aasing 208 Report post Posted June 10, 2014 Denne tråden er jo ment for å mjuke opp stemningen ingame på serverene, Dayz er og blir fortsatt en mod til Arma II, det er bugs, scripts og serverprogrammer som krever mye tid og kunnskap for å skru sammens til ett noenlunde fungerende produkt. Ettersom moddene er under konstant utvikling, vil dette påvirke måten det spilles på samt regeloppsettet. For vanilla dayz var det rimelig enkelt, "ikke glitch eller hack, alt annet er tillatt". Nå har vi etter basebygging, tradecitys etc. ble lagt til utviklet ett regeloppssett etter beste evne. Disse reglene våre har vært oppe til diskusjon og endringer flere ganger ettersom de har vært prøvet i Klagemuren. I utgangspunktet så bør jo ett spill være slik at alt som er mulig å gjøre i spillet ikke skal være ulovelig. Men de aller, aller fleste er vel enig med meg når jeg nevner aktiviteter som, combatlog, baserasering, bygge inne andres baser, spam/rasisme i chat, ufin oppførsel i safezone etc. ikke er justerbare av spillet selv og dermed krever ansvar fra hver enkelt spiller, regeloppsett og administratorer. Jeg vil til slutt si noen ord og setninger som er nevnt tidligere i andre tråder, men som ikke bør gå i glemmeboken. Fra Cri himself "Det regelsettet vi har dekker dessverre ikke alle tilfeldigheter som kan skje i DayZ spillingen, men vi håper jo at spillerne selv klarer å reflektere litt over hva som gangner serveren og spillet som foregår på server." "Formålet med serveren og reglene er å kunne ha et best mulig spill som alle kan være med på, den siste tiden har derimot spillet på Norway 01 vært vanskelig. Friheten som alle spillere har på server er noe vi ønsker å opprettholde, det skal være så fritt som over hode mulig på Norway 01/02/03 og enkle regler å forholde seg til, men med den friheten så kommer det også et ansvar som legges direkte på spillerne." "Vi prøver å oppfordre spillere til roleplay, som vi synes en viktig del av DayZ. Både douchebags og bandits er en del av spillet, men bruk sunn fornuft og hold deg innenfor reglene. DayZ serverne fra Battlefield.no oppfordrer til å gjøre spillet spennende. Vi håper at den underholdningen vi skaper sammen kan være mest mulig rettferdig og gøy for alle som er med å spiller hos oss." 5 Share this post Link to post Share on other sites
RonkEnSkunk 70 Report post Posted June 11, 2014 Sier bare wow til de siste dagers poster. Jeg har ikke spilt i det siste pga en svidd Pc. Men det frister ikke akkurat å komme tilbake når dette er holdninger som kommer frem. Her må alle ta seg i nakkeskinnet å riste godt! Hvis du ikke ønsker å spille på serverene, så finn på noe annet da for f... Slutt å lage dårlig stemning! Ps. Morten, for å forklare litt mer om klagemuren. Så er det et sted hvor "vanlige" spillere bare ser det som blir postet. Det er veldig mye arbeid, altså diskusjoner og bevis føringer som foregår i kulissene der. Så selv om du ikke ser mye skriving der, så skjer det ting der hele tiden. Men noen ganger tar det desverre litt lang tid å få ut et svar til dere som spillere. Mye også da dette som sagt blir gjort på frivillig basis, så alle er ikke på hver dag. Utover dette så har ikke jeg annet en mye skryt til alle admins for en suveren jobb de gjør. Håper også folk kommer til en enighet om hvordan vi skal ha det og oppføre oss deretter. Mvh John Christian sandlie, admin bf4 1 Share this post Link to post Share on other sites
Morten! 35 Report post Posted June 11, 2014 Sier bare wow til de siste dagers poster. Jeg har ikke spilt i det siste pga en svidd Pc. Men det frister ikke akkurat å komme tilbake når dette er holdninger som kommer frem. Her må alle ta seg i nakkeskinnet å riste godt! Hvis du ikke ønsker å spille på serverene, så finn på noe annet da for f... Slutt å lage dårlig stemning! Ps. Morten, for å forklare litt mer om klagemuren. Så er det et sted hvor "vanlige" spillere bare ser det som blir postet. Det er veldig mye arbeid, altså diskusjoner og bevis føringer som foregår i kulissene der. Så selv om du ikke ser mye skriving der, så skjer det ting der hele tiden. Men noen ganger tar det desverre litt lang tid å få ut et svar til dere som spillere. Mye også da dette som sagt blir gjort på frivillig basis, så alle er ikke på hver dag. Utover dette så har ikke jeg annet en mye skryt til alle admins for en suveren jobb de gjør. Håper også folk kommer til en enighet om hvordan vi skal ha det og oppføre oss deretter. Mvh John Christian sandlie, admin bf4 Nå er det ikke klagemuren jeg har vært misfornøyd med først og fremst, men det som pågår ingame. Jeg ser også at jo mer jeg prøver å forklare hva jeg mener, jo mer blir det vridd mot meg og sett på som whine eller klaging. Dere får styre serveren deres nøyaktig som dere vil. Jeg kan ikke gjøre annet en å beklage min oppførsel da det ikke virker som at min side av saken betyr noe. Jeg kommer til å holde kjeft fra nå av, og det oppfordrer jeg alle andre spillere til å gjøre også. Spill fair, vær overdrevent hyggelig og ha det gøy! /Morten Share this post Link to post Share on other sites
Senator 466 Report post Posted June 12, 2014 Dårlig miljø? Dårlig stemning på 01? NEPPE Helt random, random folk, partybuss langs kysten, ingen drepte oss eller forsøkte å ødelegge Takk for i kveld, Khan Mohad "Party Buss", Joijinge, Simon H 5 Share this post Link to post Share on other sites
Hauger 37 Report post Posted June 14, 2014 Ser ikke ut til at det hjalp mye. Akkurat vært et par fitter i basen min og sprengt alt som var låst av kjøretøy. Veldig gøy. Share this post Link to post Share on other sites
Hawkhill 295 Report post Posted June 14, 2014 Huff Noen som har noen gode forslag til hvordan vi skal gripe fatt i dette? Tror det blir vanskelig å finne ut hvem det er som står bak. Er det forresten noen som nevner hva vi prøver å få til ingame til dem som er inne å spiller? Ikke sikkert dem som holder på å herper baser holder seg orientert om det som blir skrevet på forumet og dermed ikke har peiling på hva vi prøver å få til. Vet ikke om det har noe for seg, men det er mulig at det hjelper å få igang jungeltelegrafen litt å informere om hvordan vi vil ha det på servern. Men kan hende vi har å gjøre med et troll som vil sabotere planene våre. Tror det kan bli vanskelig å opprettholde god spillestil i lengden på resten av spillerne hvis enkeltspillere holder på slik. Skjer dette ofte så blir folk lett forbanna og begynner å gjøre dette selv. Da er vi tilbake til gamle uvaner igjen. Share this post Link to post Share on other sites
Senator 466 Report post Posted June 14, 2014 Huff Noen som har noen gode forslag til hvordan vi skal gripe fatt i dette? Tror det blir vanskelig å finne ut hvem det er som står bak. Er det forresten noen som nevner hva vi prøver å få til ingame til dem som er inne å spiller? Ikke sikkert dem som holder på å herper baser holder seg orientert om det som blir skrevet på forumet og dermed ikke har peiling på hva vi prøver å få til. Vet ikke om det har noe for seg, men det er mulig at det hjelper å få igang jungeltelegrafen litt å informere om hvordan vi vil ha det på servern. Men kan hende vi har å gjøre med et troll som vil sabotere planene våre. Tror det kan bli vanskelig å opprettholde god spillestil i lengden på resten av spillerne hvis enkeltspillere holder på slik. Skjer dette ofte så blir folk lett forbanna og begynner å gjøre dette selv. Da er vi tilbake til gamle uvaner igjen. Først og fremst må folk faktisk spille på serveren. Ingen som spiller på 01 lengre, hyggelig med et godt miljø men hjelper ikke om serveren ikke har spillere. Tilfeller som Hauger nevner vil alltid forekomme, ting endrer seg ikke så fort denne tråden er opprettet. Det kommer til å gå gradvis, og vis alle sørger for at du personlig og de du spiller med følger retningslinjene vil vi se at dette smitter over på andre og at det blir hyggeligere på serveren. Share this post Link to post Share on other sites
Herminator 67 Report post Posted June 14, 2014 Viktig er att folk kanskje diskuterer det litt ingame også Sier att slikt er uglesett type i side: "Trasig med sånne duchebags som ødelegger baser og låste kjøretøy, synd det er noen sånne her, for de aller aller fleste liker det dårlig og lar være" Share this post Link to post Share on other sites
Hauger 37 Report post Posted June 14, 2014 Slutt å syt om at det ikke er folk på serveren. Har liggi stabilt på 10 + folk lenge der nå. Bare fordi du ikke spiller der så mye, betyr det ikke at det ikke er folk der. I skrivende stund er det #1 det er mest folk på, og det har det jaggu vært hver gang jeg har tittet også. Det er ikke kvantitet det går på, kvalitet. Heller 10 bandits som ikke er sauekuk i huggu, enn 100 heroes som sprenger baser. Edit: Og med "du" så mente jeg ikke senator som skrev sist, men alle som sier det er lite folk 1 Share this post Link to post Share on other sites
Avean 161 Report post Posted June 14, 2014 Ja #1 har vært den servern med mest folk på lenge nå. Har jo vært stigende aktivitet også. Share this post Link to post Share on other sites
ntiroator 5 Report post Posted June 14, 2014 Stigende ja. https://www.gametracker.com/server_info/81.166.125.79:20500/ Share this post Link to post Share on other sites
humaN 558 Report post Posted June 14, 2014 Må også tenke på at det er sommer, eksamen, ferier osv osv.. Skal selv sørover nå på mandag sammen med LORD MURICA!! Magaluf, føkk je! Share this post Link to post Share on other sites
Avean 161 Report post Posted June 14, 2014 Eksempel på dårlig stemning opplevde jeg nettopp på servern. 30 minutt siden spurte en kar om folk var friendly på servern, de som var det svarte ja. Jeg syns dette er teit opplegg så jeg svarte ikke, DayZ handler om å ikke vite om folk er friendly eller ikke. Er det som gjør spillet morro. Så drepte Dr. Wasteland som klikker vinkel og kaller meg drittsekk på chatten. Sier at jeg skaper dårlig stemning ............ jeg har 9000 i humanity, jeg har stort sett latt folk få leve og jeg har blitt skutt i ryggen utallige ganger. Denne gangen tok jeg han ned. Sånn er DayZ bare. 30 sekund etterpå kommer Hawkhill og flere og følger etter meg. Etter 5 minutt ser jeg meg lei, drar fram snipern og skyter ned heliet hans. Han styrter mot bilen min og suicider og dreper meg samtidig. Er jo handlinger som dette som skaper dårlig steming? Ikke hva jeg gjorde. Folk må klare å tape i et spill uten å klikke vinkel. Jeg spiller for morro skyld. 2 Share this post Link to post Share on other sites
humaN 558 Report post Posted June 14, 2014 Du kunne jo bare sagt nei, du hadde fremdeles fått skutt alt du så allikevel. Men du nevner også noe viktig, og det er at man kan ikke til en hver tid vite om alle er friendly eller ikke, det er jo det som er kjernen i dayz. DON'T TRUST ANYONE! Men igjen, det har jo vært sånn lenge nå, at det er typiske friendly morning/day osv.. Så og svare enten ja eller nei kan spare side chat for mye dritt, imo. Share this post Link to post Share on other sites
Daniel- 1,200 Report post Posted June 14, 2014 Det bedrer ihvertfall ikke miljøet på serveren, noe denne tråden var ment for. Det er DayZ, man skal kunne drepe folk uten å bli tatt ut på en slik måte. Share this post Link to post Share on other sites
ntiroator 5 Report post Posted June 14, 2014 Med så få spillere så blir det fort drama, spesielt når det er 6-10 av de samme som bare spiller på serveren. Share this post Link to post Share on other sites
Hauger 37 Report post Posted June 14, 2014 Enig i det du sier om at du ikke skal vite til enhver tid om du er trygg eller ei. Det er litt av morro i spillet. Men når det er 5 stk på server, og noen spør friendly, så svarer man ja eller nei. Da hadde du, som human sa, hatt retten på din side, og spart chat for dritt. Hilsen DR.Wasteland 1 Share this post Link to post Share on other sites
Senator 466 Report post Posted June 14, 2014 Det at vi nå har fokusert på å forbedre miljøet betyr ikke at man ikke får lov til å drepe hverandre, klage på det blir for dumt. Ikke dreping som skaper et dårlig miljø. Jeg "sutrer" over lite spiller grunnet at hver gang jeg kommer på er det spørsmål om jeg er friendly og at ingen dreper hverandre, og det er sjeldent jeg ser at det er flere en 10 spillere. Det eneste jeg har gjort de siste ukene er å fly rundt, ta mission og hjelpe andre, det er hyggelig, men det blir utrolig kjedelig i lengden og jeg oppsøker nå andre servere for kriging. Ser jeg nok spillere på 01 er det ingen tvil om at det stedet jeg ønsker å krige, men det har ikke vært tilfellet i det siste. Målet må jo være flest mulig spillere? Share this post Link to post Share on other sites
Avean 161 Report post Posted June 14, 2014 Enig i det du sier om at du ikke skal vite til enhver tid om du er trygg eller ei. Det er litt av morro i spillet. Men når det er 5 stk på server, og noen spør friendly, så svarer man ja eller nei. Da hadde du, som human sa, hatt retten på din side, og spart chat for dritt. Hilsen DR.Wasteland Hvor i reglene står det at man MÅ svare. Jeg skrev til deg i chatten også at jeg hadde blitt drept før når det var friendly. Jeg klaget ikke, fordi jeg vet at jeg ikke kan klage pga det er ingen regel mot det. Å begynne å klage på at noen ikke følger uskrevne regler er nettopp DET som oppfordrer til dårlig stemning. Og hvordan kan du i tillegg vite at jeg faktisk leste at noen spurte om friendly? Jeg innrømmet at jeg leste det 30 minutt før jeg drepte deg, men jeg svarte deg ikke og du kan ikke pålegge meg å svare. Hadde det vært en regel så skulle jeg svart. Helt ærlig, voks opp og ikke ta alt så sinnsykt personlig. Det er bare et spill, jeg syns det er kjipt å bli drept selv men hadde det IKKE vært kjipt så hadde jeg aldri spilt et så buggy spill som DayZ. Igår mistet gruppen min et heli til 200 gull + flere briefcases da Mcstalin hadde 3 kontoer og suicida med one man chopper inni oss. DET er kjipt gjort, å sitte med 3 kontoer og så suicide hvis ting går skeis. Men som sagt, livet går videre og det er bare et spill. Vi svelget det og det burde du også gjøre. 2 Share this post Link to post Share on other sites
humaN 558 Report post Posted June 14, 2014 Ingen regler på det, men nå har vi snart 3 fulle sider her i tråden, og mange svar i tråden har med dette friendly greiene å gjøre. Så jeg vil nå si at du var viten om at man så og si ikke direkte er pålagt, men å svare ja eller nei, det er ikke vanskelig for å evt. spare chatten og da nå denne tråden for noe som kunne vært unngått. Hadde dette vært meg som hadde blitt drept, ville jeg nok tatt det med klype salt. I hvert fall når jeg er inne og det er friendly timer, oppdaterer jeg meg hele tiden på hvem som er på og hvem har sagt ja, nei eller ingenting. La oss si at hvis du eller noen andre hadde sagt ja, jeg er friendly og deretter drept meg, hadde jeg reagert på en helt annen måte. Muligens endt opp med ett sinnarunk. Share this post Link to post Share on other sites
Morten! 35 Report post Posted June 14, 2014 Merkelig at alt dette skjer når jeg er offline. Når det kommer til friendly greia har jeg selv blitt rævknulla på det, og skjønner godt om Wasteland blir irritert, MEN dette "friendly morning" tullet burde aldri blitt oppfunnet. Om det aldri hadde blitt oppfunnet hadde aldri jeg eller wasteland blitt irritert og skapt dårlig stemning in the first place. Om min mening teller synes jeg at hele greia burde "fjernes" fra serveren, ALLTID utgå i fra at det er full krig. Det finnes ikke lengere unfair måter å dø på på denne serveren og derfor burde vi alle slutte å klage når vi blir drept, inkludert meg selv. Klarer alle å holde kjeft når de dør blir det ikke dårlig stemning. Det samme gjelder for de som dreper. Og dette med å skrive "ja/nei" på friendly spørsmål er enda teitere. Avean er mann nok til å inrømme at han så spørsmålet.. mens i andre tilfeller kan det være at folk har vært afk når spørsmålet har kommet opp Når det gjelder herminator sin post lengere opp om at man burde prate om dette ingame tror jeg dette kan være noe som skaper enda dårligere stemning. Alle er ikke enig om alt som blir postet her på forumet og dersom de har litt balls tørr de å stå for meningen sin... som i sin tur igjen kan skape dårlig stemning ingame. Det beste for alle hadde vært å deaktivere chatten og bare kommunisere med voice + klare regler for hva som er lov når det kommer til raiding av baser Share this post Link to post Share on other sites
Hawkhill 295 Report post Posted June 14, 2014 Eksempel på dårlig stemning opplevde jeg nettopp på servern. 30 minutt siden spurte en kar om folk var friendly på servern, de som var det svarte ja. Jeg syns dette er teit opplegg så jeg svarte ikke, DayZ handler om å ikke vite om folk er friendly eller ikke. Er det som gjør spillet morro. Så drepte Dr. Wasteland som klikker vinkel og kaller meg drittsekk på chatten. Sier at jeg skaper dårlig stemning ............ jeg har 9000 i humanity, jeg har stort sett latt folk få leve og jeg har blitt skutt i ryggen utallige ganger. Denne gangen tok jeg han ned. Sånn er DayZ bare. 30 sekund etterpå kommer Hawkhill og flere og følger etter meg. Etter 5 minutt ser jeg meg lei, drar fram snipern og skyter ned heliet hans. Han styrter mot bilen min og suicider og dreper meg samtidig. Er jo handlinger som dette som skaper dårlig steming? Ikke hva jeg gjorde. Folk må klare å tape i et spill uten å klikke vinkel. Jeg spiller for morro skyld. Ikke noe verre det jeg gjorde enn det du gjorde..... Grunnen til folk ble irriterte var at vi har vært friendly mot hverandre nå en stund i dag. Vi har spurt hverandre jevnlig for å få det bekreftet så vi kan gjøre andre ting enn å jakte på hverandre og måtte kikke oss over skuldra når det er bare noen få online. Vi respekterer fullt ut dem som ønsker å krige, men å være så feig å late som en er friendly og dra fordelen av det blir for dumt. Ha i det minste baller nok til å si du har lyst å krige..... Enkelt og greit si du har lyst å krige så opphører *friendly morning* med umiddelbar virkning.... Og nei.... du skjøt meg ikke ned.... jeg kræsja med fullt overlegg for å ta deg. Knappt skade på heli når jeg kræsja. Share this post Link to post Share on other sites
humaN 558 Report post Posted June 14, 2014 @Morten Hvis du mener det er så teit og tullete, du er jo med på det selv noen ganger? Og "fjerne greia fra servern" går ikke. Man kan ikke sette opp en regel som sier at "det er ikke lov å inngå fredsavtaler" osv osv.. Hvis det er noe som blir teit, så er det en sånn regel. Til alle: Når det først svares ja, så er det så mye bedre. Da går det ann å bygge på basen, kjøre fram og tilbake til traders uten å være redd for å bli campet, gjøre missions med hverandre eller hver for seg. Når noen da etter hvert sier nei, så kan man heller avslutte det fredelige spillet og heller legge seg bakpå å ha det morsomt på andre måter. (krige, krige om missions, voldta kaniner osv osv) Jeg syntes hele friendly greia er en fin ting å ha på serveren. Er det 5-6stk på give or take, så er det veldig lett å da spørre om folk er snille eller ikke. Hvis du syntes det er så teit, skriv nei og skyt alt og alle da vel! 2 Share this post Link to post Share on other sites
Morten! 35 Report post Posted June 14, 2014 @Morten Hvis du mener det er så teit og tullete, morten, du er jo med på det selv noen ganger? Og "fjerne greia fra servern" går ikke. Man kan ikke sette opp en regel som sier at "det er ikke lov å inngå fredsavtaler" osv osv.. Hvis det er noe som blir teit, så er det en sånn regel. Til alle: Når det først svares ja, så er det så mye bedre. Da går det ann å bygge på basen, kjøre fram og tilbake til traders uten å være redd for å bli campet, gjøre missions med hverandre eller hver for seg. Når noen da etter hvert sier nei, så kan man heller avslutte det fredelige spillet og heller legge seg bakpå å ha det morsomt på andre måter. (krige, krige om missions, voldta kaniner osv osv) Jeg syntes hele friendly greia er en fin ting å ha på serveren. Er det 5-6stk på give or take, så er det veldig lett å da spørre om folk er snille eller ikke. Hvis du syntes det er så teit, skriv nei og skyt alt og alle da vel! Dette er jeg med på iblant for å prøve å skape god stemning som dere har oppfordra til. Etter jeg ble rævkjørt selv har jeg derimot alltid sagt Nei når spørsmålet har kommet opp. Selv om jeg er med på det iblant behøver jeg ikke å være enig i at det er en bra ting. Share this post Link to post Share on other sites
Gambler 419 Report post Posted June 14, 2014 Eksempel på dårlig stemning opplevde jeg nettopp på servern. 30 minutt siden spurte en kar om folk var friendly på servern, de som var det svarte ja. Jeg syns dette er teit opplegg så jeg svarte ikke, DayZ handler om å ikke vite om folk er friendly eller ikke. Er det som gjør spillet morro. Så drepte Dr. Wasteland som klikker vinkel og kaller meg drittsekk på chatten. Sier at jeg skaper dårlig stemning ............ jeg har 9000 i humanity, jeg har stort sett latt folk få leve og jeg har blitt skutt i ryggen utallige ganger. Denne gangen tok jeg han ned. Sånn er DayZ bare. 30 sekund etterpå kommer Hawkhill og flere og følger etter meg. Etter 5 minutt ser jeg meg lei, drar fram snipern og skyter ned heliet hans. Han styrter mot bilen min og suicider og dreper meg samtidig. Er jo handlinger som dette som skaper dårlig steming? Ikke hva jeg gjorde. Folk må klare å tape i et spill uten å klikke vinkel. Jeg spiller for morro skyld. Ikke noe verre det jeg gjorde enn det du gjorde..... Grunnen til folk ble irriterte var at vi har vært friendly mot hverandre nå en stund i dag. Vi har spurt hverandre jevnlig for å få det bekreftet så vi kan gjøre andre ting enn å jakte på hverandre og måtte kikke oss over skuldra når det er bare noen få online. Vi respekterer fullt ut dem som ønsker å krige, men å være så feig å late som en er friendly og dra fordelen av det blir for dumt. Ha i det minste baller nok til å si du har lyst å krige..... Enkelt og greit si du har lyst å krige så opphører *friendly morning* med umiddelbar virkning.... Og nei.... du skjøt meg ikke ned.... jeg kræsja med fullt overlegg for å ta deg. Knappt skade på heli når jeg kræsja. hvis en ikke svarer så håper jeg da dere går ut ifra at han ikke er snill? hvis ikke er dere jo helt blåst Share this post Link to post Share on other sites