Miller 15 Report post Posted October 11, 2012 (edited) Nå er det helt sikkert at mange av dere føler dere truffet av denne saken her og jeg vil med det skape litt debatt om det her. Legger stadig merke til at friends-lista er full, men ingen spiller og merker selv at spill-lysta og følelsen ved spillet er borte. Dette var veldig merkbart da Dice ga ut Close Quarters pakken til Battlefield 3 (Hvor jeg personlig, ikke syns "ekspasjonen" passet). Skal nå gjengi litt hva som har skjedd fram til nå: Dice har fra dag 1. de lanserte Battlefield 3 vært ute etter å "ta" Call of Duty eller Activision. Når Activision først kom ut med sin såkalte "Call of Duty Elite", et abonnement-basert spillportal for de som ville bli "bedre" spillere. Så ble dette en såkalt "snakkis" på nettet og generelt på alle forumer. Dette tok Dice til seg for så å lage Battlelog, som skulle være gratis for alle å bruke og hakket ned på Activision på sin abonnement-baserte Elite. (Som senere Dice måtte beklage seg foran mediene i ettertid) Siden den gang til nå har det vært store forandringer på hva som ble lovt og hva som vi har fått "til nå". Etter lang ventetid kom endelig Beta'en, noe mange hadde ventet på. Desverre så var det slik at mange ikke hadde tilgang på betaen, selv om de hadde betalt for å være med på den. Mange klaget på beta'en og mange trodde at dette var det endelige spillet, så folk ble sinte og raste over support-forumet til EA. Mange manglet også kunnskapen om hva beta egentlig betydde også. Da beta'en var over og vi endelig hadde fått en smakebit av hva som var i vente, så begynte hypen. Mye lovnader om hva vi kunne forvente oss. Da Battlefield 3 kom ut var spillet ennå i beta mente mange. Det var mer bugs med spillet enn noen gang var det også sagt. Det tok ganske lang tid før den første patchen kom ut også, og den ga bare mer kritikk da dem ordnet noen bugs, men skapte flere bugs istedet. Så kommer første "ekspasjon" ut. Back to Karkand med 4 kart vi har sett før (for de som har vært med hele veien). Dice hadde håp på at det etterlengtende Strike at Karkand skulle få liv i spillet. Men det var en major feil de gjorde med mappet: De addet ikke tåke. Kartene ble derfor mye ubalanserte og lite spilt i starten. Så starter hypen til nest kommende ekspasjon. Før neste ekspasjon, blir det tatt opp fra Dice at man ville lage Premium basert Battlelog for de som ville ha mer ut av battlefield (Altså gå fra det de sa om gratis battlelog, osv osv). Dette fikk en del til å "klikke i vinkel" og mange allerede da ga opp Battlefield da dem så hvilken vei dette gikk. Close Quarters. Mange hadde håp på at dette skulle faktisk gi glans i spillet igjen, men desverre kanskje forsent. Til da har det være flere som har sluttet p.g.a at man følte at Dice/EA ikke brydde seg noe særlig om sine spillere og heller fokuserte slik Activision har gjort de siste 5 årene. Etter det har spillet rast. Det har vært større fokus på å patche og tweake våpnene for de som griner mest om det og fokusert på feil ting enn å rette på bugs som fortsatt forefinnes helt siden betaen. Armored Kill var altså siste sjanse (i mine øyne) for at Dice skulle kunne rette seg opp og komme seg ut av denne floppen de er i ferd med å skape. Armored kill leverte 4 nye kart og 4 nye kjøretøy. Fokuset var store kart med masse kjøretøy. Og som sagt igjen, desverre ble det altfor mye fokus på kjøretøy konseptet. Jeg er helt enig at noen av kartene har faktisk potensial, men det mangler en del infanteri-muligheter. Nå gjør Dice kanskje den største feilen de har gjort, og det er å gi ut camo til våpen som ingen bryr seg om, da spillet faktisk trenger patching. Det er her jeg da faller ut av Battlefield. Nå skal det sies at stort sett alt av det her som er skrevet er i negativ form. Men jeg skal si at jeg har hatt det mye morro med spillet tiltross for manglene. Det har vært gøy både på public, klankamper og ESL, men nå har jeg desverre fått nok av lovnader at ting skal bli så mye bedre. Fordi etter 3 ekspasjoner har det ennå ikke blitt bedre. Klaner gir seg med spillet i sitt biblotek og finner seg andre spill å fokusere på. Nå skal det også sies at det har kommet en del gode spill i det siste som også kan være grunnen til at flere spillere gir seg, og november er jo da det kommer ut flest spill som vil gjøre Battlefield enda mer stille. Har jeg rett? Eller tar jeg helt feil? Hvorfor har det blitt sånn? Er det andre årsaker til at folk slutter? Hva burde vært gjort bedre? Jeg vil gjerne se din mening! Edited October 11, 2012 by Hatchoman Share this post Link to post Share on other sites
qed 312 Report post Posted October 11, 2012 Det er i allefall rimelig dødt i Norge, personlig har jeg masse morro ingame public, men det norske samholdet var avhengig av et spill som kunne stimulere til et klanmiljø med kamper, samhørighet og battles mellom lagene, det fikk vi ikke :-( da har man ikke lenger noe incentiv for å spille sammen/skape et miljø, og vips så er man stuck på tyske randomservere fordi det er det eneste stedet servere blir dratt igang på morgenen, Share this post Link to post Share on other sites
scenest 3 Report post Posted October 11, 2012 BF3 var dessverre aldri et bra klanspill.. Mange sluttet å spille imellom b2k og cq, meg inkludert. Spillet er fantastisk public tho. Har hatt flere hundre timer med moro der. Share this post Link to post Share on other sites
cri74 880 Report post Posted October 11, 2012 Jeg husker sammenligningen med alpha og beta testingen. Da syntes jeg at alpha var bedre enn beta, og forklaringen på det var lisens/versjon systemet som var bundet til Playstation. Alpha versjonen, sa de, var faktisk nyere enn beta versjonen, men beta versjonen var den versjonen de hadde levert til lisensiering. Det vil si at beta testen ble levert for "utgivelse" en god tid før den ble spilt av alle som hadde tilgang, men at alpha versjonen egentlig var nyere og med andre ord mer oppdatert. Dette får meg til å tro at BF3 er veldig, om ikke helt, avhengig av konsollene når det skal gjøres en endring eller forbedring - som igjen vil bety at spillet i seg selv er bundet til konsoller og den minimale kraften konsoller har i forhold til en PC. Da kan man også tenke at oppdaterings frekvensen kan henge sammen med dette og ikke minst hva utviklerne vil skal skje potensielt sammenlignet med realistiske mål. Spekulasjoner mer enn konkrete ting, for hvordan de lager BF3 og hvilke kontrakter/avtaler de har vet vi lite om. Når det kommer til spillerne så tror jeg de er spredt over alle vinder og at det finnes små, og relative store, grupper overalt. Det er så mange servere og så mange communities og grupperinger at det blir vanskelig å samle dem på et sted. I BF2 tiden var det færre servere og flere spillere som så nytten i å tilhøre et community, jo større det var og jo Norskere det var...jo bedre var det. I motsetning til nå som det finnes tusenvis av servere og det krever lite kraft å kjøre en server. Det er jo utallige poster der spillere griner over at de ble kicket midt i en 1000 tickets runde på en random tysk server fordi en eller annen admin hadde lyst - med andre ord så mistet de spill-tiden har investert noen timer i. Personlig så spiller jeg omtrent utelukkende på servere der jeg kjenner noen/fleste av spillerne, jeg synes det er mer morro rett og slett. En random tysk/polsk/nederlandsk tiltaler meg ikke i samme grad. En annen ting som ødelegger spill opplevelsen kollosalt er cheats - MEN det skal jeg ikke gå nærmere inn på. Fordi jeg spiller med mange som jeg kjenner og fordi vi nesten alltid spiller sammen og fordi vi ofte spiller på de samme serverene, så er det også mye mer morsomt og vi koser oss med spillet i timesvis. Spiller man på en fast server som dessuten har et forum, og forhåpentligvis et miljø, der man møter forumpostere ingame og på TS/VT/Mumble - så er det mer gøy....det er min opplevelse. Jeg synes ikke spillet er perfekt, men jeg har det i det minste veldig mye morro med det - jeg spiller heller ikke profesjonelt så jeg har nok ikke samme forventninger til hvordan ting skal være heller. Full grafikk, fantastisk lyd, sykt med action og masse latter og gøy - slik har jeg det når jeg spiller Battlefield 3 Random servere så opplever jeg ikke det samme og blir det for mye klaging og syting så bytter jeg TS/VT/Mumble fordi jeg synes det ødelegger min opplevelse og det jeg har betalt for. Da er det bedre å spille med andre som synes det er like morsomt som meg - som Enteri sa om CS miljøet..... Foren Eder! Argumentene som kom frem der burde gjelde for alle multiplayer spill. Share this post Link to post Share on other sites
Miller 15 Report post Posted October 11, 2012 Det er i allefall rimelig dødt i Norge, personlig har jeg masse morro ingame public, men det norske samholdet var avhengig av et spill som kunne stimulere til et klanmiljø med kamper, samhørighet og battles mellom lagene, det fikk vi ikke :-( da har man ikke lenger noe incentiv for å spille sammen/skape et miljø, og vips så er man stuck på tyske randomservere fordi det er det eneste stedet servere blir dratt igang på morgenen, Helt enig. Samhørigheten er borte, og jeg føler mange av de norske stikker fra norske klaner og spiller i utenlandske. Share this post Link to post Share on other sites
snillgegekeke 19 Report post Posted October 11, 2012 dødt siden første uke i betaen 1 Share this post Link to post Share on other sites
BearH 76 Report post Posted October 12, 2012 (edited) Christian er inne på noe. Så lenge Dice er bundet av konsoller og at spillet må være tilnærmet lik på alle platformer i form av funksjoner, så blir BF3 og BF4 osv...kun public tafs. Det er begrenset hvor mange knapper som finnes på en gamepad til konsoller. Vi vil da savne mange features som f.eks "Alt" der man kan skru av "flaggikoner" ingame. Noe v ihadde i BF2, som forresten irriterer meg satans masse. Om fi ligger mellom deg og et eller flere flagg så er det umulig å se noe, da FB 2.0 inneholder mye info som det er ifh til grafikk. Spec og BR er en annen saga.... Det er så utrolig masse i BF3 som gjør at ting går ufattelig tregt mtp gameplay. Edited October 12, 2012 by Baerkowzky Share this post Link to post Share on other sites
Miller 15 Report post Posted October 13, 2012 Ser helt klart den. Men da kommer også motspørsmålet. Hvilke krigsspill kan en klan satse på idag?. Fordi BF3-eraen er snart over/om ikke allerede død. Vi i Brigaden har vurdert Arma 3 som satningsområde, men har ikke det spor anelse om hvor stor brukerbasen i norge er. Da vi helst vil bare være norske. Share this post Link to post Share on other sites
BearH 76 Report post Posted October 13, 2012 Shootmania, ArmA3, DayZ, CS:GO, WarFace, MOH:WF? Er vel ikke noe, foruten CS:GO som stikker seg ut som en klar kandidat for dem som har spilt klankamper i BF1942 og BF2. Det er mange communitys der ute som venter på "the next big thing" i FPS-sjangeren. Share this post Link to post Share on other sites
cri74 880 Report post Posted October 13, 2012 Venter veldig på dette Nesten så det gjør vondt å vente Share this post Link to post Share on other sites
Ldd1 16 Report post Posted October 13, 2012 Det er mange communitys der ute som venter på "the next big thing" i FPS-sjangeren. Ser ikke ut til at det kommer med det første, om man ser bort i fra csgo da:P Share this post Link to post Share on other sites
Dr.Schjolberg 7 Report post Posted October 14, 2012 Det skal mye til for at det som er igjen av et norsk "BF miljø" skal kunne reddes... jeg personlig ser ikke lyset i tunellen! Hvordan EA/DICE har oppført seg under BF3 gjør meg kvalm... De kunne nesten like gjerne latt vær å gi spillet ut til PC, de bryr jo seg ikke om oss uansett! Share this post Link to post Share on other sites
cri74 880 Report post Posted October 14, 2012 Er det ikke bare å ta spillet for det det er? God underholdning og fantastisk action.... hvorfor skal det ligge så mye politiske meninger og holdninger til grunn for å spille et spill som er morsomt? Share this post Link to post Share on other sites
BearH 76 Report post Posted October 14, 2012 Fordi det er morsommere å spille klankamper. Helt enkelt. Share this post Link to post Share on other sites
Dr.Schjolberg 7 Report post Posted October 14, 2012 stemmer, går lei public alt for fort! Og når de faktisk patcher spillet dårligere og dårligere, så gidder jeg ikke mere...er ikke noe politikk i det! 1 Share this post Link to post Share on other sites
Ldd1 16 Report post Posted October 14, 2012 Skal vi spille bra klankamper i Battlefield igjen må det nok graves i skuffa etter BF2 eller 1942:P Share this post Link to post Share on other sites
xAncalagonx 14 Report post Posted October 14, 2012 Nok av andre spill på markedet i det siste til å holde seg beskjeftiget. BF3 gikk altfor mye i retning av console og COD. Det var moro en stund, men akkurat som med junkfood så blir du fort lei etter en kort periode. Uansett, hvorfor spille BF3 og vente på å bli skutt av SniperGER når man kan spille Chivalry og hugge armene av dem Share this post Link to post Share on other sites
CampyCamper 18 Report post Posted October 14, 2012 Patch-politikken til EA er å innfri ønskene til idiotene som roper høyest for å kunne si "se, vi fikser ting". Vi så det i BF2(1.03 og utover) og vi ser det i BF3, spillet blir dårligere og dårligere for hver patch. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Miller 15 Report post Posted October 15, 2012 Derfor har Brigaden bestemt seg for å satse på Arma 3, når det kommer ut da selvfølgelig. Flere klaner her som vil satse på det? Share this post Link to post Share on other sites
cri74 880 Report post Posted October 15, 2012 Nopryl of Norway(tipper jeg) og Victrix Legion skal i alle fall Share this post Link to post Share on other sites
Dr.Schjolberg 7 Report post Posted October 15, 2012 tenker jeg satser på å trappe ned gaminga jeg Er vel den beste løsninga! Share this post Link to post Share on other sites
BearH 76 Report post Posted October 15, 2012 Hvordan ville en klankamp i Arma3 utfolde seg? Langdrygt? Eller vil det finnes mods som drar seg litt vekk fra realismen og simulatoren? Share this post Link to post Share on other sites
cri74 880 Report post Posted October 15, 2012 Sist vi spilte så var det lagt opp slik at Finnene begynte som invaderende styrke, dems oppdrag var å ta ut en del strukturer som vi hadde på kartet. Så byttet vi - Oppdraget var kjent for begge og uken før forsøkte vi å legge en plan og fordele styrkene. Dette var hvordan vi gjorde det, men man kan jo egentlig bestemme det selv. Tror PVP miljøet (AAS - Network) har andre oppdrag og turnaments osv. Det var også noen som laget en mer statisk versjon av Warfare for å kunne kjøre turneringer. Ligger en del ute på Youtube fra kampene vi hadde Søke ord - Finland vs Norway + Arma 2 - Kylliki vs Victrix Legion + Arma2 Videoen under viser Norsk lag som har en tanks(som er delvis ødelagt) som skal fra punkt a til punkt b, laget har i oppdrag å forsvare den og passe på at personen som sitter inni overlever. Dette var et av de første vi gjorde sammen med finnene, dette var en test av både øya (mappet) og mission(oppdraget). Senere gjorde vi flere kamper mot og med dem. Mye av det finnes på YT - Som det kan ses... mye forvirring og dårlig planlegging. Her er det mye av "morroa" som mangler, som feks kamper på andre områder der vi kom oss over en bro forsvart av T90 og fremrykking/transport via heli og båt. Share this post Link to post Share on other sites
Dr.Schjolberg 7 Report post Posted October 15, 2012 haha,...hører naviscan jo Share this post Link to post Share on other sites
Miller 15 Report post Posted October 20, 2012 tenker jeg satser på å trappe ned gaminga jeg Er vel den beste løsninga! Det er vel egentlig ikke noe løsning. Det betyr at man gir opp heller Hvordan ville en klankamp i Arma3 utfolde seg? Langdrygt? Eller vil det finnes mods som drar seg litt vekk fra realismen og simulatoren? De kampene jeg har sett på, har kampene selvfølgelig gått mye saktere enn hva du kan forvente deg av ett fastpaced spill som Battlefield 3. Husker jeg så en sniper som lå 30 - 40 min til han fikk en ny ordre. Så det kan bli langdrygt. Men det er jo også en del av sjarmen er det ikke? Ingen andre spill som har fått blodpumpa til å gå så hardt ihvertfall. En annen ting med Arma er jo det med spotting. Det å finne ut om fienden er død eller ikke. Er ikke slik som på Battlefield at man har en rød trekant over hodet eller en event-list oppe i venstre hjørnet som sier hvem som drepte hva, eller den konstant poeng kastinga i skjermen. Share this post Link to post Share on other sites