Kongkopa 31 Report post Posted April 5, 2013 (edited) Hei TLDR for de som ikke vil lese "wall of text" nederst i posten (ninja edit fra battlelog posten min, så noe kan være litt rart) I løpet av tiden med Battlefield 3 har jeg lest litt rundt på forskjellige battlefield forums (battlefieldo, battlelog, battlefield.no, bfhq.se, bfstuff.se osv) og Battlefield communitien ser ut til å være splittet når det kommer til E-sport. Jeg hører hjemme blant de som er gira på at Battlefield skal bli et E-sport spill. Jeg skrev egentlig denne posten på battlelog for å se om det var noen interesse blant den generelle "battlefielder" for Battlefield som en E-sport. DICE er veldig iherdig på å snakke om at de hører på spillerne og communitien. Så jeg hadde håpet at tråden skulle ta litt av, og kanskje bli lagt merke til, så jeg la litt jobb i den for at noen forhåpentligvis skulle ta notis av den. Jeg er sikker på at DICE selv vet hvordan de skal sette sammen et Battlefield som duger for både E-sport og public gaming, men tenkte vi spillere kunne peke ut hva vi mente var viktig. Fordeler ved at Battlefield blir spilt som en E-sport: Spillet vil leve lenger, og da naturlig selge mange flere kopier (se Counter Strike, Quake) Gratis reklame gjennom streams og konkurranser E-sport spill har en tendens til å dra til seg mange spillere(kunder som vil kjøpe neste tittel) Hva kreves for at Battlefield skal bli en E-sport: - LAN - Spectator mode - Bedre hit registration - Balanserte maps (flagg balanse, side balanse og 5v5/8v8 balanse) - Tilgjengelighet (det skal være enkelt å sette opp eller bli med på kamper - sjekk denne tråden - Konkurranse drahjelp/støtte fra DICE ved launch - Hyppig patching/fixing - Battlerecorder - Gratis kart utvidelser (og heller komme opp med andre måter å tjene penger på DLCs som ikke splitter opp spillere) - Balansere våpen++ rundt en eventuell pro scene - Tilfeldigheter i spillet må bli holdt til et minimum - Fikse headglitching - Fikse lyd (hvor lyden kommer fra, f.eks fottrinn) - Legg til funksjonalitet for å ta bort 3D spotting - Legg til funksjonalitet for å ta bort supression Hva konkurranse orienterte spillere vil ha fra Battlefield 4: Link Kom gjerne med forslag sånn at jeg kan fylle ut listen med flere ting(både her og på battlelog). Karl Magnus Troedsson DICE General Manager om Battlefield 4 og kompetitiv gaming(hopp til 4:20): Som forresten er et crappy intervju(lyd og bilde) som jeg er sikker på at battlefield.no kunne gjort bedre Jackfrags om kompetitiv Battlefield 4: Daskro om Battlefield E-sport: TLDR: I et siste desperat forsøk: Vi vil at Battlefield 4 skal støtte E-sport. Edit: Jeg fikk ikke lov til å legge til flere youtube videor av en eller annen grunn Edit: Battlelog tråden jeg lagde Edited April 5, 2013 by cri74 overskrifter og punkter - mer ryddig Share this post Link to post Share on other sites
cri74 880 Report post Posted April 5, 2013 Valid points - mange av tingene som er nevnt her slet vi med i Weekend Cup Share this post Link to post Share on other sites
DaX 8 Report post Posted April 5, 2013 Ville holdt meg langt unna battlelog da du garantert bare får kritikk av dumme amerikanerne og botter fra Ayzenberg. Battlefieldo er nesten like ille. Råder deg heller til å ta en titt på http://www.mordorhq.com hvis du vil finne personer med reelle oppfatninger av det EA og Dice holder på med. Når det kommer til dette intervjuet med Karl Magnus vil jeg bare si to ting: 1. Vi har hørt det så mange mange mange ganger før. 2. Jeg har gitt opp denne gjengen for lenge siden. Lista du har satt opp er fin den men synes du burde adde server side hit detection og muligheter til å slå av at mottagersoldaten gauker "GRANATA!" hver gang du sender en granat i en generell retning. Must read: http://www.mordorhq....ity-amp-EA-DICE http://www.mordorhq....amp-Battlefield Anngående intervjuet og e-Sport tease: http://www.mordorhq....eld-and-e-sport http://www.mordorhq....ports-(PC-GAMER) Edit: Gidder ikke skrive lange oppsummeringer når jeg sitter på mobil Cri Share this post Link to post Share on other sites
cri74 880 Report post Posted April 5, 2013 Når det kommer linker må jeg innrømme at jeg klikker på dem, ser for over, og lukker vinduet. Noen må være villige til å skrive et sammendrag og presentere det for meg - lat som faen Share this post Link to post Share on other sites
qed 312 Report post Posted April 8, 2013 fin oppsummering, men jeg har mistet håpet, de gir faen i alt utover public noobs. De vil ha kjappe penger inn, ikke et spill som lever lenge. Share this post Link to post Share on other sites
Avean 161 Report post Posted April 8, 2013 Men det er jo ikke bare for spillet sin del å tilrettelegge for e-sport heller. Grunnen til at slike spill som Starcraft 2, Call of Duty, LoL og Dota 2 er så insane svært er at utviklerne går inn med store penger og tilrettelegger store events selv. Blizzard alene bruker sikkert millioner på events. I Battlefield 4 så tviler jeg det blir noe annet enn småe events på nettet om ikke EA og Dice går inn aktivt og satser stort. Det koster mye penger men til gjengjeld kan du skaffe deg massevis av nye kunder ved å gjøre det populært online. Veldig få som kjøper SC2 for å spille singleplayer, de vil konkurrere på nettet. Så BF4 har en utrolig lang vei for å lykkes med e-sport, de må fikse spillet sitt først og fremst. Share this post Link to post Share on other sites
Phantom 7 Report post Posted June 14, 2013 Har Dice noen gang gjort noe for Esport scenen i Battlefield? Minimalt. At de setter fokus på det denne gangen har eg ikkje mykje tru på. For at Battlefield skal slå til som et kompetitivt spill må de gi ut mod-støtte slik at communitiet kan lage en e-sport vennlig utgave. Uansett så er det vel lov å håpe at de faktisk har fokus på det denne gangen Share this post Link to post Share on other sites
BearH 76 Report post Posted June 14, 2013 mtp å beskytte serverfiles tror ikke jeg på mod-støtte i den forstand. Man kan få med store valgmuligheter når man setter en server til privat/unranked, der settings opp mot det kompetitive vil kunne tweaked i en viss grad. Share this post Link to post Share on other sites
Pazuzu 114 Report post Posted June 14, 2013 Har vi sett alt dette? Er det reelt, eller bare noe de sier som vanlig? SPECTATOR MODE !! E3 demoen viser spectator og de sjekker feedback for å kunne lage den bedre. DICE vil satse på eSport og de ønsker at BF4 skal ha eSport støtte Spectator: 1 Person view - ligner mest på hvordan spilleren opplever det Spectator: 3 Person view - ser spilleren bakfra, men har også med våpen informasjon og ammo count (Squad tilhørlighet og stats?) Spectator: Scoreboard view - Klikker på en vilkårlig spiller og man får 1 Person view Spectator: Freecam (5 forskjellige) Floate, plassert kamera, .......(Follow?) Spectator: Tabletop view - Ligner på commander, trykker man på en spiller så vil alle spillere i squad vises. Kan også brukes på flagg. Share this post Link to post Share on other sites
dopehawk 98 Report post Posted June 14, 2013 Har vi sett alt dette? Er det reelt, eller bare noe de sier som vanlig? SPECTATOR MODE !! E3 demoen viser spectator og de sjekker feedback for å kunne lage den bedre. DICE vil satse på eSport og de ønsker at BF4 skal ha eSport støtte Spectator: 1 Person view - ligner mest på hvordan spilleren opplever det Spectator: 3 Person view - ser spilleren bakfra, men har også med våpen informasjon og ammo count (Squad tilhørlighet og stats?) Spectator: Scoreboard view - Klikker på en vilkårlig spiller og man får 1 Person view Spectator: Freecam (5 forskjellige) Floate, plassert kamera, .......(Follow?) Spectator: Tabletop view - Ligner på commander, trykker man på en spiller så vil alle spillere i squad vises. Kan også brukes på flagg. Hvis du har sett på livestreamene så ja det er reelt . Kommentatorene brukte alle de funksjonen under multiplayer live streamene.Men om dem kommer på sluttproduktet er en annen sak. Share this post Link to post Share on other sites
Pazuzu 114 Report post Posted June 14, 2013 Har ikke sett livestream selv nei. Ga opp håpet for BF-serien for leeeenge siden Spørsmålet nå er da altså - tør jeg håpe? Om de får inn spectate og recording på en fornuftig måte så er jo faktisk kravene mine for å komme tilbake til spillet oppfylt. Oh, but I've been burned before... Share this post Link to post Share on other sites
dopehawk 98 Report post Posted June 14, 2013 Har ikke sett livestream selv nei. Ga opp håpet for BF-serien for leeeenge siden Spørsmålet nå er da altså - tør jeg håpe? Om de får inn spectate og recording på en fornuftig måte så er jo faktisk kravene mine for å komme tilbake til spillet oppfylt. Oh, but I've been burned before... Vel ville ikke trykke preorder knappen ihvertfall.. Ive been burned to.. Share this post Link to post Share on other sites
Daniel- 1,200 Report post Posted June 14, 2013 Alle dere som sier nå at dere ikke kommer til å kjøpe spillet kommer nok til å kjøpe det allikevel. Er bare å vente på alfa/beta så blir det pre-order tenker jeg. Share this post Link to post Share on other sites
dopehawk 98 Report post Posted June 14, 2013 Nope det kan du være sikker på at jeg ikke skal , hypetrain går for fult i DICE leiren . Men lar meg ikke lure av den grunn... Ting har en tendens til å snu i oppløpet hos DICE. Så jeg tenker at jeg venter til spillet kommer ut ja.. Og hvorfor skal man i det hele tatt preorder noen som helst fra EA da? .. Lite penger der? Har 2 preorder stående .. Nr 1 er Star Citizen Nr 2 er ARMA3 er arma 3 er rett å slett p.g.a ett spill jeg har brukt mye tid på og dem fortjener pengen om det blir bra eller ikke.. Dont care.. Første er en kickstarter på noe jeg tror vil bli bra.. Men hvem vet.. Men EA.. Jesus..- 1 Share this post Link to post Share on other sites
Its a war out here 236 Report post Posted June 14, 2013 Jeg har faktisk litt troa på BF4 når det kommer til eSport. Eller, mer trua enn jeg hadde tidligere. Så vidt jeg har skjønt så kommer Spectator mode i spillet. Mener å huske at det er confirmed ett-eller-annet sted. Står også i en tråd på fora her at Dice ønsker å gi god eSports-støtte og hører på tilbakemeldinger fra communitiet. Så det virker jo som om de prøver litt. Jeg krysser finga og håper på det beste. PS: Sykt bra tråd, sier meg enig i 110% av det som er listet opp av OP her. Share this post Link to post Share on other sites
cri74 880 Report post Posted June 14, 2013 Arma 3 og Star Citizen her også Men blir overrasket om jeg ikke kommer til å kjøpe BF4, foreløpig ser det jo veldig bra ut synes jeg, men så likte jeg BF3 også da. Det er et knalltøft action spill - Husker fortsatt følelsen av en RPG som kom mot meg i inngangen ved metro 22 juli 2011 (tror jeg det var) Share this post Link to post Share on other sites
dopehawk 98 Report post Posted June 14, 2013 Arma 3 og Star Citizen her også Men blir overrasket om jeg ikke kommer til å kjøpe BF4, foreløpig ser det jo veldig bra ut synes jeg, men så likte jeg BF3 også da. Det er et knalltøft action spill - Husker fortsatt følelsen av en RPG som kom mot meg i inngangen ved metro 22 juli 2011 (tror jeg det var) Joda som sagt , tror det fleste misser poenget med hvorfor jeg ikke hiver meg på den preorder fra EA , dem har jo ikke akkurat vist noe velvilje når det kommer til hva communty har spurt om i BF3 - Eller andre spill for den saks skyld, spiller BF3 og synes det er greit nok , men ikke noe wow faktor hele tia. Kommer helt sikkert til å se på spillet når den tid kommer , men det blir ikke noe forhåndsbetaling ihvertfall...:-) Share this post Link to post Share on other sites
cri74 880 Report post Posted June 14, 2013 Håper at de satser mer på hvordan spillet oppfører seg på PC. Da vi var på visningen og de fortalte om Frostbite 3, så var informasjonen at den er utviklet med mye mer fokus på at den skal fungere på tvers av alle plattformer (PC <-> Konsoll). Slik som det er på BF3 så har jeg lurt på hva den network smoothing er..noen som vet hva den egentlig gjør? Om den videoen i linken der er rett, så skal det ha noe å si på hit registration. Jeg tror vi alle kan være enig i at ved flere anledninger så vet vi at kulen treffer, men at han den treffer ikke merker det. Noen kan si det er cheat, andre at det er lagg, men det kan være en feil i selve Frostbite 2 - som da network smoothing liksom skal fikse. Da kan man tenke seg, hvorfor er network smoothing der? Nå har ikke jeg konsoll, så jeg vet ikke om network smoothing er der og om den fungerer/ikke fungerer på samme måte. Men jeg har sett litt på spillutviklere og guruer som snakker om latency, lagg. Ta feks det som . Til eksempel bruker han hvordan signaler behandles i en konsoll, kontra internet. Her sier han at å sende et signal fra kontrolleren, gjennom konsollen og frem til fotonene spraker på skjermen og avataren din rører på seg tar ca 40 millisekunder (1t 25 - 1t 35). Til gjengjeld bruker en vanlig ping pakke til andre siden av jordkloden omtrent den samme tiden eller mindre tid.Er det mulig at DICE har tatt høyde for dette og det er derfor det føles så unaturlig ut mange ganger på PC? I BF3 føler jeg titt og ofte at jeg ikke kan beregne når faktisk kulen treffer meg, at jeg noen ganger vet at jeg løper bak en vegg (av stein som man ikke kan skyte gjennom) og kulene følger etter meg. Jeg dør av kuler som egentlig traff meg for 30-40 ms tidligere. Vet ikke om andre har det på samme måten, men ofte hører jeg andre si det samme... mulig jeg spiller med en gjeng gæmliser uten reaksjonstid og at jeg spiller med vsync 60fps (en 120hz skjerm ville kanskje løst mye), men jeg synes allikevel det ofte skjer mye rart i spillet som kanskje kan forklares på denne måten? Share this post Link to post Share on other sites
DaX 8 Report post Posted June 14, 2013 Dice er ikke akkurat flinke når det kommer til hit detection og netcode. Hvem husker vel ikke melposene i BF2 og erteskytterne i BC2? Om BF4 har server side eller client side hit detection er det ingen som vet enda da E3 streamen er på et LAN. For at BF4 skal ha en sjanse som et kompetitivt spill må det ha server side hit detection. Våpendynamikken må bli bedre (spray er ikke vanskelig), en god anticheat må på plass, høyere TTK og all verdens muligheter i serveroptions (suppression, 3d spotting, audio spotting osv). Share this post Link to post Share on other sites
dopehawk 98 Report post Posted June 14, 2013 Håper at de satser mer på hvordan spillet oppfører seg på PC. Da vi var på visningen og de fortalte om Frostbite 3, så var informasjonen at den er utviklet med mye mer fokus på at den skal fungere på tvers av alle plattformer (PC <-> Konsoll). Slik som det er på BF3 så har jeg lurt på hva den network smoothing er..noen som vet hva den egentlig gjør? Om den videoen i linken der er rett, så skal det ha noe å si på hit registration. Jeg tror vi alle kan være enig i at ved flere anledninger så vet vi at kulen treffer, men at han den treffer ikke merker det. Noen kan si det er cheat, andre at det er lagg, men det kan være en feil i selve Frostbite 2 - som da network smoothing liksom skal fikse. Da kan man tenke seg, hvorfor er network smoothing der? Nå har ikke jeg konsoll, så jeg vet ikke om network smoothing er der og om den fungerer/ikke fungerer på samme måte. Men jeg har sett litt på spillutviklere og guruer som snakker om latency, lagg. Ta feks det som . Til eksempel bruker han hvordan signaler behandles i en konsoll, kontra internet. Her sier han at å sende et signal fra kontrolleren, gjennom konsollen og frem til fotonene spraker på skjermen og avataren din rører på seg tar ca 40 millisekunder (1t 25 - 1t 35). Til gjengjeld bruker en vanlig ping pakke til andre siden av jordkloden omtrent den samme tiden eller mindre tid.Er det mulig at DICE har tatt høyde for dette og det er derfor det føles så unaturlig ut mange ganger på PC? I BF3 føler jeg titt og ofte at jeg ikke kan beregne når faktisk kulen treffer meg, at jeg noen ganger vet at jeg løper bak en vegg (av stein som man ikke kan skyte gjennom) og kulene følger etter meg. Jeg dør av kuler som egentlig traff meg for 30-40 ms tidligere. Vet ikke om andre har det på samme måten, men ofte hører jeg andre si det samme... mulig jeg spiller med en gjeng gæmliser uten reaksjonstid og at jeg spiller med vsync 60fps (en 120hz skjerm ville kanskje løst mye), men jeg synes allikevel det ofte skjer mye rart i spillet som kanskje kan forklares på denne måten? Har det på samme måte - Men det en hybrid netcode dem har da . Du blir truffet og springer i cover også dør du , eller du blir skutt før du runder ett hjørne.. Helt håpløst kombinert med suppersion av og til.. Share this post Link to post Share on other sites
Avean 161 Report post Posted June 15, 2013 Har begynnt å spille BF3 aktivt igjen for ikke lenge siden, har lagt veldig merke til hva du skriver der dopehawk. Det forårsakes av Network Smoothing, det fungerer på samme måte som ex_interp i gamle CS. Det legger til ekstra delay ikke på deg men andre, sånn at du får mer tid på å faktisk treffe personen når han beveger seg. Så når modellen egentlig har flyttet seg vekk fra siktet ditt så ser du han fortsatt i crosshairen din og får til å drepe han, selv om på hans skjerm så har han bevegd seg unna halvt sekund siden. Men det påvirker også flytiden for kulene dine visstnok. Skal teste med å slå det av og se hvor stor forskjell det utgjør. Mener den settingen gjør det samme som ex_interp, isåfall vil å slå den av forbedre hit reg. Dunno. Share this post Link to post Share on other sites
cri74 880 Report post Posted June 15, 2013 Ja da ville det være naturlig å tenke at lav smoothing = lav latency. Share this post Link to post Share on other sites
Ldd1 16 Report post Posted June 15, 2013 Jeg har faktisk litt troa på BF4 når det kommer til eSport. Eller, mer trua enn jeg hadde tidligere. Så vidt jeg har skjønt så kommer Spectator mode i spillet. Mener å huske at det er confirmed ett-eller-annet sted. Står også i en tråd på fora her at Dice ønsker å gi god eSports-støtte og hører på tilbakemeldinger fra communitiet. Så det virker jo som om de prøver litt. Jeg krysser finga og håper på det beste. PS: Sykt bra tråd, sier meg enig i 110% av det som er listet opp av OP her. Alle håper vel at BF4 blir et bra eSport spill, men angående spectator og battlerecorder, så er jo det bare et minstekrav(imo) for at et spill skal være kompetitivt. Bra maps, dynamisk gameplay, skill basert etc er vel så viktige momenter, så med mindre de har leid inn folk som har massevis av erfaring fra eSport på bra nivå, skal det en del til for at det skal bli mer en OK:) Share this post Link to post Share on other sites
Its a war out here 236 Report post Posted June 16, 2013 Joda, men du kan jo se på BF2 f.eks. Det var ikke veldig mye mer eSport-støtte enn mulighet for å spectate (og det var ganske elendig) og BR, men vi klarte jo å få stablet et ganske greit eSports-community i spillet. Share this post Link to post Share on other sites