Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Søvd

DayZ Mod VS DayZ SA. What to choose....?

Recommended Posts

Jeg har lenge, med stor fornøyelse sett DayZ videoene som har blitt lagt ut her. Har også lenge hatt lyst å hive meg på, men følte det kom til å ta for mye av min tid.

Jeg satt i går å fiklet litt i ARMA3 og ser at det ikke finnes noe dayz modder der enda, men er under utvikling, og fant ut at jeg må teste ut DayZ i en eller annen form.

Jeg har arma2 og lurer på om det er verdt å innstallere det og mod, eller bare ta å kjøpe SA?

Arma 2 -> DayZ Epoch.

Vent ett år før du kjøper SA. Når det kommer i betafasen blir det nok mye mer attraktivt.

Synes SA var veldig deilig å spille jeg. Det var som å gå tilbake til hvordan DayZ var da det startet. Spennende å utforske, Z's er skumle, man kan gå fra en server til en annen når kvelden senker seg, man møter nye mennesker og må løse oppgaver sammen - eller drepe de (men det virker som at i SA er ikke så mye KOS). Det aller beste er å spille på litt forskjellige servere og møte nye spillere synes jeg, men som Gromit sier - det burde være en cooldown på serverhopping så man ikke kan gå ut av en server og innpå en annen for å magisk reise bak fiender elns.

Alt i alt er jeg skikelig positivt overrasket over SA, men så sluttet jeg å spille DayZ i perioden da det ble pivate hives og akkurat da synes jeg modden var ødelagt. Uansett... Arma2 koster omkring 3-5 euro, så hvorfor ikke kaste 35 euro (300kr) på skjermen og kjøpe begge spillene :)

Syns SA virker utrolig lovende, mangler innhold i nå dagens build uten tivl. Men de har fått en god "grunnmur" oppe å kjøre og spillet virker stabilt. Helt enig det Daniel skriver om at man kanskje burde vente med å kjøpe SA for å få en god spillopplevelse som man kan spille over lengre tid. Men det er også merkverdig at SA vil gå opp i pris etter som utviklingen pågår og at du vil få spillet nå for en billigere penge en i beta eller ved lanseringen.

Modden er fortsatt utrolig kul, og med alle de forskjellige mapsa og moddene som er ute nå er det alltid mye å velge mellom. Om du har ARMA 2 ville jeg testet ut modden først, liker du konseptet og ønsker å få SA billig men i en tidlig fase så er det bare å gå for SA også :)

For all del, bare å kjøpe nå.

Men det er begrenset hva man kan gjøre.

Mange funksjoner som ikke er lagt til enda, for å ikke snakke om kjøretøy osv.

Stemmer, med to rifler og to pistoler tar det heller ikke lang tid før man føler man har "runna" SA.

Tror jeg kjøper SA og installerer Arma2, må jeg legge inn arrowhead eller hva det var for å spille epoch?

TLDR; Det er ikke fryktelig mye å gjøre i SA akkurat nå. Og det er en god del bugs. Men, man kan fortsatt ha det helt sykt morro!

Jeg hadde 8-9 forferdelige liv/characters i SA. Jeg ble KOS omtrent så fort jeg hadde skaffet meg et våpen, magasin og litt ammo. Veldig frustrerende for en som ikke har testet Arma modden, en som ikke vet hvor noe er, inkludert hvor verdifulle ting spawner.

Så snudde alt på liv/character nr.10, og jeg fikk opplevelsen jeg ønsket meg. Jeg og et par kamerater fikk gjøre som vi ville NW og NE. Vi fikk gearet oss opp med det beste spillet har å tilby for øyeblikket. Vi stakk til båten som ligger utenfor kysten NE. Vi så noen som bevegde seg på båten - sendte meg inn i båten med en m4, mens kameraten min lå på høyden bak båten med mosin og 8x scope for dekning. Jeg tok kontakt med de på båten, ropte friendly, og at dersom de ikke kom fredlig så hadde jeg en triggerhappy sniper som lå med siktet på de.

Det viste seg at det var første gangen de testet Day Z. Jeg ga de noen tips, litt ammo, en flaske vann og ett eple. De var superhappy, noe jeg også var etter første interaksjon med andre spillere som ikke endte i at jeg måtte respawne.

På vei ut av båten hører jeg skudd. Skudd som sneier beina mine. Hjertet begynner å slå kjappere, mens jeg roper til kameraten min at jeg blir skutt etter. Han ser ingen. Flere skudd blir avfyrt i min retning, uten at de treffer. Kameraten min skvetter i det han forstår at skuddene kommer fra ca 2meter bak han. Han snur seg, får avfyrt et par skudd fra magnumen, før han møter en svart skjerm: "You are dead".

Fast bestemt på å sikre kameraten min sitt gear, og for å sørge for blodhevn, går jeg sakte men sikkert rundt høyden for å komme bak banditten(e). Jeg ser luggen på en banditt som er i ferd med å stjele gear fra liket til kameraten min. Popp, popp. YES! Suksess! Banditten biter i gresset. Jeg går frem for å sjekke om han hadde noe loot av interesse da jeg plutselig blir truffet i beinet. Shit, det er flere av de jævelene. Jeg løper som galemathias i sikk sakk mens jeg leiter etter et sted hvor jeg kan sitte trygt - slik at jeg kan bandasjere meg opp.

Etter å ha bandasjert meg opp, gjør jeg meg klar for å ta ut banditt nummer to. Etter å leitet opp og ned, rundt om kring osv konkluderer jeg med at han må ha combat logget.

Jeg passer på liket til kameraten min, mens han forsøker å komme seg tilbake, på det tidspunktet her er jeg paranoid som faen.

Plutselig observerer jeg tre stk, to av de med Mosin, på vei opp på høyden hvor jeg sitter. Jeg roper friendly, og at de skal putte hendene i været om de ikke vil bli skutt. Det viser seg å være de samme som jeg tidligere hjalp ombord på båten. Jeg viser vei til banditten jeg drepte, og sier at de kan ta hva enn de trenger, inkludert Mosin rifle og ammo. De var overlykkelig. Det eneste som ikke var helt bra var at den ene av de hadde falt ned fra båten og brukket beinene sine (jeg fikk meg en god latter da jeg så han krabbe bortover). Jeg kunne desverre ikke hjelpe de med det. Vi gikk hver vår vei i det kameraten min kom tilbake for å hente gearet sitt.

Alt i alt, ting endte godt, i hvert fall for meg og kameraten min. Samt den lille gruppen med "friendlies" vi møtte på vår reise :)

Jeg hadde egentlig ikke planlagt å skrive et helt essay i denne posten, men i går hadde jeg antagelig den beste opplevelsen jeg har hatt i et spill på sikkert 10år.

TLDR; Det er ikke fryktelig mye å gjøre i SA akkurat nå. Og det er en god del bugs. Men, poenget er at man kan fortsatt ha det helt sykt morro!

• Like 2

Veldig bra skrevet Kongkopa, forstår deg veldig godt og hvordan det føles. Dette er ikke Battlefield, Counterstrike eller Call of Duty, dette er DayZ! Du må prøve det selv for å forstå det :)

Ett tips, når noen snakker til deg ingame i DayZ er det 99% sjanse for at de er friendly, eller ikke ute etter å drepe deg. Hvorfor ville de da gi fra seg "the element for suprise?"

Nå har jeg gamet en del Epoch, og den opplevelsen du hadde med SA er akkurat det jeg hadde de første timene med Epoch. Har ikke spilt DayZ eller mappet i det hele tatt før jeg begynte med Epoch. Lærekurven er ganske bratt, men dæven det føles godt når man begynner å mestre ting :D

• Like 3