Sign in to follow this  
Klovnious

Arbeidslei.

Recommended Posts

Hei.

Har i de siste 3 måneder vært sykemeldt pga et knekt, knust, og sprinklet håndledd, arbeidsulykke.

(Det er antatt at håndleddet kommer til å bli nesten 100%)

Jobber som Elektriker-lærling og synes faget er gøyt praktisk og super sosialt.

Men før den arbeidsulykken hadde det vært en liten tanke på om jeg vil bli elektriker.

Etterhvert som jeg lå på sykehuset og det ble klart det måtte til en operasjon nr 2, fikk den lille tanken veldig, veldig mye tid til å vokse seg stor.

Interessen for faget har nådd bunnen føles det ut som. I disse tre måneder, har jeg få fått kunne følgt med på ting som virkelig har fattet interessen min. Data, gaming (spillutvikler kanskje?), og musikk. Jeg spiller også i band, og har gjort det aktivt de siste 5 årene, og tanken på å bli musikklærer, er meget fristende.

Men nå har jeg litt over et år med læretid igjen før eventuell fagprøve. Alle sier jo, ta fagbrevet, kommer godt med. Men jeg har mye teori som må taes igjen, da jeg kun gikk VG1 Elektro (grunnkurs), men når man har så liten interesse som faget, eller når den har falmet så mye som den har gjort på så kort tid, tviler jeg på at jeg kommer til å stå på teori eksamener.

Har også hørt det at man ikke bør sløse vekk tiden når man er ungdom...

Er det noen som har noe råd? Bør jeg bite tennene i sammen og håpe at interessen blomstrer igjen, eller skal jeg prøve meg på noe helt nytt?

Mitt tips er å som alle andre sitt, gjør ferdig el-utdannelsen! Det er veldig bra å ha samt du har alltid noe du kan falle tilbake på. Du er også enda ung og har god tid på å studere :)

• Like 2

Du må nesten forvente at verden virker mørkere og at du mister livslyst når du er skadet. Videre tror jeg de fleste av oss har en jobb som ofte er lite inspirerende. Du vet - det er en grunn til at du blir betalt for å være der.

blir kanskje litt vel negativ her, dog - har liten tro på å at særlig mange kan få en god og stabil inntekt på å jobbe med hobbyen sin.

Var sånn for meg og når jeg skadet foten, jeg ble borte i 5 måneder og hadde veldig lite lyst til og starte opp igjen etter 5 måneder med og gjøre hva jeg ville! Men begynte på og det ble bedre og bedre etterhvert, jeg tok fagprøven og angrer ikke på det, mitt råd er og fortsette det kan forandre seg og som Wheelxflexlex6 sier da har du noe og falle tilbake på! :) Og som Rådgiveren jeg hadde på NAV sa: Du må som oftest innom en del jobber før du finner drømmejobben! :) Så stå på! :D

• Like 1

Hadde den samme følelsen som deg, og som alle over sier, gikk litt lei når jeg var lærling. Fortsatte og tok til slutt fagbrevet, men bestemte meg for at det var ett fag jeg ikke kom til å jobbe lenge i. Gikk derfor teknisk fagskole etter jeg tok fagbrevet så i dag sitter jeg med 80k mer i årslønn på kontor og har fleksitid i stedet for 2-skift. Angrer ikke på det en eneste dag.

Da med fagskole etter fagbrevet så åpner det seg en hel del nye dører som ikke nødvendigvis har med elektro å gjøre.

Ett annet aspekt med at du fullfører og tar fagbrevet er at man viser at man klarer å fullføre noe om man setter seg ett mål. Det har også litt å si på CV'en siden selv om du aldri kommer til å jobbe som elektrikker. Det er derfor lettere å få seg jobb som lasebil sjåfør med fagbrev som elektrikker enn uten det for å sette det på spissen.

Litt off-topic så ser man her ett problem med det norske systemet med sjukmeldinger, når man blir borte fra jobben over lengre tid slik blir det tyngre å komme tilbake i jobb, man mister kontakten med kolegaene. Selv om man ikke kan være like produktiv eller kansje ikke engang får gjort samme jobben så legges det ikke nok til rette fra NAV sin side. De som får tilrettelagt arbeidsdag som er tilpasset skaden kommer raskere tilbake i full jobb og er bedre motivert til å gjøre en jobb.

• Like 1

Om du bare har 1 års tid igjen så burde du uansett fullføre. Du kan finne på noe annet etterpå hvis du opplever at arbeidet ikke er det du har lyst til å fortsette med. Du står uansett sterkere i hva enn du finner på senere, enn om du bare legger det på hylla. For å si det sånn, det er dumt å gi seg på oppløpet fordi alt du har jobbet for vil være til ingen nytte (og det ville være skikkelig sløs å bare kaste det bort)

• Like 1

Kanskje ikke 100% det samme, men kan fint relatere. Bodde jo 5 og et halvt år på Svalbard og man kan trygt si jeg var lei etter 3. Hadde jo et slags "sakte sammenbrudd" til jeg til slutt måtte legge inn årene, bli sykemeldt og komme meg vekk derfra. Dette var i 2009 og det er ikke før siste året jeg har vært på en arbeidsplass igjen, og jeg er teknisk sett fortsatt i NAV-systemet. For min del så var jobben min på Svalbard svært lite givende på alle punkter unntatt lønn og selv om det er kjekt med masse penger så brant jeg meg jo helt ut. Nå jobber jeg hos et selskap som kjøper, fikser og selger brukte mobiler/nettbrett og må si jeg stortrives med det. Det å sitte og skru på ting er noe jeg alltid har likt så jeg er sjeleglad for det og tror faktisk jeg har funnet noe langvarig å satse på, som for min del er ganske stort. Men det var neimen ikke lett å komme i gang eller bli positiv. 5 år i NAV endrer stort på hvordan man lever. Første året (sykemelding) er egentlig bare kos, litt som å lade batteriene og man føler man plutselig får gjort så mye man ikke hadde mulighet til før. Andre året (arbeidsavklaring) går man egentlig bare lei av å dasse rundt, sende meldekort, alle andre gjørt noe på dagtid og det baller bare på seg for hvert år. Man setter seg fast i daglig rutine og man føler seg stadig mer og mer ubrukelig. Tungt som fy å bryte en slik sirkel. For min del ble flyttingen til(bake til) Arendal den store "endringen", viste seg at NAV her i byen faktisk gav en faen. Fikk møte veileder kjapt, fikk tilbud om tiltak med en gang og etter halvannet/to år med det så fikk jeg vite at jeg kunne bli utplassert hos et relativt nytt selskap som hadde et arbeidsmijø som stemte godt med mine "issues". Faktisk en stor kudos til NAV for min del for jeg vet i dag at jeg hadde aldri klart å bryte den sirkelen uten at noen faktisk pekte direkte på veien videre.

Mitt tips blir vel som så: Ikke gå en retning bare fordi det "lagt opp slik". Hvis du virkelig ikke føler deg komfortabel med nåværende retning, lite givende osv, så dropp det. Det betyr ikke at du bare skal hive deg etter ting du liker, men man må aldri undervurdere viktigheten av å faktisk trives med sin egen situasjon. Å mistrives tærer på noe forjævlig. Take it from me :)

• Like 1

Med tanke på at du bare har igjen ett år, så vil jeg også anbefale å bite sammen tennene :)

Jeg var i en lignende situasjon der jeg manglet 1 år av førskolelærerutdanninga mi, og var i stor tvil om jeg skulle fortsette eller ikke pga personlige problemer... Men jeg bet sammen tennene og avsluttet, og jeg angrer ikke i det hele tatt :) Det er ett lite år, og du er ung! :)

Elektriker er jo noe du kan bygge videre på innen ulike yrker. :)

• Like 1

Som mange andre sier her.

Ta fagprøva så får du mer å skryte av på CV'n din framover. Uansett om det er relevant eller ikke til faget/området du vil jobbe med/studere videre, så ser den neste arbeidsgiveren fort at du er en som gidder og gjøre en innsats. ;)

Tro det eller ei, men å bli lei av jobben er ganske normalt i perioder. Suck it up og fullfør sier jeg, har vært akkurat der du er selv :)

• Like 1

Takk for gode svar.

Var med i en grusom trafikk kollisjon forrige måned også som ikke heller hjalp på tankene mine.

Idag var første dag på skolen (teori som man må ta når man er elektrikerlærling).

Tror jeg hadde meget godt av det, viste seg at det var flere i klassen som ikke skulle fortsette som elektrikere etter de var ferdig. Interessen/motet er ganske ræva fortsatt...

Som BcK snakket noe om, jeg trives jo enormt i firmaet, med alle kollegaene mine, og gi slipp på det hadde jo rett å slett vært litt trist.

Og ha noe på CV'en man kan skryte om er alltids godt, er jo ikke noe annet der.

Så, tror jeg prøver meg, biter tennene i sammen og gjør meg ferdig.

Kanskje jeg plutselig liker det igjen om jeg får det til.

Trening kommer jeg også til og begynne med igjen, når håndleddet har blitt litt bedre.

Takk for svar ihvertfall, var godt å få litt tilbakemeldinger, og ikke gruble på det med seg selv.

• Like 6

Thats the spirit !!! :-)

Men tro meg, jeg har vært nesten i samme båt selv. Hatt utallig mange forskjellige jobber, både via nav og utenom. Alt fra bossbil, til selger i elektrobutikk

Tok aldri fagbrev i det jeg utdannet meg til, Det satte en stopper for videre arbeid og jobb søking, når ingen vil ha en uten papirer på noe.

Men det ordner seg som regel til slutt. Jeg utdannet meg som maskinarbeider. Men endte opp som miljøarbeider på barneskole! Tro det eller ei! :-)

Jeg gleder meg hver eneste dag! For all del, det finnes kjedelige perioder her også. Men da er det bare og tenke tilbake på hva denne jobben gir tilbake og hva du får oppleve :-)

Så mitt svar er vel, fullfør fagbrevet ditt. Og se hvilke jobb alternativer som dukker opp, innen samme sjanger eller noe totalt annerledes.

Husk at lønn er ikke alt, men trivsel og gode kollegaer er vel så viktig, om ikke viktigere! :-)

• Like 2

Jøye meg, du har jo en bred utdanning du da, hehe!

Holder også foredrag for de andre klassene nå, og forteller om skaden jeg fikk, og får å skremme litt vett i dem. Merket at det hjalp, følte meg ikke like udugelig noen øyeblikk.

Men har også falt litt tilbake til tidligere tanker da fysioterapeuten har sagt det kommer til å ta flere måneder, lenger enn forventet.

Så må nok gnisse tenner i en god stund framover... Og tenke positivt :)

• Like 1

Ikke glem at innenfor det svært vide begrepet "data" så er det faktisk en del områder der det kan komme meget godt med å være utdannet elektriker. Om du senere bygger på med litt datakunnskap så vil du f.eks kunne være med å planlegge og bygge infrastruktur slik som serverrom osv, eller man kan være allround IT-mann som fikser alt i en litt mindre bedrift. Jeg vil tro at det er stort behov for en slik fagkombo. Gaming er kanskje ikke det feltet som trenger flest elektrikere, men det er uansett kunnskap som kommer godt med i mange situasjoner opp gjennom livet.

Så: Gjør det ferdig med elektriker-utdannelsen, og lær deg evt en del data-ting på fritiden. Når du har fått fagbrev er det jo bare å sette i gang å søke på data-jobber, og så vil du sannsynligvis gå foran mange andre pga at du har kunnskaper som de andre ikke har. Er man riktig type så lærer man jo data-tingene fort i jobben uansett. :)

Tenkte jeg skulle gi dere en oppdatering, men har egentlig ikke vært helt sikker på hva jeg skal skrive.

10711767_10152676074215325_481585432_o.jpg?oh=3e1d156c47b0e44f3634ef79a9769769&oe=54BAB5F7&__gda__=1421532668_c23132115a3b47c0433a5599a8ff1d9e

(Tenkte jeg skulle legge ut bilde, fra rett etter jeg falt ned å knuste det :p)

Jeg er fortsatt sykemeldt... Har vært sykemeldt i 6 mnd nå. Hånden har blitt bedre, men ikke bra nok til at jeg kan bruke den i ett håndverksfag.

Fysioterapeuten har sagt om det ikke er mer framgang rundt midten av januar, så er det ikke noe mer hun kan gjøre, dvs, jeg har fått såpass nedsatt førlighet i hånden at jeg ikke kan bruke hånden i et håndverksfag (kan såklart gjøre det, men kan kun jobbe i 40/60 - 50/50 stilling, pga jeg kommer til å få senebetennelse, og bli sykemeldt igjen.). Og ha det vondt på jobb og hjemme er ganske uaktuelt...

Jeg skal også, mest sannsynlig, ha en tredje operasjon i håndleddet (heldigvis bare en kikhullsoperasjon (en veldig liten operasjon i forhold til de to svære jeg har hatt som varte oppimot 3 timer)).

Og om dette ikke går veien, så blir det omskolering til et annet fag. Og det er jævlig kjipt, siden jeg bestemte meg for å gje gass, og bli ferdig med dette.

Men holder fortsatt på med å jobbe med hånden så mye det lar seg gjøre, samtidig som jeg tenker på hva jeg skal utdanne meg som om det går gale.

+ Bonus ting: Å være langtidssykemeldt er noe drit. Alle jeg kjenner, er i jobb/bortreist i militæret. Står opp om morgenen, og lurer på hva jeg skal gjøre idag.

Er ikke så mange kompiser å være med etter jobben for de fleste har kjærester og jobber langt ut på dag.

Så må gi en stor takk til alle dere, hatt noen å spille med å preike med :D Uten dere hadde dette halvåret vært det lengste og kjedeligste i mitt liv :wub:

Var hos operasjonslegen for å snakke om framgangen på hånden idag.

Er fortsatt sykemeldt og lut lei hele livet (har en dårlig start på 2015), men prøver å være positiv. Frykter at hånden ikke kommer til å bli bedre og det er jævlig kjipt om jeg mister så mye bevegelighet i en alder av 21 år. Blir begrensninger over hvilke jobber jeg kan finne meg osv...

Går på min 8 måned som sykemeldt nå, og idag fikk jeg beskjed at det blir ca. 4 måneder til før jeg eventuelt KANSKJE kan gå tilbake i arbeid. Må ha en ny operasjon og med ny operasjon blir det ny rehabiliteringsperiode. Og det er ikke sikkert det løser problemet med bevegeligheten, det finner jeg først ut av etter operasjonen og etter rehabiliteringen.

Sliter mye med å finne konsentrasjonen og roen til å jobbe på skolen med oppgavene vi får. Er lite motivert for tiden :(

Om det fortsatt er elektro du jobber med på skolen, så får du si fra om du trenger hjelp :) Kan alltids ta en drøs på mumble for om du ikke får til U=R*I :)

• Like 1

Setter pris på det Flylover! Tar kanskje kontakt nå en dag siden det nærmer seg eksamen :p

Og har idag, ENDELIG fått ny operasjonsdato... 19. mai!

Så satser på at det gjør susen... er kjempe spent på dette.

Idag knakk (og knuste, som høyre gjorde) jeg mitt venstre håndledd på en fotballturnering med jobben... Typisk... Har gått i 10-11 måneder og slitt med det høyre etter det knakk.

Jeg er så jævlig lavt nede nå at det det ikke kan beskrives. Alle planer går til helvete med bandet, utdrikningsslaget til en kompis får jeg ikke være på, festivaler i sommer, ikke minst kommer jeg noensinne tilbake i arbeid? Kommer jeg noensinne til å få spille gitar igjen på alt det nye flotte utstyret mitt?

Hva gjør jeg med eksamen om noen uker, skole?

Er så sykt livslei nå...

Bilde av hånden før gips..

11117623_10153162101180325_1115427978_n.jpg?oh=cf0b27226bbbf1e658ebcc07bd4fb3e1&oe=5534206A&__gda__=1429457906_f7ea620282c4fc487701c8f44c15c9bf

Kommer alltids nye utdrikkningslag, festivaler og gitar blir du sikkert å spille hvis det bare er håndleddet. . I det minste har du ikke måtte operert bort en kroppsdel.   Er vel ikke så vanskelig å fikse håndledds brudd så jobb blir det sikkert men inntil videre får du vel la NAV hjelpe til du blir frisk men du får ha en god bedring åsså slutte å syntes synd på deg selv å heller bare drive med  noe annet. If that makes any sense to you

• Like 1

Sier meg enig i det Iceman sier, du er enda en ung kar, som har myyyyyyye av livet forran deg! :)

Så er det lurt å prøve å gjøre noe annet enn å sitte å synes synd på seg selv, så vil anbefale deg å dra til venner osv å finne på noe :)

• Like 1