Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
cri74

Årets største skuffelser 2013

Recommended Posts

Tenkte vi kunne sette opp en tråd som tar for seg spill, og spill-relaterte, skuffelser. Spill som vi trodde skulle gjøre det bedre eller som ble kjøpt, og etterpå viste seg å være totalt bortkastet. Samlingen i denne tråden blir personlige meninger og kommentarer, og man kan kommentere på hverandres innlegg og meninger. Det kan være en diskusjon, eller bare generelle kommentarer om spill, men for å gjøre det ryddig så er det satt pris på litt begrunnede innlegg - mer en bare "Dritt-piss-dårlig spill" kombinert med en link.

Tråden er ment til å brukes på slutten av året i en artikkel om 2013 som spillår - da som årets skuffelser. Gode innlegg som blir brukt kan bli premiert i romjula/nyåret 2013/2014.

Kommentarer i tråden kan også bli brukt i nyheter og artikler fremover, som en generell mening fra battlefield.no medlemmer. Kriteriet er at spillet, eller det spillrelaterte, tilhører en 2013 utgivelse eller lansering. Forøvrig kan tråden inneholde alt mulig - spillvideoer, spill utgivelser, grafikk, bruker relaterte saker, funksjoner i spill, lyd design, spill design, konsoll HW, PC HW....egentlig alt som på en eller annen måte har noe med spill å gjøre. Som sagt så er det heller ikke noe i veien for å gjøre flere innlegg om samme tema eller spill.

årets største overraskelser 2013 finner du her

Starter tråden med Aliens Colonial Marines - Utgivelse 12 februar 2013 | Spillet ble solgt som AAA spill til full pris, man kan også kjøpe Season Pass som gir alle DLC's.

Allerede i juni 2012 dukket den første tråden opp i Battlefield.no og ved nyttår kom det i vår liste over noen av de beste spillene i 2013. Det var enorme forventninger til spillet, både fordi det var i Aliens universet og fordi det skulle bli utviklet av Gearbox - som hadde 2012 suksessen med Borderlands 2. Mot slutten av 2012 var det sådd tvil om ACM ville innfri, det er en ganske krevende oppgave å gjenskape Aliens universet i spillform mens man samtidig produserer andre AAA spill, og bekymringene begynte å svirre i forskjellige forums. Gearbox svarte og kom med noen demovideoer og promo materiale om spillet og her så det ganske tøft ut, selv om det bar preg av konsoll. Aliens ble laget på Unreal og om man tar en titt på Unreal og hvordan effekter og motoren ser ut, så blir man imponert. Slik ACM ser ut pr. i dag ligner det mer på slik Unreal var da Unreal Tournament ble sluppet(1999). Men det er ikke bare grafikken som er feil med dette spillet. Blant annet så fungerer ikke collision, AI oppfører seg vanvittig idiotisk, fiender teleporterer, effektene fungerer ikke, brettene er knotete og mye mye mer. Men om man skal løpe rundt i halvmørkeret og skyte på sorte Aliens, så burde i det minste grafikken stemme og være langt bedre.

Det som skjedde på utgivelsesdatoen 12. Februar 2013 var total tragedie, forums og Steam diskusjon ble overøst av kritikere...veldig negative kritikere. Hva som fulgte derfra var en kasteball om hvem som skulle ta skylden for hvor dårlig spillet egentlig var og hvor lite det stemte med forventningene. Til og med alpha demoen så bedre ut enn selve spillet. I reddit kom det frem at Singleplayer kampanjen ikke var laget av Gearbox, i følge (en som kaller seg) en ansatt i Gearbox den tiden spillet var under utvikling. Om Aliens kunne gråte, skriver Rock Paper Shotgun, ville hele romskip, planeter og god plasserte ventilasjonsanlegg bli oppløst i en regnstorm av syre-tårer akkurat nå

I reddit forklares noe av grunnen til hvordan det ble som det ble. Den korte versjonen er at Gearbox hele tiden utsatte Aliens til fordel for andre prosjekter som Borderlands, Dukenukem osv. Sega(utgiver) kom frem med hammeren og forlangte en utgivelse og Gearbox valgte å outsource til Timegate, Demiurge og Nerve. I tillegg ville Sega kjøre Gearbox gjennom rettssystemet og de hadde ikke noen annen mulighet en å legge spillet til sertifisering i den formen det var.

Pecan er kodenavnet for spillet

“Somehow the schedules for [Aliens' codename] Pecan and Borderlands 2 managed to line up, and GBX realized that there was no fucking way they could cert and ship two titles at the same time. Additionally, campaign (which was being developed by TimeGate) was extremely far behind, even as Pecan’s Beta deadline got closer and closer. In April or May (can’t remember which), Pecan was supposed to hit beta, but GBX instead came to an agreement with SEGA that they would push the release date back one more time, buying GBX around 9 [month] extension.”

“About 5 of those 9 months went to shipping BL2. In that time, TimeGate managed to scrap together 85 percent of the campaign, but once Borderlands 2 shipped and GBX turned its attention to Pecan, it became pretty apparent that what had been made was in a pretty horrid state. Campaign didn’t make much sense, the boss fights weren’t implemented, PS3 was way over memory, etcetcetc. GBX was pretty unhappy with TG’s work, and some of Campaign maps were just completely redesigned from scratch. There were some last minute feature requests, most notably female marines, and the general consensus among GBX devs was that there was no way this game was going to be good by ship. There just wasn’t enough time.”

Gamer.no har hele artikkelen på norsk

Årets største skuffelse for meg er fortsatt i beta og kalles Battlefield 4.

Her har du den samme gamle kjøret man finner i Battlefield 3. Ja, noe er forandret, misforstå meg rett, men det er rett og slett ikke nok. De har oppfunnet hjulet på nytt og kaller det århundrets oppdagelse.

Jeg som person er ikke interessert i å se hvor mange bygninger jeg kan knuse på kortest mulig tid eller hvor mange folk jeg kan kjøre over med en stridsvogn eller hvor mange kills jeg får med en AT/RPG eller.......ja listen er lang.

Battlefield 4 er "noobvennlig"og er rettet mot en yngre publikum. Det gjenspeiles i chatten, spillemåten og hvordan ting blir gjort. Skal sies at jeg har vært en solid Battlefield-fan siden det første spillet hvor jeg drev på flere timer om dagen med å fly helikopter opp ned og leke meg mens jeg sprengte FI.

Nå blir man kalt noob, retard etc etc hvis man taktisk lobber en fomp (40mm)over en mur eller inn i en bygning eller gjør ting som de faktisk skal gjøres. Gun'Run aka Gungho er et hot tema i Battlefield 4. Ligger man i ro 2 minutter + (ikke det en gang) så blir man kalt camper,hvorda meningen bak dette er å formidle informasjon.

Jeg har prøvd Battlefail 4 (leif indented) og løsningen fungerer bare ikke for meg. Jeg trenger noe mere realistisk enn å komme dundrende med en stridsvogn gjennom en 20 etasjers kjøpesenter og drepe XX antall idioter som står og ser på en 64tons klump komme fallende ned.

MEN

Battlefield-serien er fin for den "yngre garde" hvor de ikke nøyer seg med hvordan ting skal gjøres, hvor mesteparten av fighten foregår i chatten og det å springe med kniv i front er å anse som en kul greie.

Jeg vil påstå at Arma 3 ødela mye for Battlefield 4. Er en del av oss som har fått smaken på realisme (foruten de som har spilt arma i mange år) i et spill og hvordan man taktisk kan vinne.

Er også mange som unngår Arma-serien grunnet kompliserte og innviklete kontroller, men bunn og grunn så handler det bare å lære seg å gå igjen og det lærer man fort.

Oppsummeringen og inntrykket av Battlefield 4;Ny interface, hud og meny. Ellers alt ved det gamle. Resten er bare lagt til for å se fancy ut (sprenge bygg etc)

Mvh

Pro

Helt enig med deg der men virker som det er dette folk flest vil ha. Arma 3 har realisme men der mangler du innhold igjen. Det er avhengig av en mod for at det skal bli gøy. Akkurat nå er Altis rimelig kjedelig, flatt terreng og ingen ordentlig skog eller urbane terreng. Det er bare ørken med bygninger omkring. Arma 3 ble lansert uten singleplayer, AI som rett og slett ikke fungerer til tider så COOP blir grøssalt kjedelig og ingen multiplayerinnhold omtrent. Alle spiller Wasteland modden som også er full av bugs. Så for meg er Arma 3 største skuffelsen i år, for BF4 er akkurat som BF3 var. Det forventet jeg. Arma3 forventet jeg mer av.

Helt enig med deg der men virker som det er dette folk flest vil ha. Arma 3 har realisme men der mangler du innhold igjen. Det er avhengig av en mod for at det skal bli gøy. Akkurat nå er Altis rimelig kjedelig, flatt terreng og ingen ordentlig skog eller urbane terreng. Det er bare ørken med bygninger omkring. Arma 3 ble lansert uten singleplayer, AI som rett og slett ikke fungerer til tider så COOP blir grøssalt kjedelig og ingen multiplayerinnhold omtrent. Alle spiller Wasteland modden som også er full av bugs. Så for meg er Arma 3 største skuffelsen i år, for BF4 er akkurat som BF3 var. Det forventet jeg. Arma3 forventet jeg mer av.

Arma er et åpent spill hvor man kan gjøre mye selv. Personlig så har jeg brukt mye tid på å lage egne ting via editoren som en del andre har gjort og når det kommer til mods så er det mye som blir portet over fra Arma 2 serien fortløpende.

Gjennom Steam sin workshop så har man tilgang til en god del "missions" som er brukerlagde og som holder en god standard, finnes en god del dårlige der også men de gode veier opp for det.

Arma serverer ikke alt på et gullfat som Battlefield gjør, man må faktisk investere tid i arma for å kunne spille det og for å kunne finne ut mere.

Wasteland-modden er på en måte "kid" modden, DayZ uten zombier. Du har mye annet enn bare det og finnes flere fulle servere med mye annet "snacks" - Kommer an på hvor mye tid man vil bruke på å finne de :)

• Like 1

Det var det samme da Arma 2 kom ut, men da var det sammen med en utrolig bugga SP/Coop kampanje. Det tok noen måneder før spillet fikk moment. Nå har det jo valgt å "finpusse" kampanjen og gi den ut i bolker, det kan hende at det er vel så bra. Et privilegium de kan tillate seg som indieutviklere.

• Like 1

Jeg tok en titt gjennom de spillene jeg har kjøpt/spilt i år og ... jeg har ikke blitt spesielt skuffet over noen - selv om jeg spiller ganske mye.

Nå skal det jo sies at jeg f.eks. ikke kommer til å bli skuffet over BF4 - jeg har lave forventninger og da er det ikke så lett å blir skuffet :-)

Nå har det kommet flere gode community maps til RO2 (+rising storm ekspansjonen) og jeg får min fix av militær FPS der.