Sign in to follow this  
Geronimo86

Valgtråden 2013

Parti-valget  

62 members have voted

1. 1. Hvilket parti skal DU stemme på?

• AP
      5
    • SV
      2
    • Krf
      2
    • Venstre
      9
    • RV
      3
    • SP
      4
    • Høyre
      13
    • Fremskrittspartiet
      15
    • MDG
      3
    • Andre
      6

Recommended Posts

Ingen tvil om at det parlamentariske systemet i Norge kunne trengt en modernisering, mer enn nok teknologi som legger til rette for mer direkte demokrati. Borten Moe hadde en interessant kronikk på NRK Ytring for noen uker siden hvor han tok til orde for å se på muligheter for å skape et system som ikke er like styrt av styrene i partiene.

Lore kan jeg få spørre hvorfor du er imot EØS? Skjønner EU, men å være imot EØS er litt skremmende i mine øyne. Lurer veldig på hvorfor noen er det.

Krigsforbryter nå får de jo ikke gjennom så mye om de går inn i en 4 partiregjering der du vil se partiene ha mest innflytelse på hjertesakene sine. Derimot sykehjem og eldreomsorg tror jeg nok du får sett mye FrP politikk som meningsmålingene gir oss enn noenlunde riktig pekepinn.

Samtidig kan man jo påpeke til de fleste at grunnene til at partiene ikke får gjennomført alt de prøver å love er jo at ingen av dem har hatt flertall alene på år og dag. Vanskelig å få gjennom sin politikk da. Må heller gi og ta litt...

Etter partilederdebattene sitter jeg igjen med følelsen at Venstre og FrP var de som kom desidert best ut av det, mens Senterpartiet kunne like gjerne droppa å delta. Navarsete ødelegger jo for partiet. Stoltenberg og Solberg var på det jevne, men ingen av de briljerte. Både SV og KrF ble anonyme, selv om KrF var veldig morsomme med onelinere. Synd det ikke bestemmer politikken xD

Skal vi se, på tide med noe nytt, er lei Ap nå

- særlig Barth Eide (hvordan overlevde han Wikileaks avsløringene?) og fiskeriminister Berg-Hansen (man kan ikke la en næringsaktør regulere egen næring - inhabil så det rekker).

- Bra at vi har klart å bygge ut barnehager i så stort omfang, men ellers synes jeg ikke det er levert noe særlig - miljøvern, forsvar, skolepolitikk, overvåking/datalagring, samferdsel, +. pft.å

Venstre var som ett av få partier mot datalagringsdirektivet og de har også en tydelig miljøprofil. De har dog en litt naiv/dumsnill skole- og innvandringspolitikk.

Høyre blir litt sirompa og svikter på overvåking/miljø.

FrP har blitt mer mainstream enn før og har en god fyr i Solvik Olsen - dog så føler jeg vel at de har et nokså negativt menneskesyn i bånn og det er litt mange negative folk/holdning i partiet.

MDG er litt artige - skikkelig miljøpolitikk. Tror ikke vi trenger økonomisk vekst for gjennomsnitts-nordmannen. Jeg jobber i oljebransjen og er faktisk enige i at man gjerne skulle holdt et tregere tempo og hatt strengere miljøkrav. Legge ned hele bransjen på 20 år er dog kanskje litt drøyt.

ikke så lett - kanskje stemme Krf fordi da kan jeg føle meg ung :) (sammenlignet med de andre som stemmer Krf)

- Stemme på venstresiden allikevel fordi Stoltenberg tar seg bedre ut enn hu ##### dama fra Bergen? Norge har vel ikke så god track record med statsministre fra Bergen ? - mener jeg har hørt noe om det

Valget hadde vært veldig enkelt dersom man kunne gi negativ stemme. -1 til Sp . Helt uenig i politikken deres og for en suppegjeng - Navarsete, Kleppa, Borten Moe og Lundteigen :(

• Like 1

Er veldig enig med Serpens!

Kommer selv til og stemme KRF, mye pga at deres ambisjoner og syn er realistiske og gjennomførbare. Og at de har en god skolepolitikk og eldre omsorg.

Uansett hva man nå stemmer, så får folk ha et godt valg :) Husk å bruk stemmeretten for å beholde klageretten!

• Like 1

Har landet på venstre framfor høyre i år. De sviktet ikke i dld, de har en bra balanse mellom penge- og miljøpolitikk, de har fornuftige tanker om høyere utdannelse, den litt vel snille innvandringspolitikken blir uansett stagget av et stort høyre, og vi trenger en fornuftig bremsekloss i skattepolitikk der frp vimser fært mens høyre er fastlåst i en symboldiskusjon om formueskatt som om den løser alt. I tillegg snakker de om dyrevelferd, noe høyre ikke nevner i hele sin partibok. Venstre vil også fjerne arveavgiften, kanskje den verste skatten jeg kan tenke meg. De suger på vei, men den biten tar uansett frp seg av, og det er viktigere for meg med et stort venstre som skviser ut freakene i krf framfor et stort frp som får igjennom litt mer vei.

Håper på høyre/frp/venstre i flertallsregjering med vekting 25% | 17% | 9%. Godt valg alle sammen :-)

jeg har faktisk tilnærmet lik tankegang som Qed i dette valget. Tidligere har jeg vært høyremann, men ikke i år.. Til tross for at jeg ikke anser Trine som den beste partilederen, syns jeg ikke hun har gjort det så hakkende dårlig i år. Jeg også ønsker vektleggingen av Venstre sine synspunkter på en rekke saker, selv om de går imot oljeboring i nord og ønsker å redusere utvinningen generelt.

Jeg føler at vi trenger å få inn et parti som har politiske versjoner og gjennomføringsevne. Jeg tror at vi trenger en ny retning i både helse, eldre justis og innvandringspolitikken. I tillegg trenger vi et løft og en annen politikk samt finansiering av infrastruktur. Det kan ikke være sånn at man bruker 10 år på å lage en strekning vei i dette landet.I tillegg ønsker jeg mer fokus på jernbane og kollektiv generelt.

Jeg ser bare en løsning på alt dette og det er FRP

Rørende så mye omsorg det er for de eldre her. Ingen generasjon som vil ha det bedre enn de som er og vil bli pensjonister de neste 10 årene. En helt vanvittig inflasjon spiste opp lånene deres og prisstigningen på fast eiendom har vært helt hinsides. På beskostning av oss som skal jobbe 30-50 år til. Vanskelig å gjøre rikinger til lags i eldrepolitikken, følgelig en hinsides sutring over fårikål som ikke er som den skal være osv. osv.

Jeg er langt mer bekymret for de som skal holde hjulene i gang om ca. 50 år...

Ang. FrP og store forhåpninger til gjennomføringsevne. Vel, ikke mye emperi å gå på der, så vi må vel eventuelt bare vente å se :cool:

Frp kommer til å ryke på akkurat samme reaksjonære smellen som SV har gjort. Hadde de hatt vett hadde de støttet en mindretallsregjering og kjempet for noen fanesaker heller enn å gå inn i regjering og få realiteten i fleisen på 90% av sakene de aldri får gjennomført. Tror de hadde fått igjennom MYE mer fra en slik posisjon.

da var det gjort, må innrømme at når jeg sto der så ba hjertet mitt meg om å stemme piratpartiet - men jeg er god til å overstyre det.

Ser ut til at det blir fire skumle år fremover. Positivt å se at FrP rykker nedover i det minste så skaden ikke bli så himla stor :) Regner med de rikeste blir kjempehappy når formueskatten forsvinner, og deretter så sammenligner man tallene for små og mellomstore bedrifter og ser at like mange går konkurs om 3 år som nå.

Farvel solidaritet og det å dra sammen mot målet, heisann billige skatteletter og den sterkes rett.

• Like 1

Ser ut til at det blir fire spennende år fremover. Positivt å se at FrP rykker nedover i det minste så skaden ikke bli så himla stor :) Regner med de 600.000 blir kjempehappy når formueskatten forsvinner, og deretter så sammenligner man tallene for små og mellomstore bedrifter og ser at man faktisk skaper flere arbeidsplasser utenfor oljeavhengig sektor.

fixed!

• Like 2

Ser ut til at det blir fire spennende år fremover. Positivt å se at FrP rykker nedover i det minste så skaden ikke bli så himla stor :) Regner med de 600.000 blir kjempehappy når formueskatten forsvinner, og deretter så sammenligner man tallene for små og mellomstore bedrifter og ser at man faktisk skaper flere arbeidsplasser utenfor oljeavhengig sektor.

fixed!

Fnis, formueskatten er intet annet en en fanesak som Høyre må ha for at Rimi-Hagen skal fortsette å stappe penger i partikassa. Var moro når en masteroppgave som analyserte flere små bedrifter og fant ut at de som betalte formueskatt ikke hadde noe problem med å betale den og fremdeles sitte med gode midler igjen til utvikling. Når Erna ble konfrontert med dette så ble hun sur og tverr og avbrøt intervjuet med Nrk. Det er en slik statsminister du får, vær fornøyd så får vi se hvor lite nytt som skjer, også for bedriftene du fånyttes prøver å fremheve her ;)

En annen moro ting nå blir å se hvordan arbeiderrettighetene og støtten til å være fagorganisert blir. Høyre har jo tidligere (selv om de nå sier at det er fredet) å fjerne skattefradraget for fagforeningskontigenten, ergo gjøre det verre å være organisert for folk flest. Slik blir jeg kvalm av.

Fikk en liten tåre i øyekroken av talen til Jens nå :p

Selv om han ikke fikk min stemme.

Men det opplegget til siv er jo bare teit, hu kan jo prøve og oppføre seg, nesten så jeg angra litt :p

Battlefield.nos meningsmåling:

Frp 13

Høyre 10

Venstre 9

Ap 5

Andre 4

Mdg 3

Sp 3

Krf 2

Rødt 2

SV 1

Interessant fordeling

Ja det er lov å drømme...

Litt ironisk at så mange på et spillforum stemmer på et parti som vil fjerne økonomiske bevilgninger fra staten til kultur og blant annet spillproduksjon.

Trenger vel heller litt skattelette slik at man får kjøpt seg en ny tv og reist til syden raskere. Frp.... ugh

Siv Jensen sin mindre respektfulle måte å omtale Stoltenberg på var i hvert fall ikke helt genial. Synes Stoltenberg har gjort en god jobb i 8 år selv om jeg heller mer mot sentrum enn AP...

Forøvring helt enig qed...