Dande 7 Report post Posted October 9, 2013 Hei, har noen problemer med internettet hjemme. Og jeg er muligens veldig dårlig til å forklare så får håpe at noen av dere her skjønner hva jeg prøver å komme fram til! Har en Cisco EPC3010 modem (alle lysene er grønn ved kabel, link er oransje når koblet til trådløstruteren. [Canal digital feilsøk]) og en Jensen Airlink89300 ruter (har oppdatert firmware). Og det er et Canal Digital nett Først ang det trådløse nettet. Jeg får koblet meg til ruteren, men får ikke kommet meg videre ut på internett. Problemet gjelder: PC, PS3 og mobiler. PS3 ved internettkoblings test får man ikke tildelt en IP-adresse, på PC så får man ikke fornyet IP-adresse ved å klikke reparer knappen. Det er veldig mange trådløse nett i nabolaget og ved å bruke wifi-analyse appen inSSIDer på mobilen så er de "beste" kanalene på rundt 30-40%. Og har ikke fått nett ved å skifte til noen av dem. Så prøver jeg med kabel på de forskjellige datamaskinene vi har. Laptop 1 med winXP -> til trådløs ruter = ingen internett Laptop 1 med winXP -> til modem = internett Stasjonær med win7 -> til modem = ingen internett Laptop 2 med win7 -> til modem = ingen internett. Her har jeg ikke peiling på hvorfor det ikke funker med kabel med alle.. Alle kjerringråd er velkommne Share this post Link to post Share on other sites
Krigsforbryter 624 Report post Posted October 9, 2013 Kan være at modemet ditt kun gir internett ut på en port, prøv å koble routern til den og alle PCene til routern Share this post Link to post Share on other sites
Cappadocius 4 Report post Posted October 9, 2013 Ikke-fungerende router. Min personlige erfaring med Jensen nettverksutstyr er heller dårlig så kjøp noe annet... Linksys har pleid å være bra før - spørs bare om Cisco rakk å ødelegge produktene deres før de solgte dem videre til Belkin. Share this post Link to post Share on other sites
Krigsforbryter 624 Report post Posted October 9, 2013 Ikke-fungerende router. Min personlige erfaring med Jensen nettverksutstyr er heller dårlig så kjøp noe annet... Linksys har pleid å være bra før - spørs bare om Cisco rakk å ødelegge produktene deres før de solgte dem videre til Belkin. Hvordan forklarer du at de ikke får internett når man er direkte koblet til modemet? så er routern skylden Share this post Link to post Share on other sites
ProstGotvin 67 Report post Posted October 9, 2013 Nå kjenner ikke jeg oppsettet til Canal Digital, men i DOCSIS (som er den standarden modemet bruker for å kommunisere mot CMTS-en) så kan man sette en "Max CPE"-begrensning, som fungerer slik at man bare kan ha et visst antall aktive IP-lease bak et modem. Dersom denne begrensningen er satt til 1, så vil du kunne få et slikt problem som du beskriver. Når du kobler til en PC så vil denne få en IP, og når du så kobler til en annen enhet så vil ikke disse få IP pga at du har nådd maks-begrensningen. For å løse dette kan du enten gjøre en manuell release av IP-adressen fra den PC-en som fungerer, eller du kan reboote modemet (ta strømmen på det) uten å ha noen tilkoblede enheter. Da blir i såfall leasene nullstilt og en annen enhet (f.eks routeren) kan kobles til. Det er slettes ikke sikkert at det er dette som er problemet, men jeg vet at dette var relativt vanlig hos Get før i tiden (før man økte max CPE og det fortsatt var en del som brukte switcher i stedet for routere). Share this post Link to post Share on other sites
Dande 7 Report post Posted October 9, 2013 Det kan kanskje stemme, da jeg kom hjem idag så hadde stasjonær pcen min fått koblet seg opp på nett (har stått med kabel direkte til modem siden igår kveld) Hvordan får jeg fikset dette? finner ikke et admin login på modemet, bare gjest login. som vist i bildet under, og da får jeg ikke endret på noe :/ Share this post Link to post Share on other sites
ProstGotvin 67 Report post Posted October 9, 2013 Det enkleste er å koble fra PC-en og så ta strømmen på modemet så det rebooter. Alternativt kan du på PC-en (mens den er tilkoblet) åpne kommandolinjen (win+R, skriv CMD og trykk Enter), og skrive "ipconfig /release". Hvis teorien stemmer skal du nå kunne koble til routeren og komme på nett via den. Share this post Link to post Share on other sites
Dande 7 Report post Posted October 11, 2013 Prøvde meg på alternativ metoden din ProstGotvin og det ser ut som det funker Har ikke hatt problemer med nettet det siste døgnet, så tusen takk Share this post Link to post Share on other sites
ProstGotvin 67 Report post Posted October 11, 2013 Så bra! Får håpe det fortsetter å fungere. Share this post Link to post Share on other sites
Cappadocius 4 Report post Posted October 13, 2013 Hvordan forklarer du at de ikke får internett når man er direkte koblet til modemet? så er routern skylden Ikke så forferdelig vanskelig..: Gadd ikke lese alt. Oftest er det drit-routere; som AirLink... :-P Share this post Link to post Share on other sites