[aCe]Total 53 Report post Posted May 24, 2014 Battlefield.no trenger en tråd om spilling på Linux, så jeg opprettet denne tråden. Her håper jeg vi etterhvert kan diskutere, hjelpe hverandre og poste nyheter. Poenget er å holde alle oppdatert på hva som skjer i det voksende Linux-miljøet. Antall Linux/SteamOS-brukere øker hver dag og Steam-bibliotektet for Linux-spill vokser raskt! Det blir i gjennomsnitt (Hittil i 2014) portet et Windows-spill over til Linux hver tredje uke. Nå nylig ble Linux utgaven av Wargame: Red Dragon og The Witcher 2: Assassins of Kings Enchanted Edition sluppet på Steam. INFO: Du slipper selvsagt å kjøpe spillet på nytt igjen hvis allerede eier det på Steam. Artikler du må lese: - Nvidia, AMD and Intel Love OpenGL! - Frostbite Engine (DICE) will get Linux support! - Unreal Engine and Linux! - Crytek to show off CryEngine Linux support at GDC Windows spill på Linux: FØRST OG FREMST: Finnes flertallet av dine favorittspill kun på Windows, hold deg til Windows en stund til, så slipper du mye mas. Når dine spill blir portet til Linux, da kan du droppe Windows og starte å nyte Linux. Det er først når SteamBox er lansert at det vil eksplodere! Red Orchestra 2/Rising Storm er godt eksempel på at det å spille Windows-spill på Linux fungerer bra. Jeg spiller RO2/RS med 80-100FPS med full grafikk. Eneste minuset er at Punkbuster for Windows ikke fungerer og at Punkbuster for Linux kun funker med spill som er portet til Linux. Men det finnes mange servere uten PB aktivert. (INFO: Red Orchestra 2/Rising Storm/In Country: Vietnam er bekreftet av Tripwire Interactive at det blir lansert til Linux kort tid etter lanseringen av Killing Floor 2. De kommer også til å lansere alle fremtidige spill direkte med Linux-støtte.) En annen måte (Kanskje et bedre alternativ for de fleste) er å ta i bruk Steam In-Home Streaming. Her kan du starte opp en Windows maskin som Host og streame alle spill direkte til din Linux maskin over hjemmenettverket. Med en sterk host-maskin og Gigabit-LAN så blir input-forsinkelsen minimal og man kan nyte alle Windows-spill på Linux. ________________________________________________________________________________ Populære titler som er bekreftet at kommer til Linux i nærmeste fremtid: - The Witcher 3: Wild Hunt - Total War: Rome 2 - Star Citizen - Counter-Strike: Global Offensive - Metro 2033 & Last Light Redux - Insurgency - Sid Meier’s Civilization V - Homefront: The Revolution - Killing Floor 2 - XCOM: Enemy Unknown (Lansert) - Mount & Blade: Warband - Contagion - Project CARS - Red Orchestra 2 / Rising Storm - Et nytt Unreal Tournament - War Thunder MMO - Battlefield 4 (Kommer litt ann på når SteamBOX blir lansert - Frostbite motoren er klar for linux og Mr.Gustavsson sier "DICE wants to create the "Halo" of Linux". ). ________________________________________________________________________________ Anbefalte spill som er utviklet for Linux: Tittel: 0 A.D Status: Under Utvikling - Alpha, Versjon 16. (Spillbart) Plattform: Linux, Mac og Windows. Sjanger: RTS Pris: GRATIS + Open Source (Kildekode for hele spillet tilgjengelig for alle) Kort beskrivelse: Veldig likt Age of Empires. Nettside: play0ad.com Hvordan installere spillet (Debian, Ubuntu, Linux Mint og SteamOS): 1) Åpne Terminal 2) Copy/Paste: sudo add-apt-repository ppa:wfg/0ad 3) Copy/Paste: sudo apt-get update 4) Copy/Paste: sudo apt-get install 0ad 5) Spillet er nå lastet ned og installert, og klart for å nytes! Skjermbilder: ________________________________________________________________________________ Linux tips for deg som vil teste ut Linux for første gang: Valg av Linux Distro: Velg enten Ubuntu eller Linux Mint (Jeg bruker Linux Mint Mate 64-bit). Brenn image på en plate og fyr opp Linux. Du kan teste så mye du vil før du installerer. (Det finnes mange distroer å velge i mellom, men disse 2 er fryktelig enkle å bruke, faktisk enklere enn Windows på mange områder og såå mye kjappere!). SteamOS er per dags dato i Beta, men nærmer seg lansering. Ved lanseringen av SteamOS så kommer den til å hente ned siste versjon av alle drivere, som du trenger for å få en maksimal gaming opplevelse. Hvordan installere siste skjermdriver: Linux kommer med alle drivere ferdig installert, men for å få max gaming opplevelse bør du installere siste skjermdriver. NVIDIA er best på Linux og Windows! Her er en av metodene for å installere siste Nvidia skjermdriver: MERK: Det finnes enklere måter å gjøre dette på, men denne metoden har jeg alltid brukt og feiler aldri! 1. Åpne en terminal. 2. Copy/Paste: sudo apt-add-repository ppa:xorg-edgers/ppa (MERK: Du trenger bare å legge til denne en gang - neste gang du skal oppdatere skjermdriveren så starter du på punkt 3.) 3. Copy/Paste: sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade 4. Sjekke hva den siste driveren heter på Nvidia.com. F.eks: Version: 331.79 5. Copy/Paste: aptitude search nvidia (Gir deg en oversikt over alle tilgjengelig drivere) 6. Bruk piltastene til å bla deg opp til f.eks: nvidia-331 7. sudo apt-get install nvidia-xxx nvidia-settings (Bytt 'xxx' med nummeret du fant i listen, f.eks: 331) 8. Reboot maskinen og du har nå siste skjermdriver installert. Du finner Nvidia kontrollpanelet i menyen (NVIDIA X Server Settings). Hvordan installere Steam for Linux: 1. Besøk Steampowered.com og last ned Steam. 2. Trykk på fila du lastet ned for å åpne 'Package Installer' 3. Trykk på 'Install Package' 4. Finn Steam i menyen, logg inn som normalt og start nedlastningen av dine favoritt spill. Steam BigPicture modus: Steam Login er en pakke som du kan bruke i Ubuntu eller Linux Mint for å logge inn direkte i Steam BigPicture modus. Helt valgfritt og du velger dette enkelt via en dropdown meny når du skal logge inn på maskinen din. Dette er nyttig fordi den ikke laster inn et helt skrivebordsmiljø, noe som resulterer i mer ressurser blir tilgjengelige for Steam og spillene du har der. Du kan installere denne pakken via terminalen eller med en .deb-pakke du laster ned (HER), åpner og installerer. For å installere via terminalen gjør du følgende: 1. Åpne en terminal. 2. Copy/Paste: sudo add-apt-repository ppa:thor27-gmail/steam-desktop 3. Copy/Paste: sudo apt-get update 4. Copy/Paste: sudo apt-get install steam-login Hvordan installere Steam med Wine/Crossover for å spille Windows spill i Linux: 1. Besøk codeweavers.com og last ned Crossover for Linux. 2. Trykk på fila du lastet ned for å åpne 'Package Installer' 3. Trykk på 'Install Package'. 4. Finn Crossover i menyen og start Crossover. 5. Trykk på 'Install Windows Software' 6. Skriv Steam i søkefeltet, velg Steam og trykk Install. 7. Etter at Steam, DirectX ect. er installert, åpne Crossover igjen. 8. Gå til Tools -> Manage Bottles -> Control Panel -> Wine Configuration -> Graphics 9. Huk av alle fire boksene og trykk OK. 10. Start Steam via Crossover menyen eller med din nye Steam snarvei på skrivebordet. 11. Logg inn som normalt og last ned spillene dine. Stort sett så fungerer spillene Out-Of-The-Box, men noen spill som Arma 3 ect vil du ikke klare å starte. Spill som Insurgency, Skyrim og mange andre fungerer helt fint, med meget god ytelse. Psst. Det er bare å koble til Xbox 360-kontrollen hvis du vil bruke den i stede for mus/tastatus. 12. Spillene vil mest sannsynlig starte i windowmode første gangen, men det fikser du kjapt ved å velge fullscreen og rett oppløsning inne i spillet. Send meg en PM, kontakt meg på Steam, skype, Teamspeak, irc eller på arcticelite.com hvis du lurer på noe, trenger hjelp med noe, vil spille noe eller bare vil chatte! Jeg er åpen for alt! LYKKE TIL! 1 Share this post Link to post Share on other sites
Krigsforbryter 624 Report post Posted May 24, 2014 Vil presisere at installasjons guiden over er for Ubuntu og/eller Debian. Kan også nevne at Minecraft funker utmerket på Linux Share this post Link to post Share on other sites
[aCe]Total 53 Report post Posted May 24, 2014 Stemmer det Guiden fungerer i Debian, Ubuntu og Linux Mint (De mest brukte). Minecraft! Det er lenge siden sist! Takk Share this post Link to post Share on other sites
[aCe]Total 53 Report post Posted May 27, 2014 XCOM: Enemy Unknown For Linux offisielt annonsert. Lanseres denne sommeren. Share this post Link to post Share on other sites
[aCe]Total 53 Report post Posted May 28, 2014 Jeg installerte Windows-versjonen av Insurgency i dag. Den bare spratt opp som en kule og fungerte som bare det! Så bra at det nesten ikke trengs en Linux port Jeg har oppdatert første post med noen enkle tips for dem som vil teste ut Linux for første gang. Siste nytt: - Stronghold 3 Gold for Linux er offisielt annonsert! - Steam Machine (Steambox) konsollen har blitt forsinket pga. de vil forbedre kontrollen ytterligere før lansering. Den lanseres neste år. Share this post Link to post Share on other sites
[aCe]Total 53 Report post Posted May 30, 2014 Grøsserspillet Among the Sleep ble lansert til Linux, Mac og Windows i går på Steam. 10% rabatt atm. Share this post Link to post Share on other sites
[aCe]Total 53 Report post Posted June 2, 2014 Crytek lanserer snart CryEngine med full Linux støtte og samtidig kommer CryEngine SDK slik at vi endelig kan utvikle spill for alle plattformer med Linux (Tilgjengelig via Steam eller løst). Vi vil også kort tid etter få muligheten til å teste Star Citizen på Linux! Det beste av alt er at Homefront: The Revolution ble i dag annonsert med full Linux-støtte! Dette er meget gode nyheter! Share this post Link to post Share on other sites
[aCe]Total 53 Report post Posted June 2, 2014 Nvidia, AMD and Intel Love OpenGL Nvidia, AMD og Intel har vist hvorfor OpenGL kan låse opp masse ekstra ytelse over sin rival DirectX! Nå som både CryEngine, Frostbite og Unreal Engine lanseres med 100% Linux støtte - tilgjengelig for alle, så skal du nok se at det blir flere native Linux titler med super ytelse på Linux. Jeg spår en Windows fri fremtid - ENDELIG! If you want to get a developer’s attention, all you need to do is start dropping whole numbers.Offer something that’s not 1.2 times better — but two or three times better — you know you’ve got them. That’s the good news we teamed up with AMD and Intel to deliver at this week’s Game Developer Conference in San Francisco. AMD’s Graham Sellers, Intel’s Tim Foley, and our own Cass Everitt and John McDonald appeared on the same panel to explain the high-level concepts available in today’s OpenGL implementations that reduce driver overhead by up to 10x or more. With OpenGL, an open, vendor-neutral standard, developers can get significantly better performance – up to 1.3 times. But with a little tuning, they can get 7 to 15 times more performance. That’s a figure that will make any developer sit up and listen. Better still: the techniques presented apply to all major vendors and are suitable for use across multiple platforms. And they brought demos, showing what these improvements mean on real world systems. That’s because OpenGL can cut through the driver overhead that has been a frustrating reality for game developers since the beginning of the PC game industry. On desktop systems, driver overhead can decrease frame rate. On mobile devices, however, driver overhead is even more insidious, robbing both battery life and frame rate. Share this post Link to post Share on other sites
Jackal.no 200 Report post Posted June 2, 2014 Kjenner på meg at jeg kommer til å installere ubuntu når jeg starter på ferie om en månedstid. bare håper assetto corsa og project cars kommer til å funke. ellers kommer det til å gå i FM14 og diablo3 1 Share this post Link to post Share on other sites
[aCe]Total 53 Report post Posted June 2, 2014 "Project CARS will be available for the PlayStation 4, Xbox One, SteamOS(Linux), PC, and Wii U starting Fall 2014." Kilde Temmelig heftig grafikk. *sikle* Share this post Link to post Share on other sites
[aCe]Total 53 Report post Posted June 5, 2014 Nvidia driver, versjon 337.25 ble tilgjengelig for Linux brukere for et par dager siden. De legger ut en ny driver hver måned, så følg med! Sjekk første post i denne tråden for en metode for å oppdatere skjermdriver. Added support for the following GPUs: GeForce GTX TITAN ZGeForce GT 740GeForce 830MGeForce 840MGeForce 845MGeForce GTX 850M [*]Fixed a bug that caused X to crash when querying clock offsets for non-existent performance levels. [*]Fixed a performance regression when running KDE with desktop effects using the OpenGL compositing backend. [*]Fixed a bug that caused duplicate entries to appear in some dropdown menus in the "Application Profiles" page of nvidia-settings. [*]Fixed a regression that could cause OpenGL rendering corruption on X screens with 30 bit per pixel color. [*]Fixed a bug causing mode validation to fail for 4K resolutions over HDMI in certain situations. [*]Added nvidia-settings command line controls for over- and under-clocking attributes. Please see the nvidia-settings(1) manual page for more details. [*]Fixed several cosmetic issues in the clock control user interface of nvidia-settings. [*]Added support for the GLX_EXT_stereo_tree extension. For more details, see the extension specification: http://www.opengl.or...stereo_tree.txt [*]Enabled support for using Unified Back Buffer (UBB) and 3D Stereo with the composite extension on Quadro cards. Using stereo with a composite manager requires a stereo-aware composite manager. Otherwise, only the left eye of stereo applications will be displayed. See the GLX_EXT_stereo_tree extension specification for more details. [*]Fixed a bug that could cause OpenGL programs to freeze under some low memory conditions. [*]Updated the display configuration page in nvidia-settings to uniquely identify DisplayPort 1.2 monitors by displaying the monitor GUIDs. [*]Fixed a bug that could cause ECC settings to be displayed incorrectly in nvidia-settings when changing ECC settings on a multi-GPU system. [*]Removed the "OnDemandVBlankInterrupts" X configuration option: this option has been enabled by default since version 177.68 of the NVIDIA Unix driver, and the documentation had not been updated to reflect the new default value. [*]Fixed a bug that caused GPU errors when hotplugging daisy-chained DisplayPort 1.2 displays. [*]Updated the color correction settings page in the nvidia-settings control panel to reflect gamma changes made by other RandR clients while the control panel was already running. [*]Fixed a bug that prevented the use of multiple simultaneous X servers on UEFI systems. [*]Updated the nvidia-settings source package to build libXNVCtrl when building nvidia-settings, instead of relying on a pre-built library. [*]Added the ability to over- and under-clock certain GeForce GPUs in the GeForce GTX 400 series and later. For GPUs that allow it, an offset can be applied to clock values in some clock domains of some performance levels. This clock manipulation is done at the user's own risk. See the README documentation of the "CoolBits" X configuration option for more details. [*]Updated the minimum required version of GTK+ from 2.2 to 2.4 for nvidia-settings. [*]Renamed the RandR output property _GUID to GUID now that it is an official property documented in randrproto.txt: http://cgit.freedesk...34029d9f8e313b1 [*]Reduced CPU utilization and GPU memory utilization of the NVIDIA EGL driver. [*]Added support for the following EGL extensions: - EGL_EXT_buffer_age;- EGL_EXT_client_extensions;- EGL_EXT_platform_base;- EGL_EXT_platform_x11. [*]Renamed the "Clone" setting of the "MetaModeOrientation" X configuration option to "SamePositionAs", to make clear that this setting applies to the position only, and not to the resolution of modes in the MetaMode. [*]Added NV-CONTROL attribute NV_CTRL_VIDEO_ENCODER_UTILIZATION to query utilization percentage of the video encoder engine. [*]Added support for the GLX_NV_delay_before_swap extension. For more details, see the extension specification: http://www.opengl.or...before_swap.txt [*]Report correct buffer sizes for RGB GLX visuals, GLXFBConfigs, and EGLConfigs. Previously, RGB10 and RGB8 formats were reported as having 32 bits, and RGB5 formats were reported as having 16 bits. Now they are correctly reported as 30, 24, and 15 bit formats respectively as required by the GLX and EGL specifications. Share this post Link to post Share on other sites
[aCe]Total 53 Report post Posted June 7, 2014 The Witcher 3: Wild Hunt blir lansert til Linux samtidig med Windows versjonen. Du kan nå forhåndsbestille spillet på Steam og spare 10%. Share this post Link to post Share on other sites
[aCe]Total 53 Report post Posted June 11, 2014 - Da er det bekreftet at strategispillet Civilization V er under utvikling for SteamOS/Linux. Alle fremtidige spill vil også komme direkte til SteamOS. - Unreal Engine 4 Editor for Linux er stadig under utvikling. Har du et aktivt medlemskap, så kan man laste ned siste Linux build. Har testet den og det er mye som må fikses, men det nærmer seg. Epic Games sa på IRC at de vil i løpet av Juni/Juli komme et godt stykke videre. - Witcher 2 porten til Linux var ikke veldig gjennomført. Nå skal de fikse ytelsesproblemene før lanseringen av Witcher 3. <3 - En ny stabil driver fra Nvidia blir nylig sluppet. Nå har de også sluppet en ny beta driver. Share this post Link to post Share on other sites
[aCe]Total 53 Report post Posted June 19, 2014 - Linux versjonen av War Thunder MMO ble vist under E3. Spillet lanseres snart med full Linux støtte. - Mount & Blade: Warband lanseres snart til Linux. - Det realistiske "Zombie"-spillet Contagion kommer til Linux. - XCOM: Enemy Unknown har nå blitt lansert for Linux. - LIMBO er lansert for Linux. - AMD Mantle API kommer ved lanseringen av SteamOS. - Alienware Say Steam Machines Will Open The Flood Gates On New Linux Gamers. Share this post Link to post Share on other sites