Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
cri74

Vi står uten Battlefield 4 servere

Recommended Posts

Dette er vel bare det endelige dødskysset på en trend som en så konturene av allerede i BF2. En stor finger fra EA til alle communities som har vært viktige bidragsytere til den suksessen har hatt altså.

Men synd for de på battlefield.no som så frem til å drive med spillet under den gode paraplyen her. Og det å treffe igjen noen kjente navn fra gullalderen var virkelig den eneste grunnen jeg kunne ha for å faktisk kjøpe BF4, så da blir det ikke noen innkjøp for min del. Prates når Legacy of the Void kommer ut folkens. ;)

Som mange her har sagt så har denne "utviklingen" pågått siden BF2. Fra og med BF2142 har man måttet betale leie til EA per serverslot så vidt jeg vet. Man har fått stadig dårligere muligheter til å "påvirke spillet" i en bestemt retning serverside rent teknisk og med begrensninger for hva slags regler man kan lage. "Tvangsinnføringen" av at f.eks friendly fire skal være av og andre serverinstillinger som 3D spotting så vi allerede i BC2, ved at de sørget for at servere som ikke hadde "normalinnstillinger" ble merket som hardcore og ergo ikke fikk noen spillere (de som ville spille normalt joinet ikke disse, og de som ville spille hardcore forlot serverne så fort de forstod at det ikke faktisk var hardcore). EA/Dice har hele tiden gjort sitt for å innsnevre reell valgfrihet og variasjon for hver iterasjon som har kommet ut.

Den mye hatede "audiospottingen" i BF3 var ikke engang mulig å slå av serverside. Det sier seg selv at dette ikke var teknisk begrunnet, men fordi de ønsker å tvinge gjennom SIN visjon av hvordan spillet skal spilles/fremstå. Samme argumentasjon kan man bruke om mange andre ting, som f.eks det idiotiske fargefilteret i BF3. Det er god gammeldags maktarroganse hvor de ser på seg selv som de eneste som kan tenke eller hvis meninger spiller noen rolle, og minner på mange måter mye om AP ;)

Jeg mista lysta på å gjøre noen innsats for BF spillene når jeg så hvilken retning BF3 tok. Fordummingen skal ikke bare legges til rette for, den skal tvinges gjennom.

Den konsekvent enorme avstanden mellom hva Dice sier og hva de gjør er også et politisk parti verdig, og de har sogar tatt i bruk ganske diktatoriske virkemidler. Når de la ned ea.uk forumet (som vel var et slags samligspunkt for kritiske/skuffede BF spillere) så er ikke jeg i tvil om at årsaken til dette var så enkel at de ville ha total makt. De hadde nemlig ingen knytning mellom forumkontoer og spillerkontoer, og dette gjorde at banning av forumkontoer som var kritiske til dem hadde begrenset effekt. På battlelog forumet (som liksom skulle erstatte de nedlagte fora) fikk man bannet hele sin EA konto dersom man var for kritisk mot EA/Dice, og mistet altså også alt man hadde kjøpt på Origin. Det sier seg selv at det ikke varte særlig lenge før kritikken ble vesentlig moderert, og jeg undrer meg over de som fortsatt blir skuffet over noe som kommer fra EA/Dice.

De har aldri hatt intensjoner om å levere noen battlerecorder, de har aldri hatt seriøse intensjoner om å gjøre noe med cheatingen. De har aldri ønsket å bygge en base med lojale fans og communities, simpelthen fordi det blir for brysomt og det kolliderer med deres ego.

Jeg tror avgjørelsen om å bryte med communities i BF4 har mer med å bli kvitt admins å gjøre enn å tjene mer penger på serverutleie eller beskytte serverfiler å gjøre. Så lenge man ikke kan administrere sine egne servere, hva skal man egentlig med egne servere? Få lov å vise navnet sitt, og kanskje en banner?

Det er bare å innse: EA/Dice har lenge syntes at communities og admins er en klump og benet fremfor en fordel: De mener ting og lager støy, og forkludrer deres perfekte eneste riktige måte å spille på. Det lager uro i saueflokken mens de forsøker å lose dem til slakteren. Det kan bare være en Gud, en sannhet, en visjon. Alt annet er blasfemi.

Det er derfor, selv om det er trist, bare å innse først som sist at det BF vi lojale spillere kjente og elsket er dødt - det finnes ikke mer. Jo fortere man innfinner seg med det, desto fortere kan man slutte å bli skuffa.

Håpet mitt i flere år har vært at noen andre har villet fylle det tomrommet EA/Dice har etterlatt seg, men det ser dårlig ut så langt. Det har vært noen halvhjertede forsøk oppimellom, men ingen ting som ser ut til å komme så nærme at det er verdt å nevne.

Arma III sånn det fremstår nå er alt for tungvint og klossete til at jeg klarer å se for meg at det kan bli noen "erstatter". Kanskje kan noen lage en mod for Arma III som gjør det, men jeg har mine tvil. Det er synd, veldig synd, for det er så mye som er "riktig" med Bohemia. Enn så lenge vet jeg ikke annet å si enn...

R.I.P. Battlefield

Nei, BF4 blir det nok lenge til jeg gidder kjøpe. Det er jo så jall med alle ekstrapakkene og alt dill man må betale for i tilleg til å kjøpe et spill til 4-500kr. Skru dem. Penga mine får de ikke!

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

• Create New...