Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
HMKongen

Map og respawn

Recommended Posts

Dette er i åpenbart ikke et stort problem, men det er et stort irritasjonsmoment. Spesielt blant dem som spiller alene eller lite. Nemlig at map ikke er inkludert i ”startpakken” når man spawner. Ser ingen grunn til at det ikke skal være det. Spesielt nå når det er blitt flere ”innlands” spawn plasser. Map er bare en alt-tab unna uansett så er bare irriterende å ikke ha det ingame. Er bare bortkastet tid å måtte bruke lang tid på å finne noe få banalt som et kart. Selvfølgelig er ikke dette et problem hvis man spawner i Cherno eller Elektro, men de fleste andre byer har ikke supermarked og det blir for dumt å måtte farme et hus for å få kart. Husk dette er et mye større problem for de som ikke har lagkamerater som kommer kjørende å henter rett etter man har død. Hadde selv mye mer lagt på sprang fra fra kamenka, balota osv hadde jeg bare hatt et kart.

En annen ting er om det er mulig å få tilbake respawn knappen? Bare frustrerende, urealistisk og bortkastet tid å måtte bruke lang tid på å spawne på nytt. Dette vær noe som i sin tid ble fjernet utelukkende på grunn av serverytelse. Og dette er vell ikke et problem lengre?

Disse tingene er noe jeg trur er viktige for ”casual” dayz spillere. Og dem er noe serveren har alt for få av. Synes dere burde gjøre noen grep får å få flere folk på serveren. Er greit med casual spillere på andre norske servere så det er absolutt mulig å stjele markedsandeler.

Savner tiden man startet med en revolver i dayz.

• Like 1

Jeg er imot at det skal være så enkelt, det er ikke meningen at DayZ skal være så jævlig enkelt. Og respawn knappen er tilgjengelig viss du har brekt en fot, du burde ikke kunne spawne der "det passer deg".

Disse tingene du nevner er ikke for "casual" dayz spillere, disse tingene er for de som har lyst til og logge in å havne i pvp innen de første 10 minuttene de er på serveren, DayZ epoch er allerede enkelt nokk med traders det trenger ikke å bli enklere ved å gi spillere alt de trenger med en gang de spawner.

• Like 2

Synes det er rart at folk tyr til dette ”dayz skal ikke være enkelt/carebear” hele tiden. Er da ingen gameplay inkludert i a loot farme et hus for å få map siden du ikke spawnet i en by. Er jo nettopp siden man ikke skal tvinges for å spawne i byene jeg ønsker map. At noe tar lang tid eller ikke har lite med om det er vanskelig. En forskjell det virker som spesielt ikke (nye) dayz spillere klarer å forstå.

For min del ønsker jeg gjerne å gjøre godt utstyr mye sjeldnere med å legge en null bak gullprisen på godt utsyr og alle bilene. Er jo ingen som gidder å bruker et greit våpen som M4 CCO lengere fordi der koster så lite ekstra for de beste våpnene. Biler er også blitt til bruk og kast. Gjør gjerne noe med dette. Men har ærligtalt det at man må springe en omvei på 20 min får å få tak i kart noe med hvor vanskelig spillet er? Er det vanskelig å bruke autorun? Eller tar det bare unødvendig tid?

Er ikke vanskelig å alt-tabe hvis man trenger å se på kartet, men det er jævla unødvendig og oppfyller bare egoet til enkelte siden de tross alt spiller et ”hardcore” spill. Vedder på at ingen av dere hadde rørt arma pre dayz. Folk ville flirt hvis noen foreslå å fjerne kartet før dayz. I dag er det nesten ikke mulig å få kart vist man ikke spawner i cherno eller elektro, vist dere ikke vil innføre start map så ta i alle fall å legg til noen supermarket i de små byene, som det var før på norway 1.

Angående respawn knappen ønsker jeg den bare tilbake av praktiske årsaker så man slipper å kaste bort latterlig med tid på å dø mot zombiene (en oppgave de er håpløs dårlig på). Tingen er at ALLE dør gang på gang for å få en grei plass og starte. Mye bortkastet tid altså. Var ingen klaging på respawn, map og revolver før dayz ble hipt og ”vanlige” spillere oppdaget det. Map og kompas har virkelig ingen ting med vanskelighetsgrad å gjøre. Ønsker man å leke orientering (uten kart og kompas) så gå ut i skogen.

Edited by HMKongen

Foreslår at alle spawner med fullt toolkit, dmr og large gunbag da dette ikke har noe med vanskelighetsgraden på spillet å gjøre og bare tar tid å farme.

• Like 3

Takker for forslag HMKongen, det er initiativ til slike forslag/diskusjoner som dette som gjør serveren bedre.

Har selv tenkt over om folk skal få spawne med map eller ikke, for de som er nye til Epoch så "sier det seg ikke selv" hvor traders er. For de som er nye i DayZ vil det ikke bety så mye om de får map eller ikke mener jeg. De har for mye fokus på å skru på flashlighten eller å legge våpen inn i 8slots sekken sin til å bry seg med tradingsystemet i første omgang.

Men jeg synes ikke man skal starte med map, dog flere supermarkeder kanskje?. Har du noen forslag til hvor disse kunne vært plassert HMKongen? evt. andre bygninger?

Angående priser, kanskje litt urealistisk å legge en null bak alt, men justeringer kan absolutt gjøres. Vet ikke hvordan andre spillere stiller seg til dette?

Useriøst, og fortjener egentlig ikke et svar. Håper du ser forskjellen mellom å springe 3000m å gå inn i et supermarket å plukke opp et kart. Her har man heller ingenting å tape(foruten tid). Og det å være fult utstyrt og konstant måtte utsette seg selv for fare mens man looter og holder kontroll på flyplassene for å få tak i flere high end våpen?

Men nå til dags trenger man jo ikke det heller. Dere ”hardcore” spillere har jo innført mulighet for å kjøpe all verdens ting i Stary. Bil kan kjøpes for prisen av en Lee og et par AKM kunne byttes i PKP, Lapua osv. Virkelig hardcore. Utrulig at det er den tidsbesparelsen man kan få med map og respawn dere reagerer på.

Ønsker dere et vanskeligere spill så gjør noe med det jævla trademarkede som selger ting for ingenting. Vi har over 100 OZ i safen som vi ikke vet hva vi skal bruke på siden alt er så billig. Vi er helt sluttet å farme siden pengene uansett renner inn fortere en vi rekker å bruke. Ingen gidder å reparere på biler lengere siden det uansett er tilnærmet gratis for en ny. CZ, CCO, FN FAL osv er det ingen som bruker lengre siden bare man kommer seg til stary er det bare og bytte det i noe bedre. Så argumentet mitt om at man må holde kontroll på flyplassene og utsette seg for stor fare for å kunne få avkastning med high end våpen er egentlig ikke gyldig lengere siden man bare kan kjøpe det i fred med fette godmode på… Men dere ønsker jo ikke et dayz som ”er så jævla enkelt”.

Map og respawn sparer spillerne for enormt mye dødtid og har tilnærmet null innvirkning på ”hvor enkelt spillet er”. Og de som trur at dette ikke er viktig for ”casual” spillere må bare ta seg en tur innom andre noen public servere å spørre. Lover dere at serveren har tapt mange spillere på grunn av dette. Sjekk ut de andre Norway Epoch serverene å spør.

Edited by HMKongen

Jeg tror egentlig du bare spiller feil mod om du synes kjøp og salg er ett problem.. pengene renner over til slutt uansett, er bare snakk om tid.

Dersom vi setter opp prisene i tradesone blir det også ett problem for disse casual spillerne du snakker så varmt for da det tar TID å farme cash. UNFAIR GAME BOOHOO

Skjønner poenget til trådstarter men er ikke enig at dette er noe som er nødvendig. Selv trenger jeg ikke map uansett hvor jeg er på kartet, bruker det bare til å finne koordinater og eller planlegging av angrep/forsvar. For nye spillere er det jo akkurat det at du blir skylt i land på en strand og ikke vet hvor du er som er greia. Dette er noe som er kan være litt frustrerende for noen i starten, men det er noe som jeg syns var utrolig kult de første gangene jeg spilte DayZ, utforske ukjente landområder. Men men smak og behag.

/vote no

Ser ikke vitsen med å starte med map. Mener det å gå rundt å leite etter noe så enkelt som et map er en del av å loote seg fram til gear. Hvis det er sånn at man på død og liv vil ha map i start gear, så må waypoint vekk. Mener det blir for enkelt hvis man skal få ting på sølvfat.

Det som gjerne kan settes inn av bygg, er butikker i mellomrommet av kysten og Stary.

Venter fortsatt på forslag angående plassering av flere bygninger med tanke på mulighet for å finne kart tidligere :hmm:

EDIT: Bra forslag Headspin

Jeg tror egentlig du bare spiller feil mod om du synes kjøp og salg er ett problem.. pengene renner over til slutt uansett, er bare snakk om tid.

Dersom vi setter opp prisene i tradesone blir det også ett problem for disse casual spillerne du snakker så varmt for da det tar TID å farme cash. UNFAIR GAME BOOHOO

Ikke helt enig her Wona, om vi skrur på Blårussbrytern å regulerer prisene korrekt vil tilbud/etterspørsel kunne utgjevne seg. Samtidig tenke at hovedutfordringene er de store inntektsforskjellene på serveren. Det er jo de som høster inn 100vis av gull hver dag, og de som så vidt klarer å skrape sammens 1. Samtidig bør også alle ha mulighet til å få tak i det samme gearet. Videre er bruk/kast samfunnet på kjøretøy helt ute av kontroll akkurat nå. Er enig med HMKongen at for enkelte er prisen for kjøretøy for billig.

Hva med å sette opp kjøpsprisene på "High End" utstyr som Suv, Hummwee, Landrover, Hellis, og Lapuaså høyt at det virkelig svir å miste en?

evt. Legge til at survivors (mellom -5000 til 5000 i humanity) får mulighet til å selge dette High End utstyret på Klen til gode priser og dermed kan loote de rike å leve lykkelig alle sine DayZ?

Kanskje øke prisene på Cinderblocks/mortar og ende med at spillere looter/selger disse til traders og dermed dekker opp etterspørselen til andre spillere som bygger?

Ønsker diskusjon/debatt her :wub:

Aksepterer at kampen er tapt om map og respawn. Men synes i alle fall det skal sette opp supermarked (og skole?) i byer som Kamenka, Kamarovo. Dette var det før på Norway 1 og hørte lite klaging på at det var for lett da. Da vil det faktisk være mulig å få ok startkit før man drar nordover fra disse plassene også. Belte med mellomstore byer 1500-2500m over kysten synes jeg også trenger flere bygninger. Liten vits å ta turen innom de nå til dags. F.eks Vyshnoye, Staroye, Tulga.

@Senetor

Med Casual mener jeg ikke helt nye spillere. Er helt enig i at disse har glede av å være helt fresh. Men det kommer veldig lite nye spillere innom dayz nå om dagen. Tenkte på de som spiller av og til, gjerne alene eller med en venn. Folk uten klantag foran navnet. Disse spillerne har nesten fullstendig forlat norway 1. Er liten bredde plant spillerne på denne serveren. Er i stor grad bare en kjerne av faste spillere som spiller mye. Var en helt annen tilstand på dette i vår/halt år siden. Virker som de fleste casual spillere holder seg på dayznorway.com sin epoch servere. Her har de i alle fall lagt veldig godt til rette for spillere som bare ønsker å spille av og til og ikke så lenge om gangen. Er mye mindre organiserte grupper der.

Har selv minimalt med behov for kartet, kjenner egentlig mapet for godt og map er uansett bare en alt-tab unna. Men waypoint er veldig greit å ha når man skal legge på sprang nordover for den tusenogførtiniende gang. Waypoint, autorun og ipad/macbook i fanget er standard for meg i de 15-20 min det tar å springe nordover. Ser egentlig på det som en gigantisk lang loade tid. Er ikke artig å oppdage at du har sprunget nordøst og ikke nordvest de siste 10 min :yuk: . Men for all del, jeg klarer meg. Men vet at det er mange som synes detter er blitt et must siden de fleste andre servere har det.

@wona sammenligningene dine holder vann hvis man kunne farmet med god mod på. Da hadde jeg vært helt enig. Håper for din del at du ser forskjell mellom disse situasjonene.

Vet ikke om det er noe poeng å ha mer i Kamenka nå med tanke på at Tikhaya City har kommet inn, byen på vestsiden av Kamenka.

Strekningen "Kamyshovo - Solnichiny" kunne kanskje hatt behov for en butikk, ser den.

@wona sammenligningene dine holder vann hvis man kunne farmet med god mod på. Da hadde jeg vært helt enig. Håper for din del at du ser forskjell mellom disse situasjonene.

Ok, så en casual spiller som spiller av og til vs en som spiller vær dag kommer til å samle like mye gull?

men daså.. serveren kan ikke kjøres med 'hardcore' settings der ting er skyrocket dyrt, det blir en garantert servertømmer der kun de som spiller mye eller i større claner dominerer.

Nei, det forstår selv du at jeg ikke har påstått. Poenget er bare at det er stor forskjell mellom oppgaver som utelukkende tar tid (springe fresh spawnet ved kysten) og det å holde kontroll på flyplasser, slåss for loot, gjøre oppdrag osv som er selve grunnpoenget i dagens dayz metaspill. Første del krever ingenting foruten tid, neste del krever et bredd spekter av ferdigheter og arbeid (hadde du kunne gjort dette med God mod hadde det vært sammenlignbart). Enten forstår du eller ikke. Synes jeg har brukt en liten nokk skje nå. Gidd ikke bruke te-skje.

Edit: @ aasing Har ikke fått med meg at «Tikhaya City» har kommet. Så greit det fjerner kanskje litt av behovet. Men poenget om at det burde være flere bygninger for å få basic utstyr burde finnes i flere byer, spesielt ved kysten. Er kjipt å måtte bruke 15 min på å finne en butikk før man kan starte på den allerede lange turen nordover. Det blir godt over en halvtime med dødtid før man kan spille dayz igjen. Det er for mye for mange casual spiller, så de trekker heller til servere som tilbyr det. Tror mange av oss her inne er så vant med at venner kommer og henter i bil eller gjerne heli kort tid etter respawn at mange har mistet perspektivet på hvor langt tid en ensom casual spiller må bruke på å komme i gang. Og det hver eneste gang de dør.

Edit: @ wona helt enig i at alt ikke kan bli "skyrocket" dyrt nettopp på grunn av dette. Ønsker fortsatt en greit pris på vanlige biler (ikke offrode egenskaper) og middelmådige våpen nettopp på grunn av dette. Men nå oppfordrer balansen i tradesystemet til å utelukkende kjøpe high end utstyr. Det blir overflod av gull og kjedelig i lengden fordi det er ingenting å strekke seg etter. Virker som enkelte ønsker å grinde etter maps, men skal ha high end våpen kastet etter seg. Personlig synes jeg det er motsatt situasjon som er mest givende.

Edited by HMKongen

Jeg er heller ikke for at vi skal spawne med map. Men heller sette inn flere residential lootspawns rundtom så det blir litt lettere på spawnplassene innenlands å skaffe map.

Jeg er heller for at du skal spawne med minst 2 bandasjer. Nå begynner du jo å blør bare en zombie ser styggt på deg og har en insane slagrekkevidde.

• Like 1