Sign in to follow this  
Vafflus_Slappis

Internettmobbing

Recommended Posts

Tenkte å dele en hjerteskjærende historie for de som ikke har fått det med seg:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10062193

Jenta tok sitt eget liv onsdag denne uken, og synes denne saken er så fæl at det må deles.

Finnes det noen måter å kontrollere det som skjer på internettet?

Tror dette med nettmobbing kanskje er ett økende problem, å noe som burde taes tak i på en eller annen måte, jeg vet ikke hvordan men kan tro at dette ikke bare gjelder denne stakkars jenta i denne videoen.

Kjør debatt, hva synes dere om saker som denne?

OBS: Gjør oppmerksom på at denne tråden ligger i Forum sérieux og selv om at det er lørdagsnatt så hold denne tråden trollfri!

Problematisk å løse uten at du gjør som Korea hvor dem har et personID knyttet opp mot linjen din og faktisk har lover mot sjikane og mobbing.

Jeg er for et fritt internett men det burde vært gitt mer makt til ISP'ene i tilfelle det sitter en idiot og bruker kun nettet til å skape kvalme, mobbing, hacking, større piratvirksomhet, virus og annet drit.

• Like 1

Husker jeg så den første videoen med de kortene, han som begynte å få seriøse tanker om å ta livet sitt, og det gjorde meg kjempe sint. Det er kvalmende at mennesker går så langt og er så iherdig med å rakke ned på andre mennesker at dem knapt vil røre seg utenfor døra og bli med i sosiale sammenhenger, at man kan fremmedgjøre andre mennesker i sin omgangskrets - og for den sak skyld andre omgangskretser - så de føler seg dårlig. Nå skal det vel sies at sex og kropp i USA(kanskje i kanada også) virker mer fiksert i negativ retning enn hos oss. Som med denne jenta som flasher puppen sin og det forfølger henne i flere år og blir hennes død.....en pupp.

Det kan virke som det samfunnet de har er mer svart hvitt - enten er det godt eller så er det ondt - ingen gråsoner. Jeg tror ikke 12 åringer vet hva horer er, og om hun ble kalt en hore, så kommer det nok fra de voksne mer enn fra barna. Til motsetning har vi jenter helt ned i 13-14 år alderen som legger seg selv ut på deiligst.no. Det blir som å balansere på en knivsegg hvor på en side kan man gjøre det onde og på den andre side gjøre det gode. Mobbing er utrolig slemt og kanskje det verste man kan gjøre mot et annet menneske i den perioden man prøver å finne seg selv og lage sin identitet. Spesielt med tanke på de kravene som stilles av ungdom i dag - de skal være rike, ha mange venner, gjerne en fin bil og være de mest populære. Det jaget har blitt laget av media og voksen mennesker - det er en veldig smal "hoop" man skal hoppe igjennom for å være "normal" for tiden.

• Like 1

Husker når jeg gikk på barneskolen. Var en fyr vi var fryktlig slemme med. Har snakka endel med folk på min alder ang dette. Vi tenkte ikke på konsekvensene av dette når vi var 7-13 år. Når lærerene tok oss i og mobbe han fikk vi litt kjeft, så var alt glemt, ingen oppfølging osv. Utrolig synd og det har ikke gått så bra med denne karen i ettertid. Syns det er ille at jeg var endel av mobbinga. Nå er det jo mye større fokus på dette. Men tror nok skoler og foreldre må ta tak i dette fra roten av. Unger må lære og få konsekvenser når man mobber via sosiale medier etc. Brodern har en unge på 11 år. Han har blitt gla i internett, men de følger godt med, tror det er en smart ting. Når det først kommer ut av kontroll blir det desto værre og finne ut av det og ta mobberene. Bilder og slik sprer seg altfor fort.

Har også tenkt tanken på vår enste generasjon som skal vokse opp med sosiale medier osv, om vi syns vi hadde det tøft på barne\u.skole vil dems hverdag være så mye værre om ting er som de er i dag.

Informasjon er imo enste måten man kan få mist mulig mobbing via det store stygge internett

Jeg blir ofte sjokkert over hvor motbydelig folk kan være over nettet. Til å med på videoene der folk forteller om hvor vanskelig de har det, er det folk som kommenterer for å trolle å fortsette å mobbe personer, uansett hva andre sier å mener. Det er alt for mange idioter å rett å slett folk som er mentalt syk som sitter å gjemmer seg bak skjermen å holder på med internetterrorisering av enkelte personer. Men det er ikke alltid de er klar over hvor mye skade de påfører vedkommede i den tiden. Som Stappa sier, holdt på med mobbing, men tenkte ikke over konsekvensene på det de gjør mot personen.

Det jeg syns er mest tragisk i det hele, er at det ofte er personer som er usikre på seg selv og egen legning, som mobber andre personer. Mobbing blir et instrument for selvhevding, men på en ekstrem negativ måte. Det er jo barn som blir mobbet, fordi de har et talent innenfor et område bare fordi det ikke er populært som f. eks fotball..

Tror vi må ta et oppgjør med dette nasjonalt på barnehager og skoler. Lære barna fra ung alder om hva mobbing kan føre til, selvsagt tilpasset deres alder. Det bør også slåes hardt ned på, og voksne og lærere bør følge nøyere med på barn som blir mobbet. Det er ofte for enkelt å tenke : " De tar ikke noe permanent skade av det, og det skjer da ikke så ofte, så det går vell greit." Og mer feil kunne de ikke ta. Har selv vært borti lærere som ignorerer mobbing og som selv holder på med trakasering av enkeltelever og andre voksne..

Mobbing på internett klarer jeg ikke å se på som noe spesielt som krever høyere overvåkning enn det som skjer i real life.

Det virkelig interessante er jo hvorfor barn har denne trangen til å være jævligst mulig mot de individene i sin krets som kan karakteriseres som anderledes. For ett barn fins der ingen større forbrytelse enn at noen er upopulære.

De upopulære er den ultimate fienden, og må trykkes ned for enhver pris. Barn kan utøve grusomheter mot et annet barn, med en dedikasjon, tidsbruk og oppfinnsomhet som svært få voksne kan matche og ikke minst gjøre dette total samvittighetsløst. Som voksen tolererer man bedre at andre er anderledes, og har ofte ikke tid nok til å gå så totalt opp i rollen som plageånd. Den vanligste unnskyldningen er at de ikke vet hva de gjør, men det tror jeg faktisk at de til en viss grad klar over. Den viktige forskjellen er at de ikke enda har ferdigutviklet noen samvittighet.

Den laveste og spedeste gutten i klassen min var veldig snarsint. Det var sånn at du kunne gå bort til ham og si følgene setninger:

Meg: Du ser litt sint ut ?

Ham: Neeeei !

Meg: Du høres sånn ut og, og ansiktet ditt er helt rødt.

Ham: *begynner å¨riste*

Meg: Du har jo tårer i øynene av sinne

Ham: *begynner å skrike og slå vilt rundt seg*

Dette var helt uimotståelig for meg som liten. Det var rett og slett så gøy å gjøre ham sint at det måtte gjøres minst en gang i uken. Siden han var så liten kunne jo han ikke akkurat gi meg juling som straff heller. I dag ville det vært litt pinlig å møte ham igjen, siden det var utrolig unødvendig av meg å plage ham på den måten. Egentlig en veldig liten sak, men likevel noe jeg har litt dårlig samvittighet for som voksen.

Jeg var på sånn barne og ungdomsskole-klasse "reunion". De som var mobbere den gang var nesten like som før. Jeg sier ikke alle og kanskje var jeg fordomsfull da jeg møtte dem, men de hadde den samme trangen til å hevde seg og brukte slue teknikker for å gjøre det til og med i voksen alder. Jeg tror mange, aldeles ikke alle, lærer seg mestring og hvordan de skal takle situasjoner i (la oss si) 3-4 klasse og opp til 8-9 klasse. Ondskapen lever videre om man ikke tar et oppgjør med den, og den arves til neste generasjon. Barn er har veldig lett for å plukke opp strategier fra foreldre og lære av dem.

Jeg tror ikke det bare handler om å være annerledes heller, noen ganger er det misunnelse og andre ganger for å ta fokuset bort fra sin egen person(da er det bedre å utpeke en annen person). Mennsker i alle aldre har veldig lett for å forhåndsdømme andre mennekser også, om en god venn av deg sier at en dere skal møte nå (en du ikke har møtt før) og du blir hviket i øret at den personen er en tulling så kan ditt første inntrykk av personen bli farget av det og underbevisstheten din leter etter ting den kan henge på "tulling knaggen", som bekrefter at vennen din hadde rett. Det samme gjelder om vennen din sier at den dere skal møte nå er skikkelig grei, du blir avslappet og lar personen slippe inn til deg. Hele oppfattelsen av den personen kan bli farget av bare 4-5 sekunders "renomee" og kanskje styre det sosiale spillet mellom deg og denne "nye" personen. Ofte kan det være sånn at om man behandler noen som en apekatt, så blir det en apekatt.

En ting som er litt rart er hvor lett der er å spre dårlig rykte og hvor fort det går(i motsetning til godt), det er som alle kritiske porter i hjernen forsvinner(man realitetsjekker ikke engang) og man tror på hva som helst....."han sa hva.. at hun er en hore?"....vipps... hun er en hore. Det som er bekymringsfult er at hun vet det ikke selv, og forstår ikke hvorfor det blir stille i rommet når hun kommer inn. Det er heller ingen som vil konfrontere henne med det, vi er bare enige om at hun er en hore.

Internett og mobil mobbing gjør det enklere å ikke behøve forholde seg personlig til den man mobber, men man kan alikevel gå løs på personligheten til den man mobber. Det er egentlig toppen av feighet ?

Tror det finnes 2 type mobbere.

1. De som sitter bak pc-skjermen, i "trygge" omgivelser der ingen kan ta deg. Derfor kan du gjøre og si hva du vil uten at det får konsekvenser.

2. De som fysisk mobber og "lever farlig". Om du er skikkelig uheldig her kan alt du gjør og sier få konsekvenser om du mobber feil person.

Feks som

Det som har skjedd i saken i første post er vel det skumleste, for her har begge punktene blitt tatt i bruk.

Og det er det jeg frykter kan komme til å skje, at det utvikles "fulltidsmobbere".

Det er rett og slett blitt veldig enkelt å kødde med folk om man vil.