Sign in to follow this  
cri74

Trangen til å dokumentere er stor

Recommended Posts

Ønsket om å dokumentere livshendelser er stor. Kanskje har det blitt sånn på grunn av Facebook, en sosial trend som er veldig stor i Norge. Hele livet skal gjerne være online og du skal ha bilder av alt som skjer, gjerne hele tiden og en jevn strøm av nyheter om ditt eget liv til andre. Hvor mye bryr du deg om det du ser på Face? Ser du mye på andres bilder, ønsker du at livet ditt var mer innholdsrikt og mer likt noen andres? Hvordan forandrer denne trenden livet vårt og hvor viktig er det å dokumentere alt sammen, er det noen som bryr seg og er ikke "like knappen" litt for enkel? Ikke minst, går du glipp av ditt eget liv i streben av å vise det frem til andre?

:)

Jeg hater det. Husker sist jul og nyttårsaften så ble jeg stoppet med tallerken i hånden mens jeg stod å skulle hente meg julemat ved bordet. Nei jeg måtte taes bilde av først og hele bordet med mat måtte taes bilde av fra alle vinkler.

Ble også stoppet da jeg skulle tenne på en rakett, skulle ha bilde av meg med raketten i hånden.

Dette er standard ved alle hendelser akkurat nå. Hva enn kult du gjør så skal det dokumenteres, ikke bare med bilder med statusoppdateringer også. "Ferdig med å løpe 2km jeg på gymmet phewww!!" Som jeg bryr meg. Trener hver dag selv, aldri hatt behov for å poste bilder av meg selv og poste at jeg er flink på facebook. Hater nye utviklingen her så utrolig mye. Rage Rage Rage

• Like 1

Enig.. ser fort hvor mye jeg bruker sosiale media og glemmer den gleden det kanskje er å oppleve ting IRL istede for på en skjerm. Dog, på en måte så har teknologien ført oss mer sammen også. Det er jo kommunikasjon det handler om?

Akkruat det med og stille opp er jeg som fotograf veldig imot.

Mye bedre og ta bilde i aksjon, der fotografen på en måte ikke eksisterer :)

Sletta meg fra "Face" (seriøst, er det virkelig så tungvint å si Facebook? :p ) en god stund siden nå så har ikke lenger det minste stress med det. Men husker jo godt før: Gikk ALDRI inn på profiler, alt var newsfeed. Og på newsfeed er det bare "stem på ungen min", "jeg har fått kake", "dreit masse maiskorn". Til å bli gal av.

Nå har jeg twitter da, men der er jeg som majoriteten: Velger ting jeg vil følge, og ingenting mer, og tar en titt nå og da for å se om det har skjedd en nyhet e.l.

Har lenge følt at sosiale medier har vridd seg til noe helt meningsløst. "The Me Generation" at its finest.

PS: Den teknologiske utviklingen går sannelig kjappere og kjappere. Jeg er ikke 30 ennå og allerede vil jeg, helt oppriktig, si: "I'm getting too old for this shit." :(

Jeg er ikke 30 ennå

DU ... er ikke 30 ennå ? (!?!?) :|

Trodde seriøst du var på min alder :|

Prikken over i-en er de som stiller seg fremst på konserter og så ser den gjennom mobilskjermen. Amøber av en annen verden.

Prikken over i-en er de som stiller seg fremst på konserter og så ser den gjennom mobilskjermen. Amøber av en annen verden.

Haha like artig er det når folk er på ferie og folk tar bilder med de svære iPadene sine.

"Tok og gikk en tur" syns jeg er en veldig opplevelsesrik staus å lese. Eller "tar og legger meg"

Veldig fint å se at folk gjør slike ting. Fatter ikke hvordan jeg klarte meg uten.

Det som gjør meg fette forbanna er alle statusene som bare består av ":(" og "Kjipt liv" etc etc. Slike oppmerksomhetssøkende statuser bare for at noen skal skrive til dem og se de stakkars probleme de har med typen sin elno.

Så er det noen som tar agnet og spør "Hva er galt?" så er svaret "Vil ikke snakke om det".

Det går da en liten jævel i meg som har lyst å rage bittelitt og spørre hvorfor i helvete de poster da, Facebook er ingen personlig dagbok!

</rant>

Har ikke facebook, har aldri hatt det, kommer antageligvis aldri til å ha det.. (forskeren i meg klarer ikke garantere for noe som enda ikke er stadfestet, hvilket er fremtiden *knis*)

Hadde en kompis på besøk nylig og gud bedre hvor mye tid han brukte på facebook, instagram og gudvethva.. følte han besøkte alle andre enn meg for å være helt ærlig..

Hadde man bare gjort det når man var alene så er det en ting, men det er nå man tar opp telefonen, mer eller mindre i en samtale med en annen og bare trykker i vei, det er da jeg virkelig tenner.. Skikkelig respektløst!

Liker for øvrig den sketsjen på torsdag kveld fra nydalen. ..."SOOOOLBRILLESMILEFJÆS!"

--->

<--- statusoppdateringer ftw (torsdagkveld fra nydalen)
  • Like 1

Fikk jo egentlig lyst til å slette min egen facebook etter å lese her, men tror jeg sitter for fint i det til å klare det.

Man merker at det tar tid, og man gjør jo egentlig ingenting der.

Og kjenner til følelsen av at om jeg gjør noe "kult" noe, så vil jeg dele det. Og det reduserer hvor gøy det er i øyeblikket.

Er også der jeg som oftest snakker med familie og venner, som jeg tror er hovedgrunnen til at jeg ikke sletter min egen facebook. Men mye teit og idiotisk, det er det jammen på facebook.

Hadde nok blitt dratt inn igjen om jeg hadde prøvd å fjerne meg fra det.

Etter "press" fra venner og familie laget jeg en facebook profil for 3-4 år siden, men denne har vært deaktivert i omlag 2 år nå og jeg har heller ingen planer om å aktivere den igjen.

Å lese trivielle nyheter om alt og ingenting (for det meste ingenting) er det etter min mening ikke verdt å kaste bort tiden på.

- Relativt stødig chatfunksjon som både enkelt og gratis kan brukes både på mobil og data.

- Praktisk med samling av ulike fora (klasse, idrettslag, jobb, osv.) på samme sted, for deling av informasjon.

De to delene som gjør facebook meget nyttig og veier opp for ulempene. Forøvrig kan man vel nå kustomisere (gi meg et godt norsk ord pls, jernteppe) såpass mye at man kan luke bort alt som ikke er relevant fra feeden, om man tar seg tiden.

Fredsmeglaren fikk sakt akkurat det jeg skulle si!!!

Sitter med det samme selv. Jobber litt som fotograf og facebook er jo der mine kontakter er. Samme med familie som bor over land og strand. Utrolig enkelt og holde kontakten og se hva dem driver med. I forhold til og sende brev og mail.

Haha må jo huske på at mobilen og kamera har snart høyere oppløsning enn øynene dine, så da har det jo ikke så mye og si! :)

Jeg går mest på metalkonserter. Da har det faenmeg noe å si :p

EDIT: Gleder meg til den dagen jeg ser en med iPad i en moshpit. Forøvrig kunne GoPro vært spennende.

Greit nok med facebook, twitter osv. Det som gjorde at ting gikk for langt var smartphonen! Hver gang jeg er på fest sitter halvparten med nesa klistra inntil retinaskjermen og chatter. Er det ikke det fest er til; å være sosiale? :p Har hatt en regel et par ganger om at når folk ankommer, må de legge telefonen i en eske elns. Fungerer utmerket, så lenge du husker å ha passord på skjermlåsen :p

Fredsmeglaren fikk sakt akkurat det jeg skulle si!!!

Sitter med det samme selv. Jobber litt som fotograf og facebook er jo der mine kontakter er. Samme med familie som bor over land og strand. Utrolig enkelt og holde kontakten og se hva dem driver med. I forhold til og sende brev og mail.

Haha må jo huske på at mobilen og kamera har snart høyere oppløsning enn øynene dine, så da har det jo ikke så mye og si! :)

Hvis du bruker en ny Lumia i landskapmodus ser det bra ut, det kan jeg akseptere, men iPhone i portrett blir for jævlig

Satt på vors i går, og satt å preika drit og fant frem gitar og begynte med allsang på grensen (til hørselskader), og tror du ikke folk finner

frem mobilen og filmer og tar snapchat og bilder?

Altså, hva skjedde med å være være med å synge og ha en felles "la oss alle late som vi kan å synge å drite oss ut sammen" ?