Sign in to follow this  
nightzirch

Piratkopiering blir enklere å fange

Recommended Posts

hw.no: Nå skal norske nettpirater tas

hw.no: Så lett kan du snart bli tatt for piratkopiering

Enkelt og greit, ifølge en ny lov har private aktører rettigheter til å be om personopplysninger til eieren bak en IP-adresse hvis det er bevis for at denne IPen driver med ulovelig fildeling. Dette betyr også nedlastning, så laster du ned en film en fredags kveld ligger du i systemet og det blir mye lettere å få tak i personopplysningene om deg fra ISPen.

Jeg vil si jeg ser både de positive og negative sidene ved dette og var lenge sikker på at det skulle komme en slik lov. Det sto i en artikkel for ikke så lenge siden som jeg dessverre ikke klarer å finne igjen, at internett var en menneskerett og at det skulle mye mer til for å bli dømt som pirat enn bare å laste ned en film. Da går jo denne nye norske loven ganske imot det prinsippet. Jeg vil allikevel si at medieindustrien er nødt til å skjønne at konsumere har lett for å ta minste motstands vei. Det er vel så og si ingen som laster ned musikk nå lenger. Alle bruker Spotify eller andre streamingtjenester. Netflix og HBO Nordic har altfor dårlig tilbud til å dekke filmbehovet helt, så jeg skjønner godt det fortsatt drives mye med filmnedlastning. Det å gjøre det enklere å fange pirater er ikke løsningen imo. Jeg ville heller sett at bedre tilbud kom på banen og at nevnte aktører får billigere kontrakter for medieinnhold på sine tjenester.

Hva synes dere om dette? Er det krenkelser mot ditt privatliv eller er det på tide at pirater slås hardere ned på? Kommer du til å bestille et VPN-abonnement for å være anonym?

Vil også slenge på at de som ikke har sett den, bør laste ned (gratis og lovlig) eller kjøpe TPB AFK, dokumentaren om The Pirate Bay og rettsaken. Veldig spennende og interessant.

Jeg vil si at når dette taes i bruk vil jeg føle meg litt krenket, kanskje litt naken også.

Jeg mener at så lenge vi som er brukere av feks. Piratebay kan laste ned så mye vi vil uten å få konskvenser, iom. at det er dem som laster opp filmer/spill/musikk som er "forbryterne".

Jeg innrømmer gjerne at ja, jeg laster ned alt av filmer som jeg ikke finner streams til som funker bra nok.

Og ja, jeg kommer til å ta ibruk VPN hvis det viser seg at det blir så alvorlig på et tidspunkt da folk faktisk blir tatt med buksene nede. Har det allerede installert og kjøpt full tilgang til det.

Kjøper alt av spill på Steam, bruker Spotify og Netflix og kjøper det meste av software(riktig nok ikke alt).

Piratkopiering har vel blitt litt gammeldags?

Helt enig med daniel. Har ikke lastet ned noe på flere år egentlig, ganske enkelt fordi det er på sin plass å betale for det man bruker, selv om det har vært frustrerende til tider grunnet dårlige alternativer.. men nå som streaming blir mer brukbart så nyter jeg livet :)

Ser ikke helt problemet med at folk som lager underholdning skal få betalt for det og er stor motstander av stjeling av åndsverk.

Mest er det jo unge folk som ikke ser hvor mye arbeid det er bak produksjon av underholdning som på død og liv nekter å betale.

Den overprisete cd-generasjonen og melkingen av gamle hits på "best of" skal jeg derimot ikke forsvare..

På spill og musikk har fildeling gått veldig ned, men på video og serier er det likt det har vært i mange år fordi bransjen ikke ønsker å rette seg etter etterspørselen/behovet.

Det er en TV serie du følger med på og årets sesong er ferdig sendt i norge, i USA går alt neste sesong og den ligger ute til nedlasting via fildeling og man har veldig lyst til å se den.

Det er da INGEN lovlig måte å se neste sesong da annet enn å hoppe på første fly til USA for å se den der.

De andre alternativene er å vente 1 år for å se den på norsk TV, vente 2 år for å kjøpe den på DVD eller vente 3 år for å se den på streaming tjenester som netflix :p

Dette som ofte er problemet, man kan ikke se den på lovelig på et fornuftig vis :p

• Like 3

Kjøper alt av spill på Steam, bruker Spotify og Netflix og kjøper det meste av software(riktig nok ikke alt).

Skjønner hva du mener med gammeldags, men er litt uenig. Jeg betaler for så mye som jeg kan, bruker Netflix, Spotify, Steam (det meste av spill er online uansett og ubrukelig å spille cracked) og betaler til og med for Adobe-pakken. Jeg er allikevel heftig bruker av VPN og spesielt når det er requesta en film å se med familien når jeg er på hjemmebesøk eller hytta.

Motivasjonen for å laste ned ulovlig er jo at det er gratis, men jeg tenker at nå som jeg er eldre og har litt mer kronestykker å rutte med ligger det litt tyngre over meg enn det gjorde før. I tillegg er det mye lettere å få tak i lovlig programvare nå, så det gjør det jo mer aktuelt å kjøpe enn å laste ned

Ting jeg ikke har råd til(er tilbake i studentlivet ja....), men vil sjekke ut laster jeg fortsatt ned via div torrentsider. Blir dog veldig lite lisenserte ting i europa. Mest anime for tiden. Kan også være ting som er vanskelig å få tak i "lovlig". Ellers så er vel piratkopiering like hipt som det alltid har vært, bare at nå har vi mulighet til enkelt å betale for noen av tingene i tillegg.

har ikke fått testet NetFlix, HBOnordic osv pga silverlight faenskapen, men har skjønt at det er rom for forbedringer. De burde heller prøve på en klient ala spotify som benytter seg av båndbredden til brukerne(torrentgreier) for å spre underholdningen.

I artikelen står det jo at dette er et forslag som ble lagt fram!

Gjorde de ikke det for ei stund siden også, men kom ingen vei med det?

Så lenge filmer og serier bruker 6måneder + før de kommer på norsk tv så blir det lasta ned. Musikk har jeg spotify til og netflix (us) til diverse serier/filmer jeg ikke må se med en gang de kommer ut. ( med all den antipiracy "reklamen" på dvder/bluray så frister pirat mer og :p

HBO Nordic er boykotta siden de var så jævlig cocky før release.

Spill blir kjøpt i 90% av tilfellene, kan være de må prøves før jeg kaster penger etter de :p

Folk som bruker Piratebay og diverse andre public trackers fortjener nesten å bli tatt :p

Dette gjelder meg - jeg kjøper dog alt nåfortiden, men jeg er usikker på om det er fordi jeg er eldre og har bedre råd eller om "tidene har endret seg".

Enkelt og greit, ifølge en ny lov har private aktører rettigheter til å be om personopplysninger til eieren bak en IP-adresse hvis det er bevis for at denne IPen driver med ulovelig fildeling.

Jeg oppfatter at dette er et forslag om at private aktører eller lisensierte aktører som opptrer på vegne av en privat aktør skal ha mulighet til å hente inn data fra ISPer kun basert på sin egen bevisvurdering. Hvis det er tilfellet så synes jeg det er helt drøyt. Jeg har ingen tro på at disse folkene vil behandle slikt bevismateriale på en objektiv og trygg måte.

Jeg har IKKE problemer med at politiet kan gå inn og f.eks. identifisere meg på grunnlag av en IP addresse. Det er politiet som skal ha oppgaven med å etterforske og sikre bevis i samfunnet. Det er også politiet som har utdannelse, erfaring med en slik rolle og de er også i utganspunktet nokså upartiske i forhold til skyldspørsmålet. Ingenting av dette er tilfellet for advokater (en bekymring er at de skulle utvide rettighetene til f.eks. advokatfirmaet Simonsen).

Dette er like teit som å skru opp bompengeavgiften inn til byen uten å utbedre kollektivtilbudet først.

Streaming-tjenestene er dårlige både på kvalitet og utvalg (samt at visse favoriserer visse klienter som PS3, Samsung Smart-TV o.l.), og overproduksjon av unødige plastmedier lite miljøvennlig.

• Like 2

basert på sin egen bevisvurdering.

Eh?

Dem har hatt dette i danmark i mange år (en strengere versjon til og med) og det har ført til dømming i tre saker eller noe. Tar det med ro.

Så lenge filmer og serier bruker 6måneder + før de kommer på norsk tv så blir det lasta ned. Musikk har jeg spotify til og netflix (us) til diverse serier/filmer jeg ikke må se med en gang de kommer ut. ( med all den antipiracy "reklamen" på dvder/bluray så frister pirat mer og :p

HBO Nordic er boykotta siden de var så jævlig cocky før release.

Exactly. Netflix i norge er så dårlig sammenlignet med usa. Digger konseptet og jeg betaler med glede fordi det er så enkelt. Men hadde det ikke vært for vpn så hadde jeg ikke brukt netflix.

De har ikke kapasitet til å gjøre noe med noen utover de aller verstene jævlene. Dette blir som når de tok ned et par av lyse-gutta for noen år siden i dc++ lysehubben. Så bruker dem 100 timer på å samle bevis mot de, prøver skremme resten.

Er man redd kan man bruke vpn eller 10 andre like løsninger.

Denne industrien er som kodak, greier ikke omstille seg og vil dø. Laster ikke ned en sang lenger etter at spotify kom. Netflix kommer til å gjøre det samme med mitt forhold til serier når det blir bedre.

Være med i tiden, eller dø som en dinosaur.

• Like 1

De tok jo ned Stavanger Dragon hubben først, så gikk de etter Stavanger Hubben der de fikk i stand en avtale med eier om å ikke starte den igjen og han slapp søksmål.

Husker ikke helt hvordan det ble med Vestlandshubben, men mener den gikk VIP only etter noe samme historie som Stavanger Hubben.

Men det beste på DC++ var jo chaten :wub:

Laster ikke ned en sang lenger etter at spotify kom

Jeg laster kun ned musikk av artister som man ikke finner på Spotify

basert på sin egen bevisvurdering.

Eh?

dvs. de kan kreve personalia utlevert fra din ISP dersom de selv føler at de har nok bevis.

Politiet har ikke nok til ressurser til å ta nettpirater uansett :lol:

De har ikke kapasitet til å gjøre noe med noen utover de aller verstene jævlene.

Det er nettopp derfor de ønsker å gå utenom politiet/retts-systemet og gi deres folk rett til å få utlevert personalia. Da blir det forholdsvis enkelt å sende krav til mange om gangen.

Politiet har, som dere er inne på, naturligvis ikke ressurser til å gjøre dette - de må prioritere ordentlig kriminalitet.

Politiet har, som dere er inne på, naturligvis ikke ressurser til å gjøre dette - de må prioritere ordentlig kriminalitet.

Tvert i mot. Det er utrolig hva de gidder straffeforfølge til tider, bare se her: http://www.vg.no/bil...?artid=10046706

FNIS :D Lykke til gutt!

Takk. Skal opp i lagmannsretten med ankesak 5. mars :sadolf: Men innen den tid så skal vi ta opp saken i stortingets spørretime. Nok om det. Hvem skal stemme på PiratPartiet til høsten??

Tvert i mot. Det er utrolig hva de gidder straffeforfølge til tider, bare se her: http://www.vg.no/bil...?artid=10046706

fnis - miljøkriminalitet er åpenbart mye verre enn brudd på opphavsrett !

ser at dette er på sørlandet - der er de jo også flinke til å slå ned på andre alvorlige ting som drikking på offentlig sted pluss urinering utendørs :-)

• Like 1