Sign in to follow this  
Hauger

Ny mobil, hvilken bør jeg gå for?

Recommended Posts

Hei hei :) Har en Samsung S3 som begynner å bli grå i batteriet. Tenkt skaffe meg en ny en, men nå er det ikke slik lengre at jeg følger så voldsomt mye med på mobil markedet. Så da stikker jeg hit å spør :)

Hva bør jeg gå for gutta? Jeg har tittet en del på Samsung S5 og LG Nexus 5. Men jeg har egentlig ingen preferanser. Men jeg skal IKKE ha Iphone.

• Like 1

Begge 2 er kjempe gode telefoner ! Du kommer ikke til å bli skuffet uansett :) Jeg hadde valgt S5 fordi jeg er kjempe fornøyd med Galaxi serien etter å ha eid S2-S3 og S4 nå :)

Sony Z2, vanntett,meget bra batteritid (2dager normalt bruk),veldig bra kamera med 4K videoopptak ++. Har hatt min i 3mnd og er fornøyd.

Etter å ha tittet på alle 4, samsung, sony, htc og LG, så ble det Samsung s5. Har jo s3 nå, så da blir det ikke så mye kuking ^^, Nice at den er vantett osv også :) Takk for hjelpen :)

Jeg har S5 selv, og jeg er veldig fornøyd :) Kjapp og god, behagelig å bruke, SINNSYKT kamera :) Du kan ta 360 panorama bilder! Veldig bra for "gikk på fjellturskrytebilder" på fb! :)

Så er jeg glad for å se at flere boikotter halvspiste epler! ^_^

Hvorfor hate iphone?

OT

Galaxy S5 er vel en av de raskeste og ihvertfall visuelt beste på markedet. Godt valg, selv om samsung generelt kan ta seg en bolle.

Tenkte å legge 4-6 k i en ny telefon, jeg ønsker meg rå ytelse og helst android.

Etter kjøp av cromecast til jul ønsker jeg en telefon som smertefritt kan streame alt jeg måtte be om til TV'en.

En god skjerm hadde vært fint, men ikke tab size.

Jeg har null peiling på telefoner, har ikke fulgt med på flere år..

Lest og hørt mye bra om S5, denne er fortsatt en av de bedre?

Noen gode tips på hvor jeg burde legge pengene?

Anbefaler Sony Z3/Z3Compact, overlegen batterikapasitet, meget bra kamera ("20mpx"), 4K opptak +++ Har selv en Z2 og vurderer Z4 når den er klar for salg.

Det negative er at det er mye glass...

Står mellom S5 og Z3, får se veeldig snart hva det blir :) Takk for svar Søvd!

Marques Brownlee aka MKBHD var min store kilde til reviews da jeg bestemte meg for hvilken jeg ville ha. Foreslår du hvertfall tar en titt på

, der han snakker om 2014s beste telefoner.

Jeg har selv en LG G3 og er relativt fornøyd. 5,5" skjerm, temmelig stor, men gikk overraskende bra å gå fra en 4,7". Som flere sier, er Sony Z3 en temmelig råtass av en mobil, og samme er Samsung S5. Det som for meg var helt avgjørende var om produsenten hadde lagt på masse dritt oppå. Samsung legger på sitt TouchWiz som ser grisestygt ut, samtidig som det er treigt. Husker ikke om Sony har noe tilsvarende. LG kjører ganske ren Android, men ikke 100%. Er litt søppel der også jeg kunne ønske jeg kunne bli kvitt uten å måtte stresse med uoffisielle Android-versjoner.

Hvis jeg skulle kjøpt en telefon idag ville det nok vært Nexus 6 av Motorola. Hvis du ikke vet, så får Google hvert år en produsent til å lage en telefon for de. I fjor var det LG med Nexus 5 (som imo er en av de peneste telefonene), mens i år ble det Motorola (jeg sier i fjor som i 2013 og i år som 2014... Er ikke helt inne i at det er 2015). Nexus 6 har en 6" skjerm, så det er i det største laget for de aller fleste. Jeg jobber med mobilutvikling og det er flere på jobben som har Nexus 6 nettopp fordi det er det råeste på markedet, men til en relativt heftig prislapp og stor skjerm. Hvis det er noe for deg, så bør du kanskje undersøke den litt nærmere.

Google Ara kommer jo også snart™. Det er kickstarter-prosjektet Phonebloks (om jeg husker riktig) som ble kjøpt opp av Google. Det er et konsept hvor du kjøper komponentene du trenger og enkelt slider de inn i slots bakpå telefonen. Det gjør at du får den telefonen du vil ha i forhold til specs og størrelse. Eneste minuset er at den er litt større enn 100% fabrikkproduserte telefoner. Tror det var snakk om 10-30% større. Husker ikke tallet helt og gidder ikke google :D I tillegg betyr det jo at du enkelt kan oppgradere telefonen, selv skjermen, når du selv måtte ønske. Så slipper du kjøpe en helt ny telefon. Synes det er et kult konsept.

Det er hvertfall mine innspill.

• Like 1

Tusen takk for et veldig detaljert og godt svar nightzirch, veldig informerende :)

Jeg gikk tilslutt for en Sony Z3 t3mpLarz :) Den kommer på døra her i kveld og jeg kjenner jeg gleder meg veldig!

Kommer med et lite review om noen ukers tid!

Har HTC One (M7) - funker som fjell. Har prøvd Samsung S4 - så vondt vil jeg ikke meg selv igjen (hater TouchWiz eller hva de kaller driten) og epleprodukter interesserer meg null. Neste fon tipper jeg blir Sony Xperia Z4 eller HTC One (M9). Lang batteritid er viktig siden jeg sitter mye på toget så valget disse to telefonene i mellom kan godt avgjøres på dette grunnlaget alene.

De features som de fleste toppmodellene er så og si like på (i praktisk bruk) er uansett; CPU, minne, skjermkvalitet og -oppløsning.

Det koker ofte ned til de features du er veldig opptatt av - og som ikke er like. For meg er det byggekvalitet, Android-skall og batteritid.

(Jeg gidder i hvertfall ikke bruke masse tid på å tilpasse en eller annen variant av Android-skall så som SmartLauncher el.l.)

Tidligere synes jeg det var stor forskjell på lydkvalitet men nå ligger denne forskjellen stort sett på headsettet/DAC-en du kobler til.

Jeg endte opp med Samsung Note4, valget stod mellom z3 og den. Hardware er helt rå på Note 4, men z3 er penere og mye bedre støtbeskyttet samt at den er vanntett.. Fortsatt usikker på om jeg valgte rett, men er foreløpig veldig imponert over Samsungen.. Den dagen jeg knuser note'n så banner jeg og slår meg selv for at jeg ikke valgte z3 :cool:

Har Note selv, ganske fornøyd.

Klarer ikke de små telefonene med en enda mindre skjerm. Hater å skrive på touch generelt, så blir et ekstra helvete når mobilen er på størrelsen med et bankkort.

:yuk:

De tåler alt iaf! ^^, S5 jeg kjøpte er jeg veldig fornøyd med iaf :)

Må si jeg er storfornøyd med Z3'en, hatt den i en uke nå, noen irritasjonsmomenter, men ikke noe som plaget meg enormt.

Den er litt stor og det fulgte med en del mye drit som jeg brukte litt tid på få vekk (programvare). Men ellers veldig fornøyd, den er super raskt og jeg har ingen problemer med de oppgavene jeg ønsker at den skal utføre :)

Når jeg holder den i en hånd får jeg problemer med å nå ting som er høyt oppe på skjermen.

Har ikke skaffet meg noe beskyttelses tilbehør enda så går rundt med den som den skulle vært mitt nyfødte barn!

Z3 med Plex og Chromecast har revolusjonert hvordan jeg bruker TV'en, rett og slett fantastisk :)

Grumpy mode engaged!

Er det en hemmelig kode at det å ha 3-tall i forumnavnet sitt viser at man er inkompetent og håpløs til å argumentere? Det dere ikke forstår er at det er en forskjell på personlige meninger og fakta. Når jeg leser "iphone e no drit!" så leser jeg egentlig "Jeg er en fanboy som ikke klarer å være objektiv og saklig", og jeg tar fanboys like seriøst som tilhengere av 50 Shades of Grey.

PS! Synes det er artig å se likhetstrekkende ved de to forumbrukerne jeg refererte til ovenfor: lite bruk av store forbokstaver og generell dårlig grammatikk.

Sånn, nå kan jeg gå videre med dagen min :D

Grumpy mode engaged!

Er det en hemmelig kode at det å ha 3-tall i forumnavnet sitt viser at man er inkompetent og håpløs til å argumentere? Det dere ikke forstår er at det er en forskjell på personlige meninger og fakta. Når jeg leser "iphone e no drit!" så leser jeg egentlig "Jeg er en fanboy som ikke klarer å være objektiv og saklig", og jeg tar fanboys like seriøst som tilhengere av 50 Shades of Grey.

PS! Synes det er artig å se likhetstrekkende ved de to forumbrukerne jeg refererte til ovenfor: lite bruk av store forbokstaver og generell dårlig grammatikk.

går ut ifra at du sikter til min "iphone e drit" kommentar og dialekt :p kanskje du blir litt mer fornøyd no?

Hvorfor iPhone og generelt Apple er søppel:

1. De har store sikkerhetsproblemer med iOS.

2. Mye penger for lite telefon(hadde iPhone og den måtte lades 2 ganger om dagen, noe som har med at maks temperaturen på iPhone ligger på 35 grader celcius. Kan nesten ikke ha den i lommen uten at den får heteslag..)

3. Man MÅ ha iTunes for å kunne overføre filer, lage "backup" osv.

4. Etter min erfaring så knuser Apple sine produkter litt for lett(mistet iPhonen i bakken mens jeg satt på huk, og knuste skjermen.. Det er etter min mening ganske latterlig!)

Kanskje noe som har endret seg siden jeg hadde iPhone, men siste jeg leste var at de ikke hadde fikset disse store sikkerhetshullene i iOS som har vært der siden 2013. Så ville nok ikke logget inn på nettbank eller lignende med et Apple produkt.

• Like 2

Og ikke minst Apple sin trang til å bestemme hvordan du skal bruke produktene deres og hvilke apper som du får lov å legge inn etc....

Grumpy mode engaged!

Åssen har dagen din ellers vært i dag? Har man en såpass trang for og kritisere kan man heller la være.