkluderer enda flere egenskaper fra Android (både designmessig, som størrelse, og i selve OSet), er bare en fortsettelse av dette.

Jeg har min personlige erfaring fra iPhone 4, iPad 3, Galaxy Tab 3, Nexus 7 2013, Galaxy S2, Galaxy S4 og HTC One M7, og kan med stor sikkerhet si at jeg finner Android som det mest brukervennelige OSet. En ting er hvor mye mer kostnadseffektivt det er i forhold til Apple-produkter; det andre er at jeg rett slett får en bedre telefon. Grunnene til hvorfor Android er mer brukervennlig enn iOS har jeg skrevet tidligere (legg merke til at dette er skrevet i 2013):

1. Android perfekt som emulator: har satt av mange timer med å spille PS1, Gamecube og N64 -emulator med Android -- som jeg tom. kan koble til PS3-kontroller med bluetooth, eller koble til TV'en. Den eneste muligheten iOS har er gjennom jailbreak, og selv da er det en lang rekke emulatorer, som N64, som fortsatt ikke er komplett og har masse problemer og barnesykdommer.

2. Android er mye enklere i linker på nettet. Holder jeg inne en destinasjonsmål på iOS får jeg ingen andre valgmuligheter enn å kopiere teksten. På Android får jeg direkte opp et vindu som spør meg om jeg vil åpne plasseringen i en rekke apps (for eks. Maps, Google Earts, Waze, osv.). Dette gjelder alt annet, i alt fra Shazam (der man får muligheter om å åpne sangen i Spotify) til valg av interne videospillere i videoer på nettet.

Nå jeg trykker på "share"-knappen på Safari på iOS, har den bare muligheter som Apple har integrert (mange viktige ting, som Gmail og Facebook er ikke med). Trykker jeg share-knappen på android får jeg fram et vindu som har Dropbox, Facebook, Gmail og alle andre eventuelle applikasjoner jeg har installert i systemet fra Play-store.

3. iOs er ikke noe mer enn en grid (rutenett) av ikoner. Du skifter fra vindu til vindu med de samme ikonene, og det er ikke noe mer enn det (i teorien en gigantisk iPod). Med Android får du dedikerte sider/skjermer der du har langt større tilpasning for applikasjoner og widgets (vær, vekkeklokke, lydspiller, flipboard og alle andre apps som har widgets). Denne forskjellen alene gjør det pinefullt for en Android-bruker å gå over til iOS.

4. Android har konsistens i elementære knapper i forhold til iOS. Er jeg inne i en app på iOS og jeg vil gå tilbake kan tilbake-knappen og andre knapper variere i alt fra venstre hjørne til høyre hjørne etter hva utvikleren har bestemt. Og skal jeg gå på applikasjonens instillinger må jeg ofte gå ut av appen og deretter gå inn på instillinger. På Android har man ingenting av dette; du har en fast tilbakeknapp på venstre hjørne, og en "instillinger"-knapp på høyre hjørne.

5. Å legge til en tilpasset ringetone på iOS er helt latterlig. Du må gjøre massevis av tweaks, og det er utrolig problematisk. På Android fungerer det på et blunk! Du bare legger in en MP3-fil, lager en ringetone, og det er det.

6. Notifications: på min S4 kan jeg enkelt få ned notifications og slå av og på shortcut-knapper (slå av og på Wi-Fi, flymodus, bluetooth, rotasjon, flashlight og mye mer). Jeg kan også justere telefonens lysstyrke, se status (meldinger fra Facebook eller andre oppdateringer fra åpne apps ol.) og mange andre ting. iOS sin notifcation er vanvittig innskrenket i antall aspekter på dette området.

7. Android er veldig brukervennlig når det kommer til sosiale programmer. Går jeg inn på kontakter og trykker på et navn, er jeg oppdatert i alle av denne personens aktiviteter på de ulike sosiale nettverkene (som for eks. Twitter, Facebook, Instagram osv.). På iOs fungerer det ikke på den måten. Du får bare påå en liste med navn, der du bare kan legge til statisk informasjon som adresse, telefonnr. osv. Den har ingen sosial integrasjon. Selv på brukernes bilder må man ordne det manuelt, der man på Android automatisk oppdaterer brukerens Facebook-profil bilde.

8. Legge til filer lokalt er helt annerledes på iOS enn på Android. På Android kan jeg direkte legge inn filer ved å koble den til PC'en og å på mobilmappen på Min Datamaskin (om jeg har Windows). Andre valg er synkronisering av applikasjoner via Google Play gjennom Wi-Fi. På iOS MÅ jeg bruke iTunes for å legge inn (synkronisere) filer. Og her er et annet problem: Du kan ikke bruke 1 enhet på to forskjellige PC'er med iTunes. Da må du slette alt innhold hvis du går over til en annen PC.

Android har også en egen 'Filemanager' fra starten av (iFile på iOS må installeres fra App-store). Denne integrasjonen er tilknyttet Androids muligheter til å direkte laste ned musikkfiler eller videofiler fra nettet -- som er ugjennomførlig på en iOS. Last ned en fil og få det på "Download"-mappa på filemanager'en.

Jeg kan også få sendt applikasjoner via e-mail. Noen kan sende meg en Apk-fil gjennom mail, og jeg kan enkelt installere det på den måten rett fra mailen. Med iOS har du bare App-store, og alt må gjennom Apples filter. Derfor er det massevis av restriksjoner, og du blir begrenset til alt det Apple bestemmer å utgi.

9. Android har massevis av muligheter som bare kan realiseres på iOS via jailbreak: lenger oppe har jeg nevnt emulator, som du kan få tak i stock-Android, men som du må jailbreake for å få tilgang til i iOS (med masse bugs og problemer, vel å merke). Det er bare en av mange ting. Andre eksempler er torrentprogrammer. på Android kan jeg for eks. laste ned uTorrent og få et skikkelig, fullverdig torrentprogram. Andre muligheter, som jeg har nevnt ovenfor, som andre filemanagere enn iTunes på datamaskinen, widgets, custom ringetone osv. osv., kan bare realiseres gjennom jailbreak.

10. Hva gjør du hvis du mister telefonen din? iOS sitt mest populære løsning er applikasjonen FindiPhone. Hvis du mister telefonen kan du for eks. bruke en iPad eller en annen iPhone til å lokalisere din enhet. Du kan spille av en lyd til den som har telefonen din, du kan låse den eller slette alt innhold i den. Men problemet er at alt dette er avhengig av at GPS er på i den stjålne enheten.

Hva har Android å tilby? De har en applikasjon som heter Cerberus. Den lar deg gjøre alt FindiPhone lar deg gjøre (som ikke er mye), pluss mye, mye mer. Du kan spore enheten, starte en alarm på telefonen, få enhetens info (om han/hun har lagt til egen info), få telefonlisten, ta opp lyd fra telefonen, ta bilder fra front- og bakkamera og mye mer. Og selv om personen som har din telefon bestemmer seg for å slå av Wi-Fi, GPS osv., kan du slå det på igjen på Cerberus fra PC'en. Tyven vil ikke engang vite at den eksisterer på telefonen, da applikasjonen skjules i telefonen. Du kan tom. gjøre det slik at applikasjonen fortsatt vil eksistere selv etter at tyven har slettet alt av innhold på enheten din.

Det er imponerende hvordan Android fungerer på så mange forskjellige telefoner av så mange forskjellige produsenter. Tenk på hvor mange forskjellige prosessorer, skjermstørrelser og typer (noen med analoge tastaturer, frontkamera, osv) som eksisterer. Android er tvunget til å fungere på alle disse forskjellige konfigurasjonene, og det klarer det utmerket. Apple trenger bare fungere på en telefon, og har likevel så få muligheter.

Og det fenomenale er at du som konsument får et langt større utvalg av Android-telefoner, som dermed gir deg bedre priser. Den 3 måneder gamle Galaxy S4 (som anses som en dyr Android-telefon) har for eks. dobbelt så mange piksler som en iPhone 5 , 13 megapiksler (5 mer enn iPhone 5) på kameraet, 2GB RAM (dobbelt så mange som iPhone 5), 1,9 ghz CPU og bedre batteri til tross for all den overlegne hardwaren. Likevel koster den ca. 1200,- billigere enn en ny iPhone 5.

Dette er bare en av mange avgjørelser du kan gjøre. Du kan velge andre toppmobiler, med alle typer alternativer, spesifikasjoner og priser. HTC One, Nexus 4, Oppo Find 5, LG Optimus G Pro, Sony Xperia Z -- alle forskjellige telefoner fra forskjellige produsenter med forskjellige egenskaper. Hvis du ønsker en mer kompakt telefon, en med mulighet til bytting av batteri, en mobil med tastatur, vanntetthet, en mobil med større fokus på kamera, skjerm, lydkvalitet, lagringsplass osv., får du det i det store utvalget av telefoner å velge mellom

• Like 2

Wow! Kjempebra! Jeg er enig i mye du sier. Da jeg lagde tråden så tippet jeg litt mer mot iOS siden jeg har hatt det før, men dette dro meg mer over på Android-siden.

Jeg har hatt blandede opplevelser fra Android også, når det er sagt. Jeg gikk for eks. en periode over fra S4 til HTC One 7, da jeg ergret meg over "laggen" til Touchwiz. Jeg prøvde også Xperia Z2 en liten periode, men savnet etter notifikasjonene og generelt de enkle og brukervennlige funksjonene med S4en, samt muligheten til å bytte batteri og det faktum at den er av plastikk (som gjorde at den sjølsagt tålte mer), gjorde at jeg vendte tilbake.

Min største "oppvekkelse", derimot, var kjøpet av Nexus 7 v2. Jeg betalte 1700,- for en enhet jeg ikke forventet å overvelde utover sin pris. Men den kom med stock android installert, og var rett og slett en fryd å bruke. Ren Android er veldig nakent og strippet ned, og føles ganske så enkel. Notifikasjoner og en del andre ting tok tid å venne seg til, men når man først gjorde det, var det umulig å gå tilbake, og den simplistiske UIen ble en nødvendighet og en formidabel stresslettelse. Den gir den raske, responsive og slitesterke opplevelsen til iOS, men er også mye mer direkte, stabil og imøtekommende. I tillegg gir den det vide omfanget av muligheter og friheter, uten å tråkke på brukervennligheten på noen som helst måte. Hver gang jeg tok i bruk iPaden til 6000,-, eller mobiltelefonen min, dukket det opp store irritasjonsmomenter som hele tiden førte meg tilbake til Nexusen. Det var ikke bare enkelt og godt å bruke det, men også avlastende for alt krøllet som jeg fikk med de andre enhetene (som å sette seg i godstolen etter å ha kommet hjem igje. Uten å bable i vei altfor mye om hvor mye jeg elsker dette nettbrettet, kan jeg anbefale deg å ta en titt på den kommende lanseringen av Nexus 6 og Nexus 8, oppfølgerne til dagens Nexus- mobil og nettbrett, som skal lanseres sammen med Android 5.0 (L) -- den største Android-oppdateringen på over 3 år. Spesielt Android L, og Googles forsøk på å standardisere og forenkle Android, især for utviklere, bør være av store interesse for deg, nightzirch.

Android L vil sansynligvis være den viktigste begivenheten i smartmobilmarkedet i år, men vil i kjent stil gå hus forbi de fleste, da Google, i motsetning til Apple, Samsung og Microsoft, bruker mer tid på å lansere godt gjennomførte produkter (Chromecast, Google Books, Google Drive, Nexus-enhetene, etc.), enn å markedsførte og skryte over dem.

Android er mer åpent men det kan sees på som både en styrke og svakhet egentlig. Det har mange applikasjoner men er jo ingen godkjenning i Play Store så dårlig koda apper og virus florerer, mens Microsoft og Apple krever godkjenning. Men bruker Android selv, jeg nekter å bruke itunes.

Skal du ha deg en android telefon i dag ville jeg sett på Oneplus One telefonen. Jeg har Xperia Z2 fra Sony som er en vanvittig kraftig telefon, mer kraftig enn Oneplus One, men da jeg benchmarka den mot Oneplus One ble jeg knust ....... Grunnen er rimelig enkel, Oneplus One har ikke bloatware, den har ingen applikasjoner kjørende som du ikke trenger. Sony, Samsung, HTC er alle fulle av de. Kan selvsagt jailbreake og legge inn custom firmware på de evt. Men rett fra esken er det ingenting som slår Oneplus one på ytelse og den ser mighty fin ut :) (Sony har riktignok insane bra lyd, vanntett og bedre kamera)

Uten å bable i vei altfor mye om hvor mye jeg elsker dette nettbrettet, kan jeg anbefale deg å ta en titt på den kommende lanseringen av Nexus 6 og Nexus 8, oppfølgerne til dagens Nexus- mobil og nettbrett, som skal lanseres sammen med Android 5.0 (L) -- den største Android-oppdateringen på over 3 år. Spesielt Android L, og Googles forsøk på å standardisere og forenkle Android, især for utviklere, bør være av store interesse for deg, nightzirch.

Android L vil sansynligvis være den viktigste begivenheten i smartmobilmarkedet i år, men vil i kjent stil gå hus forbi de fleste, da Google, i motsetning til Apple, Samsung og Microsoft, bruker mer tid på å lansere godt gjennomførte produkter (Chromecast, Google Books, Google Drive, Nexus-enhetene, etc.), enn å markedsførte og skryte over dem.

Ja, Android L har jeg fått med meg og det er litt av grunnen til at jeg heller vil ha en Google Nexus enn en Samsung. Jeg er jo selv både utvikler og liksom-designer, så for meg er både funksjonalitet OG design viktig. Uten å ha gått veldig i dybden av ting så ser Android L og Google Nexus sitt rene OS mye bedre ut enn f.eks. Touchwiz synes jeg. For det har jo litt med hvilket merke jeg går for, da mange produsenter legger på sitt eget skall oppå Android OSet.

Er du enig eller er jeg helt ute og kjører?

Android er mer åpent men det kan sees på som både en styrke og svakhet egentlig. Det har mange applikasjoner men er jo ingen godkjenning i Play Store så dårlig koda apper og virus florerer, mens Microsoft og Apple krever godkjenning. Men bruker Android selv, jeg nekter å bruke itunes.

Skal du ha deg en android telefon i dag ville jeg sett på Oneplus One telefonen. Jeg har Xperia Z2 fra Sony som er en vanvittig kraftig telefon, mer kraftig enn Oneplus One, men da jeg benchmarka den mot Oneplus One ble jeg knust ....... Grunnen er rimelig enkel, Oneplus One har ikke bloatware, den har ingen applikasjoner kjørende som du ikke trenger. Sony, Samsung, HTC er alle fulle av de. Kan selvsagt jailbreake og legge inn custom firmware på de evt. Men rett fra esken er det ingenting som slår Oneplus one på ytelse og den ser mighty fin ut :) (Sony har riktignok insane bra lyd, vanntett og bedre kamera)

Det med godkjenning av apps veit jeg om og det er et veldig godt poeng. Men allikevel, nå har jeg hatt Windows Phone (7.5!!! Trodde jeg skulle kunne oppgradere den beste 7.5 mobilen på markedet til 8 når det kom, men neeeida) i 4 år, så det at det er noen søppelapps gjør meg ingenting. Det er nada ingenting på WP marketplace så det skal bli godt å endelig kunne få tilgang til apps som Snapchat, Instagram og en versjon av Spotify som ikke kræsjer hvert 20. minutt.

Når det kommer til firmware, er det mulig å legge inn en annen produsent sin firmware? F.eks. si at jeg kjøper Samsung sin nyeste telefon, men vil heller ha ren Android enn Touchwiz. Kan jeg da laste ned Google sitt OS uten mye stress og installere det på Samsungen?

Når det gjelder telefonen isolert sett så er etter min mening brukervennligheten veldig bra både på Android og iPhone. Personlig synes jeg kanskje at Androids mer åpne tilnærming gjør at jeg foretrekker denne, da det sjelden eller aldri vil være funksjoner som finnes for iPhone som ikke også finnes for Android. Det er også enkelt å installere et alternativt grensesnitt hvis du er misfornøyd med det som er forhåndsinstallert fra leverandøren.

Det som er mest positivt ved Apple er imidlertid samspillet mellom de ulike enhetene. De legger ned veldig mye arbeid i brukervennlighet og at alt bare skal fungere på første forsøk, slik at om du f.eks kjøper en AppleTV-boks og en slik Apple-router (husker ikke hva de heter) så er du garantert at det virker sammen uten noe tull. Her har Samsung & Co mye å lære. Jeg har i hvert fall ikke vært borti noen løsninger som fungerer like smertefritt.

For min del irriterer jeg meg ganske mye over at Apple lager sine egne proprietære versjoner av alt, i stedet for å bruke standarder. Airplay er et eksempel som utmerket godt kunne vært bygget på DLNA (med et minimums-utvalg av codecs og kanskje noe utvidet metadata osv), og dermed tillatt at man kan streame til et utall receivere, TV-er etc som støtter DLNA i dag, men som ikke har spandert på seg å betale Apple masse penger for å få lov til å implementere Airplay. Sånn er det med mange andre ting også, og det er til syvende og sist dette som gjør at det ikke er aktuelt for meg å kjøpe iPhone med det første... så får jeg bare håpe at Samsung og/eller HTC klarer å bli like flinke på dette samspillet som Apple er.

Edit: iTunes er jo også en historie for seg, og er kanskje ene og alene grunn nok til å si nei til iPhone.. :D

Ja, Android L har jeg fått med meg og det er litt av grunnen til at jeg heller vil ha en Google Nexus enn en Samsung. Jeg er jo selv både utvikler og liksom-designer, så for meg er både funksjonalitet OG design viktig. Uten å ha gått veldig i dybden av ting så ser Android L og Google Nexus sitt rene OS mye bedre ut enn f.eks. Touchwiz synes jeg. For det har jo litt med hvilket merke jeg går for, da mange produsenter legger på sitt eget skall oppå Android OSet.

Er du enig eller er jeg helt ute og kjører?

Nei, du har helt rett. Stock Android er ikke bare "renere" i sitt bruk, men også raskere, mer responsiv og lagger ikke over tid. Det er helt utrolig hvor mye bedre og raskere Stock Android kjører med dårlig hardware i motsetning til Android med Sense, Xperia eller Touchwiz med bedre hardware.

Det som er mest positivt ved Apple er imidlertid samspillet mellom de ulike enhetene. De legger ned veldig mye arbeid i brukervennlighet og at alt bare skal fungere på første forsøk, slik at om du f.eks kjøper en AppleTV-boks og en slik Apple-router (husker ikke hva de heter) så er du garantert at det virker sammen uten noe tull. Her har Samsung & Co mye å lære. Jeg har i hvert fall ikke vært borti noen løsninger som fungerer like smertefritt.

For min del irriterer jeg meg ganske mye over at Apple lager sine egne proprietære versjoner av alt, i stedet for å bruke standarder. Airplay er et eksempel som utmerket godt kunne vært bygget på DLNA (med et minimums-utvalg av codecs og kanskje noe utvidet metadata osv), og dermed tillatt at man kan streame til et utall receivere, TV-er etc som støtter DLNA i dag, men som ikke har spandert på seg å betale Apple masse penger for å få lov til å implementere Airplay. Sånn er det med mange andre ting også, og det er til syvende og sist dette som gjør at det ikke er aktuelt for meg å kjøpe iPhone med det første... så får jeg bare håpe at Samsung og/eller HTC klarer å bli like flinke på dette samspillet som Apple er.

Edit: iTunes er jo også en historie for seg, og er kanskje ene og alene grunn nok til å si nei til iPhone.. :D

De propritære løsningene til Apple er helt vanvittig idiotiske. Men det verste var når jeg forsøkte å anskaffe meg en HDMI-adapter til iPaden som jeg kunne bruke til å koble til TVen. Det viste seg at selve adapteren kostet det samme som en Chromecast gjorde. Jeg gikk for Chromecasten, og har siden ikke brukt noe annet for å streame filmer og annet innhold fra PC, nettbrett og mobil.