Sign in to follow this  
Sofakommandanten

Den store BigWar INFO-tråden

Recommended Posts

Tjohei!

Siden du leser denne tråden lurer du sikkert på ett eller annet om BigWar. Jeg skal i denne tråden prøve å samle absolutt alt du som spiller trenger å vite for å spille BigWar. Dette i fra hvordan BigWar ble til, hva du trenger, hva dine plikter er og generelt alt det grunnleggende du trenger å vite. Når du først ser denne enorme lista som jeg har skrevet tenker du sikkert "gosh, dette gidder jeg ikke lese", men da har jeg bare en ting å si: Les det en gang, da vil du få svar på det meste!

BigWar the early days:

Kort om BigWar sin forhistorie skrevet av Heinkel:

Hvorfor begynte vi med bigwar

Det var ikke vi som begynte med bigwar. Eller var det det? Iallefall hadde bigwar en slags forløper i battlefield.no-miljøet: fredagsmiksen, hvor lagene kunne komme opp i ca 20 på hver side. Ble stort sett spilt i BF1942, men jeg kan da også erindre å ha vært med på en og annen DC miks.

Bigwar med litt mere organisering var det en del folk, deriblant undertegnede, som hadde vært med på fra før, i regi av BFE-WAW, en turnering som hadde store slag hver helg. Dette var et relativt krevende opplegg som krevde mye tid fra nøkkelpersoner og ganske høyt engasjement hos mange av spillerne for å fungere. WOLFgaming derimot, som er et internasjonalt gaming community på størrelse med battlefield.no, avviklet noen mindre høytidelige "WOLFclash" etter prinsippet "vi møtes, deler inn i to lag, og spiller!". Denne uhøytidelige profilen var mye likere det vi hadde hatt på battlefield.no sine fredagsmikser. Det var litt om forløperene til battlefield.no bigwar.

Historien blir imidlertid ikke komplett uten at man tar med litt om spillet som førte til at det ble gjort noe med ideen. Forgotten Hope var/er en kraftig oppgradert utgave av Battlefield1942. Våpnene er mere lik sin virkelige forbilder i virkemåte, og ikke minst finst det utrolig stort utvalg av panservogner. Til forskjell fra BF1942, hadde tanksene i Forgotten Hope flate kulebaner, noe som gir lang rekkevidde. Lang rekkevidde betydde igjen at de trengte store kart, og store kart og gøy krever mange spillere.

Når Forgotten Hope versjon 0.6 kom ut, hadde battlefield.no en publicserver. Vi var en del folk som spilte på den de første ukene, og det ble pratet litt om kanskje å spille Forgotten Hope litt mer organisert. De fleste trodde det ville bli vankselig og kanskje til og med kjedelig med små klaner som skulle sloss mot hverandre på de store kartene. Som et alternativ, lanserte vi ideen battlefield.no bigwar.

Ideer kan være så bra de bare vil: uten at noen andre også tar fyr og tenner litt på de, blir det sjelden noe av de. Jeg er ganske sikker på at uten kraftig oppmuntring og adskillig dugnadsinnsats fra Panic, DelCasa, Sussidal, Kybber og Kongkord og fra Shithead som lånte oss server, hadde det ikke blitt noe av i det heletatt. Nå har jeg sikkert glemt en hel del folk, men det er bare å lese litt i trådene rundt her på forumet så finner dere nok ut mer om hvem litt-av-hvert, blandt annet hvem som blandet saft, hvem som solgte pølser og hvor isbilen stod parkert på 3. runden.

Happy fragging!

Hva er BigWar?

BigWar er en form for klankamp, men åpen for alle (førstemann-til-mølla prinsippet), med 64 spillere og 2 lagledere (eng: commander), delt opp i 2 lag. Under hvert lag blir spillerene delt opp i mindre grupper (eng: Squads). Lagleder og gruppelederen (eng: Squadleader) går sammen før kampstart og planlegger taktikk for kampen.

Det er akkurat dette med noen enkle taktikker som skiller BigWar i fra en god runde spilling på en allmenne server (eng: public server). Man blir f.eks ikke løpende rundt alene og lete etter noen å drepe, men kanskje man får en oppgave og gå bak fiendenes linjer og ta ut dems utstyr. Eller kanskje man får en oppgave om å forsvare et flag til siste blod dråpe har falt. Når det er sagt kan jeg også si at det er noen runder public som gir litt av denne følsen, men tro meg - Det er langt i fra hva en BigWar har å by på!

BigWar blir spilt på store kart, av den grunn at det er mange spillere med. En BigWar skal så godt det lar seg gjøre starte kl 21:00 eller før, alt etter om det er fult oppmøte og alle er klare. Da vil det bli spilt to runder à 45 minutter, det vil si at du får prøve å spille som begge lagene (med ulike taktikker). Når vi starter en runde setter vi tickets på 20000, det laget som har totalt mest tickets igjen etter begge runder spilt, er vinnerlaget.

Hva du trenger for å spille BigWar?

Det du trenger for å spille en BigWar til dags dato er en oppdatert versjon av Battlefield4 og et lite program som heter Mumble - og selvsagt en fungerende mikrofon og en dose godt humør!

Mumble:

Mumble er et lite program som brukes til å kommunisere med andre spillere. Det finnes flere kjente alternativer til mumbe; bl.a. Ventrilo og Teamspeak.

Når en BigWar er arrangert bruker vi Mumble som en møteplass. Battlefield.no har satt opp åpen mumble server, og det gir oss en ypperlig mulighet til å bruke dette programmet. Her kan alle gruppene samles og prate med kun de som er i samme gruppe, på denne måten kan de uforstyrret diskutere taktikker og bli enig om hvem som tar hvilken rolle i spillet.

Trenger du hjelp med å installere mumble og koble deg til battlefield.no sin mumbleserver, finner du alt du trenger i DENNE tråden.

Passord på Bigwar kanalen (mumble)

Når du har koblet til Battlefield.no sin mumbleserver vil du fort oppdage at du ikke kan gå inn på Bigwar kanalen. Dette er fordi denne kanalen er passordbeskyttet for å unngå at vi blir forstyrret av andre spillere mens vi spiller Bigwar. For informasjon om hvordan du legger inn passord og kobler deg til Bigwar kanalen, les DENNE tråden.

Du skal møte opp på mumble minst en time før kampen starter. Finn ut hvilket lag og squad du er inndelt i, og hopp over i rett kanal. Er du ikke i rett kanal vet ikke drifterene at du har møtt opp, og kan erstatte deg med noen fra ventelisten!!

Bruk tiden frem til kampen starter til å sjekke at du har siste versjon av spillet og bli kjent med de du skal spille med. Når taktikken er klar vil din Squadleader dele denne med squaden. Passord til serveren blir delt ut så snart begge lag er klare.

Taktikk

Ikke la ordet "taktikker" skremme deg, det er over hodet ikke noe super-duper avanserte taktikker, men det viktigste er at vi har i det hele tatt noen å følge. Taktikk delen blir liksom et stort element som skiller BigWar fra en standard runde med public spilling.

Squadleaders og commander bør avtale og møte hverandre i god tid før kampstart for å i ro og mak planlegge en enkel taktikk. Etter oppmøte og før kampstart vidreformidler SquadLeader taktikken til resten av squaden. Dere kan f.eks. bruke DENNE siden for å lage taktikk.

Oppdeling av lag/squads:

Dette blir gjort av BigWar drifterene når det er nok påmeldte. Under påmelding kan du spesifisere hva du vil spille som, og om det er noen du vil spille med, og vi skal så godt vi kan prøve å etterkomme dine ønsker. Klasseønsker (Assault, Support, Enginer) tar du med din Squadleader.

Noe av det kjekkeste med Bigwar er å møte nye personer – Derfor har vi satt en grense på at du bare kan ønske å spille sammen med 2 personer du kjenner fra før

.

Spesialsquader

For å hjelpe commander setter vi sammen et par spesialsquader med folk som ønsker spesielle roller. Eksempler på dette er Airborne Squad, der de som ønsker å fly samles, og Hardware Squads med folk som ønsker å kjøre tanks og andre blikkbokser.

Disse spesialsquadene har førsteretten på hardware og fly/helikopter som spawner i main, men dette betyr ikke at du ikke kan ta en tanks som spawner på et flagg eller står ubrukt. Det er viktigere at du kjører den, eller at det andre laget får den!

–«Bruk hodet», sa en fornuftig mann en gang… Men jeg husker ikke hvem…

Venteliste

På grunn av frafall vil laglistene endres før kampstart, så hold deg oppdatert i tilfelle endringene påvirker deg! Har du havnet på venteliste er det ekstra viktig at du holder deg oppdatert på laglistene for å se om du er tildelt lag. Det er viktig at du møter opp på mumble i god tid før kampstart, og kobler til kanalen «Venterommet» så vi (drifterne) kan se at du er her.

Ikke forlat mumble selv om kampen har startet. Av erfaring er det alltid noen som har problemer med spillet eller PCen sin underveis!

Dersom du får problemer underveis og ikke kan spille mer, er det din plikt å informere din Squadleader og finne en erstatter fra ventelisten!

Serverinnstillinger

I Battlefield 2 ble det spilt 64 bigwars, der det en periode var hele 2 bigwars i uken! Med andre ord kan en si at Bigwar-formlen var en suksess. Når vi startet opp med bigwar i Battlefield 4 ville vi bruke den samme suksessformelen for å skape den samme gode følelsen en fikk av en virkelig storkrig som skiller seg fra vanlig publicspilling.

  • Serveren er passordbeskytter med plass til 64 spillere + 2 commanders. Spectator er reservert til kommentatorene.
  • Hver runde er på 2000 tickets og 45 minutter. Det har vist seg flere ganger at 2000 tickets er akkuratt passe for en runde på 45 minutter.
  • Friendly Fire er på, så pass på hvor du skyter, og se ekstra opp for vennlige miner!
  • 3D spotting er av, men det er likevel viktig at du spotter, da de fremdeles kan sees på minimapet!
  • Du kan bare spawne på Squadleader. Squadleader klan derimot spawne på alle i squaden, så det er viktig å holde seg i live når SL er død!
  • Unolocks etter rank, dette betyr at alt du har unlocket på vanlige servere også er unlocket under Bigwar.
  • Bigwar spilles bare på store, åpne kart der hardware har en viktig rolle.

Disse innstillingene har vist seg å fungere utmerket, og de vil ikke endres med det første. Det er altså ingen vits å klage på de ;)

HVA SKAL DU GJØRE (og ikke gjøre) FØR og UNDER BIGWAR

  • Dagen bigwar skal arrangeres er det ekstra viktig at du holder deg oppdatert på forumet.
  • Alle skal møte opp på Mumble minst en time før kampstart. Veiledning for hvordan du kobler til finner du ovenfor.
  • Finn ut hvilket lag og squad du er tildelt, og koble til rett kanal så fort som mulig.
  • Stille inn mikrofon/headset/høytalere slik at det blir best mulig.
  • Gå gjennom taktikk med Squadleader, og bli enig om hvilke klasse du skal spille som.

Når alle er samlet på Mumble og lagene er klare blir IP til serveren og passord til BigWar serveren sendt til alle i chaten. DU SKAL IKKE DELE PASSORD MED PERSONER SOM IKKE ER MED PÅ BIGWAR! (unntak dersom du får problemer underveis, og må finne en erstatter fra ventelisten)

  • Når du har kommet deg inn på spillet, gå inn på rett lag og squad. Det står på laginndelingen på forumet hvilken side du skal starte som. Pass på at Squadleader faktisk er SL inne i spillet.
  • Når du er på plass og kampen starter trenger du ikke gjøre mer enn å følge din Squadleaders ordre.

Bare Squadeleaders og Commander (og driftere selvsagt) skal bruke HQ-kanalen på mumble!

Kan du likevel ikke spille?:

Skal du ikke spille BigWar alikevel, så si det til oss så vi kan fjerne deg fra laglisten og heller slippe til en annen, dette vil spare oss for tid og arbeid. Meld deg av i DENNE tråden.

Er du ikke på Mumble en time før som jeg har skrevet flere ganger kan du miste muligheten til å spille i det hele tatt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rollene som flyver, recon, medic etc blir utdelt etter gruppene er ferdig satt opp, og blir forhåpentligvis litt etter ønske? Personlig kan jeg ikke å flyve helikopter etc og det hadde blitt kjopt dersom jeg fikk pilot rolle :p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klasser blir bestemt innad i squaden, mens spesielle roller (som pilot) blir bestemt på forhånd (etter ønske), og same person er pilot heile runden. Desse har vanligvis sin eigen squad (og rom på mumble).

Under taktikkplanlegginga før kampstart er det ikkje uvanlig at commander gir kvar squad spesielle oppgaver. (f.eks. ein squad med fokus på hardware eller forsvar av visse baser, mens ein annan squad er i angrep. Taktikken (og kva oppgåver squaden har) er vanligvis forskjellig kvar runde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this