Sign in to follow this  
Geronimo86

Valgtråden 2013

Parti-valget  

62 members have voted

1. 1. Hvilket parti skal DU stemme på?

• AP
      5
    • SV
      2
    • Krf
      2
    • Venstre
      9
    • RV
      3
    • SP
      4
    • Høyre
      13
    • Fremskrittspartiet
      15
    • MDG
      3
    • Andre
      6

Recommended Posts

To timer og tre kvarter faktisk.

Å det var sant, bare full gass som gjelder for deg :p

@ Mental

Vi har verdens beste fengselsystem fordi de innsatte kan jobbe, kan ta utdanning, har det veldig godt i fengselet, og dette fordi staten betaler for det. Hvorfor skal staten bruke pengene sine på de kriminelle i steden for de lovlydige borgerne? Det er uten for min forståelse, og jeg anser det som urettferdig. Tror du at dersom FrP kommer til makten, så vil Oljefondet vært borte på en dag? Det handler om å bygge en bedre infastruktur, for som et av verdens rikste land, så stiller vi veldig svakt. Avkastning med forgje kvartal var på 0,1%. Når du sitter med fire tusen milliarder på bok, det er et dårlig markedet, hvorfor ikke ha tillatelse og mulighet til å spytte noen av milliardene inn det norske velferdsystemet? Utarbeidet et bedre helsetilbud, en bedre skolegang, veiutbygging til en pris som ikke er høyere enn det som er nødvendig?

Norske bomselskaper tar opp lån for å bygge veiene. Per dags dato ligger disse låne på i overkant av 25 milliarder kroner! Bompengeselskapene låner penger med en ugunstig rente, for de vet de får pengene tilbake med å kreve fra billistene. Så hva gjør Tyskland? Joda, de låner penger av OLJEFONDET. Og hvordan er renten? Den er tre ganger så liten som den bompengeselskapene ligger på. Hvordan kan man si at dette er en effektiv å billig løsning? Hvorfor kan man ikke låne penger av den norske stat til en mye lavere rente, og dermed billigere for alle mann? dvs. utenom bankene så klart.

Folk skal få ha sin frihet, og etter min mening er det galt å forby noe for alle de menneske i dette land, fordi et fåtall ikke klarer å kontrollere seg. Det er feil og ikke tillatte spilleautomater, poker, øl etter klokken åtte osv. Det er å straffe en hel klasse fordi en elev var frekk og freidig og skrev noe tull på tavlen. Samfunnet kan ikke reagere med en almenn straff. Da bør de heller se på hva de kan gjøre for å hjelpe dem som sliter, og da tilby kompentanse og støtte til dem.

Som jeg har sagt tidligere er det sikkert en egoistisk tankegang, men jeg vil ikke sitte å se på at Norge sparer og sparer penger, sånn at dersom det plutselig sier stopp, så skal vi ha noe å ta av. Landet må utvikle seg, og om mange tiår må man finne seg andre inntekstkilder enn det som kan hentes opp i Nordsjøen. Det hjelper ikke å spare og spare, for når den tiden kommer må man ha utviklet et samfunn der inntekene ikke bygger på petrolium. For å få et slikt samfunn må man bruke penger.

--

@Adrian:

Du må presisere hvilken innvandring du snakker om. Så klart trenger vi arbeidsinnvandring for å utbygge vår infastruktur. Det er ingenting gale i det, men når det kommer til innvandring der folk kommer til Norge for å få en bedre tilværelse, vil man med FrP ikke få en økning. Det skal stilles strengre krav, og det skal bli vanskeligere å komme inn. Man får gjøre som Sandra Broch sier; Steng dørene, og krev legitimasjon, pass, det som er, og alle skal ha visum!

Disse tingene er viktig for meg.

Helsepolitikk

Infrastruktur

Bekjempelse av kriminalitet

Innvandring og integrering

Eldrepolitikk

Dagens regjering har feilet på alle disse områdene. Vi trenger en ny politikk.

Derfor stemmer jeg FRP i 2013

Frem_midt_pay.gif

@Adrian:

Du må presisere hvilken innvandring du snakker om. Så klart trenger vi arbeidsinnvandring for å utbygge vår infastruktur. Det er ingenting gale i det, men når det kommer til innvandring der folk kommer til Norge for å få en bedre tilværelse, vil man med FrP ikke få en økning. Det skal stilles strengre krav, og det skal bli vanskeligere å komme inn. Man får gjøre som Sandra Broch sier; Steng dørene, og krev legitimasjon, pass, det som er, og alle skal ha visum!

Jeg snakker om både arbeidsinnvandring og annen innvandring - det er helt irrelevant hva det er. FRP ønsker å bruke pengene på nordmenn uavhengig av om det er arbeidsinnvandring eller ikke. Jeg vet at FRP ikke er i mot arbeidsinnvandring til en viss grad fordi de har forstått at det er nødvendig. Men dersom vi bruker for mye av oljefondet hvert år så vil det bli befolkningvekst og det vil medvirke til boligmangel og om mulig mer ekstreme boligpriser enn vi ser i dag.

Sandra Borch hater jo globaliseringen og er i mot Schengen. Tåpelig og fjåsete.

Forøvrig så tjener FRP stemmer på fremmedfrykt, og det har de gjort helt siden Carl I. Hagen leste opp det falske "mustafa-brevet" i 1986. Tenk at FRP sin innvandringspolitikk er basert på en løgn og videreutviklet fordi det ga avkastning ved valget. Snakk om å være populistiske.

Til info: De som kalkulerer risiko og "gambler" med pengene er ikke overbetalte. De er overkvalifiserte og underbetalte, men det er en av Norges mest prestisjefylte jobber med stor internasjonal oppmerksomhet som kan føre til at man får en langt bedre jobb i fremtiden. Men per dags dato har ikke en analytiker i DNO for høy lønn da de ofte vil få mye høyere i lønn om de velger seg en jobb i det private.

Vel, godt mulig gutta på gulvet er underbetalte, men de dårligst betalte i ledelsen der tjener fra over 2 millioner og oppover, så det er vel ikke akkurat synd på dem...

For øvrig føler jeg at debatten om bruken av oljepenger og handlingsregelen går litt forbi hverandre. Mitt poeng er ikke at handlingsregelen ikke har noe for seg, men all gnålingen om at vi ikke må bruke for mye virker å være basert på en naiv tanke om at vi kommer til å ha dette oljefondet så lenge vi lever... hvilket er utopi. Det er ikke snakk om at dette landet kan sutte 3-4% på oljekaramellen hvert år og tro at det varer evig. Vi må ta noen chunker her og der (og da nødvendigvis ikke bry oss om handlingsregelen for slike "unntaksprosjekter") og gjøre noen løft, ie investeringer. F.eks. mener jeg å erindre at "Bedre Vei" eller hva de kalte seg kom frem til at 400 milliarder ville ruste opp veinettet for fremtiden. Ja 400 milliarder er mye, men når man vet at TØI har sagt at det koster næringsindustrien (tungtransport etc.) noe sånt som 60 milliarder årlig å ha så dårlig veinett som vi har (lite motorvei osv.), så er det ikke så mange år før du har spart det inn. For en del år tilbake hørte jeg at USA har fått igjen 3-gangeren på det de investerte av penger i Interstate-strukturen sin for 50-60 år siden. Her på berget setter vi av noen "småpakker" her og der, uten noe virkelig kontinuitet, og resultatet taler for seg selv - verst av samtlige vestlige land. Det er på tide at Norge har baller til å prøve noe nytt, ie komme seg litt ut av komfortsonen, for når oljepengene tar slutt blir gode råd dyre...

Trippel: logikken din vil også tilsi at vi må legitimere alt av rusmidler? Heroin burde jo være lovlig ettersom det kun blir et fåtall som faktisk er dumme nok til å ta det?

Om du tar vekk fengselsomsorgen til de kriminelle hva tror du det gjør med samfunnet når de skal slippe ut igjen? Da vil de ikke være tilvant samfunnet og heller ty til kriminalitet i desperasjon som igjen gjør det mer utrygt for oss lovlydige. Om du svarer lenger fengselsstraffer vil jo det føre til en økt kostnad igjen, som da ikke vil hjelpe for en eneste ting. Kan noen fortelle meg hva strengere straffer vil hjelpe for? Selvfølgelig noen former for kriminellvirksomhet bør straffes mer, men generelt sett bør vi ikke øke maksgrensen på 21 år, det vil ikke hjelpe.

Kan du fortelle meg hva som kommer til å skje med oljeservicenæringen og oppdrettsnæringen til Norge om vi pusher ut mer penger fra oljefondet? Inflasjon vil ødelegge de 2 næringene som er blant Norges viktigste eksportvarer. Der vi faktisk kan bygge en framtid pga teknologien norske selskaper innehar kan gjøre at de får fotfeste internasjonalt. Ødelegge for framtiden er ikke akkurat den beste måten å bringe Norge framover.

Norsk økonomi er såpass liten at det å pushe ut masse norske kroner vil svekke økonomien såpass at en massiv investering i infrastrukturen rett og slett ikke er lønnsom. Samtidig som da vil dette øke innvandringen fordi vi ikke har menneskelig kapital til alt arbeidet som da må utføres, og da blir det ikke kun arbeidsinnvandring.

• Like 1

Pffffft, du sitter like lite med fasitsvaret der som hele landets økonomer som heller ikke klarer å bli enige. Å si at investering i infrastrukturen ikke er lønnsomt langsiktig er fjas, gi meg noen gode, relevante eksempler som underbygger den påstanden i så fall. Sett ut jobben til svenskene, de er sikkert lei av å skrelle bananer uansett.

Med stadig økende utgifter til byråkrati, helsevesen, pensjonister og nav'ere lurer jeg på hvordan du mener fremtiden vil/bør se ut?

På den annen side, arbeidsmoralen i dette landet er latterlig, folk har blitt for godt vant rett og slett. Er egentlig like greit at vi går på en skikkelig smell snart.

Kan du fortelle meg hva som kommer til å skje med oljeservicenæringen og oppdrettsnæringen til Norge om vi pusher ut mer penger fra oljefondet? Inflasjon vil ødelegge de 2 næringene som er blant Norges viktigste eksportvarer.

Store og dyre infrastrukturprosjekter - feks. lyntog til noen hundre milliarder - trenger ikke å påvirke inflasjon her i landet. En kan feks. la utenlandske entrepenører, som tar med seg midlertidig arbeidskraft og utstyr, ta jobben. Allerede investeres det mange titalls milliarder i olje- og gassnæringen uten at det har tatt knekken på andre næringen av den grunn.

Norsk økonomi er såpass liten at det å pushe ut masse norske kroner vil svekke økonomien såpass at en massiv investering i infrastrukturen rett og slett ikke er lønnsom.

Det er vel ikke slik at vi fremdeles bruker hest og kjærre her på berget? Å avfeie dyre infrastrukturprosjekter på generelt grunnlag fordi det ikke er lønnsomt er jo bare tøys. Samfunnsnytte og lønnsomhet må vurderes fra prosjekt til prosjekt.

Selvfølgelig er det ikke "ulønnsom" i den grad å oppgradere infrastrukturen. Derimot det å pumpe inn penger fra oljefondet for å få gjort dette asapbetazulu vil ikke gagne den norske befolkning.

Jeg er HELT enig med at mye bør endres, og da tenker jeg spesielt på byråkrati.

For å forklare det enkelt. Skal vi bruke mye oljepenger for å bygge infrastruktur må vi få disse pengene tilgjengelig. De ligger for øyeblikket i diverse investeringer i utallige forskjellige valutaer. Hva skjer når man da må veksle de til norske kroner? Du svekker kronen. Greit, vi svekker kronen. Japan styrer jo sin valuta dit de vil så det skal passe dem. Hvorfor kan ikke Norge gjøre tilsvarende?

Rett og slett fordi Norge er en brøkdel av japansk økonomi. Om vi slipper løs så mye penger vil plutselig oljeservicenæringen og oppdrettsnæringen bli spist levende pga de får absolutt null penger inn. Ettersom de norske kronene da ikke er verdt en døyt. Ja, i de to næringene blir faktisk kapital hentet innad i Norge fra utlandet.

Greit la oss drepe de som driver med den næringen da? Ja, da kan vi jo ta livet av noe som har muligheten til å bli mange tusenvis av nordmenns levebrød i framtiden. Ettersom vi er de som ligger lengst framme i teknologi på de feltene.

Du kan alltids unngå inflasjon innad i Norge, det er vel mot resten av verden problemet ligger keh. Det finnes utallige styringsverktøy for nettopp det formålet.

Jeg forsvarer ikke noe annet enn handlingsregelen, som i mine øyne faktisk er for snill... Om man bruker litt mindre penger kan kanskje folk skjønne at de må jobbe og faktisk skaffe seg litt gammeldags arbeidsmoral. Det er hovedproblemet i Norge, holdninger... Som Drozo påpeker tidligere vil jeg heller ha forsknings og innovasjon som et fokusområde, og for guds skyld må det bli enklere for entreprenører å starte opp... Bare å se på hvor mange norske selskaper som blir store og er startet opp de 10 siste årene for å vise at vi faktisk må oppmuntre til innovasjon. Kan ikke være så mye byråkratisk tullball. Selv om formueskatten ikke påvirker nystartede bedrifter i en slik grad at de går under pga den mener jeg det bør lages unntak for nystartede for å kunne øke ekspansjonsmulighetene deres.

Jeg forsvarer ikke noe annet enn handlingsregelen, som i mine øyne faktisk er for snill...

Stort sett enig i det. Jeg var litt for rask på avtrekkeren =) Det finnes uansett mange måter å finansiere store infrastrukturprosjekter uten å bruke oljefondpenger. Statsgaranterte obligasjoner og andre finansieringsmodeller utenfor statsbudsjettet for eksempel. Kinesiske CMC har jo uttrykt ønske om å bygge og finansiere et nordisk høyhastighetstognett. Et utrolig dyrt infrastrukturprosjekt som de likevel ser investeringspotensiale i.

Selvfølgelig er det ikke "ulønnsom" i den grad å oppgradere infrastrukturen. Derimot det å pumpe inn penger fra oljefondet for å få gjort dette asapbetazulu vil ikke gagne den norske befolkning.

Du får ikke gjort noe "asapbetazulu" i dette landet, så det trenger vi ikke bekymre oss for ;-) Når jeg snakker om f.eks. en "stamveinett-pakke" på ~400 milliarder kroner, så vil den ha en horisont på i hvert fall 20 år, og da snakker vi om 20 milliarder i året (veldig forenklet). Dagens handlingsregel tillater å ta ut ca. 180 milliarder av oljefondet årlig... det diskuteres jo å sette ned til 3%, som da ville vært 135 milliarder - en forskjell på 45 milliarder. Så nei: vi tar ikke livet av noen næringer her selv om vi hadde gjort en slik manøver som jeg beskriver.

I tillegg ville det når man gikk ut med anbud på et slikt prosjekt (EØS), vært utenlandske aktører som fort hadde vunnet kontrakten, hvilket hadde gitt enda mindre press på økonomien enn om norske selskaper tok det.

Sånn utover konsekvensene av å investere litt så er vi nok ikke så uenige, vi virker i hvert fall begge enige om at byråkratiet har vokst ut av proporsjoner, og at arbeidsmoralen i dette landet er patetisk - men å bruke mindre penger av oljefondet for å straffe latsabbene blir feil imo, straff gjerne latsabbene - men bruk heller pengene på å bygge plattformer som gir industrien vår bedre konkurranseevne!

:lol:

Er ganske sikker på at man skulle klart å lage en slik for hvert eneste parti, og skuffende at den ikke har nyere punkter enn 20 år gamle ;)

Hehe... Begynte å se etter morsomme ting FrP har stemt mot på Stortinget, litt stor jobb dessverrre... Jeg har ikke laget høyre-plakaten over, men dobbeltsjekket noen av punktene =)

Så det er ok med litt valghumor?

Denne er svært arrogant, men jeg finner den fortsatt hysterisk morsom.

Vil presisere at jeg ikke sikter mot noen som har bidratt i tråden, - og jeg kan godt innrømme at jeg selv erkjenner at det er flere politiske temaer jeg burde vært mer stødig på.

7Jq3k.jpg.jpg

Tror nok det er litt av problemet sussi. Jeg som mange andre mener at det å outsource slike ting absolutt ikke gjør norsk økonomi mindre sårbar, men tvert imot...

Jeg er enig i at en slik investering legger press på norsk økonomi, poenget mitt er bare at vi må tørre å bruke litt av formuen vi har _nå_ til å sikre fremtiden, og vi har mekanismer for å dempe (det relativt lille) presset det legger på økonomien. I det lange løp kommer det til å betale seg, det handler bare om å tørre å være gründere - ikke oppføre oss som vi skal gå av med pensjon.

Husk at realavkastningen på oljefondet fortsatt ikke er på høyde med handlingsregelen (selv inkludert rekordåret 2012), mao: når innskuddene slutter skal Slyngstad få kjørt seg...

Det kommer an på hvordan du ser det. Tror heller ikke nåværende tidspunkt er stedet å investere med en såpass usikker verdensøkonomi. Ettersom spørsmålet nå er kun når en ny finanskrise kommer, ikke om.

Tror det dessuten ikke vi bør bruke begrepet gründer om den norske stat ettersom det er en av tingene jeg ønsker mer frihet til. Mulighet for å starte opp eget selskap og ikke bli ødelagt av byråkrati.

Kan ikke sitte og vente på en finanskrise. Vi snakker 20-års perspektiver og vel så det her, det kommer garantert MINST én "krise" i løpet av perioden, om ikke fler. Fordelen vil være at pengene allerede er øremerket og prosjektet er satt - ingen "vi plastrer litt her og der" taktikk som AS Norge normalt benytter. Nå må du ikke bli helt Solan Gundersen som resten av sosialistene - alt er "fali" lissom... :p

Jeg sa opp jobben og tok forbrukslån som 23-åring for å starte firma. Det handler om å tørre å satse... og der er Norge nå: vi har penger, men vi tør ikke å satse, vi lar det heller skure og gå i samme "trygge" tralten som før ("for det har jo gått bra så langt ikke sant").

Hvis jeg lever når vi kommer så langt skal jeg ta på meg t-skjorta som sier "I told you so" :happy:

• Like 2

Blir FRP denne gangen og. Ikke fordi jeg egentlig tror de vil utrette noe særlig , men de er nå engang det minst dårlige alternativet for min del. Lavere innvandring, mer 4 felts motorvei, flere politifolk, sterkere forsvar, og nei til EU/EØS/Schengen er mine hjertesaker. 3.5/5 er vel det beste jeg kan håpe på fra et parti som muligens får bittelitt å si i regjering.

Norge er et ikke-fungerende demokrati, uansett hvem som får min stemme så føles det meningsløst - politikerne våre er generelt like ubrukelige som valgløftene sine. Jeg hadde gitt min stemme til en reinstallasjon av NorgeOS - dette landet føles som en XP med 5 års aktiv bruk og stadig installasjon av applikasjoner, and you all know what that means...

Så denne gangen går min stemme utelukkende til partiet jeg er mest enig med på den ene saken som irriterer meg over alle andre. Easy - peasy - and pointless.

Særdeles enig !

Det kvalme "politikk"-showet utenfor fasaden...det er rart at så mange oppegående mennesker fortsatt sluker det rått.

Ikke misforstå. Jeg er ikke noe konspirasjonsteoretiker. Det er klart det er bak fasaden... i kulissene ting skjer, men den makteliten er heller ikke allmektig eller feilfri.