Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
SpookyManooky

Krigens Unge Hjarte - Tysk produsert ww2 miniserie

Recommended Posts

På nrk finner man en nå en veldig bra tyskprodusert 2.verdenskrig serie som jeg bare må nevne og anbefale. Også spesielt at den tar for seg et litt annet perspektiv enn det man ofte er vant til

image-468791-galleryV9-wjil.jpg

Kom over den på Filmpolitiet på p3 for en liten stund tilbake

http://p3.no/filmpol...ns-unge-hjarte/

"Fem tyske ungdomar tek farvel sommaren 1941 og lovar kvarandre å møtast igjen når krigen tar slutt. Men dei anar ikkje at krigen kjem til å vare lenge, og at dei kjem til å forandre seg på grunn av dei ufattelege erfaringane, saknet og redslene som han fører med seg."

Serien er delt opp i 3 deler, hver på 1t30min.

http://tv.nrk.no/ser...ong-1/episode-1

Episode 1 er bare tilgjengelig til 2desember btw.

Har sett det to første, godt laget og ikke minst skildret!

Men skulle ønske dem lagde flere episoder istedet for en miniserie og skildret mer livet blandt de Tyske Soldatene gjennom krigsårene.

Mener ikke å svartamale "Krigens unge hjarte", men vil jo se mye mer hvordan sitauasjonen var innenfor "Das Riech". Historiene til hver karakter blir for kort og for få detaljer :(

"Band of Brothers" er jo en knall god serie, og for de som ønsker mer av den typen så ble det laget en Koreansk serie som er lik "Band of Brothers" hvor du følger historen fra begge sider i "Borgerkrigen".

Både Band of Brothers og Legends of the patriots er geniale serier, band of brothers troner dog på toppen. Trådstartes tips er flott skildret, men blir veldig kort imo, det var et fantastisk utgangspunkt for noe større :-(

Enig med Daniel at en BOB aktig serie fra tyskernes side hadde vært awesome. Men problemet er jo krigen fortsatt er veldig tabu for den eldre generasjon og for de som opplevde ettervirkningene av krigen, Krigens Unge Hjarte startet store debatter i tyskland!

jeg vil anbefale bokserien som Sven Hazel skrev der han fortalte historien til et tysk panserregiment som han var med i som kjempet både på østfronten og i sentral Europa, veldig godt skrevet og skildrer hvordan kameratskapet og holdningene i det tyske militæret var.

Er en del som mener Hazel bare diktet opp dette, men jeg velger og tro at mye av det er sant!

Edited by Enradoo

Ja jeg merker også at dette er noe som burde vært større. Men det kan jo ha hatt budsjettmessige grunner + det Enradoo påpeker her med tabubelagt tema som allerede skapte debatter.

Skulle så gjerne spurt bestefaren min litt om krigen. Men jeg var langt yngre da han levde, men også et tabu tema for han, så det er ikke så mange som vet noe..

The Pacific var jo en BoB type serie men klarte aldri å fange meg. Følte jeg aldri kom meg inn på karakterene og fikk ikke den samme "bli dratt inn" følelsen som BoB og Krigens Unge Hjarte har klart.

Det som også er så spennende og fascinerende her er utviklingen på karakterene med følge av krigen og deres veldig forskjellige skjebne

Ikke sett Legends of the Patriots så det skal jeg sjekke ut!

Kan også anbefale en bok, The Forgotten Soldier. Dagbok hvor man følger en tenåringsgutt, Guy Sajer, som melder seg inn i Wehrmacht som 16åring for å kjempe på østfronten.

Nettopp sett siste episode, og personlig likte jeg meget godt serien. Mer fokus på det personlige rundt de enkelte i en krig de alle skulle vinne før nyttår og hvor alt raser sammen. Dette er en side vi ser alt for lite i WW2-filmer.

De kunne helt sikkert ekspandert historien til hver enkelt, men jeg føler meg mettet og at karakterbyggingen hadde en fin gang gjennom de tre episodene.

Takk for tipset, serien likte jeg meget godt, selv om jeg har et hat/elsk forhold til emosjonelle slutter, får klump i halsen og alt :(

Likte serien, men pokker for en elendig norsk oversettelse av originaltittelen. Til og med satt over til nynorsk :yuk: