Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
xAncalagonx

World of Tanks

Recommended Posts

Spillet er basert på samme opplegget som andre FPS spill, der to lag møtes på en bane og enten dreper hele det andre laget eller tar over fiendens base.

Forskjellen er at alle sammen kjører tankser, da fra andre verdenskrig!

Det er forskjellige typer tanks, forskjellige nasjoner og i tillegg en god del med oppgradering per tanks også.

I korte trekk kan man velge mellom USA, Russland og Tyskland, og alle disse har 5 forskjellige typer tanks.

Light tanks

Medium tanks

Heavy tanks

Tank destroyers

Artillery

Light tanks er små, har mindre kraftige kanoner, men de er kjappe, små og gode til å kjøre frem for å finne fiendens tankser. Nettopp det å finne fiendens tankser er ett kritisk element i spillet. Alle fiendens tankser er umulige å se før man kommer nær nok med sin egen tanks. Alle tankser har forskjellige "view distance" som avgjør når du ser en fiende. Dersom fienden står stille får de bonus til "camoflague" noe som betyr at hvis du er i bevegelse så ser de deg før du ser dem. Når du ser en fiende så blir posisjonen deres automatisk overført til alle vennlige tankser og artilleri som er i rekkevidde av radioen din. Radioen kan naturligvis oppgraders for å få større rekkevidde.

Her er light tanks viktige siden trege, store tankser og artilleri er avhengige av at noen "spotter" fiendene slik at de kan skyte på dem fra dekning.

Medium tanks er litt tregere enn lights, men de har kraftigere armor og samme eller kraftigere kanon enn light tanks. Gode å bruke som "all purpose" for å finne fiender, eller for å beskytte eget artilleri og base.

Heavy tanks er naturlig nok de største og kraftigste du kan kjøpe. Disse har enorm slagkraft, men de er trege, tårnet snur seg relativt tregt og de tar lang tid å lade mellom hvert skudd. Til gjengjeld så gjør de mye skade, og kan ta mye skade. Spillet er nokså realistisk akkurat på det området siden småkaliber skudd fra light tanks gjerne preller av en heavy tank, og gjør dermed null skade. Jeg har selv opplevd å brenne av 10 skudd på en heavy tank uten at ett eneste skudd fikk treff. Enten prellet de av, eller så klarte de ikke penetrere armeringen på heavy tanken. "We just dinged him" ... "Bounced off" osv er vanlige meldinger fra skytteren i slike tilfeller.

Tank destroyers er en egen type kjøretøy som har mye kraftigere kanon enn sine like store tanks motstykker. En "light" tank destroyer har gjerne samme kaliber kanon som en medium tank. Ulempen er at de er noe tregere, har mindre armor og at kanonen deres ikke har 360 graders vinkel. De har gjerne bare 30-60 graders vinkel fremover de kan justere kanonen på uten å snu på hele tanksen. Til gjengeld har de lang "view range" og bonus på "camoflague" noe som gjør dem veldig gode på å beskytte baser eller på å dekke flaskehalser. Blir litt som en "sniper" om du vil.

Artilleri er, vel, artilleri. De henger gjerne bak alle andre (men må passe på å flytte seg nok fremover slik at de er innenfor radio rekkevidden til vennlige tankser for å se fiender de kan skyte på). De levere mest skade av alle kjøretøy, og kan i tillegg til å skyte over dekninger også skyte direkte på fiender. Men de har lite armering, og lang ladetid, pluss de er veldig avhengige av at andre tankser (som lights) er fremme og finner fiendtlige posisjoner.

Utenom alt dette så kan man også oppgradere mannskapet sitt. Bedre skytter betyr mer treff, bedre lader betyr mindre tid mellom hvert skudd, bedre Commander betyr mer experience til hvert mannskap etter hver kamp og lengre "view range", bedre radiomann betyr lengre rekkevidde på radio. Man kan også kjøpe moduler til tanksene, slik som kamuflasjenett, ventilasjon (som gjør at mannskapet blir 5% bedre) med mer.

Etterhvert som man spiller en tanks så får man penger og experience points etter hver runde. Experience points blir brukt til Research som gjør at du kan låse opp bedre belter, kraftigere kanoner, bedre radio og nye tankser. Hver nasjon har ett Tech Tree som viser deg hvilke tankser du må låse opp for å komme deg videre, i tillegg til at du kan klikke deg inn og se hva slags oppgradering de forskjellige tanksene får.

Verdt å merke seg at selv om man spiller tysk tanks først, så er man ikke låst og kan kun kjøre tyske tankser. Du kan fritt kjøre både amerikanske og russiske tankser også, men du må jobbe deg opp experience for å låse opp disse også. Så selv om du har en medium tank med tyskerne, så må du starte fra "newbie" tanksen til russerne dersom du vil spille deres tankser.

Spillet er i closed beta, men det er gratis betakeys å få tak i fra forskjellige gaming sider på nettet. Jeg fikk min gjennom MMOHUT.com som hadde gratis "giveaway" av betakeys dersom du registrerte deg på forumet. Ikke sikker på om de har fler igjen nå.

Her er noen linker om spillet.

www.worldoftanks.com

http://en.wikipedia.org/wiki/World_of_Tanks

mmohut.com/giveaways/world-of-tanks-closed-beta-key-giveaway

Har ikke spilt så lenge selv og kjører for tiden rundt i:

PzIII_02.jpg

I tillegg har jeg en liten TD på lur:

mar2_5.jpg

Ja, kjører bare tyske foreløpig. Må bare komme meg til Tiger tanks!

Edited by xAncalagonx

Ser fett ut, registrerte meg :blush: Hvordan sikter du, med mus? Må du ha fps-aim liksom? Har bare bærebar:)

Ser fett ut, registrerte meg :blush: Hvordan sikter du, med mus? Må du ha fps-aim liksom? Har bare bærebar:)

Det er fortsatt i Closed Beta, så du kan ikke endre på knapper enda.

Standard WASD for å kjøre, rygge og svinge.

Bruker mus for å sikte men det tar litt tid (avhenging av tårn) før kanonen har snudd seg og faktisk sikter der du holder musen. Ved å holde inne høyreknappen så kan du se fritt rundt deg uten at kanonen snur seg også. Greit får å se kjapt rundt seg uten å flytte kanonen fra der du egentlig vil at den skal sikte.

Shift knappen bruker du for å velge mellom å se tanksen bakfra eller snipersikte (eller for artilleri så får du en top-down view når du bruker shift).

Ved å trykke F1 in-game så får du opp en meny som viser alle knappene for spillet. Egentlig ganske enkelt opplegg.

En ting som jeg ikke var klar over er at senter-siktet skifter farge avhenging av hvor bra penetrering mannskapet ditt antar at du vil gjøre dersom du treffer der du sikter. Litt greit når du skyter på større tanksen slik at skudd ikke preller av hele tiden.

Trenger ikke FPS aim, men derimot må man bli god på å bruke dekninger og terreng. Artilleriet treffer ikke hvis du har en stein, fjell eller hus mellom deg og artilleriet. Veldig greit å gni seg inntil husvegger og slikt for å unngå instakill fra artilleri.

Åkei, da høres det ut som jeg kanskje kan spillet det med pcen på fanget, og det er jo digg :blush: Krever det mye? Så på kravene på wikipedia, men det kan ikke stemme mtp at spillet ser ganske bra ut.

Og hvor mange spillere per kamp?

Åkei, da høres det ut som jeg kanskje kan spillet det med pcen på fanget, og det er jo digg :blush: Krever det mye? Så på kravene på wikipedia, men det kan ikke stemme mtp at spillet ser ganske bra ut.

Og hvor mange spillere per kamp?

Det har vel noe som ligner BF2 grafikken, men det er overkommelig mtp. gameplay som er konge!

Mener det var 14-15 spillere på hvert lag, og det er akkurat passe.

Ja, stemmer at det er vel 15 mann på hvert lag.

Fungerer også slik at dersom du blir drept i en runde, så må du enten vente til runden er over (til ett lag har vunnet), eller så kan du velge "Exit battle", men da er tanksen låst til runden blir ferdig. Du kan spille andre tankser som du har i garasjen i mellomtiden, men den som du ble drept i vil være låst til runden den var med i er over.

Du kan sitte inne i tanksen dersom du bruker Shift knappen og "sniper view" men det er ikke egentlig å foretrekke. Du mister mye av oversikten rundt deg da. Jeg bruker som regel kun sniper view når jeg står stille og forsvarer, eller når jeg vil se hvor mye klaring jeg har (om tanksen er høy nok til å skyte over en hindring som steiner, små hauger, ødelagte tankser osv.

Multiplayer er ganske bra ja og det er jo kjekt å kunne oppgrader tanksene etterhvert også. I begynnelsen er det nok litt frustrerende da du kun har en liten knøtt av en tanks og blir lett mål for andre tanksen. Men til gjengjeld så lærer du også fort hvordan du skal bruke dekning og slikt også. Er bare bra å lære tidlig at det å leke rambo betyr at du dør raskt.

Man kan også lage en squad/gruppe å spille sammen, kalt en Platoon, og man joiner da samme kamp runden. Ellers er det slik at du joiner en random kamp.

Har spilt meg opp til PzIV nå, som er en midt på treet medium tanks. Selv om det var frustrerende med små, lette tankser, så bruker jeg å spille dem enda. De er bare så utrolig irriterende når du er på fremrykk med tyngre tankser og en liten lett bajas raser forbi, spotter deg, og det neste du ser er innkommende artilleri ild :blush:

Traff nå ganske greit i den tyske pansertraktoren første runde jeg spilte :blush:

Det å sitte i ro bak dekning vet jeg ikke om jeg er helt enig i. "Alle" camper i en busk, bak et hus eller stein så om man sniker seg rundt med en PzKw2 eller M-3 så er det lett å ta ut medium tanks bakfra.

Driver fortsatt å jobber med å unlocke medium tanks siden jeg startet tidligere i kveld, så kjenner ikke helt til spillestilen til treige maskiner med svære kanoner enda.

Traff nå ganske greit i den tyske pansertraktoren første runde jeg spilte :blush:

Det å sitte i ro bak dekning vet jeg ikke om jeg er helt enig i. "Alle" camper i en busk, bak et hus eller stein så om man sniker seg rundt med en PzKw2 eller M-3 så er det lett å ta ut medium tanks bakfra.

Driver fortsatt å jobber med å unlocke medium tanks siden jeg startet tidligere i kveld, så kjenner ikke helt til spillestilen til treige maskiner med svære kanoner enda.

Vel, det to måter å spille på. Enten så bruker man dekning ofte, eller så må man bevege seg hele tiden.

Når du beveger deg så ser du ikke de som sitter stille med en gang. De får nemlig bonus til camoflague, som betyr at dersom du hadde sett dem på 200m når de beveger seg, så ser du dem ikke før på, eksempelvis, 150meter når de står stille. Det betyr jo at de ser deg lenge før du ser dem, og hvis du da stanser opp så er du en "sitting duck". I tillegg er det mye enklere for artilleri å treffe mål som står stille, og de dreper mindre tankser på ett treff.

Jeg liker å blande litt. Noen ganger raser jeg rundt for å få poenger for å finne fiender, andre ganger er det greit å la andre gjøre det og heller sitte litt bak og skyte på de målene som de finner.

Synes spillet er ganske artig selv om det er i beta :blush: Er noe nytt å prøve seg på som skiller seg ut fra alle COD, Battlefield of Medal of Honor spillene som florerer for tiden.

Så vidt jeg har forstått vil spillet, når det lanseres, være gratis å spille, men de skal legge opp til sånn "micro transaction" system. Dvs, det er gratis å spille akkurat som Battlefield og Call of Duty, men du kan kjøpe Gold som du bruker i spillet for å konvertere exp til free exp, eller for å bytte inn gull med credits. Slik det planlegges så langt skal det koste 10US$ per 2500 gull, og 10$ for 30 dager med dobbel xp/cash etter hver kamp. Det synes jeg er positivt, så kan man spille så mye man vil, og hvis man føler for å korte ned på grindinga så er det bare å hive inn en femtilapp så går det litt raskere unna.

Jepp, syns spillet er skikkelig bra og en fin avveksling fra BC2 med originalt gameplay. Minner litt om HW i 1942 og det er jo gøy å kjøre de samme gamle vognene på nytt.

At de skal ha sånn gull/xp/gadget-kjøpesystem er jeg litt usikker på om kommer til å være positivt for spillet siden man fort kan bli avhengig av å kjøpe sånt for å kunne være blant de beste.

Det blir litt camping ja, men synes ikke det er så ille. Som regel er rundene unnagjort på en ca. 10 minutter per kamp. Uansett så er det en timer på 15 minutter (hvis jeg husker riktig) og når den går ut så blir det uavgjort.

Sliter med å få nok credits til å kjøpe StuG III. Imellomtiden må jeg bruke Hetzer og den er ikke helt bra :blush:

Liker godt konseptet i dette spillet. Enkelt å spille men krever at man tenker litt også. Har kjørt meg inn i hjørner og slikt flere ganger og endt opp som ett vrak når jeg ikke kan komme meg bort etterpå når fienden rykker frem.

Hører også at de skal lage til ett slags kart også der klaner kan kjempe om landområder. Tenker meg det blir litt slik som Global Agenda isåfall.

Nettopp kjøpt meg Marder II for 78.000, og så kommer du å sier at Hetzer er dårlig?! Hvordan skal det gå da :blush:

EDIT: Bare meg som synes at soundtracket er jævlig tøft?

Jeg brukte både Marder II og Hetzer for å komme meg videre til StuG III.

Når du har maxet ut research med Marder II så kan du konvertere exp til Free Experience som du da kan bruke for å oppgradere hvilke som helst andre tankser. Men det koster Gold. Konverterer 25 xp pr. 1 gull.

Hetzer er litt dårlig fordi den har en kanon som ikke er helt bra i forhold til den tier som Hetzer er med i mest. Ender ofte opp i kamper med Heavy tanks og da sliter Hetzer med sin kanon. Marder II er kjempefin for den er begrenset i forhold til hvilke kamper den er med i så da er det som regel aldri de større tanksene, og med 76mm kanon så kan den kverke det aller meste i sin vektklasse. Hetzer derimot er treg, har for liten kanon og vinkelen du kan sikte er altfor liten til å være brukbar. Og nei, du bør ikke oppgradere til 105mm kanonen på Hetzer. Ja, den har større kaliber, men den har utrolig dårlig penetrering og de aller fleste skudd preller bare av. Den er "ok" til en viss grad hvis du bruker HE ammo istedenfor AP, men det er bortkastet exp som er bedre brukt for å jobbe deg mot StuG III.

StuG III har fin kanon, bra med hitpoints, ligger lavt i terrenget, er rimelig kjapp og manøvrerbar og kan omtrent brukes som en scout like mye som en TD. Utrolig grei tanks når du endelig har grinda deg igjennom Hetzer hehe.

Bare kjør på med Hetzer for å få exp, og bruk også Marder II når Hetzer er "in battle", og det vil skje ganske ofte :lol:

Er også viktig å trene opp mannskapet. Jeg hadde mannskapet mitt i Marder II på 85% noe som gjør en utrolig forskjell. Du kan ta det mannskapet og flytte over til Stug3 når du får den, så slipper du å slite med mannskap som kun har 50% skills. Uansett så bør ihvertfall Commanderen være trent til 75%.

Etterhvert når du får råd så er det virkelig anbefalt å kjøpe Camoflague Net til 100.000 credits. Dette kan du bruke på alle tanksene (men bare en av gangen pr. nett). Det betyr at dersom en tanks har camo net og blir ødelagt i kamp, så må du vente til kampen er over før du kan flytte nettet over til en annen tanks igjen (i garasjen). Marder II med camo net har fiksa ganske mange kills for meg ihvertfall :blush: Senere kan du også få binoculars som gjør at du ser lengre og gjør deg istand til å skyte på fiender uten at de engang kan se hvor skuddet kom fra. De koster dog mye mer, 500.000, men er ett viktig utstyr for seriøse tank destroyers :blush:

Elsket panzerjeger I'en min, fikk 7 av 15 kills i en runde med den lille rakker'n. Liker dog den ekstra sidevinklinga på kanonen til marder II :blush:

50 mm kanonen er i minste laget synes jeg, men har snart råd til kanon 75 mm'en.

Hvordan flytter jeg over mannskap? Hadde 60-70% på PanzerI vogna mi som jeg gjerne skulle hatt til Marderen.

Kjøpte meg en PzIII medium, men da jeg skulle spille med den havnet jeg hver gang utelukkende sammen med tierV og oppover. Det endte med at jeg ble oneshotta med en gang hver runde. På tier III og nedover var man jo bare sammen med folk med samme rank?

Og hvorfor møter jeg T1 heavy og PzIV når jeg bruker tier 2 og 3 når jeg aldri møter folk som har samme eller lavere tier når jeg bruker tier IV tanken?

Elsket panzerjeger I'en min, fikk 7 av 15 kills i en runde med den lille rakker'n. Liker dog den ekstra sidevinklinga på kanonen til marder II :blush:

50 mm kanonen er i minste laget synes jeg, men har snart råd til kanon 75 mm'en.

Hvordan flytter jeg over mannskap? Hadde 60-70% på PanzerI vogna mi som jeg gjerne skulle hatt til Marderen.

For å flytte mannskap må du gå inn på tanksen som har mannskapet du vil omskolere for å si det slik (eller i brakken hvis du har brukt "send to barracks"). Når du finner den du vil flytte over så høyreklikker du og åpner crew profile (tror jeg det heter) eller bare dobbelklikker på mannen. Da får du opp en oversikt som viser medaljer han har vært med å få, hans skill, mulighet til å trene opp til 75% og 100%, en liste over extra skills og oppe til høyre en liste over forskjellige tankser.

Du velger den tanksen du vil trene ham opp til ut fra den lista, i ditt tilfelle trykk på bildet av den mørkegrå tanksen (mørkegrå er alltid Tank Destroyers) og velg så Marder II ut fra pull-down lista rett under. Du vil da se at muligheten for å trene opp mannen skifter fra 50%, 75% og 100% til noe slikt som 66% 75% og 100%. Det som skjer er at når du trener ham om til å kunne kjøre Marder II så kan du gjøre det gratis men da mister han ca. 10% skill. Så hvis han har 100% så går han ned til 90% hvis du bruker gratis muligheten. Ellers kan du betale 20.000 og få ham direkte på 75% og kompetent til å kjøre ny tanks.

Jeg bruker som oftest å starte med Commanderen, og så begynne på de andre etterpå, alt ettersom hvordan pengene strekker til. Jeg har trent mannskapet på Marder II opp ganske bra uten å flytte dem til noen nye tankser før jeg fikk StuG III. Da får de bra trening, du får fler kills i hver kamp siden de er bra trent og når du flytter dem over så er de allerede bra trente. Det er liten vits å kjøre gratis omskolering hvis de har under 60% skill siden du da ender opp på samme skill som en fersking.

50mm kanonen er litt liten? Tja.. det er faktisk den største kanonen i det tier som Marder kjører i. Eksempelvis PzIII får maks 50mm (ja, jeg vet PzIII får 75mm, men 75mm til PzIII har nesten ingen lengde, ergo ingen penetrering som betyr at den i realiteten er ubrukelig da de fleste skudd bare preller av). Senere får du 76mm og den er helt utrolig bra. Gjør fin skade til og med på KV heavy tanks så lenge du sikter bra (husk grønt sikte = best mulighet for penetrering).

Kjøpte meg en PzIII medium, men da jeg skulle spille med den havnet jeg hver gang utelukkende sammen med tierV og oppover. Det endte med at jeg ble oneshotta med en gang hver runde. På tier III og nedover var man jo bare sammen med folk med samme rank?

Og hvorfor møter jeg T1 heavy og PzIV når jeg bruker tier 2 og 3 når jeg aldri møter folk som har samme eller lavere tier når jeg bruker tier IV tanken?

Det som skjer i disse tilfellene er at i høyere tiers så trenger de scouts på laget, og da havner ofte PzIII inn i kampene for å utfylle den rollen selv om den er en Medium tank. Er derfor, som nevnt i forbindelse med Hetzer, at Marder II havner kun i kamper med tankser i samme vektklasse, mens Hetzer (og PzIII) ofte havner i kamper med mye tyngre tankser. Det er litt 50/50 om man havner i tunge kamper eller i samme vektklasse. Hvis man havner i kamper der man ser med en gang at de andre har tyngre tankser så er det best du kan gjøre å kjøre rundt som scout. Kjør frem og gjem deg bak hus og lignende, og kjør frem for å spotte fiender og rygg raskt tilbake i dekning. Beveg deg fra dekning til dekning mens du gjør slik så får du poenger for å finne fiender. I tillegg kan du prøve med HE skudd mot beltene på tyngre tankser for å stanse dem, men aldri gå i direkte kamp mot dem.. da blir du desverre oneshotta i de fleste tilfeller.

Det viktigste å huske på som scout er ikke bare å finne dekninger, men tenk 1 skritt fremover. Hvor og hvordan kan jeg raskt komme meg til en ny dekning dersom fiendene begynner å rykke frem, eller kommer rundt på flanken slik at de får deg på skuddhold. Mange ganger føles det lurt ut å gjemme seg i ett hjørne for å spotte fiender, men så snart de begynner å rykke frem mot deg så... ja.. sitter du der i hjørnet uten muligheter til å gjøre annet enn å spise ett 105mm skudd rett i fleisen.

Jeg synes også det var slitsomt å jobbe med PzIII og det føltes litt kjip når jeg endelig hadde en medium tank men fortsatt ender opp med samme scout opplegget som når jeg kjørte Light tanks. Men selv om det er frustrerende å bli oneshotta så lærer du (eller snarere blir tvunget til å lære) hvordan bruke dekninger og slik, og det er noe som du absolutt trenger når du spiller selv om du sitter i større tankser. Det nytter ikke å rushe frem alene selv om du er i en Tiger II og tåler mye bank. Du vil bli drept av artillery, andre heavy tanks eller medium tankser som sakte men sikkert bryter ned hitpointene dine.

Spiller for øyeblikket med PzIII, synes det er tragisk at Tier 4 havner med Heavy tanks nesten hele tida..

Men men, fordelen er at jeg er ganske kjapp.. Går alltid i gruppe og bruker HE rounds på beltene til andre tanksene.

Må virkelig si at det er ett digg spill :blush: Håper bare på PzVI snart ;D

Jepp, det er skikkelig dritt å gjøre 6% dmg hvis man er heldig eller få kommentaren "we just dinged them" hver jævla skudd man skyter. Selv 75mm til PzIII gjør så lite. Hadde riktignok en knallrunde hvor jeg klarte å kjøre unna en KV-3 og en Tiger opp til flagget deres og spotte en Grille og en SU-ettellerannet samt en StuGIII og gjøre 25% dmg på Grillen før StuGen oneshotta meg. Går fortere å farme credits med M2 og howitzer. Da havner man ofte i t2 brackets og oneshotter alle de andre. Og klarer man ikke ta ut den andre M2en på første skudd har den høyst sannsynlig bare den fislete lille 37mm kanonen som bare skader 10-15% før man har reloada og poffer de hvis arty ikke har kommet en i forkjøpet.