Sign in to follow this  
Geronimo86

Valgtråden 2013

Parti-valget  

62 members have voted

1. 1. Hvilket parti skal DU stemme på?

• AP
      5
    • SV
      2
    • Krf
      2
    • Venstre
      9
    • RV
      3
    • SP
      4
    • Høyre
      13
    • Fremskrittspartiet
      15
    • MDG
      3
    • Andre
      6

Recommended Posts

Stortingsvalget nærmer seg. Mange har nok allerede bestemt seg for hva de skal stemme, andre ikke, noen har allerede forhåndstemt mens atter andre ikke kommer til å bruke stemmeretten.

Tradisjonen tro må vi finne ut hvordan sammensetningen på stortinget ville blitt om vårt spillsamfunn hadde fått bestemt. Er vi et gjennomsnitt av befolkningen?

Så, hva kommer du til å stemme, og er dette ulikt fra hva du stemte forrige gang?

Har de rødgrønne levert eller har de styrt Norge (nærmere) mot kanten av stupet?

Er det på tide at FRP får prøve seg i regjering eller vil det være en katastrofe for landet og en fare for vårt velferdssystem?

Hva er dine hjertesaker, og hvilke parti(er) har her der den beste politikken?

Bør vi bruke mer oljepenger, eller bør vi spare med tanke på fremtidige utfordringer?

Alt i alt, spiller det egentlig noe rolle? Har vi det egentlig ikke svært godt i Norge? Vil egentlig en rødgrønn vs en borgerlig regjering utgjøre en stor forskjell i våre liv?

Kjør debatt!

Jeg satte opp en avstemning, men denne ser ikke ut til å ha blitt med. Mod?

Uansett. Min stemme har allerede gått til AP, samme som forrige gang. Det blir spennende å se resultatet, politikk satt til siden, 8 år med regjeringsslitasje vil gjøre det utfordrende for de rødgrønne å vinne. Jeg kunne dog ha funnet på å stemt venstre, men slik ble det ikke denne gangen, dels da dette også ville vært en stemme til de borgerlige.

Skal stemme. Må forhåndsstemme ila uka faktisk. Streeess.

Syntes de rødgrønne har gjort en helt grei jobb. Ikke fantastisk, ikke drittdårlig. Meeeen valget mitt faller egentlig på Høyre. Jeg har ikke fulgt med veeeldig mye på valgkampen, men syntes de har mange gode verdier og saker som er aktuelt for meg også. I tillegg er faren min selvstendig næringsdrivende og jeg vet hvor mye dritt de rødgrønne har gjort for de som driver eget firma. Forhåpentligvis vil de blå åpne for mye mer privat sektor, som jeg mener at alle kommer til å tjene på i lengden.

Så, hva kommer du til å stemme, og er dette ulikt fra hva du stemte forrige gang?

Venstre. Stemte AP ved kommunevalget (mitt første valg), et litt forhastet valg, som likevel kan rettferdiggjøres ved at Sør-Trøndelag AP i mine øyne er noen hakk bedre enn AP på landsbasis.

Har de rødgrønne levert eller har de styrt Norge (nærmere) mot kanten av stupet?

Verken eller. Midt på treet er i mine øyne stikkordet for absolutt alt denne regjeringen har gjort, tiden vil vise om en ny regjering blir noe bedre. Savner spesielt en mer målrettet, innovativ og ambisiøs miljøpolitikk (fra AP og SP). Ellers har jeg et inntrykk av at størrelsen på byråkratiet holder på å spinne ut av kontroll.

Er det på tide at FRP får prøve seg i regjering eller vil det være en katastrofe for landet og en fare for vårt velferdssystem?

Håper på blågrønn, og i det minste på et sterkt sentrum i en 4-partis-koalisjon. I sistnevnte tilfelle tror jeg ikke Frp vil være særlig katastrofalt. Blåblå er jeg ikke spesielt glad i tanken om.

Miljø, høyere utdanning/kvalitet på generell utdanning, innovasjon og tilretteleggelse for gründere og verdiskaping. Høres ut som partiprogrammet til Venstre du gitt. Har vektlagt miljø så kraftig at det eneste aktuelle alternativet var De Grønne. Men ettersom jeg generelt er veldig enig med Venstre, og de egentlig er det eneste miljøpartiet med mulighet for å komme i regjering, så endte jeg på der. Anser også Venstres miljøpolitikk for å være en del mer realistisk enn MDGs.

Bør vi bruke mer oljepenger, eller bør vi spare med tanke på fremtidige utfordringer?

Jeg er ikke fremmed for å bruke mer oljepenger på grønn politikk, evt. å tilrettelegge for en mer positiv utvikling i kommunegjelden (har forstått det sånn at det her brukes store penger utenfor handlingsregelen, i form av lån og stigende gjeld i kommunal sektor). Eldrebølgen har jeg lite respekt for, jeg mener folk flest bør belage seg på å selv ta på seg en større del av ansvaret eller utgiftene for å ta vare på sine eldre, i stedet for å videreføre det h#%"&!%s forbrukssamfunnet vi har skapt.

Alt i alt, spiller det egentlig noe rolle? Har vi det egentlig ikke svært godt i Norge? Vil egentlig en rødgrønn vs en borgerlig regjering utgjøre en stor forskjell i våre liv?

Venter i spenning...

Kort oppsummering fra det jeg mener.

Olje penga ut på Norges veier! Staten burde samarbeide med de store private firmaene for å få ting gjort på et par år og ikke bruke 10-15år på en liten riksvei.

Innvandringen er ikke direkte et problem, men jeg er veldig usikker på hva Norges innbygertall vil være i feks. 2025 hvis denne "velferdsstaten" fortsetter å ta inn 9/10 (kanskje ikke akkurat 9 av 10 men prinsippet) som søker asyl.

Norske fengsler er stappfulle av det ene og det andre. Og 85-88%, nå husker ikke jeg hvilket fengsel det var, er kun innvandrere som har stjelt, begått grove lovbrudd og jobbet uten arb. tillatelse/oppholds tillatelse om hverandre, da syntes ihvertfall jeg dette gode landet vi bor i må stramme inn på enkelte paragrafer og regler.

Human? Forstår du forskjellen på asylsøker og innvandrer? Tror ikke det er særlig høy prosentandel asylsøkere i norske fengsler. Om du mener innvandrere i norske fengsler utgjør en fare for velferdsstaten, så foreslår jeg at du melder deg inn i Senterungdommen og blir med Sandra Borch i korstoget mot Schengen, det er nok mest effektivt :)

Norge er et ikke-fungerende demokrati, uansett hvem som får min stemme så føles det meningsløst - politikerne våre er generelt like ubrukelige som valgløftene sine. Jeg hadde gitt min stemme til en reinstallasjon av NorgeOS - dette landet føles som en XP med 5 års aktiv bruk og stadig installasjon av applikasjoner, and you all know what that means...

Så denne gangen går min stemme utelukkende til partiet jeg er mest enig med på den ene saken som irriterer meg over alle andre. Easy - peasy - and pointless.

Første gang jeg stemmer, så har ingen tidligere valg å se tilbake på. Jeg kommer til å stemme FRP. Etter min mening er det FRP og Høyre som er nærmest mulig min ideoligske tankegang, og jeg håper de klarer å danne en flertallsregjerning uten innblanding fra Venstre og KRF.

De har styrt landet i åtte år, og da bør man kunne forvente et større og bedre resultat enn det de har oppnådd. Dessverre for AP så har SP og SV litt for mange hjertesaker som de ikke helt klarer å bli enige om. Det ble lovet full barnehagedekning, og måten de oppnådde det på var å sette ut skur i siste liten for å skryte på seg at målet var oppnådd.... Bompengene øker stadig, og infastrukturen i landet er ikke forbedret nok. De krever inn mer og mer penger, og sånn som jeg ser det, klarer de ikke å gi de ut til folket, eller... de norske statsborgerne. Norge deler ut 30 milliarder vært år til u-land og bistandshjelp, mens våre besteforeldre ikke får sykehjemsplass eller muligheter til å bli opperert for diverse sykdommer grunnet lange sykehuskøer. Politiet får ikke nok tilskudd fra staten, og må henlegge alt for mange saker. Selv saker der de tar de skyldige blir henlagt for "manglende bevis", selv om alle vet det er snakk om mulighetene de har.

Skal ikke ta så alt for mange saker og meninger, men ja, de rødgrønne har uten tvil kjørt Norge nærmere stupet. Dessverre for norsk politikk tror jeg ikke at Høyre(det andre store partiet) ville gjort det så vanvittig mye bedre. Kanskje fjernet en del latterlig dobbelbeskatning som f.eks. formueskatt, eiendomskatt, arveskatt osv. men problemet er at AP og Høyre er for likt. Når 65%(!) av Norges befolkning switcher mellom Høyre og AP etter hvordan deres selv økonomiske tilstand, og hvordan livet er, sier det sitt.

Jeg kan ikke se hvordan det vil være et problem for våres velferdssystem, i hvert fall ikke i forhold til hvordan de etniske norske opplever systemet. FRP tørr å skille seg ut, og men en innvandringspolitikk og en utenrikspolitikk som faller i god smak, ser jeg lyst på fremtidens velferdspolitikk. Det handler ikke om å gi mindre til samfunnet, det handler om å gi mer. Hvordan de skal gi mer, er ved å kutte diverse skatter og avgifter slik at hver enkelt nordmann sitter igjen med flere kroner. På den måten har han penger nok til å klare seg godt i samfunnet, uten for mye støtte fra den norske stat. I tilegg skal det brukes penger. De får inn færre penger ved hjelp av skatter og avgifter, men med 4000 milliarder på bok, klarer dem seg relativt bra. I det siste kvartalet steg Oljefondets invisteringer totalt 0,1% i verdi. 0,1 prosent! Med et såpass dårlig markedet, hvorfor ikke invistere pengene i norsk infatruktur? Forskning, skole, veiutbygging og annet som må til for å ivareta norsk fremgang. Så kan man heller invistere når det er gode prognoser og høyere avkastning.

* Infastruktur

* Skattepolitikk

* Utenrikspolitkk

* Innvandringspolitikk

Også mine spesielle meninger som veldig få backer opp under:

Jeg ønsker planskatt. Jeg øsnker grensekontroll over hele landet, altså at det kreves visum for å komme inn hit. Jeg ønsker dødstraff, og jeg ønsker at man ikke blir premiert for å sitte i fengsel.

I tilegg lurer jeg på hva som er greien når de som studere ved norske skoler sitter igjen med høy studiegjeld, mens nordmenn som studerer på fulltid i utlandet får dekket tilnærmet alt via Lånekassen.

Bruke mer. For mange mennesker vil jeg nok høres veldig egoistisk ut, og jeg tviler sterkt på at jeg vil få en høy oppslutning på det jeg nå har å si, men hvorfor spare? Jeg kommer til å leve i maksimum åtti år til, og jeg håper inderlig ikke at når jeg dør så sitter Norge på enorme verdier på bok, og allikevel tynner ut befolkningens lommebøker for å ikke gi dem det eksepsjonelle tilbake.

Det kommer helt ann på hvem som kommer i den borgerlige regjerningen. Vi har det veldig bra i Norge den dag i dag, men vi kunne hatt så himmla mye bedre! Jeg har ikke noe tro på at en blågrønn regjering vil klare å skrape sammen noe svært mye bedre enn dagens hverdag. Blir det helblått har jeg større tro på forandringer i positiv retning, så da gjenstår det bare å se hva som skjer.

Jeg ønsker dødstraff, og jeg ønsker at man ikke blir premiert for å sitte i fengsel.

Ikke for å ødelegge tråden, men jeg er begeistret over muligheten for å snakke med noen som faktisk støtter dette. Kunne du sagt et par ord om hvordan du vurderer suksessen av disse to virkemidlene i land som har det? Har du noe tro på at det vil få ned feks drapsrater her i landet, eller tenker du bare på at straffer skal bli hardere for straffens skyld? Og sist men ikke minst, hva er tankene dine om dødsstraff sett opp mot den relativt store graden av gjenopptakelser/feildømminger/frikjennelser etter anke?

lover å svare utfyllende på spm selv og paste inn her.

• Like 1

Føler ikke det har skjedd så mye, og har heller ikke tro på at det kommer til å skje så mye mer enn det det allerede gjør hvis ikke et parti får 51% eller mer av stemmene.

Men i år er det første valget jeg kan stemme på også har jeg ikke satt meg så veldig inn i politikken/valg osv heller så jeg så jeg skal ikke nekte på at jeg tar feil

Jeg kommer til å gi min stemme til AP. Uten tvil det beste partiet for landet vårt. Aller helst skulle jeg sett at AP hadde fått en flertallsregjering UTEN SV og SP på slep, som i min bok er like store drittparti som FrP. Ideologiske partier uten rot i virkeligheten. At landet fortsatt har en god del å ta tak i er selvsagt, men min mening er at Arbeiderpartiet er de som best klarer å håndtere disse problemene på en fornuftig måte.

Jeg er dog jævlig uenig med Meglarn som Arbeiderpartiet lokalt, Rita Ottervik har vært en katastrofe for Trondheim By :p

Jeg vurderte en stund Høyre, men så leste jeg meg inn på holdninger til formueskatt, hvordan fjerning av denne har minimalt å se for bedrifter og enkeltpersoner og hvordan Høyre blindt skal fjerne denne uansett for å blidgjøre Rimi-Hagen så nekter jeg å stemme på dem. Tidligere uttalelser om å fjerne skattefradrag og støtte for fagforeninger, og i det gjøre det verre for vanlige arbeidere, er også noe jeg er svært skeptisk til.

FrP er det siste partiet som noensinne bør nærme seg en ministerpost overhodet. Heldigvis må de isåfall i regjering med Høyre som vil lære dem at penger ut ikke kan være så særlig mye høyere enn penger inn uten at ting skal gå til helvete. Det morsomme blir å se Frp i regjering og all de bommertene de kommer til å gjøre. En lett dritings Sandberg på nettbanken til regjeringen :D

• Like 1

Jeg vurderte en stund Høyre, men så leste jeg meg inn på holdninger til formueskatt, hvordan fjerning av denne har minimalt å se for bedrifter og enkeltpersoner og hvordan Høyre blindt skal fjerne denne uansett for å blidgjøre Rimi-Hagen så nekter jeg å stemme på dem. Tidligere uttalelser om å fjerne skattefradrag og støtte for fagforeninger, og i det gjøre det verre for vanlige arbeidere, er også noe jeg er svært skeptisk til.

Formueskatten har en veldig stor betydning for bedrifter i oppstarsfasen. Bunnfradraget til formueskatten for bedrifter ligger på smålige ti millioner kroner. For en bedrift i oppstarsfase er dette alt for tidlige å starte en dobbelskatt. Da trenger de sårt alle pengemidlene dem kan få til å invistere i egen bedrift å klare å overleve. Jeg sier ikke at formueskatten gjør at alle bedrifter går til helvete med en gang, men etter min mening burde man ikke begynne å ta ekstra penger fra en bedrift for de den passerer ti millioner. Jo mindre kapital du har, jo færre personer har du mulighet til å sysselsette, og jo mindre vokser bedriften. Hvilket betyr at det offenlige på føre opp flere arbeidsplasser, noe de selv ikke liker, for det koster dem penger.

Oh, and btw. Arbeiderpolitikern, Sigbjørn Johnsen, også kjent som landets finansminister er godt enig at bunnfradraget er for lite og at det rammer bedrifter i oppstarsfasen. Even tho jeg vil fjerne den helt, så håper jeg inderlig den forbedres hvis de rødgrønne på merkelig hvis skal stikke av med en ny seier.

Ikke for å ødelegge tråden, men jeg er begeistret over muligheten for å snakke med noen som faktisk støtter dette. Kunne du sagt et par ord om hvordan du vurderer suksessen av disse to virkemidlene i land som har det? Har du noe tro på at det vil få ned feks drapsrater her i landet, eller tenker du bare på at straffer skal bli hardere for straffens skyld? Og sist men ikke minst, hva er tankene dine om dødsstraff sett opp mot den relativt store graden av gjenopptakelser/feildømminger/frikjennelser etter anke?

lover å svare utfyllende på spm selv og paste inn her.

Dersom et land innfører dødsstraff betyr ikke det at de setter en nål i alle personer som blir dømt for drap. Men dersom en person gjør en aldeles horribel handling som koster samfunnet dyrt, vil jeg heller sette en nål i ham, enn å bruke mange millioner av landets økonomi for å holde vedkommende fanget. "Han slipper for billig unna med dødsstraff" er det mange som mener. Not me.

Dødsraten her i landet er ikke den største, og jeg har på heller ingen måte tro på at drapsraten vil gå ned med å innføre dødsstraff. I 2012 hadde Norge 28 drap, og bare to av dem ble uoppklart. Det som skjer her i landet er at mange av drapsmennen yter impulsdrap eller har en psykologisk lidelse. Det er på ingen måte mitt mål å sette en sprøyte i dem for å spare samfunnet penger, men det er greit å ha muligheten når det skjer saker av en helt annen dimensjon. Statestikken er forøvrig gitt av politi.no sin drapsoversikt, men den kjører bare 34 drap i 2011, og vi vet vel alle at det er feil.

Når fengselsfugler i vårt land lever med fantastiske fasiliteter, gode mulighet for å ta utdanning på statens regning, samt andre goder, finner jeg det usedvanlig dårlig at folk bor på gangene på sykehusene. Eldreomsorgen trenger et kraftig løft, og det finnes tusenvis av viktige saker der ute som trenger penger fra staten. Jeg begynner bare å lure på hvorfor det er viktigere å ta vare på kriminelle på en slik måte, fremfor å hylle de som ikke har gjort noe galt? De fortjener en bedre tilværelse. Jeg sier ikke at man skal la fengeselsfuglene sitte på en selle døgn ut og døgn inn, men med en slik kapital som dette landet har på bok, så burde det vært mulig å gjennomføre det slik at alle har det bra. Frem til det skjer, stiller jeg spørsmålstegn med hvorfor de kriminelle har det bedre enn mange av de som lever i dette samfunnet på lovlig vis.

Fredsmeglarn: Hvilken forskjell? I enkelte tilfeller er det jo kun samma driten som trasker over grensa og blir satt inn pga. lovbrudd noen uker senere. :p

Miljøpartiet De Grønne er det eneste ansvarlige og helhetlige alternativet for meg. Utkastet til ny rapport fra FNs klimapanel som har lekket de siste dagene setter forholdet mellom politikkområdene i perspektiv. Kommer MDG over sperregrensen og i en vippeposisjon så kan de få utrettet noe på klima og mljø, men også på politikkområder som digitale rettigheter, en framtidsrettet grønn næringspolitikk og landbruk. Et skikkelig grønt bjørkeris på baken til sedimenterte yrkespolitikere på Stortinget som ikke har gjort annet enn å diskutere bompenger, formueskatt og fedrekvoter siden de var 15. coolgreen.png

Gi beskjed om det mangler noe :)

Jeg stemmer ALLE partiene :D

Endra pollen slik at man bare får lov til å stemme på 1 parti ^^

Jeg stemmer ALLE partiene :D

Endra pollen slik at man bare får lov til å stemme på 1 parti ^^

ah, var du som gjorde det ja. Skjønte ikke hvorfor det ikke var huket av "allow multiple choices" og enda så var det mulig.. Var du som hadde fiksa det før jeg hadde fått snudd meg.. :p

Vet ikke om du har hørt ordtaket før, men det passer fint inn her: Ei lita kjerring får gjort mye, mens ei stor snur seg!

Hvor er Miljøpartiet De Grønne i poll'en? Hvilken politisk utdatert fossil er det som har satt den opp? :rolleyes:

Edit: @human:

Asylsøkere er flyktninger som søker oppholdstillatelse i landet. Disse utgjør neppe en skummel andel av volumet i norske fengsler. Problemet du reagerer på skyldes mer sannsynlig primært øst-europeiske kriminelle. Å stramme inn på asylpolitikken vil i så fall gjøre ytterst lite på det problemet du omtaler. Med andre ord er det en fordel å forstå hva man snakker om.

• Like 1

Hvor er Miljøpartiet De Grønne i poll'en? Hvilken politisk utdatert fossil er det som har satt den opp? :rolleyes:

Det utdaterte fossilet som har satt opp denna er en som jobber med doktorgrad i reservoarfysikk og spesialiserer seg på CO2 lagring for å redusere utslippene av klimagasser.. Så joda.. Blemme å glemme miljøpartiet :p

Jeg er selv opptatt av miljø, men jeg har lite tro på MdG, selv deres miljøpolitikk. De har nok mye god vilje, men det skorter nok på kompetansen.

For eksempel kommer neppe økologisk landbruk til å redde planeten, en av få positive effekter er at man ikke er avhengig av fosfor i landbruket (dette er en ikke fornybar ressurs), dette tror jeg derimot få i leiren er klar over. Argumentene deres går alt for ofte i retning av at konvensjonelt landbruk er satans verk (og Gud forby GMO). En annen ting er at de stiller seg positive til alternativ behandling.

Mye av problemet til miljøaktivister er at de har stort fokus på alternative energimidler. Derimot så er ikke nytten av å endre energimidler like mye diskutert, ei heller konsekvensene. Eksempelvis er ELbiler; fint og flott det når det først har kommet på veien (og om noen gidder å bruke mange timer på å lade), men mengden mineraler som går med på å lage litiumbatteriene som brukes, størrelsen på disse batteriene og ikke minste problemet med varigheten (knappe 10 år) før de må erstattes, er jo helt bak mål i mine øyne..

Dette finner vi igjen over hele fjøla i grunnen, hvor de alternativene som legges frem gjerne ikke har like stor virkning ganske enkelt fordi de bidrar til andre problemer.

Min personlige mening er at vi kommer til å se langt mer av to elementer i fremtiden:

- Brenselceller (hydrogen)

- Atomkraftverk (thorium kommer antageligvis til å bli brukt i betraktelig grad. Langt lavere lagringstid på avfallet også)

Få alternativer fungerer like bra og forurenser like lite som disse, men det kreves en del arbeid rundt sikkerheten.

Men for all del, jeg er positiv til at det drives forskning på disse områdene, for plutselig kan det komme teknologi fra disse områdene som kan brukes andre steder. Viktig at vi i det minste holder et fokus som ikke kjører oss fast i det samme sporet.