Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Armin.Van.Buuren

Så smalt det igjen

Recommended Posts

Kan noen forklare meg hvordan i verdens navn og rike de gir mening å pløye ned 5-10 år gamle barn? Våpenloven generelt i USA er jo helt skrudd. Gå inn i butikken Hallaien ja eg trenger 4000 skudd og en Ak-47 og en M4, takk skal du ha 2000 dollar bang i kassa til han bak disken. Vet du må ha rein kreditt og rulleblad så er det klar bane. Skjønner det bare ikke. Kor i h******************* skal grensen gå?

Det er jo ikke mulig å finne mening i dette. Selv ikke drapsmannen kunne kommet med en

forklaring med snev av fornuft om han hadde overlevd. Det er rett og slett meningsløst.

Jeg blir trist og skremt over den galskapen som gang på gang viser seg i denne verden.

Våpenlovene i Amerika er jo et kapittel for seg, men vi har jo alt for friskt i minne

at om viljen er der, så er det fullt gjennomførbart her hjemme, med en av de strengeste

Våpenlovene i verden.

Det er jo ikke mulig å finne mening i dette. Selv ikke drapsmannen kunne kommet med en

forklaring med snev av fornuft om han hadde overlevd. Det er rett og slett meningsløst.

Jeg blir trist og skremt over den galskapen som gang på gang viser seg i denne verden.

Våpenlovene i Amerika er jo et kapittel for seg, men vi har jo alt for friskt i minne

at om viljen er der, så er det fullt gjennomførbart her hjemme, med en av de strengeste

Våpenlovene i verden.

Ja nei vet fan ikkje kor eg skal begynne. Men som du sier Home det er bare tragisk

Det er meningsløst å forsøke å forstå en slik handling. Men slik er resultatet når du har en våpenkultur som sier at det er helt greit å gå til innkjøp av våpen til selvforsvar/moro skyld kombinert med typen våpen og et helsevesen som ikke er i stand til å plukke opp utsatte mennesker.

I følge Smallarmssurvey så har i gjennomsnitt hver tredje norske innbygger et skytevåpen. i USA (landsbasis) ni av ti (meget unøyaktig fremstiling da mange våpeneiere er i besittelse av mer enn ett skytevåpen). Så i USA er det tre ganger så mange skytevåpen per innbygger som i Norge, og en våpenkultur som er hinsides det vi i norge kan referere til som fornuftig. Deler av grunnen til det er at inntil nylig gjennomførte tilnærmet alle norske menn førstegangstjenesten og bleslik kjent med skytevåpen og et relativt fornuftig forhold til den vanvittige skaden de kan påføre, videre tilsier norsk våpenkultur at du enten har skytevåpen til jakt, eller presisjonsskyting. Hvis du i din våpensøknad i tilpolitiet nevner at du skal bruke våpenet til selvforsvar så får du et stille avslag, i USA er det normen. (og i mange stater kreves det knapt nok legitimasjon, og ingen annen bakgrunnssjekk for kjøp av våpen.) Videre våpentypen. I Norge så har man tilgang på hagler og rifler med relativt begrenset magasinkapasistet. Pistoler omsettes uten større begrensninger i magasinkapasiteten - men nok en gang så er det en helt annen våpenkultur i norge, som gjør at det blir vanskeligere for den gjennomsnittlige gærning å få tak i våpen.

Men forøvrig. Faen så sjukt.

Våpenlovene i verden.

Men det er jaggu mye mer vanskelig. Over 90% av alle voldshandlinger skjer uten planlegging og i affekt. Da tar man hva man har for hånden. Som oftest blir det kniv i Norge, mens i USA er det gjerne både håndvåpen og automatiske gevær designet for krig. Man kan ikke bruke Breivik sin sinnsyke planlegging og gjennomføringsevne som forklaringsmodell for hvordan vanlige skolemassakre og andre våpendesperadoer utføres. De aller fleste skjer i affekt, de aller fleste kunne vært avverget hvis tilgang på våpen var vanskeligere.

Våpenlovene i verden.

Men det er jaggu mye mer vanskelig. Over 90% av alle voldshandlinger skjer uten planlegging og i affekt. Da tar man hva man har for hånden. Som oftest blir det kniv i Norge, mens i USA er det gjerne både håndvåpen og automatiske gevær designet for krig. Man kan ikke bruke Breivik sin sinnsyke planlegging og gjennomføringsevne som forklaringsmodell for hvordan vanlige skolemassakre og andre våpendesperadoer utføres. De aller fleste skjer i affekt, de aller fleste kunne vært avverget hvis tilgang på våpen var vanskeligere.

Dette gjenspeiles også meget godt i statistikken, se eksempelvis på Japan kontra USA: http://www.nrk.no/ny...erden/1.8255773

Selvsagt flere faktorer, men det gir en antydning.

Litt av årsaken kan vel også tilskrives at det i Kina ble brukt kniv og at folk overlevde (har ikke sett noe om at de døde, slashed og killed er to forskjellige ting). Har sett artikkel om det i dagsavisen i alle fall. Men det er klart, man skriver mer om USA enn man gjør om Kina her i Norge, så du har så klart rett i at nyhetsdekningen er passelig skjev sånn sett.

En annen årsak kan kanskje også være kulturforskjeller? Vi kan kjenne igjen, og leve oss inn i, kulturen i USA. Kina er derimot langt mer fremmed for oss.

Var faktisk jeg som leste feil ja. 36 "slashed" og ikke 20 killed som var i 2010 :)

Helt naturlig at det blir mer dekning av en større sak, men det virker som om de store mediene har latt denne saken gå hus forbi.

Også er det merkelig at det skjer på samme dag der begge er kjent som personer med personlige forstyrrelser eller hva nå den korrekte termen for gal er...

får vondt langt inn i hjerterota. Så små unger. Helt uvirkelig. Kjente en som ble drept på Utøya og merker nå at jeg føler mye mer med familer,venner osv selvom de er fra USA enn før når man ikke hadde noen som helst relasjoner til slike ting.

Stakkars folk

Håper Obama bruker president makta si og bare smeller gjennom nye våpenlover nå. Er på høy tid

Han sier "media" og ikke spill, så da burde USA kanskje skjønne at de burde slutte med "svart mann på hvert gatehjørne begår lovbrudd og drap"-propagandaen snart. Dette sender de strengt tatt på TV 24 timer i døgnet.

Jeg syntes Bowling for Columbine av M. Moore har et fint synspunkt på denne saken. Alle land i (mer eller mindre) hele verden har tilgang til de samme spillene med lik brutalitet osv. Hvorfor er det da slik at Amerikanere er så mye mer skrudd enn alle andre.

Også verdt å se herfra i Bowling for Columbine.

Edited by OptimusCrime

"Each time a tragedy like this happend, we became shocked because our bodyproof safetynet failed. But each time we're all so shocked that how big the warning signal was. Pretty ironic, no matter how much we trieb, the question of when another "Columbine" arrive is if, and not when."

Det er ofte mange signaler og indikasjoner på at slike ting vil skje, men da er spørsmålet hvor mye energi og penger man skal bruke, og hvor mange tiltak som skal gjennomføres. Det vil til slutt gjøre at personer får mye mindre privatliv og vanskeligere for å gjennomføre slike aksjoner, men ikke umulig. Som han sier, det kommer til å skje igjen, og det tror jeg så absolutt. Hvis jeg husker riktig er det ikke så mange år siden det var et par massakre i Finland. Med tanke på at USA er et såpass fritt land, og enkelt å få tak i ressurser til slike handlinger ser jeg ikke på USA som gal. Det er over 310 millioner innbyggere i USA, og som et vestlig land der man "enklere" får slike tankeganger(sier ikke at de ikke oppstår i India, Kina og andre store land), er det mange flere personer å passe på. Hvis prosentandelen av folk som sliter psykisk og er villig til å utføre slike handlinger, skulle man hatt 31 slike saker i USA, per gang det skjedde i Norge og Finland til samme. Nå sitter ikke jeg på massakrestatestikkene til USA, men når jeg kan nevne minst tre slike forhold i Norge og Finland de siste 4-5 årene, tviler jeg på at jeg klarer å komme opp i 93 massakre i USA, innenfor samme tidsperspektiv.

Det kan skje overalt, med hvem som helst. Problemet er bare at våpenpolitikken i USA er veldig fri, hvilket betyr at man lettere får tak i våpen. Våpen kan man "lett" få tak i, i Skandinavia også, men man må bare yte litt mer for å gjennomføre handlingene. Dersom pågangsmotet og de indre følelsene er store nok, tror jeg ikke en strenger våpenpolitikk ville gjort så meget. Han karen som gikk berserk her, tviler jeg på tenkte at han kom til å gå fri. Greit at myndigheten kanskje kunne stoppet han før han fikk våpenet med strengere regler, kontroller, og alt det der, men det tror jeg veldig lite på.

En ting er massakrer, men greia er jo hva lett tilgang på våpen gjør generelt når en person i affekt utøver en handling. Om den er mot kona, barna eller en skole er på en måte mindre relevant. Jo lettere tilgjengelig et våpen er, jo større er sannsynligheten for at den vil bli brukt i en situasjon. Visste du feks at en person med våpen har 6 ganger høyere sannsynlighet for å bli drept under et ran enn hvis man er ubevæpnet?

Noen facts om skytevåpen i USA, 2010tall:

48,676 ble skutt med overlegg

18,610 ble skutt ved uhell eller standby

17,352 skjøt seg selv

12,632 ble skutt under ran

29984 av disse døde.

Selvfølgelig er jeg enig i at våpenreglene er gale og at det er for lett å få tak i våpen og alt det, men det jeg sier er at det ikke er grunnen til massakrene. Impulsdrapene er mye høyere i USA enn i Norge fordi tilgangen til våpen er større. Som man ser i Norge er det kniv man angriper med, og dermed er skadene som oftest mindre. Forruten Utøya ble kun tredve drept i Norge i 2011.

Forsvarer ikke USA på noen måte, men i forhold til en større befolkning med flere arbeidsledige og flere fattige, og som ikke kan leve på f.eks. Norges velferdsstat, tyr man gjerne til andre virkemidler for å overleve, hvilket kan ha med de statistikkene du referer til.

Jeg hadde også blitt gal om jeg hadde spilt CoD. Verden hadde vært et mye bedre sted om alle hadde spilt ET:QW i stedet!

Jeg synes det er rart at media velger å fokusere på spill førerkort til vold opplegget. De fleste undersøkelser og forskning viser jo noe helt andre resultater, dessuten var de fleste rapportene finansierte av kristen fundamentalistiske foreldregrupper..... Da sier det seg selv hvilket svar man får... Jorda er 6 Tusen år gammel og dinosaur skjelett er plassert i bakken for å lure oss..... Og jo.... Dataspill førerkort til vold som dette.

Jeg liker logikken i overskriftene og reklamen fra USA :-) open a bank account and get a free assault rifle...... He was plaging call of duty......

Hmmmm.... Hva dreper mest av Activision og hekler Koch?

Jeg synes det er rart at media velger å fokusere på spill førerkort til vold opplegget. De fleste undersøkelser og forskning viser jo noe helt andre resultater, dessuten var de fleste rapportene finansierte av kristen fundamentalistiske foreldregrupper..... Da sier det seg selv hvilket svar man får... Jorda er 6 Tusen år gammel og dinosaur skjelett er plassert i bakken for å lure oss..... Og jo.... Dataspill førerkort til vold som dette.

Jeg liker logikken i overskriftene og reklamen fra USA :-) open a bank account and get a free assault rifle...... He was plaging call of duty......

Hmmmm.... Hva dreper mest av Activision og hekler Koch?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...