Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Multicyber

Pc'n min fryser?

Recommended Posts

Heisann!!

I det siste så har jeg plagdes av at pc'n min fryser helt! Det skjer oftest når jeg er i spill, og er uavhengig om jeg har spilt lenge eller ikke.

Det skjedde akkurat nå, når jeg var ingame. spillet frøs helt, så kunne jeg snakke i 5-10 sec på mumble før det frøs. Jeg prøver alltid å trykke ctrl+alt+delete, men det kommer ikke opp. Når det har gått 1-5 min, så funker det igjen, og da er jeg disconnected fra mumble og battlefield(spillet)..

Det skjer en gang elns om dagen..

help? :p

DET FRØS IGJEN! :(

Det virker som at alt fryser fordi det skjer for mye på en gang i spillet! Det skjedde nå fordi jeg skjøt, ble skutt og fikk noen commands etc samtidig, og da ble det vist for mye... Er det da CPU'n som ikke takler det eller?

Prøvd med teppe eller varm ovn ved siden av kabinettet? :)

Men går det ikke ann og kjøre noe diagnose greier eller stresstester for og se om du klarer og framkalle det? :)

Den aller enkleste heter vel Task Manager/Oppgave behandling, her kan du bruke resource monitor i en av fanene for å se om det er minne, cpu eller harddisken som gir deg problemer

6j43L.png

Hvis du har Nvidia så kan du overvåke den med Afterburner, men jeg er usikker på om den har en logg funksjon. Jeg pleier å ha slike ting på skjerm 2 og da ser jeg dem mens jeg feks spiller. Du har også Event Manager/Hendelses logg (start menyen(, der kan du se hva som skjer når ting har frøset og det er en fordel at du vet omtrent tidspunktet.

Ellers har du memtest og HW monitor, du kan også laste ned stress test til feks grafikk. Ved å stressteste grafikken kan det være smart å ha feks Afterburner gående så du kan se temperatur. Du kan også kjøre en CClean for å rydde eventuelle register feil i operativsystemet.

Hvis du ikke har gjort det tidligere så kan det lønne seg å kjøpe en boks med luft og blåse ut støv fra kabinettet og luftinntak/utblåsinger. Hvis maskinen blir varm så kan den gi sånne feil som du opplever, hybelkaninen kan være synderen.

memtest (finnes 2 variantar; ein der du boote frå usb/cd og som kjører før windows laster, og ein som du kjøre i windows. Første alternativet er sjølvsagt besT).

furmark. Stress skjermkortet ditt (og litt cpu). Den viser graf med temperatur på skjermkortet.

prime95. Kan stresse cpu, minne og cpu+minne

ellers kan du berre søke på cpu stresstest. Kan f.eks. bruke realtemp for å sjekke temperaturen på cpu.

Et siste alternativ er at problemet er med hovedkortet eller strømforsyninga di. Har du for svak/dårlig strømforsyning har eg opplevd at alt maskina har frøse (men eg har alltid restarta, så veit ikkje om maskina kan forstette etter den type problem)

Geforce GTX 560: temp 80-85

Den er høy. Blåst rent i det siste?

Ja. Og plis: Bruk antistatisk lenke.

Dersom du ikkje har eit skjermkort med bedre enn gjennomsnittlig kjøling er 80-85 er heilt vanlig med furmark. Du kjøre sannynligvis med 75-80 i vanlige spel. Nye skjermkorta fra nvidia (770, 780, Titan) har jo som mål å ligge på 80-85 grader. Skjermkortet vil automatisk overklokke seg nfram til det når den temperaturen.

Husk at ein stresstest skal kjøre fleire timar uavbrutt for å bevise at komponenten er stabil!

Prosessoren, derimot, like ikkje å ligge over 80grader

Jeg har 570 og ligger på 65 under heavy load. ..?

Du trenger nødvendigvis ikke en antistatisk lenke, bare du tar på noe som går til jord før du begynner å klå. F. eks på selve jordingspinnen i en stikkontakt. Jeg mistenker at du har et RAM problem. Prøv å søk etter et program for å kjøre en memory test. Var et program i sin tid som het MEM TEST eller noe i den duren.

MEM TEST tar lang tid, Jeg fikk en bluescreen når bf4 var i beta grunnet noe driver tull, etter det så fikkk jeg bluescreen annen hver dag med samme feilmelding, den kunne komme etter 5min med spelling eller 3 timer helt random. Så fikk jeg beskjed om og ta ut ram brikkene og det batteriet i Hk for og kjøre alt tomt for strøm og satt inn alt igjen og etter det har jeg ikke hatt et eneste problem.

Så hvis det er noe som ligger i minnebrikkene dine og lusker så kan du prøve det og se om det hjelper :)

Rundt 80 til 90 grader er vel ikke noe feil på GPU, værre om det var på CPU. En ting jeg la merke til på et annet skjermkort jeg hadde, var et klokken som originalt var på kortet ikke fungerte så bra. Feks da jeg skulle spille Tomb Raider (den nye) så måtte jeg klokke enten litt opp eller litt ned. Jeg la til inkrimenter av 5 og 10 for å teste det ut, og fikk ikke noe kræsj. Men varme og andre ting burde jo være første pri før man begynner med klokkingen kanskje. Klokkingen kan gjøres gjennom Afterburner btw og er ganske enkel og ufarlig, men det bryter nok garantien på kortet.