nightzirch 578 Report post Posted February 28, 2014 TL;DR: klikk her og dra farger dit du synes de hører hjemme. Det at akkurat DU klikket deg inn her betyr at du er et flott menneske og jeg er litt glad i deg. Dette handler om et prosjekt jeg gjør i faget Color in Interface Design ved Høgskolen i Gjøvik på mitt siste år av mastergraden min i Interaksjonsdesign. Prosjektet er veldig åpent og jeg kan selv definere oppgaven. Jeg har valgt å fokusere på farger folk assosierer med været. Spennende? Ja. Merkelig? Ja. Jeg hadde satt stor pris på om dere går inn på denne sida og drar litt rundt i farger. Poenget er å dra fargene du assosierer med et spesielt type vær til ikonet som representerer denne værtypen. Det bør være ganske intuitivt for folk flest, men er det noen spørsmål så tar jeg gjerne imot dem med GLEDE! Takk for at dere er awesome og gir meg litt å jobbe med. Helst ikke fuck det opp Share this post Link to post Share on other sites
Wheelxflexlex6 245 Report post Posted February 28, 2014 Done. Kult prosjekt! Share this post Link to post Share on other sites
nightzirch 578 Report post Posted February 28, 2014 Takk! Merka nå at det er en weird bug i IE (naturligvis) og Firefox. Will fix! Hvis dere er en av dem som bruker FF eller IE, så enten bytt permanent eller midlertidig til Chrome, eller vent til jeg har fiksa Edit: fiksa! Share this post Link to post Share on other sites
Zen0x 57 Report post Posted February 28, 2014 Done! Share this post Link to post Share on other sites
sArskorpe 16 Report post Posted February 28, 2014 NP! Share this post Link to post Share on other sites
Nirex 26 Report post Posted February 28, 2014 Morro Savna at det stod hva de forskjellige vær ikonene var da, eller kanskje jeg bare som er helt retard ? Share this post Link to post Share on other sites
Multicyber 376 Report post Posted February 28, 2014 Skal gjøre dette når jeg kommer hjem! Funka ikke fra mobil! ^^ Share this post Link to post Share on other sites
Senator 466 Report post Posted February 28, 2014 Done, selv syns jeg det var litt vanskelig.. hehe! Kult prosjekt, lykke til! Share this post Link to post Share on other sites
mariusls 1 Report post Posted February 28, 2014 Gjennomført! Share this post Link to post Share on other sites
SpookyManooky 44 Report post Posted February 28, 2014 Var vanskelig å velge. Føler jeg skulle hatt noen ekstra nyanser Men DONE! Share this post Link to post Share on other sites
Søvd 22 Report post Posted February 28, 2014 Done, men brukte lang tid, som spooky sier var det for få nyanser, og manglet hvit. Kult prsjekt, post gjerne resultatet av denne. Share this post Link to post Share on other sites
nightzirch 578 Report post Posted February 28, 2014 Wow! For en tilbakemelding Tusen takk alle sammen! Jeg har til nå fått inn 91 svar. Det er laaaangt over hva jeg hadde forventa! Så igjen, tusen tusen takk! Morro Savna at det stod hva de forskjellige vær ikonene var da, eller kanskje jeg bare som er helt retard ? Hehe, det er som title-tag, så hvis du hovrer over skal det komme en liten pop-up etter et sekund. Veit det var litt tricky noen av dem. Tåke blant annet. Håper ikke det skapte for stor forvirring Share this post Link to post Share on other sites
Its a war out here 236 Report post Posted February 28, 2014 Done and done. Artig prosjekt og fet gjennomføring. Karmapoeng av meg 1 Share this post Link to post Share on other sites
Lakrisalen 128 Report post Posted February 28, 2014 Dome... Share this post Link to post Share on other sites
Oberlander 7 Report post Posted February 28, 2014 Sånn, lykke til med prosjektet. Share this post Link to post Share on other sites
Gal Sektleder 342 Report post Posted February 28, 2014 Fuck da poleez! Tok knæsjrosa på alle! Neida, svart! Share this post Link to post Share on other sites
Multicyber 376 Report post Posted March 1, 2014 Fuck da poleez! Tok knæsjrosa på alle! Neida, svart! Såå... Du tok svart og ikke knæsjrosa? Share this post Link to post Share on other sites
nightzirch 578 Report post Posted March 1, 2014 136 poster i databasen! Jeg er storfornøyd Tusen takk alle sammen! Har nå adda en ny tab som heter Results som drar ut fargene fra databasen og regner ut gjennomsnittsfargen. Dette er naturligvis en unøyaktig fremvisning, men gir allikevel en viss pekepinne på hvilke farger folk flest assosierer værtypene med. Tror den siste værtypen (lett tåke) ble misforstått til å være en solnedgang Share this post Link to post Share on other sites
Multicyber 376 Report post Posted March 1, 2014 136 poster i databasen! Jeg er storfornøyd Tusen takk alle sammen! Har nå adda en ny tab som heter Results som drar ut fargene fra databasen og regner ut gjennomsnittsfargen. Dette er naturligvis en unøyaktig fremvisning, men gir allikevel en viss pekepinne på hvilke farger folk flest assosierer værtypene med. Tror den siste værtypen (lett tåke) ble misforstått til å være en solnedgang Det er jo bra at ting blir misforstått, så får du fylt noen linjer/avsnitt med refleksjoner rundt dette og hva du kunne gjort annerledes^^ Share this post Link to post Share on other sites
Zaxo 185 Report post Posted March 2, 2014 136 poster i databasen! Jeg er storfornøyd Tusen takk alle sammen! Vet ikke om du har satt inn begrensning på dette, men mulig det er flere svar enn folk.. Jeg trykket nemlig "submit" og så skjedde det ingenting (trodde jeg). Det var først når jeg trykket "submit" gang nummer to at jeg så det rista i ikonene.. En liten message med "thank you for your submission" hadde gjort seg Om du har inkludert IP adresse og timestamp for når hver bruker har trykket submit kan du jo alltids filtrere ut slike hendelser.. Tror den siste værtypen (lett tåke) ble misforstått til å være en solnedgang Tror jeg og.. leste ikke gjennom tråden her før jeg fullførte, og jeg trodde det var sol over sjø (enten oppgang eller nedgang) Men stilig oppgave Share this post Link to post Share on other sites
nightzirch 578 Report post Posted March 2, 2014 Det er jo bra at ting blir misforstått, så får du fylt noen linjer/avsnitt med refleksjoner rundt dette og hva du kunne gjort annerledes^^ Ja, ikke sant! Greit å ha litt rapportmat hehe. Vet ikke om du har satt inn begrensning på dette, men mulig det er flere svar enn folk.. Jeg trykket nemlig "submit" og så skjedde det ingenting (trodde jeg). Det var først når jeg trykket "submit" gang nummer to at jeg så det rista i ikonene.. En liten message med "thank you for your submission" hadde gjort seg Om du har inkludert IP adresse og timestamp for når hver bruker har trykket submit kan du jo alltids filtrere ut slike hendelser.. Oppgaven er ikke så seriøs at skjeve data fucker opp alt. Når det er sagt, er brukerne nødt å refreshe sida etter de har submitta for å kunne gjøre det igjen. Submit-knappen blir til en deaktivert grønn knapp med teksten "Thank you" på etter brukeren har submitta successfully (herre, min norsk blir bare mer og mer engelsk...). Timestamps har jeg med, men ikke IP. Dette er avgrensninger jeg har satt som jeg kommer til å nevne i rapporten til oppgaven. Tror den siste værtypen (lett tåke) ble misforstått til å være en solnedgang Tror jeg og.. leste ikke gjennom tråden her før jeg fullførte, og jeg trodde det var sol over sjø (enten oppgang eller nedgang) Men stilig oppgave Hehe, ja. Jeg burde nok gjort teksten klar og tydelig og ikke skjult. Ofte er doble forklaringer nødvendig. Men så igjen, dette er mat for rapporten! Takk for tilbakemelding! 1 Share this post Link to post Share on other sites
Zaxo 185 Report post Posted March 2, 2014 Vet ikke om du har satt inn begrensning på dette, men mulig det er flere svar enn folk.. Jeg trykket nemlig "submit" og så skjedde det ingenting (trodde jeg). Det var først når jeg trykket "submit" gang nummer to at jeg så det rista i ikonene.. En liten message med "thank you for your submission" hadde gjort seg Om du har inkludert IP adresse og timestamp for når hver bruker har trykket submit kan du jo alltids filtrere ut slike hendelser.. Submit-knappen blir til en deaktivert grønn knapp med teksten "Thank you" på etter brukeren har submitta successfully Til informasjon: jeg kan avkrefte at dette skjer for samtlige browsere. Bruker firefox og den endret seg ikke nevneverdig for meg i det minste Men, jeg tror absolutt ikke at dette er et gedigent usikkerhetsmoment i dine data altså. Og om du har timestamps så kan du jo sjekke om besvarelser som er sendt inn med under 10 sekunders mellomrom er helt like.. De vil da muligens være duplikater. Har du ingen slike så er du jo safe Share this post Link to post Share on other sites
Pazuzu 114 Report post Posted March 3, 2014 Vanskelig ja. Og, det burde være en forklaring som forteller at man kan scrolle ned for å se alle fargene. Er ikke gitt at alle skjønner det. Share this post Link to post Share on other sites
nightzirch 578 Report post Posted March 11, 2014 TL;DR: les siste paragraf. Ja, er mye jeg kunne forbedra, men slik går det når hodet mitt heller tenker på programmeringa og slikt enn å gjøre det brukervennlig. Kleint når jeg skal være interaksjonsdesigner... Anyways! En liten update. Jeg har fått inn nesten 150 svar og som sagt før, er det langt over hva jeg forventa. Det gjorde prosjektet mye mer spennende og jeg måtte finne automagiske måter å presentere resultatene på fremfor å gå gjennom de manuelt som jeg så for meg i utgangspunktet. Jeg har nå klødd meg i hodet og trykket på knapper i noen dager og endelig kommet fremtil noe halvveis fungerende. For de teknisk begavete så har jeg brukt Javascript og rammeverket Raphael til å tegne to fargehjul. Jeg var i kontakt med hjernen bak rammeverket for å se om han hadde noe svar på hvordan jeg kunne gjøre det hvite i fargehjulet om til svart. Var litt vanskeligere enn å bare skifte en verdi i koden. Svaret jeg fikk ble basically "DYI, her er link til alt om farger, gl", men på en mye mer høflig og interessert måte. Fant ut det enkleste var å inverte hele fargehjulet og spinne det 180 grader. Same result. Deretter har jeg brukt .getImageData, en funksjon som henter alle pixlene i canvaset og lagrer RGBA-verdien i fire entries i en array. Så [0], [1], [2] og [3] blir [R], [G], og [A] for det første pixelet. To canvas på 498x498 pixler blir en relativt stor array. Jeg korta det ned ved å kutte ut alphaverdien, samt gjøre RGB om til hex og lagre det som én entry. Som da ble en array på bare 25mb ifølge informasjonen jeg har funnet på internett! Ikke særlig mobilvennlig... Deretter brukte jeg .indexOf og en hexverdi for å se om en gitt farge finnes på fargehjulet så jeg kan highlighte det. På grunn av litt knapt med tid og at presentasjonen av disse data ikke er 100% crucial, valgte jeg å kutte ut de fargene som ikke blir funnet, og det er en del. Tipper rundt 50-80%. Ved å gjøre fargehjulene 1000x1000 px istedet ville ha hjulpet litt, men ikke verdt det imo. Det ble veldig tungvindt, men det var eneste måten jeg fant på som kunne løse problemet mitt. Summa summarum, det har vært et spennende prosjekt og mye er takket være alle dere som deltok i undersøkelsen! Jeg kommer til å legge ut rapporten på samme nettsted når den er ferdigskrevet. Jeg kommer også til å slenge ut en aldri så liten bump her i tråden når den tid kommer. Klikk her og trykk "Results" i toppmenyen for å komme til fargehjulene og resultatene. Klikk på værikonene for å se spredningen av svarene på fargehjulene under Share this post Link to post Share on other sites
Gal Sektleder 342 Report post Posted March 11, 2014 For å skjære ned teknobabbelet ditt, så fungerer ikke Submit-knappen i Opera, ingenting skjer der Funker flott i Chrome. Blir kjekt å se sluttrapporten Share this post Link to post Share on other sites