Sign in to follow this  
nightzirch

Piratkopiering blir enklere å fange

Recommended Posts

De er faktisk enda mer gale på vannscooterkjøring jo lengre inn på østlandet man kommer. bare se på hva som skjedde i Telemarkskanalen. Mens i ålesund ble akkurat en sak lik min henlagt på grunn av ESAs uttalelser og EøS-rettslige prinsipper. Og i Kristiansand ble det bare påtaleunnlatelser langt ut i august. Likhet for loven?

Vannscooterforbudet er idiotisk. Om man skal bruke støy-kortet, så er 10-fotere med 9,9-hester like ille. Og vet du hva som er enda værre. Motherfuckings måker! Var i Hardanger i sommer, og måkene var mye mer irriterende enn han som kjørte vannscooter rett utenfor...

De er faktisk enda mer gale på vannscooterkjøring jo lengre inn på østlandet man kommer. bare se på hva som skjedde i Telemarkskanalen. Mens i ålesund ble akkurat en sak lik min henlagt på grunn av ESAs uttalelser og EøS-rettslige prinsipper. Og i Kristiansand ble det bare påtaleunnlatelser langt ut i august. Likhet for loven?

johnjohans1 @ Tv2

Grunnen til dette forbudet er enkelt. Ingen på tinget har vannscooter.

Følgelig gjelder janteloven

Kunne ikke vært mere enig med Johnjohans1 her!

Hvorfor er det forbud mot vannscootere men ikke disse her båtene som har en motor som er større en båten i seg selv?

Har aldri vært noen problemstilling for meg personlig da jeg er en aktiv CD og vinylsamler. Ingenting slår det å holde et nyinnkjøpt album i hendene, sette det på anlegget og kose seg med å lese bookleten og få med seg albumet i en helhet :) Spotify og streaming har ingen sjarm overhodet for meg, brukes kun som lettmusikk (en spilleliste med klassisk mens man pludrer med å få gått i seng) eller for å finne nye artister.

Ulovlig nedlasting blir det mindre av når tjeneste følger folket og blir lettere å få tak i. Skremsels-rettssaker som overnevnte nekter jeg å tro det kommer særlig mange av.

Støtt artistene, kjøp platene :D De tjener lite nok på platesalg fra før av og ENDA mindre på streamingtjenester.

Men spørsmålet er; bruker de med helikopter?

http://www.dagbladet.no/2013/02/21/nyheter/innenriks/politihelikopter/snoskuter/25878416/

Spennende å se hva som skjer egentlig med tanke på at 99% piratkopierer. Hvis dem virkelig kommer til å sende krav til hver enkelt som laster ned noe så vil det få store konsekvenser.

Husker jeg vokste opp med et fritt internett hvor jeg lærte meg alt fra videoredigering, 3d, animasjon, webutvikling alt pga internett. Ta en titt på hardware.no og utviklingsforumet der. Sitter alle 15åringene med kjøpt 3d studio max, photoshop cs5 ? neppe.

Dette er en av sidene ved piratkopiering som er positivt. Hvis alle disse kreative personene aldri kunne lastet ned noe som helst, så hadde de neppe vært interessert i faget den dag idag inkludert meg selv. Problemet er at politikere aldri vil kunne skjønne dette da de bruker pc'en til vg.no og nettbanken, de har ingen anelse over hva denne loven her vil gjøre med framtida. Basicly kreativiteten vil dø ut i kommende generasjoner. Bare å glem at folk lærer seg å bli flink nok på skolen. Trist

• Like 2

Fram til dei kan bevise at dei kan bite, fortsette eg i samme tempo som før. Planen med å kryptere alle disker og sette opp eit åpent gjestenettverk blir kanskje framskunda litt :cool:

(I Norge kan ikkje Politi tvinge deg til å oppgi passord/dekryptere diskene dine. Dette sammen med åpent nettverk = ingen bevis på at du har gjort nåke ulovlig)

kjøpte nettop VPN https://www.privateinternetaccess.com, kosta ca 40 kroner for en måned, skal også kryptere harddisken som inneholder alt jeg laster ned :p. kommer til å bruke VPN for et par måneder for å se om det faktisk skjer noe med de som laster ned. eller om det bare er trusler og lover de kommer med.

Fram til dei kan bevise at dei kan bite, fortsette eg i samme tempo som før. Planen med å kryptere alle disker og sette opp eit åpent gjestenettverk blir kanskje framskunda litt :cool:

(I Norge kan ikkje Politi tvinge deg til å oppgi passord/dekryptere diskene dine. Dette sammen med åpent nettverk = ingen bevis på at du har gjort nåke ulovlig)

Så hvis jeg forstår deg rett, har du et nett som er usikret har de ikke noe bevis på at det er du som faktisk laster ned?? :)

Hjelpe kanskje lite dersom du ikkje har naboar innen eit par hundre meter, men dersom du bur på ein tettplass med usikret nettverk kan dei jo ikkje veta sikkert at det er du som faktisk har lasta ner.

Du har fortsatt ansvar for ditt nettverk, og kan risikere bot o.l. Korleis dette faktisk vil fungere får me vente å sjå ;)

Men då må du sammtidig vara sikker på at dei ikkje finn spor av dette på harddisken din; derfor kryptere du rubbel og bit.

Bruk f.eks. TrueCrypt til dette. Den kan kryptere disken mens du bruke den, og har nokon kjekke avanserte funksonar..

Dersom du i tillegg har ein moderne prosessor (Intel: Fra Sandy Bridge. AMD: fra bulldozer) vil ytelsen på maskina berre synke eit par små prosent

Ja det som er problemet da vettu bor ikke så sentralt at det gjør noe :p

Nei skal vente og se litt om det blir rullet opp noen store saker innenfor temaet eller det bare er skremselspropaganda de driver med! :)

Du har fortsatt ansvar for ditt nettverk, og kan risikere bot o.l.

Kilde? Det har jeg aldri hørt før.

Slik jeg ser det er det jo nettopp åpenhet som er løsningen. Man bør være en kompisgjeng som går sammen om å spleise på en heftig proxy som ikke logger noe og la trådløstnettet alltid være åpent hjemme så lenge du ikke spiller/streamer/trenger linja. Umulig å vite hvem som har gjort hva, eller engang hvor mye bruk som er illegal kontra vanlig nettverkstrafikk.

Du har fortsatt ansvar for ditt nettverk, og kan risikere bot o.l.

Kilde? Det har jeg aldri hørt før.

Slik jeg ser det er det jo nettopp åpenhet som er løsningen. Man bør være en kompisgjeng som går sammen om å spleise på en heftig proxy som ikke logger noe og la trådløstnettet alltid være åpent hjemme så lenge du ikke spiller/streamer/trenger linja. Umulig å vite hvem som har gjort hva, eller engang hvor mye bruk som er illegal kontra vanlig nettverkstrafikk.

Med en litt avansert router kan du jo limite trafikken på trådløsnettverket.I tilegg har jeg satt opp routern slik at man ikke kan koble til PCer som står på kabelnettverket, men man kan koble til PCer som står på WIFI fra kabelnettverket. :)

Synes de burde slappe av litt og lage TV serier litt mindre spennende. Når du har sett sesong 1 i Norge og venter på sesong 2, mens USA viser sesong 3 - så ville mindre spennende serier bidra til mindre piratkopiering. Hvorfor skal de lage så jævla bra Cliffhangers og skylde på oss som har lyst å se mer. Kan dem ikke bare finne en god bissniss modell som tjener like mye på å sende hver episode til alle land samtidig.

Men strengt talt, det er vel egentlig sprederne av materialet de vil få has med? Selv om det hadde vært lite hyggelig å fått en regning fra TNT og DreamWorks om å kjøpe alle sesongene av feks Falling Skies (nå som jeg allerede ser serien på amerikansk sendetid)

Downloaded

kjøpte nettop VPN https://www.privateinternetaccess.com, kosta ca 40 kroner for en måned, skal også kryptere harddisken som inneholder alt jeg laster ned :p. kommer til å bruke VPN for et par måneder for å se om det faktisk skjer noe med de som laster ned. eller om det bare er trusler og lover de kommer med.

pysa

• Like 1

Sluttet for lenge siden å piratkopiere spill, litt etter at jeg begynte med steam. Har aldri vært spesielt musikkinteressert. Bøker har alltid blitt lånt eller kjøpt. Filmer og serier derimot holdt jeg på med fram til juni i år. Sluttet tvært med det, og det har godt sånn noenlunde greit. Man føler seg litt isolert riktignok. Overlever foreløpig på å drikke min egen urin (resirkulering), og å rett og slett bestille filmer/serier fra Amazon når det er gått sånn passe ned i pris. Irriterende at bluray er så fordømt mye dyrerere å kjøpe serier på, dvd og standard definition er bare så år 2001.

Det er egentlig ingen spesiell godfølelse med å faktisk kjøpe filmene og seriene, mer en følelse av at "hvorfor i huleste helvete lastet jeg ikke mer ned når man ikke risikerte noe som helst". Likevel får man vel belite seg og faktisk betale for det man bruker framover. Vet jo rasjonelt sett at det er den moralsk riktige tingen å gjøre.

Spennende å se hva som skjer egentlig med tanke på at 99% piratkopierer.

Stemmer virkelig dette i Norge nå lenger nå som vi har Steam. livetjenester på consollene, Itune, Google Play, Spotify, Wimp, Netflix, HBO Nordic, Viasat play, Beat, TV2 Sumo, Filmnet, SF Anytime, Headweb, Apple TV, Voddler og gud vet hvilke andre tjenester som måtte være der. Det at det finnes så mange tjenester (er vel kun Comoyo som har måtte legge ned) tyder på at folk betaler villig vekk i mitt hode ihvertfall.