Sign in to follow this  
bbble

Erfaringer fra BF4 bigwar #1

Recommended Posts

Hei

Jeg vil gjerne takke de som stod på for å arrangere, bra tiltak! Jeg syns selv det var til tider veldig vanskelig, særlig på første runden, mens andre runden hadde mer GG følelsen rundt kaia på A. :)

Noen ting som kan bli bedre:

1. oppmøte klokka 20, men ingen verdens ting skjedde før 20:45 eller så: vi kunne hatt mer gøy om vi i alle fall kunne drepe hverandre inne på servern.

2. vi må ha en operativ commander på begge lag. Det hadde vært gøyere om lag 2 fikk reorganisere seg etter lag 1 hacket computeren til Nirexx, selv om det hadde krevd en pause.

3. mumble overlay fungerer ikke, tar tid å få stemmene i laget til å matche med nick da.

4. personlig foretrekker jeg at vi holder tida litt bedre istedenfor å vente på at alt skal organiseres perfekt, vi vil være glade amatører men lang venting gjør oss til sure amatører.

5.jeg synes det var feil å skru av spotting. Det er et viktig element i spillet, og gjør folk på fot viktigere fordi de også fungerer som speidere.

6. hva skjedde med været i runde 1? Jeg tar alltid pause for å surfe med vannskuteren når bølgene blir høye nok. (Hvor spawner egentlig longboardet?)

En back-up-commander på hvert lag kan være en idé.

Til tross for at lag 2 fikk vel mye bank, så var det likevel fryktelig morsomt da =D

Takk for innsatsen til de som organiserte og fikk ordnet det for oss!

Etter litt tankevirksomhet, og avkledning, ligger jeg nå i sengen og reflekterer...

Ja, kontroll på massene må bli bedre. Det hjelper å gi info om "INGEN SKYTING E.L," istededenfor "INGEN TEAMKILLING".

Spawn på squadleader fungerte bra! Med innspill fra BF4 mekanismer for spawn på squadmember for squadleader.

I forhold til tidligere BF2 BigWars, gjennomførte vi med VELDIG GOD disiplin!!

GLEDER MEG til neste BigWar!!!

Men, det glemte jeg...

Viktigst av alt...

Dette vekket min trang til å henge litt på battlefield.no sine forum igjen. For å oppsøke, og knytte kontakter...

Communitiet har vært noe stille i det siste!

• Like 1

Takk for tilbakemeldingene :) Det gjør oss bedre.

Det viktigeste for oss med denne første BigWar var å gjenskape ett miljø. Denne gangen var det utrolig mange nye folk å bli kjent med. Nå har vi blitt kjent og jeg håper og tror terskelen nå for å være commander neste gang vi arrangerer(forhåpentligvis i romjulen), vil være vesentlig lavere.

Det er viktig når vi skal velge en commander att vedkommende er voksen og moden til oppgaven.

Serversettings var igrunn det som overrasket meg mest, pluss att vi brukte så lang tid før kampen startet.

I glansdagene var ofte taktikk møte mellom SL og CO gjort før oppmøte en time før. Da brukte SL ofte tiden til å informere sin squad om deres oppgave. Målet er att vi ved neste BigWar vet hvem som blir SL og CO 3 dager før BigWar.

Spotting var ikke av, men du måtte se etter på minimap ;)

• Like 1

Takk for kampen, hadde det kjempegøy, masse action og bra teamplay over hele linja, man får ikke dette på publicservere! Stor takk til arrangørene for at dere gjør dette mulig, bra jobba! I tillegg kult med streaming, både for folk som ikke var med, og for å kunne se kampen utenfra, og fra andre sine synspunkt i ettertid.

Et par innspill til neste gang:

1. Det hadde vært flott med en operativ commander på begge lag, så i påmelding at det var få som ønsket dette, mulig fordi commander er såpass neddummet i forhold til Battlefield 2?

2. På samme måte som for commander var det få som meldte seg til squadleader, og mitt intrykk var at flere ble tildelt dette på stedet, det hadde nok hjulpet å ha dette klart på forhånd, kanskje om flere melder seg neste gang?

3. Valg av roller innad i squad. Er det mulig at man kan sette opp ønsket klasse i påmeldings-tråden, og balansere squadene nogenlunde i forhold til klasse? I min squad ønsket omtrent alle å spille assault, heldigvis var folk fleksible og dette ble ikke noe stort problem, men det vil kanskje gjøre flere blide?

Ellers var dette kjempegøy, håper det blir gjentatt (gjerne allerede i romjula!).

Takk for tilbakemeldingene :) Det gjør oss bedre.

Det viktigeste for oss med denne første BigWar var å gjenskape ett miljø. Denne gangen var det utrolig mange nye folk å bli kjent med. Nå har vi blitt kjent og jeg håper og tror terskelen nå for å være commander neste gang vi arrangerer(forhåpentligvis i romjulen), vil være vesentlig lavere.

Det er viktig når vi skal velge en commander att vedkommende er voksen og moden til oppgaven.

Serversettings var igrunn det som overrasket meg mest, pluss att vi brukte så lang tid før kampen startet.

I glansdagene var ofte taktikk møte mellom SL og CO gjort før oppmøte en time før. Da brukte SL ofte tiden til å informere sin squad om deres oppgave. Målet er att vi ved neste BigWar vet hvem som blir SL og CO 3 dager før BigWar.

Spotting var ikke av, men du måtte se etter på minimap ;)

Det burde også være klare oppgaver på hardware god tid i forveien så man ikke ender opp med at jetfly står igjen i basen fordi ingen liker kjøre de osv :D

Syntes det var veldig morsomt - men kommunikasjon underveis i spillet var litt vanskelig. Vi kjørte whisper mot commander men fikk ikke dette til å funke begge veier? også var vi kun 2 stk i min squad - noe som gjør at man har få å snakke med, få å spawne på samt man mister squad "buffen" regelmessig - men dette vil automatisk gå seg til om man har 2 flygere - da disse vil kjøre squadden med 2 spillere =)

Tror dem som organiserte bigwaren fikk mye informasjon til neste gang. Definerte roller når det kommer til HW og hvem som backer opp f.eks repaire. Server settings og commander ble det litt rot med siden man må være rank 10 for å spille som commander ,men som unranked så blir alle rank 1 (kan det fikses? ) Men var artig ja , spesielt å ikke bli headshootet av sniper GER hele tia var jo stas. Sjelden med 64 mann server at det ikke ligger 30 snipere på tårnet.. Haha slapp det denne gangen. Syntes faktisk at 3d spottin av ikke var noe problem , hadde vært flott hvis det kunne fortsettes med å være avslått. Og da er det mere viktig å ha commander som faktisk spotter og scanner områder , men da burde også whisper i mumble fungere mellom commander og SL. Ser bare store muligheter her hvis alt dette klaffer , hvor nært er man ikke til BF2 da? F.eks hvis man er på ett flag og holder det så hadde vært fint med en supplydrop sånn at man skifte kit hvis man må jage bort en tanks eller fly. 3d spott for min del skulle vært avslått som default.

Dritt bra kamp! Bra teamplay, bra folk og spille med! Kul stream med kommentatorer og hele pakka! Veldig bra gjennomført av dem som stod bak organiseringen og arrangørene! :D

Fant et av favoritt øyeblikkene mine også, så var enda kulere med kommentatorene.

Eneste jeg stussa en del på var hvor lang tid vi brukte på å komme igang. Også det med spotting som bare var på mini kartet, kunne ha vært 3d spot på. Neste gang ved påmelding burde det også skrives om man vil være SQL, CM etc så det kan planlegges bedre.

Eller var alt bare helt fantastisk kult! Håper det blir en ny runde i romjulen!

• Like 1

Det var ikke ille til og være første gang i bf4 :)

Kanskje starte noe tidligere neste gang, det drar litt ut når man ikke kommuner helt igang på starten og etter pausa, undertegnede sleit med og stå opp med bare 3 timer søvn i natt :p

Dette var moro selvom jeg kom inn ganske sent.

Stor applaus for at dette er igang igjen, og jeg håper vi får ser flere av disse i fremtiden. Det er alltid noe rusk i starten og dette vil nok gå seg til når arrangør finner ut av hvordan det er best å gjøre ting for BF4 som tross alt er litt anderledes.

Vil også gi en liten applaus til ettpar tolmodige sjeler som ventet som innbyttere om noen ble uheldige å måtte dra, til slutt fikk de fleste av disse en plass i runde 2 slik at serveren fortsatt ble fylt opp. Og vi fortsatt kunne ha en massiv krig!

Det er rom for forbedringer, og det kommer det nok til å bli også. Dette kan bare bli bedre =)

Takk til alle sammen for en hyggelig kveld, og en veldig trøtt morgen etter ;D

Først og fremst vil jeg takke for en god kveld med mye underholdning! Dette var min første bigwar, og første gang med organisert BF spilling, og det gav definitivt mersmak. Tommel opp til bf.no communitiet som klarer å samle så mange engasjerte sjeler en tirsdags kveld før jul!

Selv om det ikke var alt som gikk knirkefritt må man regne med noen barnesykdommer, og det bør gå seg til i forhold til squad leaders/Commanders, roller, lagbytter etc etter hvert som folk får mer erfaring med formatet.

Hvis jeg kan komme med noen forslag så er det først og fremst tidsbruken, som andre også nevner, som var det største issuet for min del. Litt mye dødtid, pluss at jeg var alt for sent i seng i forhold til å stå opp 0600 :) Oppmøtet kan med fordel være 30 min før, og pausen mellom runden kortere.

Et annet moment, selv om det muligens ikke er i henhold til bigwar tradisjonen, er å arrangere noen events med 32 players i stedet for 64. For min del blir det litt mye kaos på 64 player servere, som gammel CS spiller er det begrenset hvor mye jeg klarer å holde oversikt over samtidig ;)

Merket forøvrig også at jeg har blitt skremmende avhengig av 3d spotting, ikke bra...

Et annet moment, selv om det muligens ikke er i henhold til bigwar tradisjonen, er å arrangere noen events med 32 players i stedet for 64. For min del blir det litt mye kaos på 64 player servere, som gammel CS spiller er det begrenset hvor mye jeg klarer å holde oversikt over samtidig ;)

Det er ikke aktuelt. Det ligger i navnet BigWar!

Merket forøvrig også at jeg har blitt skremmende avhengig av 3d spotting, ikke bra...

Samme her, det var strengt tatt ikke meningen dette skulle være av. Og det blir det nok neppe heller neste gang.

Først og fremst et stort vått kyss til alle som gjorde dette mulig. Det er fantastisk at vi igjen har et spill hvor man kan gjennomføre ting som dette. For meg som ikke var med i bf2 har det føltes LITT teit hvor mye enkelte har whinet over storhetstider, fortapte minner og epic bigwars.

Jeg begynner å innse hva jeg har gått glipp av!

Takk for en skikkelig lekse i riktig bruk av hardware, og takk for en skikkelig lekse i betydningen av samspill og kommunikasjon. Sist men ikke minst - avean kan brenne i helvete for måten han holdt A på første runde.

Så en liten oppfordring - bf4 koster penger. Mye penger. Dette er en utfordring men også en mulighet fordi vi har en rimelig robust deal så langt. Men, vi TRENGER at dere bidrar tilbake til communityet først og fremst med å bruke public servere og spre ordet. Ingen aktivitet public = mindre interesse fra sponsorer = mindre tiltak som dette.

Dette var intenst og gøy. Men kjipt å bare være tre i squad - de som ikke dukka opp burde få en PM med håndgranat. :)

Når det gjelder ikke-standard server-innstillinger:

- 3D spotting syns jeg fungerte overraskende greit uten.

- Spawn på SL fungerte helt greit, men det er jo litt merkelig når SL kan spawne på de andre squad-medlemmene. For oss som bare var tre var det jo nesten smartere at de andre gjemte seg, og slik at SL kunne dø og spawne inn på oss. :)

- FF på er bare heeelt noldus. I BF1942 og BF2 var det forsåvidt greit, for der var det relativt lite som skjedde, lite effekt-fjas, og man så faktisk forskjell på de to lagene. I BF4 ser jeg ikke at det på noen som helst måte øker spill-kvaliteten/-gleden. Det handler ikke engang om at man må passe på hvor man skyter, de gangene jeg ble TK'et var det mest fordi jeg selv hoppet ned i en skyttergrav og havnet i kryssild, eller strafe'et inn foran en av team-kompisene mine mens han skjøt. Det blir bare enda et random-element som tar fokus vekk fra det man prøver å få til med teamplay og taktikk.

Alt i alt syns jeg server-innstillingene med fordel kunne vært helt standard, slik at ting fungerer slik man er vant til på 99% av public-serverne. Men ihvertfall... FF... Av?! :)

Nå skal jeg være litt negative nancy her, men man må få litt kritikk for å forbedre seg, sant!?

- Tickets bør reduseres, det er mer gøy, mer spenning, når man konkurrerer ned til siste ticket. Noe man i teorien kan om det ikke blir fullstendig grusing fra ett av lagene.

- Spawn på SL førte egentlig til en redusering av teamplay innad i squad. Man klarte rett og slett ikke å holde squad samlet opp i alt kaoset. Problemstillingen "spawne på SL og mest sansynlig dø / spawne på punkt eller HW langt borte fra resten av squad" oppsto litt for ofte. Det eneste som fungerte var når SL rett og slett campet, og det er vel ikke noe gøy?

- Valg av map er kanskje litt subjektivt. Men, min mening er at det omtrent ikke kunne vært valgt et mer broken map. Vanskelig å bevege seg mellom flagg siden HW ofte var opptatt. Båter føles ikke balansert, da en båt alene kan harve ned 20 gubbs og et heli. Lite combined arms da noen flagg var dominert av HW, mens andre var dominert av inf.

- Lite planlagt bruk av HW(?), føltes i hvert fall slik.

- Lite organisert, lite taktikk, lite kommunikasjon.

- Anbefaler dere å teste ut WarCon før neste match, kan gjøre gjennomførelsen litt smoothere :)

Jeg har ikke tidligere vært med på noen bf.no arrangerte Bigwars, men må skuffet konstantere at når jeg logget av i går satt jeg igjen med følelsen av at jeg kun hadde spilt et par lange frustrerende public runder.

Når det er sagt, så vil jeg avslutte med de positive tingene jeg føler dere må ta med dere videre:

MASSE MYE MANGE KUDOS poeng til alle som gjør tiltak for å få i stand arrangementer til oss, uten dere ville det ikke vært noe community. Poeng går også til alle som møtte opp for å spille.

Kult at det ble satt opp stream etc.

Det virker som om de fleste her hadde en (omtrent) utelukkende positiv opplevelse, så ikke ta dere for nær av kritikken min. Det er mulig jeg bare begynner å bli en sur gammel gubbe :p

Gøy gøy gøy!

Lessons learned - Lessons identified:

- Fleste møter i tide (for tidlig?) - Det bør i større grad styres ovenfra hvem som er COM/SL om ingen har meldt seg innen tiden, slik at planleggingstiden faktisk blir brukt til noe fornuftig. Om ingen melder seg, så må man bare forvente seg å bli frivillig pekt på til å være en av delene. Det er kjett å sitte og knuge på forhånd fordi ting ikke starter når det skal, Klokka H er klokka H.

- Commander på kjenne sin plass og styre, samt ha forbindelse med underenheter - Nirex gjør en god jobb helt til han faller ut og noen andre overtok for lag 2. Etter dette hørte jeg ikke mer fra COM, og det ble igrunn stridsledelse fra min side da det plutselig åpnet seg en mulighet for å bryte gjennom på ECHO for US på den andre runden og videre. Jeg opplevde runde nummer to for lag 2 som lite organisert og mye egenledelse fra SL samt dårlig disponering av styrkeforhold (Hadde vi en dedikert COM??) kommunikasjon videre oppover til COM var heller ikke tilstede.

- Laginndeling og tjafsemeldinger om å bytte lag fører til flere restarter før folk er på riktig lag - Her er det veldig greit å lage en grunnregel om at folk går på riktig lag og SQ fra starten av (Dette bør også styres i en oppstartsordre/infopost på forumet) og ved oppstart går lag 1 på US og lag 2 på CN/RUS f.eks. Dette vil fjerne en del av fuzzet som oppstår når 'Kåre Koma' og 'Johnny Hjortefot' er med på BW for første gang, kjenner få og vet ikke helt hvordan dette med lag og squad var igjen.

Utenom det så var det veldig gøy å være med på bigwar igjen! Ser frem til neste, og håper at vi får fylt opp lagene bedre enn det var nå i Echo på lag 2.

Mad props til arrangører og godt jobba med å dra igang dette igjen! :tafse:

Morsomt å sitte å se på streamen i etterkant!

Liker at det ble skrudd av så det ble som i BF2 der man kun så folka på minikartet.

Er som Iceman sier og, ble mer kommunikasjon i squaden.

Nei hold 3d-spotting av, førte til mer kommunikasjon i squaden.

Liker at det ble skrudd av så det ble som i BF2 der man kun så folka på minikartet.

Er som Iceman sier og, ble mer kommunikasjon i squaden.

Det eneste det førte til for min del er at jeg oppdaget hvor avhengig jeg er av spot for å i det hele tatt kunne se folk (om de så omtrent står rett foran meg) pga alt av effekter & skiit. Og det er med alt på low :p Dog, jeg bruker alltid minimap, så var ikke så stort problem. Opplevde ikke noe mer kommunikasjon som følger av dette. Nyskjerrig på hvordan dette førte til bedre kommunikasjon, siden minimap uansett viste spots.

• Like 1

Tusen takk for en hærlig bigwar, for å være første bigwar i bf4 så var det jo mer enn bra nok.

Nei hold 3d-spotting av, førte til mer kommunikasjon i squaden.

Enig!

Edit:

Nyskjerrig på hvordan dette førte til bedre kommunikasjon, siden minimap uansett viste spots.

I vår squad ble det fort klart at kompasset er din venn uten 3dspot. Ble mye "fi sør øst strand" osv, som fungerte ypperlig :)

Runde 1 var knall da Alpha holdt A helt perfekt :) Men så plutselig ble det bestemt at vi skulle holde D i runde 2 så det ble litt tull da føler jeg. Vi mistet jo A tvert også da. Ellers syns jeg det var litt drøyt med 2000 tickets. Moro var det men var sliten på slutten. Startet 8 med å gå inn på mumble, var ikke ferdig før halv 12 om kvelden 0_o