Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
cri74

Coursera.org - Introduction to programming - Gratis kurs

Recommended Posts

Hei der :)

Jeg laget en tråd for en tid tilbake om nyttige og interessante sider på internett. Blant linkene var det et sted som heter Coursera.org - kort fortalt så tilbyr dette nettstedet gratis kurs med med videoer og verktøy for å lære mer om et emne. Fordi jeg har en god "hobby" interesse for spill, så tenkte jeg det kunne være interessant å lære mer om programmering og om å lage enkle spill. Hey.. et sted må man begynne :p

Link til Hvordan lage egne spill

Jeg har ingen forkunnskaper om programmering og jeg har valgt, som tittelen viser, et kurs om Python. Kurset startet i dag og jeg tenkte det kunne være gøy å invitere andre med samme interesse. Ved å melde seg på forplikter du deg ikke til noen ting, det er helt gratis og det krever kun at du følger kurset online. Du behøver ikke installere noe kompliserte ting eller programmer om du ikke har lyst, via utviklede verktøy kan du programmere og få hjelp direkte på Coursera.

Om du synes det virker interessant og har lyst til å bli med hadde det vært gøy :) Det er nok en fordel å hoppe på denne uken slik at man ikke henger etter, men det er heller ikke et krav. Kurset følger såklart en timeplan og diskusjoner og hjelp henger sammen med ukens lektyrer :)

Hvorfor ikke melde seg på og ta en titt?

Her er link til kurset

Oppmuntrende :D

Har sett igjennom ukens videoer og oppgaver. Synes det virker greit, men så har jeg ikke noe å sammenligne med og så er det spillfokusert og morsom læring.

Grunnen til at vi lærer Python er at det er rett frem. Du kan nesten skrive det i blinde, uten å planlegge eller strukturere noe. Man må ikke deklarere hvilke datatype variablene skal holde osv. Og lister er veldig enkle å forholde seg til.

Meeeen av samme årsak er det et helvete å lage store prosjekter i det, fordi Python er så tilgivelig at man plutselig går på veggen, og da kræsjer alt.

Er det ikke Python som har gode gode Segfault? Så man får situasjoner av typen "SEGFAULT!" "...javel hvor er den feilen da?" "SEGFAULT!!" "Men hvor..." "NEI SEGFAULT, FUCK YOU! SEGFAULT" :D

Det blir ikke heeelt det samme. BF2 var skrevet i C og C++ som de fleste andre dataspill, men enkelte (type <1%) ting var Python, og det var ting som enkelt kunne moddes og endres, så det var sikkert en god grunn til det.

Vel.. etter 6 uker kan man lage Asteroids, Tetris og Doodle jump i python. Jeg synes det høres ut som en grei innføring til programmering. Har ikke peil på om C++ er lettere/bedre eller ikke, men det er kanskje lettere å forstå etter at man har lært seg det grunnleggende via python får jeg håpe. Dessuten er dette gratis, direkte fra Rice University med en godkjent læreplan, over internett så jeg kan sitte behagelig i min egen stol med teamspeak/spotify på ørene om jeg vil - og studere i mitt eget tempo der jeg kan si hysj til professorene når jeg skal på dass eller "fyre opp" en e-sigg, og jeg kan velge når jeg har lyst til å gå til klasserommet _ dvs mellom utdannelsen jeg tar og mellom redaksjonen i fbf og før eller etter jobb :p Det er behaglig at kuset er helt uten forpliktelser til noe som helst, bare at man har lyst til å lære noe nytt :)

For meg så opplever jeg det som en ganske god deal, ikke bare python kurs, men mye annet de har kurs i også.

Er ejg fornøyd med dette, så kunne jeg godt tenkt meg gamification kurset, internet security eller networking and social media. En hel haug av kurs på Coursera som virker interessante for meg, desverre har jeg ikke mulighet til å innrullere meg på noe universitet atm og slett ikke muligheten til å reise til Rice, Princeton eller Standford.

oppdaterte linken i førstpost.

Battlelog er også laget i python btw.

Er det ikke Python som har gode gode Segfault? Så man får situasjoner av typen "SEGFAULT!" "...javel hvor er den feilen da?" "SEGFAULT!!" "Men hvor..." "NEI SEGFAULT, FUCK YOU! SEGFAULT" :D

Oh the memories... :iiiiik: Segmentation fault er iallefall C (++/#).

Har ikke prøvd python noe særlig. Jeg lærte først Java, som er relativt lett og greit å starte med, så gikk det over til andre språk som C(++). Lærte meg selv PHP etterhvert og jeg må si jeg foretrekker det over de fleste scriptespråk som Python, Perl eller Ruby.

Men fin side, gratis kurs er ingen dum ting :)

På UiO så lærer alle som går matematikk og fysikke(pluss noen til) python først. Det er veldig bra egnet til simuleringer, da man med lite teknisk kunnskap kan simulere ting veldig effektivt(man kan kjøre det som det var C, men bare med lett kode). Ulempen med python er at man lett blir litt slepphendt med variable ol, men har man tunga rett i munn, og tvinger seg selv til å deklarere de(selvom det ikke er nødvendig) går selv rimelig store programmer greit.

Nå er jeg ingen eksperet på programmering, men er mine erfaringer med python kontra java.

Java, som er relativt lett og greit å starte med

Uh. Java regnes ikke som et lett språk i bransjen, det regnes derimot som et bra språk å starte med, for å forstå OOP. Java er strong typed og har en skikkelig objektmodell, i motsetning til f.eks PHP.

Lærte meg selv PHP etterhvert og jeg må si jeg foretrekker det over de fleste scriptespråk som Python, Perl eller Ruby

.

PHP er uten tvil det verste språket som eksisterer, uansett hvilke metodologi eller parsing man tar utgangspunkt i. Ikke engang vi som bruker PHP til daglig, på større og ofte kompliserte prosjekter, liker PHP. Det er ikke noe annet enn en dårlig hack, ment for templating, som dessverre er kommet helt ut av kontroll. Mye pga. dårlige utviklere som tror stempler seg flinke fordi de "mestrer" et horribelt språk. Det morsomste med PHP er "class" :lol:

Ruby, med Rails rammeverket, er et mye bedre valg for frontend eller enkle web løsninger.

Python er kjempebra til veldig mye, men som med mye annet har alle språk sine fordeler og ulemper. Selv PHP er bra, for templating, utrolig nok.

På UiO så lærer alle som går matematikk og fysikke(pluss noen til) python først.

Grunnen til at jeg lærer det også. Python virker som et logisk "første språk" å lære. Det gjør ting på riktig måte, men for st0o0ore prosjekter så blir det for lett og tregt. Hun jeg bor sammen med går også Informtikk og har 0 erfaring med programmering. Hun syntes Python er vanskelig. Se for deg hvordan det hadde vært om hun hadde begynt rett på Java-helvete med en gang. Hadde vært selvmord og depressiv holdning all the way to the bank.

Uh. Java regnes ikke som et lett språk i bransjen, det regnes derimot som et bra språk å starte med, for å forstå OOP. Java er strong typed og har en skikkelig objektmodell, i motsetning til f.eks PHP.

Du har rett, Java regnes ikke som lett. Java regnes vel for å være på høyde med C# elles. C# er jo fortsatt en del enklere enn C++ og C. Aldri programmert i C++ selv, men C# og Java har klare likhetstrekk.

Angående PHP så er dette er svært enkelt språk ja, og for webutviklerere er det en innlysende begynnelse. PHP var originalt ikke OOP, dette er noe som er lagt til seinere, noe som er årsaken til at det er litt fubar. Men klasse-systemet i PHP5 er faktisk ikke så ille. Det har fungert optimalt i de prosjektene jeg har holdt på med.

Lærte meg selv PHP etterhvert og jeg må si jeg foretrekker det over de fleste scriptespråk som Python, Perl eller Ruby

.

PHP er uten tvil det verste språket som eksisterer, uansett hvilke metodologi eller parsing man tar utgangspunkt i. Ikke engang vi som bruker PHP til daglig, på større og ofte kompliserte prosjekter, liker PHP. Det er ikke noe annet enn en dårlig hack, ment for templating, som dessverre er kommet helt ut av kontroll. Mye pga. dårlige utviklere som tror stempler seg flinke fordi de "mestrer" et horribelt språk. Det morsomste med PHP er "class" :lol:

Ruby, med Rails rammeverket, er et mye bedre valg for frontend eller enkle web løsninger.

Python er kjempebra til veldig mye, men som med mye annet har alle språk sine fordeler og ulemper. Selv PHP er bra, for templating, utrolig nok.

Tja. Til dels enig i det du sier. Mange mener at PHP er et rotete og fælt språk, men det får jobben gjort. PHP er så enkelt og biblioteket er så gigantisk at nesten alle web-relaterte problemer kan løses på svært kort tid. Det er ingen andre språk som er så allround utrystet. Jeg er riktignok enig i at det er forvirrende med argumenter i built-in-funksjoner, og det er flere logiske brister.

Du burde lese artikkelen PHP sucks, but it doesn't matter, om du ikke har gjort det allerede. Det er en grunn til at Wordpress er det mest bruke blogg-systemet, at Facebook er skrevet i PHP, sammen med masssssse andre store nettsider over hele verden. Og alle servere du kan leie på nettet har støtte for PHP. Absolutt alle. Det sier litt om hvor stort PHP egentlig er.

Jeg mener PHP er et svært godt web-språk, sammen med Ruby og Rails. De to sistenevnte er helt sikkert bedre også, men det er mindre utbredt, og ikke alle hoster tilbyr det. å lage nettsider i Python er egentlig som å forsøke å fly med en bil. Python funker best til småscrips og løsing av logiske oppgaver.

Hilsen en som har programmert PHP daglig i 10 år snart.

Håper ikke dette glir ut i en flamewar, jeg vegret meg i flere dager for å delta i denne tråden.

Du har rett, Java regnes ikke som lett. Java regnes vel for å være på høyde med C# elles. C# er jo fortsatt en del enklere enn C++ og C. Aldri programmert i C++ selv, men C# og Java har klare likhetstrekk.

Det er vel ofte slik at C# regnes for å forsøke å være på høyde med Java, men med JDK1.7 og snart 1.8, sammen med Spring 3.1 og 3.2 (som kommer) og EE som suger balle om dagen, er det helt klart at Java er kongen på haugen, nesten for alle formål, sett bort i fra de åpenbare som f.eks drivere og spill.

Angående PHP så er dette er svært enkelt språk ja, og for webutviklerere er det en innlysende begynnelse. PHP var originalt ikke OOP, dette er noe som er lagt til seinere, noe som er årsaken til at det er litt fubar. Men klasse-systemet i PHP5 er faktisk ikke så ille. Det har fungert optimalt i de prosjektene jeg har holdt på med.

PHP vil aldri bli OOP. Det er og forblir en hack, at den fungere er jeg enig i, men det kan ikke sammenlignes med språk som f.eks Java og C++. PHP fungere i alle prosjekter jeg deltar i også, noen av dem er enormt store og folk bruker dem hver dag. Det fungerer derimot ikke optimalt om du har store krav. Det gjør bare ikke det, mer om det lengre nede.

Tja. Til dels enig i det du sier. Mange mener at PHP er et rotete og fælt språk, men det får jobben gjort. PHP er så enkelt og biblioteket er så gigantisk at nesten alle web-relaterte problemer kan løses på svært kort tid. Det er ingen andre språk som er så allround utrystet. Jeg er riktignok enig i at det er forvirrende med argumenter i built-in-funksjoner, og det er flere logiske brister.

Du burde lese artikkelen PHP sucks, but it doesn't matter, om du ikke har gjort det allerede. Det er en grunn til at Wordpress er det mest bruke blogg-systemet, at Facebook er skrevet i PHP, sammen med masssssse andre store nettsider over hele verden. Og alle servere du kan leie på nettet har støtte for PHP. Absolutt alle. Det sier litt om hvor stort PHP egentlig er.

Har du forsøkt webløsninger med Spring (for Java, ikke .NET versjonen, den er så som så)? Det knuser PHP på samtlige punkt. Apache Hadoop? Check. NoSQL? Check. Neo4j? Check. IoC/DI? Check.

PHP er ikke grunnen til at Wordpress er populært, Wordpress er grunnen til at Wordpress er populært. Ta også høyde for at den jevne blogg ikke har enorme krav til throughput, en blog er enkle CRUD operasjoner, og de skjer svært skjelden.

Forresten, det med Facebook, der må jeg få rette litt på deg. Du kan lese mer her. Jeg mener det er et vesentlig poeng. Du må aldri glemme at PHP verken var ment for, eller designet for, mer enn små enkle nettsider og i hovedsak for templating.

Jeg mener PHP er et svært godt web-språk, sammen med Ruby og Rails. De to sistenevnte er helt sikkert bedre også, men det er mindre utbredt, og ikke alle hoster tilbyr det. å lage nettsider i Python er egentlig som å forsøke å fly med en bil. Python funker best til småscrips og løsing av logiske oppgaver.

Hilsen en som har programmert PHP daglig i 10 år snart.

PHP er ikke et svært bra web-språk, det er bare utbredt og ufattelig enkelt å få opp og kjøre. Det er enkelt å lære og det er fult av grove feil og mangler. Hilsen en som bruker mye tid på å fikse implementasjonen av PHP i større prosjekter, fordi PHP minner mer om et universitetsprosjekt, enn et seriøst programmeringsspråk.

Det er ikke noe argument at billige low-end hoster ikke støtter eller har større støtte for et annet språk. En må se på den faktiske situasjonen i dag, og den er slik at større og tunge oppgaver utføres av Java, Scala og C#.NET. Ikke PHP.

Jeg tror ikke jeg trakk frem Python som et web-språk, det var i alle fall ikke min intensjon.

Hilsen en som bygger store enterpriseløsninger både i Java og PHP.

Edited by jondudd

Detta blir Jo som at en selger fra Bmw diskuterer med en selger fra Mercedes om hvem bil som er best :-)

Noen liker morra, andre dattera :-) jeg liker begge :-) (ikke bilene I denne sammenhengen)

• Like 1

Detta blir Jo som at en selger fra Bmw diskuterer med en selger fra Mercedes om hvem bil som er best :-)

Noen liker morra, andre dattera :-) jeg liker begge :-) (ikke bilene I denne sammenhengen)

Det blir det aldeles ikke. En BMW og en Mercedes er begge gode biler, og har modeller til mange forskjellige bruksområder som alle er over all gode biler. Det kan ikke sammenlignes når man diskuterer skikkelige programmeringsspråk med PHP. Gjerne bedre kjent som Personal Home Page.

C++ er definitivt det beste, er ikke noe poeng i å diskutere en gang...

Ja jøss, for en enterprise løsning er det absolutt pointers, gotos og GC du vil bruke tiden din på. Ikke business logikk. Det er så poengløst å diskutere når du name dropper et språk du trolig aldri engang har jobbet med. C er bedre enn C++ om du absolutt vil gå den veien. Noe jeg håper du ikke vil.

I den virkelig verden er det ikke e-peen statusen du får av å namedroppe noe på et forum som betyr noe. Det er hva folk som betaler faktisk forventer, og dersom du tror de fleste større kunder gidder å betale for en webløsning skrevet i f.eks C++, lever du i en drømmeverden. C++ har sine områder, uten tvil, men å si det er best, er bare tåpelig.

Om C++ var best, ville C++ vært populært. C++ er absolutt ikke populært, i de aller fleste deler av IT-bransjen.

Edited by jondudd

Fordi de fleste folk er idioter... C++ er enkelt og greit bedre enn alt annet som er ute...

Det er åpenbart du er clueless. Både Java og C# kan i mange tilfeller være raskere enn C++, JIT? Assumptions?

At det er tøffere å si du skriver C++ er greit nok, det trodde jeg også da jeg ikke visste hva jeg snakket om. På tide med en reality check?

Kom gjerne med et par gode grunner, jeg nevnte noen for hvorfor det ikke er det. Ballen er din.

Om du er litt oppegående og skjønner tegninga av framtidsutsikter trenger jeg ikke forklare deg hvorfor C++ er bedre enn alt annet? Snakker ikke kun om direkte bruk, men litt om hva framtiden vil bringe for forskjellige språk.

Om du er litt oppegående og skjønner tegninga av framtidsutsikter trenger jeg ikke forklare deg hvorfor C++ er bedre enn alt annet? Snakker ikke kun om direkte bruk, men litt om hva framtiden vil bringe for forskjellige språk.

Jo, det trenger du virkelig gjøre, og dersom du har peiling på hva du snakker om bør det være såre enkelt for deg. Kom igjen, gi grunner til hvorfor C++ er bedre enn alt annet, uansett bruk. Fortell også gjerne om denne fremtiden.

Du kan heller få kalle meg mindre oppegående etter du har servert din innlysende tegning av fremtinde, den alle "oppegående mennesker" bør klare å se uten noe forklaring. Jeg er derimot så treg at jeg trenger den inn med teskje :)

geeks på et geeksforum som krangler om hvilket geekspråk som er best.. kan det bli mer forutsigbart :-(

Har selv lagt programmering bak meg og jobber nå med prosjektledelse, spesifisering og arkitektur,

men interessant lesning. jondudd har åpenbart dugelig med peiling, føler dette er en tråd Panic kunne bidratt godt i også :)