Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
cri74

Er modding viktig for spill ?

Recommended Posts

Er modifikasjoner viktig for spill?

Noen sier at moddere ikke er smarte nok, andre omfavner moddere som en ressurs.

ArmA serien er kanskje klimakset av modding, utviklerstudioet oppmuntrer til spillerbasert innhold og mange websider overlever bare på grunn av Bohemia interactive sitt syn på modding. I tillegg belønner de spillere med medaljer og motivasjon til å lage mer innhold til spillet. Men BIS er ikke alene, Minecraft er en annen bestselger som har lyst til at spillerne gjør spillet til sitt eget. På slutten av 2012 så vi resultatet av flere års utvikling av Half Life 1 i ny drakt. CS er også en modd av det samme populøre spillet. Mange mener at det legendariske spillet, er legendarisk, bare på grunn av modding og røttene som gjore at spillet ble spillernes spill. Var det en glipp eller er modding muligvis en av grunnstenene i PC gaming?

Videoen under viser Tripwire sin holdning til modding, og etter at Red Orchestra 2 fikk sin egen SDK har spillet funnet ny popularitet. Gibson forteller hvor vanskelig der er å legge til modabilitet i spillet mens dem utvikler, men han slår også bestselgere som Battlefield 4 under en kam. "De har helt åpent kommet og sagt at de ikke vil slipppe mod-verktøy fordi dem mener spillerne er for dumme, eller ikke gode nok til å modde. Jeg synes det er en skam fordi et av de beste spilmodusene som kom fra Battlefield var Desert Combat. Ved å ikke gi spillerne verktøyet så går dem samtidig glipp av fremtidige muligheter som var grunnen til at mange kjøpte Battlefield 1942(og som var med å gjøre spillserien stor)".

SE UBISOFT om modding her på battlefield.no

SE BOHEMIA INTERACTIVE om modding her på battlefield.no

Tror du modding kan øke spillets verdi?

Hva er fordelene med å unnlate modding ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Modding er noe av det beste med ett spill, enkelt å greit. Bare se på Battlefield 1942 og Battlefield 2. Så utrolig mye som har kommet ut av det. Project Reality for eksempel til Battlefield 2, det er bare 3 - 4 måneder siden jeg satt og spilte det og storkoste meg. Og Desert Combat er jo en klassiker jeg aldri kommer til å glømme. Og se på Minecraft, så latterlig mye mods som finnes til det spillet. Har spilt en del Minecraft, og mods har gitt meg flere hundre timer med glede i Minecraft.

Modding er absolutt noe jeg elsker å noe vi trenger mer av, men samtidig ser vi mindre og mindre av det. Det er synd. Det virker som at de store selskapene vil tjene mer penger på å lage f.eks DLCs til spill. Og ikke gi folk muligheten til å lage sine "egne" DLCs. Det er jo så og si det modding er. Jeg husker at BF3 var "for avansert" for moddere. Noe av det mest latterlige jeg har hørt, moddere er personer de også, akkuratt lik de som sitter og lager spill som Battlefield 3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

CS og DayZ for eksempel taler vel egentlig for seg.

Modding er et magisk verktøy!

Eller Battlefield 2... Hadde ikke Desert Combat kommet til BF42 ville det ikke ha blitt BF2 som vi kjenner til den dag i dag. Tror Bohemia Studios angrer på at Skyrim er så lett å modde da, modsa er bedre enn flere av DLC'ene deres.

Share this post


Link to post
Share on other sites

CS og DayZ for eksempel taler vel egentlig for seg.

Modding er et magisk verktøy!

Eller DotA.

Ett spill som har åpnet for og frigitt verktøy til å lage modifikasjoner har som regel lengre levetid. Det ser man bare på hvordan utgivere/utviklere i senere tid har lager små modifikasjoner selv og lanserer de som DLC for noen få kroner når aktiviteten i spillet begynner å flate ut. Mange ganger ligger funksjonalitet og selve innholdet klart i spillet man opprinnelig kjøpte også, de bare sender ut en aktivering via DLC'n.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Modding er en av hovedårsakene til at jeg spiller på PC. Tenk på spill som Morrowind, Oblivion og Skyrim. Laster du addons og mods så har du jo et ekstra spill. folk er fantastisk kreative. ARMA og Red Orchestra er også veldig gode eksempler på spill som er øker i verdi på grunn av modding

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som noen nevner over her. Ingen mods. Hvor hadde vi stått den dag i dag hvis vi tenker tilbake på DotA og nå da det hel populære DayZ?

Jeg vil si at modding er blod viktig når det kommer til alle slags spill.

Share this post


Link to post
Share on other sites

TF2 hadde heller ikke eksistert uten modding, da mtp på Quake Team Fortress / Team fortress classic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...