Sign in to follow this  
Zen0x

Jobb spørsmål

Recommended Posts

Halloi !

Jeg fikk en telefon igår fra en som ville ha meg på intervju for Ringnes Salgskonsulent.

Her er arbeidsinformasjonen jeg klarte og finne frem igår, da stillingen enda ikke er utlyst.

http://www.karrieres...-stilling/13625

Noen som har noen erfaringer med det?

Jeg har akkurat kjøpt meg leilighet sammen med dama (står på meg) Pengene strekker til, men det er akkurat også.

Det som er da er at jeg fikk meg akkurat jobb som miljøarbeider på Skole her den 18 Februar. Så jeg har ikke hatt jobben i en mnd enda. Og jeg har nå begynt og trives i arbeidet.

Det som er den selve tvisten er at lønnen min nå i en 70+% stilling er på ca 190k i året. Jeg har denne frem til høsten, men blir mest sannsynlig forlenget.

Han som ringte meg kunne tilby meg 100% og 300k i året. Pluss kanskje noen tillegg og litt forskjellig.

Jeg har nå uten om skolen foto som jeg kanskje kan dra i havn et par tusen kr ekstra i mnd.

Her står det nesten mellom 8k ekstra i mnd. Men igjen tryngre/stressende, og lengre abeidstider i forhold til skolen.

Så det som er, er om jeg tør og gamble en jobb jeg er glad i samt med knall kjekke kolleger og en jobb jeg kan føle meg trygg i, vertfall nå. Jeg er livredd for og havne i en jobb jeg kanskje ikke vil trives i.

Gå på intervju, og se hva du føler etterpå. En ting du bør undersøke er hvor stor del av de 300K som er fast og hvor mye som er bonuser, og hvordan bonussystemet fungerer. Noen ganger lover rekrutteringsfolkene litt mye. En annen ting du bør spørre om er om det er mye "gjennomtrekk", altså hvor lenge folk jobber der før de slutter igjen. I en del salgsavdelinger jobber folk bare noen måneder før de slutter igjen, og det er jo et tegn på at det enten er vanskelig å selge produktene (noe som neppe er tilfellet for Ringnes), at det er dårlig miljø eller at ledelsen pusher for hardt eller gir dårlige betingelser.

Om det er slik at det virker som et bra sted, og at 300K er en realistisk lønn for en som ikke har salgserfaring fra før så vil jeg si "go for it". 8K i måneden er mye penger, og vil gjøre hverdagen vesentlig enklere. :)

Mulig jeg misforstår, men er ikke dette de gutta som drar fra butikk til butikk og sørger for å fylle på, ta bestillinger fra butikken, planlegging av kampanjer/torg, osv.? Husker i hvert fall fra min tid i butikk i hine dager at vi hadde en fast kar fra Ringnes som var innom ukentlig og sjekket at vi hadde alt vi skulle etc.

Hvis stillingen er en slik så er man vel egentlig ikke så mye sammen med kollegaer - de virket ganske lone wolfere de gutta. Vi i butikken hadde jo god kontakt med dem selvfølgelig, men de var jo konstant på farten og "kontoret" var jo bilen... skal dog sies at den tiden jeg jobbet i butikken hadde vi samme karen så lenge jeg kan huske, så han virket happy med jobben - men det var hardt arbeid.

8K i måneden er mye penger, det dekker jo utgiftene til et lån på 1.5M alene... så det kan være vanskelig å motstå en slik fristelse, men som Prosten sier: gå på intervjuet først, og se hva magefølelsen sier.

• Like 1

Var selv borti denne problemstillingen. For meg var ikke lønn som var forsjellen men arbeidstid og arbeidssted.

Dra på interju og hør hva de har å tilby.

Spørr også om det er noen aktiv(e) fagforeninger

• Like 1

Ai, kinky situasjon du har kommet opp i der, men det blir ofte sånn med jobbtilbud osv.

Har egentlig ingen erfaring med det der grunnet min alder (hei barn), men jeg ville anbefale deg å "go with your guts". Følg magefølelsen. Går du ikke for dette tilbudet kommer det sikkert flere i fremtiden.

Hvordan man trives på jobben har i alle fall veldig mye å si.

Lykke til anyways!

• Like 1

Bruk intervjuet til å få et bilde på hva de gjør og hva slags folk (alder, utdanning, o.l) som jobber der. Viktig å finne ut om det er en stabil arbeidsplass, som Prost nevnte. Fagforeninger er ikke alltid et must, men det kan være lurt å finne ut om de fleste er organisert eller ikke. Selv om du jobber som selger med budsjett så er det mye mulig at du har 300k i bunn og bonuser oppå dette, men for å være sikker burde du spørre.

Kjenner en som jobbet som dette i Ringnes og han var som Sussidal nevner ute i butikkene for å sjekke produktplassering, gjennomføre bestillinger o.l.

Hiver meg på de andre og anbefaler deg å gå på intervju med åpent sinn :)

Takker for flotte svar og tilbakemeldinger!

En venn av meg sa dette:

Hmm ringnes jobben e jo 100 000 mer i året, det komme jo absolutt godt med når du har kjøpt nye leilighet, og som ein som har vært i nav systemet og jobba delvis så vett du godt kor mye 100 000 kan jørr!

Men i denna type jobb så har du så å sei ikje kontakt med kollegaene dine mer enn øve mail og tlf, du e som regel mest ute på veien og inni butikkar og sette fram varer og lage fine " stander " for produktene og prøve å få butikksjefar te å kjøpa mer av produktene

eg kan lova deg att det e NIKS rom for sosialt samvær å humor, gøy i denna jobben.

Det blir mye aleinatid, du kan jo spørr ringnes om det eg seie e tilfellet og vurdera det

( har vært på ein del lignanes intervjuer så detta og fått inntrykk av det eg seie stemme godt.

Jeg igjen er jo en sosial person, er jo derfor jeg har jobbet innen barn/ungdom og ikke minst fotografering.

Og jobben jeg er i nå er jo super sosial og rolig.

Men har begynt og få teken på det og som jeg skrev i første post at jeg begynner og slappe av og trives med jobben.

Det som er med ringnes jobben er at jeg må disponere egen bil, ikke at det er noe problem, men er lite minus i regningen. Ja jeg får jo kilometer godtgjørelse og dette, men sliter jo på bilen for det om.

Dette er vel igrunnen kansje ikke en jobb jeg så etter nå da, hadde han over telefonen sagt at det var en lønnsforhøyning på 30-40 000kr i forhold så hadde jeg takket fint nei. Men her er det snakk om 110 000kr ekstra og det er mye penger.

Intervjuet skal jeg uansett på da, bare for og høre hva det spesifikt går ut på. Men visst det er sånn som folk sier at det er looner jobb og veldig hektiske og krevende dager så har jeg mine tvil om dette er en jobb for meg. Sussidal og Drozo, det var akkruat dette han nevnte i telefonen hva jobben min gikk ut på.

Men jeg frister litt og bare sitte på gjerde og se hva som dukker opp i fremtiden og bare ta det helt med ro der jeg er nå.

Hmm jeg vet ikke, kanskje den jeg har nå er vel mere en sånn drømme situasjon. Der jeg kan komme hjem i 3-4 og fortsatt ha energi til andre ting på dagen, samt ha fri i helgene og høytidene. Hyggelige og forståelsesfulle medarbeidere.

Men det er den lønnen da som ikke er helt på topp.

De 3 tingene jeg nevnte her har jeg ikke i den nye jobben, der er det kun pengene.

Den andre jobben kan kanskje være et springbrett, men jeg vet ikke helt i hvilken retning.

Det kan den jobben jeg har nå også innen barn og ungdom.

God lønn som letter på hverdagen er feiende flott det, ingen tvil. Men jeg trekker veldig i den retningen at hvis du fortsatt er usikker etter intervjuet og kjenner at dette kanskje ikke er helt for deg, så sier du nei. I mitt hode må man trives med det man bruker 1/3 av døgnet på. Selv er jeg selger i butikk og stortrives med å jobbe med interessefelt og lidenskapen min, selv om lønna ikke er helt tipptopp. Som din jobb er den sosial, trivelige kollegaer og grei arbeidstid :) Det hjelper liksom ikke med topplønn og slikt hvis man gruer seg for å dra på arbeid hver dag, da er det bedre å leve av litt mindre men ha mye mer igjen av andre ting.

• Like 3

Som nevnt over, de gutta der springer kun fra butikk til butikk og fyller på varer og selger til butikk.

Mange av de jeg kjenner som jobber i både Ringnes og Mack så er det slik jeg har forstått sabla mye pes og arbeid, så vet ikke om 300k er så himla mye mtp arbeidsmengden man har.

Om du digger det sosiale og trives du der du er nå, så skit i det om du finner ut om det ikke passer for deg etter intervju.

• Like 1

Sektleder sier noe veldig viktig her. man må trives med det man gjør. Så lenge du har nok med det du har og ikke tror du vil trives med den nye jobben så bør ikke lønna styre deg.

Ja det er liksom akkurat den biten jeg faller litt tilbake når jeg sitter og grubler og forhører meg.

Som dere forteller, så er det det jeg har fått inntrykk av at det kan bli mye pes fra ledelsen over deg, samt veldig hardt usosialt arbeid. Du ser verken sjefer eller kollegaer, foruten om mail og telefon. Om det rett og slett er verdt de 8 tusen i mnd i forhold til "lykke og glede" på litt trangere kår.

En annen stor hake er at jeg får ikke den samme mulighet og utvikle meg videre som journalist / fotograf. Da Ringnes jobben vil ta for mye tid og krefter. Her nå, så kan jeg ta bilder både i skoletiden og utenom, da jeg har hele ettermiddagen/kvelden og helgene fri. Så igrunnen så er den totale inntjeningen ca 230k i året inkludert avisen. Og den kan stige for alt jeg vet.

I Ringnes kommer mest sannsynlig til og kjøre rundt en 2-3000km i mnd og kanskje en 1000km uten om jobb så da er vi oppe i 3-4000km i mnd med egen privat bil. 3.5x12 = 42 000km i året. Unnskyld språket, men det er jævlig mye med egen bil.

Om 42 000 km i året stemmer så er ikke de ekstra 8000 i måneden 8000 lenger og du må nok regne med lavere tall totalt, selv med kjøregodtgjørelse. Dersom jobben ikke betaler forsikring (pga økt kjørelengde) og verditap på bilen så må du nesten regne på om 3,40 kr per kilometer (statens satser per 01.01.2013) holder for deg.

Det kan jo forsåvidt være en grei tempjobb om du ikke har tenkt deg karriere i dagens valg av jobb.